Parcul artelor din Bucureşti
De câteva luni, în Parcul Titan din Bucureşti au răsărit nişte statui moderne, cu forme avântate şi dense. Sculptate în marmură, lemn şi metal, câte două din fiecare material, statuile stau înşirate pe o peluză de la marginea lacului, primenindu-ţi liniştea plimbării. Albul marmurei cotropeşte plăcut ochiul, chiar şi în zilele când este concurat de albul zăpezii. Alături, irizările rafinate ale lemnului şi metalul zvâcnit înspre cer îi ţin isonul. Şase artişti au realizat aceste statui, în doar trei săptămâni, lucrând în mijlocul trecătorilor curioşi. Bogdan Hojbotă, conferenţiar la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti şi tânăra Misha Diaconu au sculptat şi au visat în oţel; Carmen Tepşan şi Corneliu Tache au cioplit blocuri mari din marmură de Ruşchiţa; Titi Ceară şi Mara Vâlceanu-Breza au îmbogăţit parcul cu două semne uimitoare, în lemn. În mod surprinzător, iniţiativa i-a aparţinut unei... regizoare de teatru, Alice Barb, care ocupă şi funcţia de directoare a Casei Artelor din sectorul 3. De altfel, parcul numit până de curând I.O.R. nu e la primul desant de statui. Pe malul opus, alte sculpturi în piatră întăresc, şi ele, noua şi neaşteptata alură europeană a locului. Iar pentru că dintre toate lucrările, cel mai mult m-au impresionat cele realizate de Mara Vâlceanu-Breza şi Misha Diaconu, le-am solicitat câte un interviu. Două fete delicate, frumoase şi băieţoase, cum li se cere unor artiste care lucrează cu ciocanul şi dalta. Amândouă, dedicate trup şi suflet sculpturii. O artă în care, până acum o sută de ani, femeile nu prea aveau loc.
Mara Vâlceanu-Breza: "Am pornit la drum sculptând îngeri. Simt nevoia să evadez din lumea asta, prea departe de Dumnezeu"
Pe Mara Vâlceanu-Breza am întâlnit-o cu un an înainte, în vara lui 2013, în Parcul artelor, pe când încă lucra la statuia intitulată Poarta îngerului păzitor. O poartă care m-a atras încă de la început. Avea nişte linii simple, aproape severe, cu o metafizică pe care nu mi-o puteam explica până la capăt. Când am căutat-o ca să vorbim, Mara trudea între câţiva buşteni mari şi grei. Mi s-a confesat că îi place să lucreze mult în materialele clasice ale sculpturii, consacrate de canonul grecesc: piatra, metalul şi lemnul. Pentru poarta îngerească din Parcul Titan îşi alesese stejarul. Un lemn tare şi cu fibră densă, rezistent în timp. Lemnul îl descoperise într-un ocol silvic şi s-a îndrăgostit de el, pe loc: "Erau trei buşteni de stejar tăiaţi de un an. Aveau o mare frumuseţe a fibrei; nu erau neapărat de cioplit, dar i-am ales în funcţie de gândul meu". Apoi îmi mărturiseşte că azi, ca să lucrezi în stejar, nu e mai greu decât în orice alt lemn: există unelte speciale. Apoi m-a rugat să o ajut să-şi mute buştenii ei uriaşi dintr-un loc în altul. Şi m-am agăţat de ei cu o mândrie veselă, dar când să-i ridic - m-au cam spetit, pe când chipul artistei nu trăda niciun fel de efort, deşi Mara e o făptură firavă, plină de gingăşie.
Născută în 1963 la Bucureşti, Mara Vâlceanu şi-a urmat cu îndârjire, toată viaţa, visul artei. De mic copil şi-a dorit să fie sculptoriţă. "A fost visul meu şi mi l-am realizat!". Talentul i l-au descoperit alţii, pe când era copil de grădiniţă în Bucureşti. Pe atunci, modela din plastilină scene din poveşti. Şi de la prima educatoare din grădiniţă până la profesorul de desen din şcoala generală, toţi au spus: "Copilul ăsta trebuie îndrumat spre artă". Şi părinţii ei au susţinut-o. A urmat calvarul incredibil al celor nu mai puţin de 10 examene de admitere date la Institutul de Artă Nicolae Grigorescu. Dar Mara a perseverat şi a învins. Şi imediat după ce a terminat Sculptura, în 1997, s-a impus ca unul dintre cei mai preţuiţi artişti de azi. Sculpturile ei, cu idei neaşteptate şi clare, te fac să te gândeşti la ele mult timp după ce le-ai văzut. Ca de pildă, acel "Adam şi Eva", încărcat de stranietate, în care "părinţii" omenirii sunt înfăţişaţi în formă de Şarpe şi au, în loc de capete, mâini; mâinile care au oferit şi au primit mărul. Sau "Poveste a visătorului", în care Mara încearcă, prin doar trei ipostaze sculptate în bronz, să repovestească mitul lui Don Juan din perspectivă feminină. Dar mai ales "Porţile îngereşti" şi "Îngeri" au ieşit în evidenţă la saloanele de sculptură, "făcându-şi loc", de departe, cu aripile, printre celelalte sculpturi. Şi iată că în Parcul Titan mă întâlneam cu încă o poartă îngerească a sculptoriţei.
- De zece ani tot sculptezi la îngeri şi la porţi îngereşti. Ce chemare te îndeamnă spre ei?
- Este o idee care pe mine aproape că mă obsedează de vreo zece ani. De zece ani fac variaţiuni pe tema asta. Şi cum porţile mele străjuite de îngeri au fost mereu bine primite şi de public, şi de critică, asta m-a încurajat să continuu. Cea din Parcul Titan este din lemn, dar am o Poartă îngerească pe care am sculptat-o în fier. Şi tot din lemn, acum vreo zece ani, am mai făcut o poartă îngerească, care stă la Blaj. Iar prima poartă de la care am pornit e din 1997. A fost lucrarea mea de absolvire. Aşadar, cu îngerii am pornit la drum. Simt nevoia să evadez din lumea asta care ne înconjoară, o lume prea crispată şi prea departe de Dumnezeu. Şi atunci, încerc să mă apropii prin arta mea, de îngeri. Este un drum de artist creştin, o nevoie pe care am simţit-o demult.
"Vreau să mă apropii de zona sacrului"
- Ce semnificaţie au "Porţile îngereşti"?
- Poarta este o trecere. Atunci când reuşesc să o întrupez în lemn sau în metal, am o mare satisfacţie. Fiecare poartă a mea are alt nume. Deşi toate sunt, până la urmă, porţi îngereşti. Cum eu merg pe dualitate, niciodată nu am sculptat doar un înger, ci doi. Aşa am ajuns să fac şi porţile mele.
- Sunt porţile tale curăţitoare pentru suflet?
- Cel puţin pentru sufletul meu, da. Dar şi majoritatea privitorilor simt asta. De altfel, eu sculptând cochetez, cumva, cu divinitatea. Şi o spun fără obrăznicie. E idealul meu artistic. Vreau să mă apropii de zona sacrului. Şi vreau, chiar dacă sculptura este tridimensională, să ating, în sculpturile mele, o a patra dimensiune. Nu ştiu dacă voi putea.
- Cum visezi să sari în a patra dimensiune?
- În primul rând, simţind. Simt că ceva mai poate fi făcut dincolo de orizontul matematicii sau de cel al muncii brute care înseamnă sculptura. Cred că mai există ceva care poate fi atins. Şi dacă fizicienii au înglobat de mult timpul ca a patra dimensiune, eu, în sculpturile mele, nu mă gândesc la timp. Vreau să ating o altă dimensiune: universală, cosmică. Un mesaj pe care îl simt că există. Pluteşte undeva. Şi pe care, din când în când, îl ating.
- Tot visând la a patra dimensiune ai reuşit să te afirmi într-o artă care încă pare dominată de bărbaţi. Cum te simţi în lumea asta?
- Mă simt ca peştele în apă! Şi nu am trac. Meseria de sculptor nu e atât de dură pe cât pare, atunci când e privită din afară. E drept că trebuie şi un consum fizic, dar sculptura nu se face numai cu mâinile şi cu muşchii. Sculptura se face, în primul rând, cu capul şi cu sufletul. Aşa că nu îţi trebuie neapărat forţă.
- Cum simţi că stai pe scara reuşitei noastre naţionale şi internaţionale?
Misha Diaconu: "Nu m-am gândit niciodată să plec de aici. Sunt mulţumită de tot ce mi se întâmplă!"
Poveştile metalului
Născută la Galaţi, în 1981, unde a şi absolvit prestigiosul Liceu de Artă, Misha Diaconu a explodat brusc în plastica românească anul trecut, la doar 32 de ani. Câteva expoziţii personale de excepţie la Mogoşoaia sau la Ateneu, la fel ca în Parcul Titan, au impus-o dintr-odată cu sculpturile ei în metal, cu stilul lor personal şi matur. Avântate, cu forme senzuale, statuile Mishei sunt ridicate pe feronerii Art Nouveau, care le sporesc farmecul. Ca o recunoaştere a valorii ei, la sfârşitul lui 2013, Misha Diaconu a primit, prin intermediul Palatului Mogoşoaia, o rezidenţă de o lună în Austria, la Salzburg. Am întrebat-o mai întâi pe artistă despre începuturile ei. Cele care au condus-o la performanţele de azi.
- Cum ai ales să fii sculptor şi de ce în metal?
- Încă din liceu îmi doream să lucrez cu un material care să-mi permită să fac forme verticale, dinamice; forme monumentale. Când eram puştoaică, îmi amintesc cum mă fermecau sculpturile cele mari, din fier, de pe faleza Galaţiului, oraşul meu. Prin ele puteai vedea cerul şi copacii. Mie mi se păreau personaje de poveste şi visam să intru şi eu în basmul lor. Cred că sculpturile acelea monumentale mi-au influenţat viitorul. Apoi, când am intrat la Universitatea de Artă din Bucureşti, mă gândeam că voi lucra în sticlă, ca să-mi întrupez visurile de zbor vertical. Până mi s-a întâmplat ceva. La primanoastră lecţie de metal, ne-au pus să decupăm un cerc din tablă şi să-l modelăm. Mie mi se părea metalul aproape intangibil, foarte greu de lucrat. Dar am fost fascinată văzând cât de uşor poţi să-l modelezi, dacă ai răbdare. E incredibil câte poţi face dintr-o bucată de metal! Asta m-a fermecat şi, încet-încet, învăţând tehnica, arta sculpturii în metal m-a prins cu totul, până în ziua de azi. O ţin minte pe mama, care aflând că m-am decis să fiu sculptor în metal şi ştiind ea cât de periculos e să lucrezi cu sudura, mai ales pentru o fată, îmi zicea: "Măi, mămică, de ce nu faci tu pictură, că e mult mai uşor? Să te canoneşti tu acolo, cu fierul!". "Asta îmi place mie" - îi spuneam. "Simt că mă exprim mai bine în fier". Şi mama m-a lăsat în pace. Iar azi, e mândră de mine.
- Ce poveşti spui când sculptezi? Şi care dintre ele ţi-e mai aproape de suflet?
- Am multe de povestit în sculpturile mele în metal! Mai ales că poveştile lor se schimbă dacă alegi alama ori cuprul, sau dacă te joci cu patina şi obţii culori şi texturi noi. Poţi să faci şi pictură în metal, din alamă şi cupru! Mulţi consideră că metalul e rece. Or, eu tocmai asta vreau să arăt: că prin formă, prin volum şi prin texturi - poţi să le dai sculpturilor în metal o căldură aparte. Cum şi lucrările mele au teme calde: muzica, instrumentele muzicale, dansul, mişcarea. De altfel, mie îmi şi place enorm muzica şi nu lucrez fără ea. Fără muzică, ceva îmi lipseşte. E ca atunci când vrei să faci o mâncare bună şi n-ai condimente. Dar temele mele trec dincolo de muzică. Îmi place în mod deosebit să ipostaziez în metal şi senzualitatea, şi femeia, şi balerina. Dar dintre toate, cel mai aproape de sufletul meu e femeia! Femeia puternică şi expresivă. O vioară aprinsă. Feminitatea şi căldura apar în multe lucrări ale mele. Cea care exprimă cel mai bine senzualitatea mea şi a lumii e "Balerina". De fapt, e figura feminină pură. Tema asta mi-am propus-o de mult, şi când m-am apucat de ea, mi-a ieşit foarte repede, lucram ca într-o vrie, totul venea de la sine. Luam şabloane de pe corpul meu, pozam în oglindă. De aceea, "Balerina" seamănă cu mine.
- Ai apărut, dintr-odată, cu un stil foarte personal. Cum ţi-ai găsit drumul?
- Pe mine m-au impresionat foarte mult dantelăriile în piatră ale lui Gaudi (mare arhitect spaniol n.r.), făcute la Sagrada Familia. Cred că şi ele m-au îndreptat spre dantelăriile mele în metal. Dar norocul meu a fost că am vrut să învăţ tehnica şi să-mi fac singură lucrările. Eu modelez metalul la rece, nu prin forjare. Repusaj se numeşte tehnica asta. Şi ca să îmi găsesc un stil, am învăţat cam tot ce pot să fac cu metalele. Sigur, aş fi putut să fac proiecte pe machetă şi apoi să rog un tehnician să le lucreze. Dar eu cred că numai când cunoşti tu materialul, când pui mâna pe el, îţi vin ideile bune şi ajungi la rezultate pe care nu le bănuiai.
- În Parcul Titan ai o statuie înaripată. Ce reprezintă?
- Acel personaj fantastic l-am botezat "Numen". Când l-am făcut, m-am gândit mult la copii. Am vrut să-i încânt pe ei în primul rând. Şi l-am mai pus să stea pe o placă de inox, ca să-l fac să zboare. Placa de inox este ca o oglindă care reflectă cerul şi îţi dă astfel senzaţia de zbor, odată cu forma lui aeriană.
"Bărbaţii încă mă privesc cu rezervă, dar sunt fascinaţi"
- Tu şi Mara sunteţi două fete băieţoase, sculptaţi cot la cot cu bărbaţii. Ai întâmpinat şi rezerve din partea lor?
- Eu cred că înainte de toate trebuie să pui pasiune şi dorinţă în ceea ce faci. Restul vine de la sine. Cât despre bărbaţi, ei încă mă privesc cu rezervă, dar sunt fascinaţi. Acum, de exemplu, lucrez pe un şantier unde fac o feronerie. Toţi băieţii de acolo nu înţeleg cum de a venit o fată care face singură ditamai panoul decorativ de 7 metri. Dar mie nu mi se pare că fac ceva ieşit din comun pentru o femeie. Şi nu am avut de suportat vreodată glume misogine. Alt mister pentru mulţi bărbaţi este cum de manevrez eu aşa bine sculele. Să vă povestesc, de pildă, o întâmplare simptomatică, pe care am trăit-o la un service auto. Am acolo un prieten bun cu care mai colaborez. Îmi dă piese uzate din cutii de viteză şi roţi dinţate, ca să le pot integra în sculpturile mele în fier. Şi cum într-o zi tăiam nişte ţevi dintr-o tobă de eşapament, un bărbat aflat în service a zis: "N-am văzut în viaţa mea un băiat care să mânuiască aşa de bine flexul, ca fata asta". Acuma, nu neapărat că aş fi eu maestra flexului, dar trebuie să stăpânesc bine şi sculele, altfel aş fi fost ciuntă.
- Deşi faci muncă brută, mâinile tale nu sunt bătătorite. Şi nici ale Marei.
- Am bătături, dar le îngrijesc. Am mănuşi de latex, să nu-mi intre murdăria în amprente sau sub unghii, dar am şi mănuşi de sudor. Mulţi bănuţi se duc şi pe cosmeticele de întreţinere, că deh...!
- Spre sfârşitul dialogului nostru, aş vrea să-mi spui cu sinceritate dacă poţi trăi din artă, din vânzarea sculpturilor tale în fier?
- Foarte greu. Anul trecut, de pildă, nu am vândut. Am donat, am oferit, dar nu am vândut. Mă întreţin din feronerii-unicat - porţi, garduri şi balustrade inspirate din Art Nouveau. Mi-am făcut şi aici un stil al meu. Partea bună e că sunt apreciate şi mai am şi libertatea să fac ce vreau. Aşa că nu mi-e ruşine dacă fac porţi şi garduri. Am făcut un gard cu feronerii de lux şi la Cannes. Un român care avea o vilă acolo a văzut ce lucrasem în România, pe la casele, să le zic mari, şi m-a rugat să vin şi acolo. Dar, dacă m-aş ocupa numai de feronerii, m-aş plafona. Până anul trecut, deja simţeam că mă pierd, mă izolasem prea tare în meşteşug. Totuşi, nevoia asta de a câştiga un ban lucrând în fiecare zi are şi o parte bună. Mi-a deschis enorm orizontul de artist.
- Eşti o artistă tânără, în plină afirmare. Cum te simţi în România?
- Nu m-am gândit niciodată să plec de aici! Mi-am văzut de treaba mea şi am încercat să nu mă implic în politică. Pentru că politica poate influenţa şi devia evoluţia artiştilor. Şi dacă-ţi vezi de treaba ta şi crezi în ceea ce faci, poţi să ajungi departe. Nu trebuie să forţezi lucrurile, nu trebuie să te zbaţi exagerat de mult pentru cariera ta. Dacă munceşti şi te implici, lucrurile merg de la sine. Şi nu sunt singura care gândeşte aşa. Ca mine sunt mulţi artişti români recunoscuţi pe plan internaţional. O satisfacţie în plus ne-o dă şi publicul iubitor de artă din România, care a început să se mărească. Poate nu are încă posibilităţi financiare să ne cumpere arta, dar măcar o apreciază. Aşa că eu sunt mulţumită de tot ce mi se întâmplă aici.