- Deşi n-ai câştigat concursul "Vocea României" de la Pro TV, publicul te-a îndrăgit foarte mult. Ca apariţie scenică, ai fost, oricum, numărul unu. De altfel, mai nou ţi se spune "Omul-Spectacol". Te deranjează acest apelativ?
- În niciun caz! Îmi place teribil şi mă flatează! Pentru că asta vreau eu să fac: spectacol! Să aduc la un loc muzica, dansul şi teatrul, să le fuzionez într-un "ceva" mai mare, mai înalt, să ridic ştacheta. Iniţial, în epoca de debut a artei scenice, se mergea pe principiul artistului total, al artistului care ştie să joace, să danseze şi să cânte. Ulterior, situaţia s-a tot diluat, până s-a ajuns în punctul în care s-a considerat că idealul este să te pricepi bine doar la una dintre aceste direcţii artistice. Eu însă am îmbrăţişat şi am rămas fidel acelui concept original, iar faptul că oamenii apreciază strădaniile mele evident că nu poate decât să mă bucure, fiindcă aprecierile lor se constituie într-o validare. Ceea ce nu înseamnă că atunci când sunt lăudat nu roşesc. (râde) Mă simt încă un învăţăcel şi într-ale muzicii, şi într-ale dansului, şi într-ale teatrului, am încă acea stinghereală şi umilinţă a începutului, astfel că laudele mi se par, pe de-o parte, poate prea mult, pe de altă parte, îmi cresc aripile şi mai tare.
- Ce te-a determinat să participi la "Vocea României"?
- În primul şi-n primul rând, nu mai cântasem de vreun an de zile şi simţeam acut nevoia de a mă exprima muzical, şi dincolo de cei patru pereţi ai casei. Reuşisem să lansez un album, împreună cu o trupă din Galaţi, "Avantgarde", dar, din pricina lipsei de promovare, bietul nostru album a rămas să adune praful prin rafturile magazinelor. Asta, după ce lucrasem la el peste patru ani! Apoi, pentru că am fost atât de dezamăgiţi, trupa s-a destrămat. După câtva timp, am cunoscut în Bucureşti doi instrumentişti extraordinari, care mi-au devenit şi prieteni, Cristi Pup şi Mirel Cumpănaşu, foşti membri ai trupei "Cargo", şi împreună am făcut o trupă de cover-uri (mai aveam încă şapte
colegi), cu care am cântat prin cluburi şi pe la evenimente, încercând, simultan, să ne scoatem la lumină şi propriile piese, dar, după vreun an, şi proiectul acesta s-a epuizat. Aşa că, de ceva timp, singura mea legătură cu muzica nu mai era decât colaborarea cu Teatrul de Operetă, unde joc în musicalul "Romeo şi Julieta". Deci, repet, simţeam nevoia imperioasă de a cânta. Şi, în al doilea rând, mărturisesc că m-am gândit şi la aspectul mai pragmatic, acela al promovării - adică exact ceea ce-mi lipsise mie! Aşa se face că m-am înscris la "Vocea României". Deşi fără prea multe speranţe. Dar am tot trecut dintr-o etapă în cealaltă şi brusc, când am depăşit semifinala, am realizat că "Stai puţin! Am ajuns în finală. Chiar aş putea să câştig concursul!". Până în clipa aceea - sincer! - nu mă gândisem nici la premiu, nici la nimic altceva. Nu voiam decât să construiesc momente frumoase şi emoţionante în fiecare emisie şi să mă bucur de posibilitatea de a fi pe acea scenă.
- Tu eşti la bază actor. Joci în teatru, ai deja un renume. N-a fost un risc de imagine să participi la un concurs muzical comercial? Colegii tăi de scenă nu te-au dezaprobat?
- Într-adevăr, astfel de păreri au existat. Şi încă destul de multe. O parte a colegilor mei nu avea aprecieri pozitive asupra acestui gen de emisiune, care implică un concurs pentru mase. Acuzau caracterul ei extrem de comercial, făceau referire şi la genul de public... Acum, însă, s-au domolit, pentru că au văzut ce-am făcut eu acolo, s-au lămurit că am venit cu ceva nou, care implica în mod serios şi actoria, şi-au dat seama că n-am făcut breasla de ruşine, din contră. Iar argumentul suprem l-au constituit, probabil, cozile de la casa de bilete a teatrului: dacă înainte se vindea jumătate sau trei sferturi din sală, acum, de când am apărut la "Vocea României", jucăm tot timpul cu sala arhiplină.
"Nu te mişti, te prinde îngheţul"
- Mai există un aspect care ar putea fi "atacat": eşti un actor care a lucrat mult, pe scene mari (Teatrul de Comedie, Teatrul Naţional din Bucureşti, Teatrul Bulandra, Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian" etc.) şi cu nume grele (Cătălina Buzoianu, Dan Puric, Iarina Demian, Petrică Ionescu ori Gigi Căciuleanu), ai scris şi regizat un film de scurtmetraj ("Echilibru"), dar şi un spectacol de teatru ("Necuvinte"), ai făcut reclame, ai cântat în mai multe trupe... Citindu-ţi CV-ul, cârcotaşii te-ar putea acuza fie de vanitate, fie de risipire. Nu fugi după prea mulţi iepuri deodată?
- Motivaţia din spatele acestui CV destul de stufos este aceea că, pe de-o parte, eu mă simt bine făcând toate astea, iar, pe de altă parte, că lucrurile în mediul artistic se mişcă foarte greu. Din disperarea de a nu mă sufoca de-atâta dor şi tânjire neexprimată după artă, am încercat să găsesc alternative, am ales să părăsesc cărarea bătătorită a actorului care se angajează într-un teatru, oricare ar fi el, şi aşteaptă... şi aşteaptă... şi aşteaptă... Am zis că dacă sistemul nu se mişcă, atunci trebuie să mă mişc eu, altfel mă prinde îngheţul. Şi m-am mişcat în zonele în care am considerat că sunt potrivit şi în care m-am simţit confortabil. Aşadar, nu e vorba nici de vanitate, nici de risipire, ci, mai degrabă, de coagulare - o coagulare a pasiunii, a talentului, a viselor, a dorinţelor şi a necesităţii.
- M-ai convins! Să vedem acum de unde a pornit, de fapt, dragostea ta pentru artă...
- Pe de-o parte, cred că ea e sădită în mine, pe de altă parte a fost vorba de influenţa părinţilor. Mama e învăţătoare, iar tata e administrator la poliţia locală din Galaţi, însă amândoi au un pronunţat spirit artistic: mama e o pictoriţă extrem de sensibilă (şi are şi un glas foarte plăcut), iar tata e un sculptor teribil de expresiv, care lucrează în lemn, piatră şi metal. Aşa că, indubitabil, mediul acesta şi-a pus amprenta asupra mea: în casă aveam albume de artă, se asculta muzică clasică sau, pur şi simplu, muzică bună, mergeam la expoziţii, la teatru, la concerte... Plus că ai mei au încercat, fiecare, să mă atragă de partea lui: mama să mă înveţe ce înseamnă pictura şi să mă facă să mă îndrăgostesc de pensule, tata, să-mi arate câtă profunzime încape într-un obiect pe care l-ai modelat, pornind de la o idee. Din păcate, n-au prea avut sorţi de izbândă: adică îmi plăcea plastica, îmi plăcea să-i urmăresc pe ei migălind şi să le admir lucrările, însă nu doream să păşesc pe urmele lor. Eu eram pasionat de filme. Nu mă puteam desprinde de lumea lor nici atunci când eram departe de televizor sau de cinematograf. Ţin minte că am fost, de pildă, profund marcat de "Andrei Rubliov", al lui Tarkovsky. Aveam cinci-şase ani când l-am văzut prima dată, iar în facultate, eram la fel de îndrăgostit de acest film magnific. Când eram prin clasa a XI-a, doamna dirigintă ne-a întrebat ce-am vrea să facem după ce terminăm liceul. Văzându-ne destul de încurcaţi, a adăugat că ar trebui să fie ceva plăcut sufletului nostru, pentru că, probabil, aceea va fi profesia noastră pentru toată viaţa. Şi-atunci
m-am gândit că mi-ar fi plăcut să merg pe calea actoriei, dar mă temeam, din cauza timidităţii, aşa că mi-am zis că aş avea mai multe şanse în spatele camerei de filmat şi m-am orientat spre regie de film. Am intrat la facultate aici, în Bucureşti, însă după un semestru, am fost nevoit să mă retrag, pentru simplul motiv că, financiar, nu mai eram capabil să mă susţin în Capitală. M-am întors la Galaţi şi, ca să nu pierd totuşi timpul, m-am dus la Şcoala de Artă, la Actorie. Şi acolo a început să-mi placă să recit şi să joc, ceea ce a avut un oarecare efect pozitiv şi asupra stării mele native de timiditate. Apoi, chiar în acel an, s-a înfiinţat la Universitatea Dunărea de Jos, la Facultatea de Arte, şi o secţie de actorie, la care veneau să predea profesorii de la UNATC-ul din Bucureşti. În felul acesta, am găsit portiţa de scăpare: practic, aveam posibilitatea să studiez cu aproximativ aceiaşi oameni, dar rămânând acasă, în Galaţiul natal, deci, fiind mult uşurat din punct de vedere financiar. În orice caz, pe scurt, acolo am început să mă plac eu pe mine pe scenă şi mi s-a cristalizat convingerea că am apucat-o pe drumul cel bun.
- Dar cum te-ai întâlnit cu muzica?
- Eu tot cântam aşa, de unul singur, prin casă sau în compania prietenilor şi a familiei, dar niciodată n-am luat muzica în serios. Era doar un divertisment care-mi făcea plăcere. Apoi, în timpul facultăţii, am mers într-o seară într-un club din Galaţi, unde se cânta live. Şi stând acolo la masă, împreună cu prietena mea de atunci şi soţia mea de acum, la un moment dat, pe parcursul unei melodii, toboşarul, care era poziţionat cel mai aproape de mine, a remarcat că eu cântam împreună cu solistul şi mi-a dat microfonul, preţ de câteva fraze muzicale. Şi lumea m-a aplaudat. Apoi, la pauză, membrii trupei m-au întrebat dacă nu vreau să mai cânt o melodie cu ei şi eu am zis da. Şi-am cântat! Publicul a fost încântat, iar înainte de plecare, patronii clubului mi-au zis: "Mai vino şi serile următoare". M-am dus încă vreo câteva seri şi aşa am ajuns să fiu angajat şi să cânt împreună cu trupa lui Puiu Creţu, un muzician excepţional şi un om absolut minunat, de care azi nu se prea mai ştie, dar care a întemeiat trupa "Cristal" (o trupă de mare succes, înainte de '89) şi care a făcut o muzică minunată, pe filon de jazz. Puiu m-a îndrăgit şi m-a luat sub aripa lui, mi-a devenit mentor într-ale muzicii: m-a educat, indicându-mi ce-ar trebui să ascult, m-a învăţat tehnică vocală... Cu el am făcut şcoala de muzică şi nici că aş fi putut să găsesc un profesor mai înzestrat! Din păcate, Puiu a murit, dar şi acum, când mă gândesc la el, o fac cu multă dragoste şi multă recunoştinţă...
Aleea cu tei
- Faci ce faci şi te întorci la Galaţi. Îi datorezi oraşului de pe Dunăre mai mult decât faptul că te-ai născut în el?
- Indubitabil! Gândeşte-te că am crescut într-o casă aflată în portul oraşului, la doar câţiva metri de Dunăre. Iar strada mea se numeşte Parfumul Teilor şi e, într-adevăr, mărginită de nişte tei minunaţi, care, primăvara, înfloresc ca din poveste. Aromele te îmbată, razele de soare străbat frunzişul, insuflând parcă viaţă bucheţelelor aurii de flori... E splendid! Dacă te plimbi pe-acolo cu o fată, parcurgând strada dintr-un capăt în celălalt, e imposibil să nu te îndrăgosteşti. E magie pură! Apoi, în copilăria mea, se mai păstrau încă rămăşiţe ale vechiului oraş, ale Galaţiului cosmopolit: căsuţe cochete, străduţe tihnite, bătrâni molcomiţi de ani, dar gata mereu să-ţi picteze prin vorbe atmosfera acelei lumi de demult, care se împletea din obiceiuri şi graiuri diverse, aduse la noi de vapoarele care legau porturile din tot bazinul Mediteranei, trecând prin Marea Marmara, strâmtoarea Bosforului şi ajungând în Marea Neagră... Şi şcoala mea - o altă minunăţie a unor vremuri apuse! Face parte din ansamblul Mânăstirii Sf. Arhangheli - Metoc şi este prima şcoală publică din Galaţi, fiind înfiinţată în 1832, în casele mânăstirii. Ulterior, pe terenul metocului, la stăruinţele domnitorului Mihail Sturza, în 1846, s-a început construcţia unei clădiri noi, destinată exclusiv şcolii. Inaugurarea a avut loc în aprilie 1853 şi, între exact aceste ziduri - închipuieşte-ţi! - am învăţat şi eu, la peste o sută şi ceva de ani după! Dacă faci un exerciţiu de imaginaţie şi te extragi din prezent, e imposibil ca, realizând câtă viaţă a încăput în acel spaţiu, să nu te emoţionezi...
- Pe soţia ta ai întâlnit-o pe strada cu tei? Te-ai îndrăgostit îmbătat de miresme?
- Eu cred în semne, în destin, şi de aceea sunt convins că n-am terminat Facultatea de Regie, în Bucureşti, şi m-am întors în Galaţi, ca s-o întâlnesc pe soţia mea, pe Mihaela, iar ea, Mihaela, care e bucureşteancă, cred că a ajuns să facă facultatea în Galaţi, ca să putem să fim împreună. Mihaela a vrut să dea admitere la Teatru în Capitală, dar, din pricina unor probleme, n-a putut să mai ajungă la ultima probă, şi atunci, ca să nu piardă anul, profesorii i-au recomandat să meargă la Galaţi. Aşa a venit pe malul Dunării, la nou înfiinţata secţie de actorie. Şi-n zilele acelea cu admiterea, eu tot patrulam prin clădire, ca să văd cam cum se prezintă şi ceilalţi candidaţi. La un moment dat, într-o sală cufundată în semi-obscuritate, am observat o siluetă care se mişca pe scenă cu o graţie ieşită din comun şi-am auzit o voce incredibil de emoţionantă, care rostea o poezie. Şi m-am îndrăgostit pe loc! După ce-a ieşit din examen, m-am dus la ea şi-am felicitat-o şi-am încercat s-o îmbărbătez, fiindcă era destul de nemulţumită de felul în care se prezentase în faţa comisiei. Iar dovada că eu am fost cel care-a avut dreptate a fost rezultatul
concursului: ea a fost admisă prima pe listă, eu al doilea. (râde) Apoi, am tot urmărit-o de la distanţă, dar abia peste vreun an de zile mi-am luat inima-n dinţi şi-am invitat-o la o ieşire în doi! Şi, da!, ne-am plimbat pe strada cu tei! După aceea, lucrurile au decurs lin... Şi nici că ne-am mai despărţit vreodată: împreună am crescut ca spirite, ca fiinţe, împreună am descoperit ce înseamnă iubirea adevărată, împreună am învăţat să fim actori şi, ulterior, să fim şi părinţi! Avem o fetiţă cuminte-foc, pe care o cheamă Ana-Maria şi are patru ani şi două luni (ţine foarte mult ca, de fiecare dată, mami şi tati să precizeze numărul de luni! I se pare că aşa e mai mare şi deci mai importantă). Din câte ne-am putut da seama până acum, se pare că Ana-Maria ne-a moştenit: e deja o mică balerină, dar are şi voce şi e şi foarte expresivă. În rest... suntem o familie la locul ei, pentru care contează sufletul şi iubirea dintre noi, nu averile materiale. Mihaela şi Ana-Maria sunt, pentru mine, mai mult decât ceea ce se înţelege, în mod obişnuit, prin termenul de familie: ele îmi dau putere, pentru că ele îmi sunt suprema motivaţie a vieţii - binele şi fericirea lor sunt tot ceea ce îmi doresc mai mult pe lumea asta.
- Steaua ta artistică e în ascensiune, ceea ce presupune din ce în ce mai mult timp petrecut departe de casă: pentru repetiţii, filmări, înregistrări etc. Oare succesul, luminile scenei, nu ameninţă echilibrul familial?
- Eu sunt într-adevăr un om al echilibrului. Nu am astfel de temeri. Ştiu şi pot să renunţ la unele lucruri care ţin de profesie, ca să nu-mi neglijez familia. De pildă, nu o dată, am refuzat angajamente profesionale de Crăciun sau de Revelion, ca să stau cu fetele mele. Chiar dacă angajamentele respective ne-ar fi adus nişte sume de bani consistente. Repet: pentru mine, pentru noi, mai important este sufletul, mai importante sunt iubirea şi armonia dintre noi, decât acumulările materiale sau izbânzile artistice.
- Cu alte cuvinte, eşti un om împlinit...
- Da, deşi tânjiri mai există. (râde) Fericirea cea mare îmi vine din familie, acolo unde totul e aşa cum trebuie să fie, acolo unde e senin... Apoi, sunt bucuros şi mândru pentru că am făcut nişte lucruri în zona profesiei, care au ieşit aşa cum am visat. Iar tânjirile la care mă refeream ţin tot de partea asta de viaţă: mai am şi alte vise de împlinit în teatru...
- Suntem la început de an nou. Ce planuri ai în 2014? Ce urmează după ce s-a încheiat experimentul "Vocea României"?
- Am intrat în studio cu Smiley şi am început să lucrăm piese. Şi, de asemenea, pregătim şi momentul comun cu care ne vom prezenta în faţa publicului, pe 1 martie, la Sala Palatului, în cadrul concertului "Acasă", al lui Smiley (o să cântăm o melodie împreună). Mă bucură tare mult colaborarea cu el pentru că am descoperit în el, nu doar un antrenor extrem de dăruit, dar şi un om foarte bun, care pune suflet şi pasiune în tot ce face. Eu îl consider deja un prieten. Deşi ne cunoaştem de puţin timp, ne-am lipit unul de celălalt cu sufletul, aproape imediat. Apoi mai sunt şi concertele, au început să curgă invitaţiile, deci e de bine! (râde)
Iar pe zona de teatru, aş vrea să pun în scenă un musical, pentru care am scris scenariul şi muzica şi l-am rugat pe Smiley să mă ajute cu partea de orchestraţie. Şi mai am în minte un proiect, pentru care am scris scenariul: un spectacol întreg de percuţie, care îmbină muzica, stepul şi teatrul! E ceva ce în România nu s-a mai făcut până acum. Sper să reuşesc să-l pun pe roate.
Pe Adrian Nour îl puteţi vedea acum în spectacolele "Necuvinte", "Noi" şi "Royal Fashion" de la Sala Rapsodia (Lipscani), în "Don Quijote" şi "D'ale noastre", la TNB, şi în "Paris, mon amour" şi "Romeo şi Julieta" la Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian".
Foto: PRO TV