ADRIAN NOUR, actor, finalist la concursul "Vocea României" - "Pentru mine, importante sunt sufletul și iubirea"

Ines Hristea
Aripi până la cer

- Deși n-ai câștigat concursul "Vocea Româ­niei" de la Pro TV, publicul te-a îndrăgit foarte mult. Ca apariție scenică, ai fost, oricum, numărul unu. De altfel, mai nou ți se spu­ne "Omul-Spec­tacol". Te de­ran­jează acest apelativ?

- În niciun caz! Îmi place te­ribil și mă flatează! Pentru că as­ta vreau eu să fac: spectacol! Să aduc la un loc muzica, dansul și teatrul, să le fuzionez într-un "ceva" mai ma­re, mai înalt, să ri­dic ștacheta. Inițial, în epoca de debut a artei scenice, se mergea pe principiul ar­tistului total, al artistului care știe să joace, să danseze și să cân­te. Ulterior, situația s-a tot diluat, până s-a ajuns în punctul în care s-a considerat că idealul este să te pricepi bine doar la una dintre aceste direcții artistice. Eu însă am îmbrățișat și am rămas fidel acelui concept original, iar faptul că oa­menii apreciază strădaniile mele evident că nu poa­te decât să mă bucure, fiindcă aprecierile lor se consti­tuie într-o validare. Ceea ce nu înseamnă că atunci când sunt lăudat nu roșesc. (râde) Mă simt încă un învățăcel și într-ale muzicii, și într-ale dansului, și într-ale teatrului, am încă acea stinghereală și umi­lință a începutului, astfel că laudele mi se par, pe de-o parte, poate prea mult, pe de altă parte, îmi cresc ari­pile și mai tare.

- Ce te-a determinat să participi la "Vocea Ro­mâ­niei"?

- În primul și-n primul rând, nu mai cântasem de vreun an de zile și simțeam acut nevoia de a mă ex­prima muzical, și dincolo de cei patru pereți ai casei. Reușisem să lansez un album, împreună cu o trupă din Galați, "Avantgarde", dar, din pricina lipsei de pro­­movare, bietul nostru album a rămas să adune praful prin rafturile magazinelor. Asta, după ce lu­cra­sem la el peste patru ani! Apoi, pentru că am fost atât de dezamăgiți, trupa s-a destrămat. După câtva timp, am cunoscut în București doi instrumentiști extraor­di­­nari, care mi-au devenit și prieteni, Cristi Pup și Mirel Cumpănașu, foști membri ai trupei "Cargo", și îm­preună am făcut o trupă de cover-uri (mai aveam încă șapte colegi), cu care am cântat prin cluburi și pe la evenimente, încercând, simultan, să ne scoatem la lu­mină și propriile piese, dar, după vreun an, și pro­iectul acesta s-a epuizat. Așa că, de ceva timp, sin­gura mea legătură cu muzica nu mai era decât cola­bo­rarea cu Teatrul de Operetă, unde joc în musicalul "Romeo și Julieta". Deci, repet, simțeam nevoia im­perioasă de a cânta. Și, în al doilea rând, mărturisesc că m-am gândit și la aspectul mai pragmatic, acela al promovării - adică exact ceea ce-mi lipsise mie! Așa se face că m-am înscris la "Vocea României". Deși fără prea multe speranțe. Dar am tot trecut dintr-o etapă în cealaltă și brusc, când am depășit semifinala, am realizat că "Stai puțin! Am ajuns în finală. Chiar aș putea să câștig concursul!". Până în cli­pa aceea - sincer! - nu mă gândisem nici la premiu, nici la nimic altceva. Nu voiam decât să cons­truiesc momente frumoase și emoționante în fiecare emisie și să mă bucur de posibilitatea de a fi pe acea scenă.

- Tu ești la bază actor. Joci în teatru, ai deja un renume. N-a fost un risc de imagine să par­ticipi la un concurs muzical comercial? Co­legii tăi de scenă nu te-au dezaprobat?

- Într-adevăr, astfel de păreri au existat. Și încă destul de multe. O parte a colegilor mei nu avea apre­cieri pozitive asupra acestui gen de emisiune, care implică un concurs pentru mase. Acuzau carac­te­rul ei extrem de comercial, făceau referire și la ge­nul de public... Acum, însă, s-au do­molit, pentru că au văzut ce-am făcut eu acolo, s-au lămurit că am ve­nit cu ceva nou, care implica în mod serios și actoria, și-au dat sea­ma că n-am făcut breasla de rușine, din contră. Iar argumentul suprem l-au cons­ti­tuit, probabil, cozile de la casa de bilete a teatrului: dacă îna­inte se vindea jumătate sau trei sfer­turi din sală, acum, de când am apă­rut la "Vocea României", jucăm tot timpul cu sala arhiplină.

"Nu te miști, te prinde înghețul"

- Mai există un aspect care ar putea fi "atacat": ești un actor care a lucrat mult, pe scene mari (Tea­trul de Comedie, Teatrul Național din București, Teatrul Bulandra, Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian" etc.) și cu nume grele (Că­tălina Buzoianu, Dan Puric, Iarina Demian, Petrică Ionescu ori Gigi Căciuleanu), ai scris și regizat un film de scurtme­traj ("Echi­libru"), dar și un spectacol de teatru ("Necuvinte"), ai făcut re­clame, ai cântat în mai multe trupe... Ci­tindu-ți CV-ul, cârcotașii te-ar putea acuza fie de vanitate, fie de risipire. Nu fugi după prea mulți iepuri deodată?

- Motivația din spatele acestui CV destul de stufos este aceea că, pe de-o parte, eu mă simt bine făcând toate as­tea, iar, pe de altă parte, că lucrurile în me­diul artistic se mișcă foarte greu. Din dispe­ra­rea de a nu mă sufoca de-atâta dor și tânjire neexprimată după artă, am în­cercat să găsesc alternative, am ales să pă­răsesc că­rarea bătătorită a actorului care se anga­jează într-un teatru, oricare ar fi el, și aș­teaptă... și așteaptă... și aș­teaptă... Am zis că dacă sistemul nu se mișcă, atunci tre­buie să mă mișc eu, altfel mă prinde înghețul. Și m-am miș­cat în zonele în care am considerat că sunt potrivit și în care m-am simțit con­for­tabil. Așadar, nu e vor­ba nici de vani­tate, nici de risipire, ci, mai de­grabă, de coa­gulare - o coagulare a pa­siu­nii, a ta­len­tului, a viselor, a dorin­țelor și a nece­sității.

- M-ai convins! Să vedem acum de unde a pornit, de fapt, dragostea ta pen­tru artă...

- Pe de-o parte, cred că ea e sădită în mine, pe de altă parte a fost vorba de in­fluența părin­ți­lor. Mama e învă­țătoare, iar tata e admi­nis­­tra­tor la poliția locală din Ga­lați, însă amân­­doi au un pro­nunțat spirit artistic: mama e o pictoriță extrem de sensibilă (și are și un glas foarte plăcut), iar tata e un sculptor teribil de expresiv, care lucrează în lemn, piatră și metal. Așa că, indubitabil, mediul acesta și-a pus amprenta asu­pra mea: în casă aveam albume de artă, se asculta mu­zică clasică sau, pur și simplu, muzică bună, mergeam la expoziții, la teatru, la concerte... Plus că ai mei au încercat, fiecare, să mă atragă de partea lui: mama să mă învețe ce înseamnă pictura și să mă facă să mă îndrăgostesc de pensule, tata, să-mi arate câtă profunzime încape într-un obiect pe care l-ai mode­lat, pornind de la o idee. Din păcate, n-au prea avut sorți de izbândă: adică îmi plăcea plastica, îmi plăcea să-i urmăresc pe ei migălind și să le admir lucrările, însă nu doream să pășesc pe urmele lor. Eu eram pa­sionat de filme. Nu mă puteam desprinde de lumea lor nici atunci când eram departe de televizor sau de cine­matograf. Țin minte că am fost, de pildă, profund mar­cat de "An­drei Rubliov", al lui Tarkovsky. Aveam cinci-șase ani când l-am văzut prima dată, iar în fa­cultate, eram la fel de îndrăgostit de acest film mag­nific. Când eram prin clasa a XI-a, doamna diri­gintă ne-a întrebat ce-am vrea să facem după ce terminăm liceul. Vă­zându-ne destul de încurcați, a adăugat că ar trebui să fie ceva plăcut sufletului nos­tru, pentru că, probabil, aceea va fi profesia noastră pentru toată viața. Și-atunci m-am gândit că mi-ar fi plăcut să merg pe calea actoriei, dar mă temeam, din cauza timidității, așa că mi-am zis că aș avea mai multe șanse în spatele camerei de filmat și m-am orientat spre regie de film. Am intrat la facultate aici, în București, însă după un semestru, am fost nevoit să mă retrag, pentru simplul motiv că, financiar, nu mai eram capabil să mă susțin în Capitală. M-am întors la Galați și, ca să nu pierd totuși timpul, m-am dus la Școala de Artă, la Actorie. Și acolo a început să-mi placă să recit și să joc, ceea ce a avut un oarecare efect pozitiv și asupra stării mele native de timiditate. Apoi, chiar în acel an, s-a înființat la Universitatea Du­nărea de Jos, la Facultatea de Arte, și o secție de actorie, la care ve­neau să predea profesorii de la UNATC-ul din Bucu­rești. În felul acesta, am găsit portița de scăpare: practic, aveam posibilitatea să studiez cu aproximativ aceiași oameni, dar rămânând acasă, în Galațiul natal, deci, fiind mult ușurat din punct de vedere financiar. În orice caz, pe scurt, acolo am început să mă plac eu pe mine pe scenă și mi s-a cristalizat convin­gerea că am apucat-o pe drumul cel bun.

- Dar cum te-ai întâlnit cu muzica?

- Eu tot cântam așa, de unul singur, prin casă sau în compania prietenilor și a familiei, dar niciodată n-am luat muzica în serios. Era doar un divertisment care-mi făcea plăcere. Apoi, în timpul facultății, am mers într-o seară într-un club din Galați, unde se cânta live. Și stând acolo la masă, împreună cu prie­tena mea de atunci și soția mea de acum, la un mo­ment dat, pe parcursul unei melodii, toboșarul, care era poziționat cel mai aproape de mine, a remarcat că eu cântam împreună cu solistul și mi-a dat mi­cro­fonul, preț de câteva fraze muzicale. Și lumea m-a aplaudat. Apoi, la pauză, membrii trupei m-au între­bat dacă nu vreau să mai cânt o melodie cu ei și eu am zis da. Și-am cântat! Publicul a fost încântat, iar înainte de plecare, patronii clubului mi-au zis: "Mai vino și serile următoare". M-am dus încă vreo câteva seri și așa am ajuns să fiu angajat și să cânt împreună cu trupa lui Puiu Crețu, un muzician excepțional și un om absolut minunat, de care azi nu se prea mai știe, dar care a întemeiat trupa "Cristal" (o trupă de mare suc­ces, înainte de '89) și care a făcut o muzică minu­nată, pe filon de jazz. Puiu m-a îndrăgit și m-a luat sub aripa lui, mi-a devenit mentor într-ale muzicii: m-a educat, indicându-mi ce-ar trebui să ascult, m-a în­vățat tehnică vocală... Cu el am făcut școala de muzică și nici că aș fi putut să găsesc un profesor mai în­zestrat! Din păcate, Puiu a murit, dar și acum, când mă gândesc la el, o fac cu multă dragoste și multă recunoștință...

Aleea cu tei

- Faci ce faci și te întorci la Galați. Îi datorezi orașului de pe Dunăre mai mult decât faptul că te-ai născut în el?

- Indubitabil! Gândește-te că am crescut într-o casă aflată în portul orașului, la doar câțiva metri de Dunăre. Iar strada mea se numește Parfumul Teilor și e, într-adevăr, mărginită de niște tei minu­nați, care, primăvara, înfloresc ca din po­ves­te. Aromele te îmbată, razele de soare stră­bat frunzișul, insuflând parcă viață buche­țelelor aurii de flori... E splendid! Dacă te plimbi pe-acolo cu o fată, parcurgând strada din­tr-un ca­păt în celălalt, e imposibil să nu te îndrăgos­tești. E magie pură! Apoi, în co­pilăria mea, se mai păstrau încă rămășițe ale vechiului oraș, ale Galațiului cosmo­polit: căsuțe cochete, stră­duțe tihnite, bătrâni mol­comiți de ani, dar gata mereu să-ți picteze prin vorbe atmosfera acelei lumi de demult, care se împletea din obiceiuri și graiuri di­verse, aduse la noi de vapoarele care legau por­turile din tot bazinul Medite­ra­nei, tre­când prin Marea Marmara, strâmtoarea Bos­forului și ajungând în Marea Nea­gră... Și școala mea - o altă minunăție a unor vre­muri apuse! Face parte din ansamblul Mâ­năs­tirii Sf. Arhangheli - Metoc și este prima școală pu­blică din Galați, fiind înființată în 1832, în ca­sele mânăstirii. Ulterior, pe terenul metocului, la stă­ruin­țele domnitorului Mihail Sturza, în 1846, s-a în­ceput cons­trucția unei clădiri noi, destinată ex­clu­siv școlii. Inaugurarea a avut loc în aprilie 1853 și, între exact aceste ziduri - închi­puieș­te-ți! - am învățat și eu, la peste o sută și ceva de ani după! Dacă faci un exer­cițiu de imaginație și te ex­tragi din pre­zent, e imposibil ca, rea­lizând câtă via­ță a încăput în acel spa­țiu, să nu te emo­ționezi...

- Pe soția ta ai întâlnit-o pe stra­da cu tei? Te-ai îndrăgostit îmbătat de mi­resme?

- Eu cred în semne, în destin, și de aceea sunt convins că n-am terminat Facultatea de Regie, în București, și m-am întors în Galați, ca s-o întâl­nesc pe soția mea, pe Mihaela, iar ea, Miha­ela, care e bucureșteancă, cred că a ajuns să facă facultatea în Galați, ca să putem să fim împreună. Miha­ela a vrut să dea admitere la Teatru în Capitală, dar, din pricina unor pro­bleme, n-a putut să mai ajungă la ul­tima probă, și atunci, ca să nu piardă anul, profesorii i-au recomandat să meargă la Galați. Așa a venit pe ma­lul Dunării, la nou înființata secție de actorie. Și-n zilele acelea cu ad­miterea, eu tot patru­lam prin clă­dire, ca să văd cam cum se prezintă și ceilalți can­didați. La un moment dat, într-o sală cufun­dată în semi-obscuritate, am ob­servat o siluetă care se mișca pe scenă cu o grație ie­șită din comun și-am auzit o voce incredibil de emo­țio­nantă, care ros­tea o poezie. Și m-am îndrăgostit pe loc! După ce-a ieșit din exa­men, m-am dus la ea și-am felicitat-o și-am încercat s-o îmbărbătez, fiindcă era destul de ne­mulțumită de felul în care se prezentase în fața comisiei. Iar dovada că eu am fost cel care-a avut dreptate a fost rezultatul concursului: ea a fost admisă prima pe listă, eu al doilea. (râde) Apoi, am tot urmărit-o de la distanță, dar abia peste vreun an de zile mi-am luat inima-n dinți și-am in­vitat-o la o ieșire în doi! Și, da!, ne-am plimbat pe strada cu tei! După aceea, lucrurile au decurs lin... Și nici că ne-am mai despărțit vreodată: îm­preună am crescut ca spirite, ca ființe, împreună am descoperit ce înseam­nă iubirea adevărată, împre­ună am învățat să fim ac­tori și, ulterior, să fim și pă­rinți! Avem o fe­tiță cu­minte-foc, pe care o chea­mă Ana-Maria și are patru ani și două luni (ține foarte mult ca, de fie­care dată, ma­mi și tati să precizeze numărul de luni! I se pare că așa e mai mare și deci mai impor­tantă). Din câte ne-am putut da seama până acum, se pare că Ana-Maria ne-a moștenit: e deja o mi­că balerină, dar are și voce și e și foar­te ex­presivă. În rest... suntem o familie la lo­cul ei, pentru care contează sufletul și iu­bi­rea dintre noi, nu averile materiale. Mi­haela și Ana-Maria sunt, pentru mine, mai mult decât ceea ce se înțelege, în mod obiș­nuit, prin termenul de familie: ele îmi dau putere, pentru că ele îmi sunt suprema mo­ti­vație a vieții - binele și fericirea lor sunt tot ceea ce îmi doresc mai mult pe lumea asta.

- Steaua ta artistică e în ascensiune, ceea ce presupune din ce în ce mai mult timp petrecut de­parte de casă: pentru re­petiții, filmări, în­registrări etc. Oare suc­cesul, luminile sce­nei, nu amenință echili­brul familial?

- Eu sunt într-adevăr un om al echili­brului. Nu am astfel de temeri. Știu și pot să renunț la unele lucruri care țin de profesie, ca să nu-mi neglijez familia. De pildă, nu o dată, am refuzat angajamente profesionale de Cră­ciun sau de Revelion, ca să stau cu fetele mele. Chiar dacă angajamentele respective ne-ar fi adus niște sume de bani consistente. Repet: pentru mine, pentru noi, mai important este sufletul, mai importante sunt iu­birea și armonia dintre noi, decât acu­mu­lările materiale sau izbânzile artistice.

- Cu alte cuvinte, ești un om îm­plinit...

- Da, deși tânjiri mai există. (râde) Fe­ricirea cea mare îmi vine din familie, acolo unde totul e așa cum trebuie să fie, acolo unde e senin... Apoi, sunt bucuros și mândru pen­tru că am făcut niște lucruri în zona pro­fesiei, care au ieșit așa cum am visat. Iar tân­jirile la care mă refeream țin tot de partea asta de viață: mai am și alte vise de împlinit în teatru...

- Suntem la început de an nou. Ce pla­nuri ai în 2014? Ce urmează după ce s-a încheiat experimentul "Vocea Ro­mâ­niei"?

- Am intrat în studio cu Smiley și am început să lucrăm piese. Și, de ase­menea, pre­gătim și momentul comun cu care ne vom prezenta în fața publicului, pe 1 martie, la Sala Palatului, în cadrul concertului "Aca­să", al lui Smiley (o să cântăm o melodie împre­ună). Mă bucură tare mult colaborarea cu el pentru că am descoperit în el, nu doar un antrenor extrem de dăruit, dar și un om foarte bun, care pune suflet și pasiune în tot ce face. Eu îl consider deja un prieten. Deși ne cunoaștem de puțin timp, ne-am lipit unul de celălalt cu sufletul, aproape imediat. Apoi mai sunt și concertele, au început să curgă invi­tațiile, deci e de bine! (râde) Iar pe zona de teatru, aș vrea să pun în scenă un musical, pentru care am scris sce­na­riul și mu­zi­ca și l-am rugat pe Smiley să mă aju­te cu partea de orchestrație. Și mai am în minte un proiect, pentru care am scris scena­riul: un spectacol întreg de percuție, care îmbină muzica, stepul și teatrul! E ceva ce în Ro­mâ­nia nu s-a mai fă­cut până acum. Sper să reușesc să-l pun pe roate.

Pe Adrian Nour îl puteți vedea acum în spectacolele "Necuvinte", "Noi" și "Royal Fashion" de la Sala Rap­so­dia (Lipscani), în "Don Quijote" și "D'ale noastre", la TNB, și în "Pa­ris, mon amour" și "Romeo și Ju­lieta" la Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian".

Foto: PRO TV