Ruxandra Ilfoveanu s-a instalat de ani buni în elita picturii româneşti. Ea a fost prezentă în expoziţii de prestigiu, în ţară şi în străinătate, din Franţa şi Germania, până în Olanda şi Norvegia. La 66 de ani, artista lucrează mai departe cu frenezie şi imaginaţie. Şi pentru că mai are ceva de spus, dar şi pentru că simte că ora afirmării internaţionale a României în artă se apropie. Ruxandra Ilfoveanu este, de asemenea, un caz foarte rar de artist, care face parte dintr-o familie de artişti plastici de o valoare excepţională. Soţul ei, Sorin Ilfoveanu, este unul dintre marii maeştri de azi ai picturii româneşti. Nici cei doi băieţi n-au sărit departe de trunchi. Fiul cel mare, Adrian Ilfoveanu (cu care "Formula AS" a realizat deja un amplu interviu) este azi unul dintre cei mai promiţători sculptori ai României, iar Nicu Ilfoveanu este un artist foto-video afirmat şi el, cu brio, pe plan internaţional. Unul dintre secretele familiei Ilfoveanu se află la Rădeşti, în Argeş, "gura de Rai" în care cei patru artişti se duc de mult timp verile, să lucreze. Despre toate acestea şi despre destule altele, aveam să aflu într-un captivant dialog cu Ruxandra Ilfoveanu.
O lume mirifică
Atunci când am intrat în atelierul de pictură al Ruxandrei Ilfoveanu, o adiere seducătoare m-a prins repede, ca un abur de esenţe magice. Odată cu ea, în atelierul de pe bulevardul Ion Mihalache din Bucureşti, m-a cuprins liniştea... Forfota abrazivă a oraşului se oprise la uşa atelierului, absorbită de forţa închipuirilor din tablourile pictoriţei, care stăteau aliniate cuminţi, pe lângă pereţi, aşezate într-o ordine a sufletului numai de ea ştiută. Şi din ele, explodau nişte forme surprinzătoare, în culori puternice, la întretăierea dintre suprarealism şi expresionism, făcută după o reţetă proprie artistei. În mijloc trona şevaletul şi, lângă el, o masă pentru desenat plină de tuşuri, baiţuri, creioane cu grafitul moale şi o preţioasă colecţie de hârtii de desen. Şi lângă ele, cărţi. M-am aşezat într-un colţ, cu o ceaşcă de cafea în faţă, gata de interviu. Dar tot nu-mi puteam desprinde ochii de pe închipuirile magnetice care mă înconjurau.
Ruxandra Ilfoveanu este o apariţie gracilă, poate doar profunzimea privirii ei îi trădează forţa creatorului. De parcă mi-ar fi ghicit gândurile, pictoriţa a început să-mi vorbească despre tabourile ei. "Vedeţi, eu desenez şi pictez între real şi imaginar. Încerc să fac o istorie a spectaculosului, pentru că lumea, pentru mine, a fost şi este un spectacol. Un spectacol pe care-l descopăr mereu, plină de uimire. Dacă mă gândesc la ceva care a fost cândva, desenul meu merge mai uşor. Dacă mă gândesc la acum, desenul merge mai greoi. «Cândva» are ceva din imaginaţia bogată a copilului. «Acum» are tristeţea vârstei în faţa urâtului care guvernează, adesea, lumea. Şi totuşi, în «acum» există uimirea şi înţelegerea în faţa schimbării necontenite a lumii. De aceea, pregătesc pentru 2014 o carte-obiect, care se va numi Scurta istorie a lumii mele. Poate că va fi viaţa mea pictată, aşa cum vom încerca să o povestim în parte, împreună".
Decoraţiile bunicului
- D-nă Ruxandra Ilfoveanu, copilăria este, pentru toţi creatorii, determinantă pentru drumurile de mai târziu. Cât îi datorează copilăriei pictorul din dvs.?
- Eu m-am născut în Ploieşti, în anul 1947, pe 5 decembrie, luna în care Regele a abdicat şi destinul României se schimba radical. Oricum, am avut o copilărie destul de liberă, chiar şi sub noul regim, fiindcă vacanţele le făceam la ţară, la bunicul meu. Mă duceam la Podenii Vechi, în Prahova. Mai târziu, am pictat şi câteva peisaje acolo. La ţară nu prea se schimbaseră multe, fiindcă ţăranii de acolo încă nu pierduseră pământul. Aşa că tihna patriarhală dintre războaie s-a păstrat acolo, o vreme. Asta, până a început şi aici colectivizarea. Bunicul a pătimit şi el, a făcut puşcărie şi, până la urmă, tot a dat pământul, iar asta l-a terminat. Dar noi eram copii, făceam tot felul de trăsnăi, trăiam în aer liber, citeam, visam, mai desenam. Citeam cărţi vechi ale bunicului, scotoceam după tot felul de relicve pe care el le păstra din vremuri ce păreau atât de departe şi care pe noi ne fermecau, cu magia lor simplă, cum au fost acele cutii de tutun regal găsite în pod. Bunicul meu fusese ţărănist şi îl iubea pe rege. Fiindcă aşa ştia el. Făcuse primul război mondial şi avea decoraţii de la Mărăşeşti. Pe mine, copilăria la ţară, alături de el, m-a marcat frumos. Aveam o libertate deplină. Ce putea fi mai frumos?
Întâlnirea cu Gopo
- Când v-aţi descoperit talentul pentru pictură?
- Din primele clase. Am avut norocul ca la Casa Pionierului să fie un Cerc de desen foarte bun. Şi acolo am desenat încă din clasele primare. Şi tot acolo mi s-a mai întâmplat ceva care a contat mult pentru mine. Într-o zi, a venit la noi Ion Popescu-Gopo (marele cineast, autorul "omuleţului" din filmele de desene animate). Şi după ce ne-a vorbit, s-a interesat cine e cel mai talentat copil la desen. M-au pus pe mine în faţă, lângă el, am făcut şi poze cu Gopo. Iar el ne-a povestit atunci, în amănunt, despre omuleţul lui cosmic: cum l-a făcut, ba ne-a învăţat şi pe noi cum să-l facem. Pentru mine a fost un imbold extraordinar atunci, la cei nici 10 ani ai mei. Ei, şi după ani de zile, Adi, băiatul meu, a câştigat concursul pentru sculptura-simbol a Festivalului de film Gopo, şi statueta Premiilor Gopo, care li se decernează actorilor, a fost realizată de el. Curioasă coincidenţă.
- Cum v-aţi hotărât să urmaţi calea artei? Când s-a produs declicul decisiv?
- M-am apropiat lin de artă. Eram la un liceu teoretic din Ploieşti, dar mergeam şi la Şcoala Populară de Artă. Până să mă hotărăsc să dau la Belle-Arte, mă pasiona şi geografia, drept să spun. Visam să călătoresc, visam să fiu cercetător prin Africa, să descopăr triburi. Mă pusesem cu burta pe învăţat geografie, dar desenam în continuare. Şi, până la urmă, am ales... Asta-i cu visele... Am ales artele plastice şi am făcut pictura. Îmi plăcea enorm să desenez. Imediat ce am terminat, a trebuit să plec la post, undeva, pe Valea Doftanei. Dar eu voiam să mă duc în satul bunicului, era şi foarte aproape de Ploieşti. Am vrut să încerc la inspectorat să-mi schimb repartiţia. Bunicul a ţinut să vină şi el cu mine, şi şi-a pus decoraţiile pe piept, de la Mărăşeşti. Rezultatul? Am fost daţi afară imediat, amândoi, din clădire. Nici nu m-au lăsat să vorbesc. Nu le-au plăcut decoraţiile bunicului.
- În anii facultăţii s-a petrecut şi marea întâlnire a vieţii dvs., l-aţi cunoscut pe Sorin Ilfoveanu, marele pictor de azi. Cum a fost povestea dvs. de dragoste?
- A fost o poveste frumoasă. Eram colegi de facultate. Pe atunci eram foarte liberi, nonconformişti. Până a început, într-o zi, o razie printre studenţii care aveau barbă. Uşile facultăţilor erau păzite şi cei cu barbă şi plete (aşa cum era şi Sorin) trebuiau, obligatoriu, să şi le dea jos. Iar cel mai vânat era Institutul de arte plastice Ion Grigorescu, unde se făceau şi întâlnirile studenţeşti de sâmbătă seara, la care veneau şi studenţii de la arhitectură şi de la alte facultăţi. Erau petreceri frumoase, cu orchestră, cu dans. Atmosfera asta, de opresiune şi nesupunere a creat multe solidarităţi. Şi după ce s-a terminat facultatea, m-am căsătorit cu Sorin.
Apocalipsa
- Se spune că în ciuda culorii lor comuniste, anii '60 - '70 au însemnat pentru artişti o perioadă de libertate...
- Noi nu eram liberi decât în atelierele noastre. A fost un fel de boemie de mare ţinută. Cum era un vernisaj, lumea venea, umplea sala, şi cu toată sărăcia lucie în care trăiai, făceai acolo, o fasole bătută, şi apoi urmau întâlnirile la atelier. Şi dacă erau mai multe ateliere, toate erau deschise, pentru că toţi ne sprijineam. Şi, fiindcă se putea câştiga cu o lucrare o damigeană-două de vin, mai erau şi discuţiile, ceva mai "libere". Apoi a venit, ca un trăsnet urât, sărăcia cruntă a anilor '80 -'90, de care îmi vine greu şi azi să îmi amintesc. Atunci ne-am transformat toţi în nişte animale care alergau după mâncare pentru puiul lor, pentrucopilul lor. Eu stăteam des la cozi, aveam doi copii de hrănit, pe urmă trebuia să mă duc la şcoală, şi nu voiam să las nici atelierul. Iar umilinţele la care eram supuşi ca artişti au fost prea destule. Până în 1989, de pildă, era obligatoriu să ai o profesie. Şi dacă te găseau pe stradă după 11 noaptea, te legitimau şi te întrebau unde lucrezi. Pentru ei era nimic că eşti artist şi membru al Uniunii Artiştilor Plastici. Trezirea din starea asta aproape apocaliptică a venit după Revoluţie. Atunci am redevenit din nou oameni. Pentru artişti, a fost o deschidere mare, după 1989, dar care n-a durat prea mult. La fel ca şi scriitorii, şi ei au avut mereu nevoie, ca să poată să trăiască şi să creeze, de un sprijin financiar. Iar arta românească fusese lăsată de izbelişte. Cu Sorin a fost altfel, el era deja format la Revoluţie, aşa că a putut să iasă pe piaţă şi să vândă. Eu, în schimb, pierdusem câţiva ani cu creşterea copiilor. Aşa că, abia după 1989 m-am apucat mai intens de lucru.
- Cum se conturase, până atunci, drumul dvs. artistic, d-nă Ruxandra Ilfoveanu?
- Totul a început, pentru mine, prin 1977. Atunci m-am hotărât să mă pregătesc pentru admiterea în U.A.P. Pe atunci, era o treabă foarte serioasă să intri în Uniune, nu erai admis oricum. Şi am pictat un an întreg, noapte de noapte, până la patru dimineaţa. Iar ziua mă duceam să predau elevilor, la şcoală. Citisem din Mircea Eliade, cum îşi proiectase el programul de studiu, mulţumindu-se cu doar patru ore de somn pe zi. Şi am încercat să fac şi eu la fel. Dar ajunsesem să dorm ziua pe catedră şi m-am îmbolnăvit. Am intrat însă în Uniune şi am făcut câteva expoziţii bune. Dar dintre toate expoziţiile mele de dinainte de '90, cel mai tare m-a marcat cea din toamna lui 1989, de la "Simeza", de pe bulevardul Magheru, în plin centrul Capitalei. Tocmai se pregătea ultimul congres al lui Ceauşescu, atunci când m-am trezit eu să expun. Şi miliţia era peste tot, până şi în galeria mea au intrat numai miliţieni. Se mai rătăcea câte un vizitator pe fugă, dar sala a fost goală, ca niciodată. Şi tot în zilele alea, îmi dispăruseră nişte cărţi de artă. La început, n-am ştiut cum au putut să dispară aşa, deodată, până m-am lămurit că mi le-au luat miliţienii, care crezuseră că-s subversive. La închiderea expoziţiei, pictorul Ion Dumitriu m-a ajutat să-mi car lucrările în mare viteză, fiindcă, tot aşa, ne presa miliţia. Mi-am dus lucrările acasă şi am plecat la ţară. Pe atunci, aveam deja căsuţa din Rădeşti, unde-mi duceam copiii şi unde am pictat veri la rând. Cam înainte de Crăciun, am hotărât să renunţăm şi la televizorul de la ţară, că nu mai aveam ce vedea. Şi, la trei zile după asta, cum stăteam toţi la un foc de lemne, am auzit la radio: "Ceauşescu a căzut!".
- Pentru creaţia dvs., a contat perioada de descătuşare survenită după '90?
- A contat. În primul rând, eram mult mai liniştită. La şcoală nu mai aveam decât jumătate de normă, pentru că voiam să pictez mai mult şi începuse şi problema banilor, salariul de profesoară nu-mi mai ajungea. Şi mi-am zis că mai bine merg la atelier şi îmi bag lucrările prin galerii, aşa cum făcea şi soţul meu, Sorin. Ne-am descurcat. Ne-au crescut copiii, erau deja mărişori. Aveam 40 de ani şi maturitatea mea artistică s-a produs abia atunci cu adevărat. Prin 1995. Când am avut prima expoziţie de după 1989, la Galeria Apollo, în 1996, am putut să-mi aleg drumul. Fiecare artist are un drum al său. Eu am cochetat şi cu non-figurativul, dar am ajuns la concluzia că un figurativ bine dozat şi bine gândit poate face mai mult. Acum au trecut anii, dar tot merg zi de zi în atelier. Recuperez timpul pierdut. Am lucrări pentru patru expoziţii, dar tot nu-mi ajung. Vreau ceva nou, mai am ceva de spus. La un plastician, maturitatea vine după 40 de ani. Nu poţi să fii matur cu trei lucrări.
Patrulaterul Ilfoveanu
- Să vorbim acum despre "patrulaterul" Ilfoveanu. Cum vă explicaţi această minune: patru plasticieni din aceeaşi familie, toţi de mare calibru?
- Îmi aduc aminte de ceva. Eram copil, în primele clase, şi eram foarte curioasă. Mama lucra la cinematograf şi mă lăsa să mă duc în cabina proiecţionistului. Era ceva extraordinar pentru mine să văd de unde vin filmele alea. Mă minunam mereu cum proiecţionistul, când vedea un film mai vechi, uzat, îl tăia bucăţi şi-l lipea. Şi mai era şi fanta aceea prin care te puteai uita să vezi cum merge filmul. Nu era doar o simplă poveste, era o altă lume pentru mine. Şi târziu, tot printr-o coincidenţă stranie, Nicu, băiatul meu cel mic, s-a apucat de film. Am făcut cu el pregătire o vară, a intrat la foto-video, o secţie nouă a Institutului, s-a ţinut de meserie şi e bun. Pe undeva, poate că i-am transmis şi lui patima asta a mea. Îmi amintesc că le făceam teatru de păpuşi, când erau copii. Cred că pentru formarea copiilor noştri întru artă, a mai contat şi biblioteca noastră bogată, pe care am avut-o dintotdeauna, şi la care Sorin a ţinut foarte mult. El se ocupă şi-acum cu biblioteca, noi doar împrumutăm de la el şi citim. Băieţii amândoi au luat seriozitatea în muncă de la el. Poate şi de la mine, că şi eu îmi văd serios de treabă. De altfel, ei, bărbaţii familiei, sunt scutiţi de treburile cotidiene. I-am scutit eu de gătit şi de cumpărături.
- Soţul dvs. e mare pictor. Nu v-a influenţat?
- La început, ţineam foarte mult cont de părerea lui, dar asta dintr-un act de iubire. L-am admirat extraordinar pe Sorin. Era un tip talentat, lansat devreme şi cu mare putere de muncă. Dar el nu a insistat în a-mi da sfaturi prea multe. Îmi spunea: "Faci cum crezi tu", şi îşi vedea de meseria lui. Dar odată cu maturizarea mea ca artist, n-am mai avut nevoie de opinia lui şi nici nu sunt geloasă pe gloria lui, cum nu sunt invidioasă pe nici un artist.
- Să încheiem "patrulaterul Ilfoveanu". Care sunt relaţiile dintre artiştii familiei?
- Acasă, în Bucureşti, toţi discutăm despre artă, când suntem la masă. Nicu are un punct de vedere clar format şi nu-l scoţi din el. Tata e ăla mare. E maestrul. Adi vorbeşte mai greu şi mai ales despre sculptura lui. Ne place să stăm fiecare în locul lui din casă, singuri. Eu am mansarda, de pildă. Şi Sorin nu urcă, Doamne fereşte, când mă bag la mansardă şi încep să citesc sau să desenez. E spaţiul meu, poate mai dezordonat în comparaţie cu al lui Sorin, un loc plin de tipicărie, cu creioanele în casetuţe, nu mai spun cărţile... Nu m-ating de ele, pentru că i-aş strica ordinea. Iar băieţii au, şi ei, locul lor. Şi toţi lucrăm în pace. Mai strig eu: "Veniţi la masă, de pe unde sunteţi!".
Raiul de la Rădeşti
- Aş vrea să depănaţi acum şi câteva amintiri din raiul de la Rădeşti, pe care îl ocupaţi tot în patru.
- Este o zonă foarte frumoasă, între dealuri, spre Câmpulung Muscel. Mai întâi am avut acolo o căsuţă mică, pe care o cumpărasem cu tot ce era în jurul ei. Am văruit-o, am aranjat-o şi, de atunci, vacanţele şi sărbătorile acolo le-am făcut. Şi-n fiecare an, am mai adăugat câte ceva la casă. Nici acum n-am terminat. Pe copii, cred că asta i-a convins şi i-a format: au simţit pământul, dealurile şi tot peisajul acela curat, împreună cu libertatea de-acolo. Ei s-au format între Bucureşti, unde stăteam iarna, şi sărbătorile şi verile de la Rădeşti. Şi chiar dacă au crescut, încă se întorc acolo, nu pot să plece. Şi-au făcut prieteni în sat, au prieteni din copilărie. Din păcate, Rădeştiul a început să se depopuleze, pleacă mulţi în Italia, la lucru. Deşi, de la un timp, au început să vină tineri de la oraş, care îşi fac căsuţe sau le închiriază. După 2000, eu am expus şi un Jurnal de familie, cu fotografii colate pe hârtie făcută manual, text şi desen. Sunt fotografii vechi, de la Rădeşti, făcute de Nicu. Ele marchează clipele trăite aici, alături de prieteni. Am fost întotdeauna înconjuraţi de prieteni, am avut invitaţi în fiecare an. După 2000, au venit regretatul Mihai Oroveanu, Andrei Pleşu şi atâţia alţii. La Rădeşti, a fost întotdeauna o efervescenţă intelectuală puternică. Iar noi lucrăm intens şi acum. Sorin îşi vede de treaba lui, într-un pavilion, eu am altă cămăruţă. Atelierul meu e lipit de bucătărie, aşa că nu-i mare lucru să mă duc să cotrobăi şi după mâncare. Adi lucrează imens, are o grădină frumoasă, care este domeniul lui. Nicu face fotografii, pleacă ba la Câmpulung, ba la Curtea de Argeş. Colindă zona, nu stă o clipă locului. La Rădeşti ne vedem cu toţii de vise. Plecăm acolo şi nu mai ştim de nimic.
Cu trei flori nu faci o grădină
- Cât de greu e să fii pictoriţă la noi, d-nă Ruxandra Ilfoveanu, într-o artă dominată de bărbaţi?
- E o poziţie mai dificilă să fii artistă. Dacă e să vorbim despre doamnele care sunt de vârsta mea - cele mai multe dintre ele sunt mai puţin active, acum. Dar nu toate. Unele lucrează intens: Ioana Bătrânu, de pildă, care este mai tânără decât mine, sau Angela Tomaseli, care încă se ţine bine şi face expoziţii tari. Angela are un ritm la care nu vrea să renunţe şi e mai mare decât mine cu vreo trei ani. Mai este şi Silvia Radu. Ar trebui s-o amintesc şi pe Alma Redlinger. Din păcate, doamnele artelor plastice româneşti nu au căpătat totdeauna premiile şi distincţiile pe care le merită. Ba mi s-a mai spus că femeile pictoriţe ar fi mai prost plătite decât pictorii, nu numai la noi, ci şi în toată lumea.Deşi nu-mi vine să cred. Şi ar trebui să vorbim şi de marile pictoriţe care au fost. Cine mai ştie azi despre ele? Între războaie, noi, românii, am avut o deschidere mare în toată Europa şi până-n America. La noi a fost o mişcare feministă puternică, condusă, printre altele, de Cecilia Cuţescu-Stork. Georgeta Năpăruş a fost şi ea una dintre doamnele mari ale plasticii noastre. Era din Comarnic, de lângă Ploieşti. Era aşa de vânoasă, mi-o aduc aminte, lângă pictorul Octav Grigorescu, bărbatul ei. Mergeam la mare, cu copiii, şi locuiam la aceeaşi gazdă. Şi ea îl dădea la o parte pe Octav, când trebuiau să scoată apa de la fântână, că până scotea el o găleată, ea doar aşa, făcea cu mâna o învârtitură, şi gata! Era o femeie talentată şi zdravănă. Îmi pare rău că în ultimii ani nu m-am dus la ea, deşi mă chema. Îmi pare rău când se duce câte-o artistă, că şi aşa sunt puţine. Cu trei flori nu faci o grădină. Dar noi ne strângem puterile şi lucrăm. Dacă istoria ne va consemna, vom vedea.