[sapou]Şi a fost muzică bună...
Şi au fost muzicieni excepţionali...
Şi a fost ediţia a XXI-a![/sapou]Pentru iubitorii de muzică, Festivalul Enescu este precum o chemare sub drapel. Sunt trupe regulate, de bază (cei cu abonamente), şi oaste de strânsură (cei cu bilete ocazionale). "Războiul" acesta a durat în acest an 28 de zile, adesea cu mai multe bătălii pe zi. Cei ce au ales să participe au intrat într-un alt ritm de a trăi, în alte sfere. Pentru ei, concertele nu sunt distracţie, ci lucrare şi luptă întru descoperire şi rafinare de sine. Împlinirea unei aşteptări nădăjduitoare de doi ani.
Ca unul ce nu deosebeşte două note una de alta, care apreciază muzica mai degrabă prin prisma construcţiei de ansamblu şi a atmosferei de supremă vibrare interioară pe care reuşeşte s-o inducă, atunci când este bună şi într-o bună interpretare, vă voi povesti, în virtutea unei minime onestităţi, în primul rând, despre acele evenimente la care mi-a bătut inima mai tare sau la care interesul meu, dintr-un motiv sau altul, a fost trezit cu osebire. Voi pune inima înainte, pentru că ea îmi simte (şi judecă, oare?) cu mult mai bine decât urechea. Aşadar, despre acele petreceri ce mi-au căzut mai dragi.
Trei au fost ciclurile Festivalului de care m-am bucurat: "Recitaluri şi concerte camerale" (după-amiaza), "Mari orchestre ale lumii" (seara), "Concertele de la miezul nopţii" (la trecerea spre o altă zi, dar numai la sfârşit de săptămână). Atât muzica, în principiu diferită ca tip, cât şi momentul zilei făceau ca atmosfera să fie vizibil diferită la cele trei momente ale zilei.
După-amiaza, la ora 5: ceaiuri tari şi parfumate!
După-amiezele au fost dedicate, în principiu, "recitalurilor şi concertelor camerale". Aşadar, acelei muzici pentru formaţii restrânse, care ar putea fi produsă şi într-o cameră mai mare... Ca odinioară la reşedinţele princiare.
Au putut fi ascultaţi în cadrul acestui ciclu, în recital sau acompaniaţi de mici orchestre, o serie de monştri sacri ai artei interpretative a zilelor noastre: Evgheni Kissin (strălucitor îndeosebi în Skriabin, căruia i-a fost dedicată întreaga parte a doua a concertului; un compozitor atât de aparte, pe care-l îndrăgesc, dar care, din păcate, se cântă atât de rar), Maxim Vengerov (răpitor de inimi, sublim, cum se şi cuvenea, în Mozart şi Bach), Murray Perahia... Ce poţi să spui despre Murray Perahia? E destul să spui Murray Perahia, ca să spui tot ce trebuie spus. Altfel, calificativele riscă să devină banalităţi...
Au fost concertele acestora unele cu cea mai mare audienţă, la publicul cel mai variat, concerte la care "s-au rupt porţile".
Un solist aparte a fost pentru mine părintele Jean-Claude Pennetier, pe care-l văzusem anterior, de trei ori, la Paris, în cadrul Festivalului "De dragul frumosului", organizat anual de Mitropolia noastră pentru Europa Occidentală şi Meridională. Aproape necunoscut la noi, el este considerat astăzi unul dintre pianiştii francezi cei mai de frunte, având o excelentă cotă pe piaţa muzicală, dacă ar fi să ne orientăm şi numai după preţurile ridicate ale CD-urilor înregistrate cu el. Sigur, faptul că este şi preot ortodox, cu slujire regulată în cadrul menţionatei mitropolii, îmi sporea puţin interesul şi dragul faţă de el. Atât în viaţă, cât şi în muzica pe care o interpretează, este un om şi un muzician care degajă fineţe, delicateţe, nobleţe, augustă linişte. Parcă îşi continua slujirea de la altar la Ateneu, Îi slujea lui Dumnezeu cântând. A venit cu un program care a cuprins Fauré, Debussy, Enescu. A fost minunat, îndeosebi în părţile care cereau rafinament. Din păcate, a avut cea mai proastă sală pe care am putut s-o văd pe tot parcursul Festivalului. Deşi departe de a fi plină, ea a fost mai zgomotoasă şi mai agitată ca oricând, bruind muzica şi trăirile pe care aceasta le genera. L-am dus a doua zi dimineaţa, duminică fiind, la biserica studenţilor de la Universitate (rusă), ca să slujească şi să-i bucure pe cei de acolo cu un cuvânt de învăţătură.
Într-o altă după-amiază, m-am lăsat uns la inimă de excepţionala interpretare a unui trio de Schubert (nr.1) de tripleta Silvia Marcovici (vioară), Evgeny Kissin (pian), Alexander Kniazev (violoncel). M-a bucurat mult s-o revăd pe draga noastră de Silvia Marcovici, păstrându-şi strălucirea şi profunzimea interpretării, precum şi frumuseţea chipului, precum şi un anumit aer adolescentin, de fată de treabă, de bună camaradă, pe care, de altfel, am descoperit-o eu prima dată, atunci când a câştigat Concursul internaţional George Enescu, în 1970. O, tempora! Dar, peste ea timpul a trecut cu multă delicateţe.
Seara: vinul cel bun!
Festivalul s-a deschis în seara zilei de 1 septembrie, în forţă, în mare forţă, cu concertele orchestrei Staatkapelle Berlin, dirijată de Daniel Barenboim. Aceiaşi protagonişti şi în a doua seară. În programe - Enescu (Rapsodia română nr. 2), Elgar (Simfonia nr. 2), Verdi (Quattro pezzi sacri). Îndeosebi cu Verdi a impresionat Daniel Barenboim. Pe lângă geniul său de muzician, a ştiut să se împrietenească cu publicul, prin stilul său jovial, bonom, glumeţ. Nu pierdea prilejul să sărute fetele, fie ele doamne din orchestră, fie solista, fie domnişoarele care-i aduceau flori la sfârşit. Mi-am zis: iată un exemplu bun! De urmat! Spre entuziasmul spectatorilor, a ţinut să proclame la despărţire: "Festivalul Enescu in veci!" Dar, parcă, pentru mulţi, atenţia a fost îndreptată mai tare spre Radu Lupu (marele pianist de origine română - n.red.), care a fost solistul ambelor seri. În prima, cu Beethoven (Concertul nr. 3), în a doua, cu Mozart (Concertul pentru două piane, împreună cu dirijorul). În serile acelea, mă gândeam că mai bine ar fi fost ca părţile a doua de concert să fie cele cu Radu Lupu, ca să fi plecat cu muzica lui în noi, acasă, păstrând toată mireasma sonurilor stârnite de el, prin pliere iubitoare şi ştiutoare pe compunerile acelor nepreţuiţi compozitori.
Şi toată lumea aştepta nerăbdătoare, fremătând, ca pe un eveniment excepţional, recitalul de la Ateneu. Urma să fie o seară Schubert, dedicată Mihaelei Ursuleasa, un gest nobil, cu adevărat demn de un mare artist şi de un om adevărat. Mi-am adus aminte cu nostalgie cum am cunoscut-o pe Mihaela, pe când avea 11 ani, tot la un Festival Enescu, când, într-o seară, împreună cu profesoara ei de atunci, Stela Enache, avea locul chiar lângă mine, la Ateneu. Şi cum m-a invitat la prima ei participare la Festival, care se petrecea într-un concert colectiv al tinerelor speranţe, la Conservator. Acum o plângem cu toţi şi ne pare rău, dar m-am gândit cum de atâtea ediţii de Festival, cât trăia, nu a fost invitată de organizatori... Of, Mihaela!
Magicianul suprem
Seara cu Radu Lupu a fost una în care am urcat într-o altă lume. De mult, de mult de tot n-a mai fost bătrâna sală a Ateneului atât de arhiplină. Burduşită! Practic, concertul a avut nu două, ci trei părţi, căci cele patru bisuri au egalat în durată părţile iniţiale ale concertului. Nu ne venea să ne mai despărţim. Dacă sloganul acestei ediţii de Festival a fost "Magia există", atunci magicianul suprem a fost Radu Lupu. Este imperial, olimpian. Nu observi la el aproape nicio mimică corporală sau a feţei. Muzica parcă picură la el, stârnind în noi ecouri, nesfârşite reverberaţii, gânduri, trăiri, înălţări... Un înţelept al pianului! Ajuns într-un vârf de pisc, dincolo de nori, unde ne poartă şi pe noi. Ameţitor! Concertul acesta, împreună cu apariţiile lui din serile precedente, se va ţine după noi, ne va urmări multă vreme. Mă gândeam că Radu Lupu, pentru apariţiile sale, dar îndeosebi pentru cea de la Ateneu, poate căpăta premiul de excelenţă unic al acestei ediţii de Festival, dacă un astfel de premiu departajator ar exista. Şi chiar dacă în continuare s-au adăugat şi alte momente culminante, despre care voi spune, parcă n-aş renunţa nici acum la acest gând. Căci a fost un Festival deosebit de bogat, cu multe piscuri, cu multe decolări, cu nenumărate plutiri. Şi ar mai trebui observat, cum remarca o prietenă, cum Radu Lupu pare un ultim reprezentant al unui alt tip de interpret, al acelor titani ai celei de-a doua jumătăţi a veacului trecut, tip pe cale de a se stinge. Era un timp când spiritualitatea şi mistica muzicii prevala asupra tehnicii şi virtuozităţii, fără ca acestea să lipsească, totuşi.
A venit imediat după aceea Pittsburgh Symphony Orchestra, condusă de austriacul Manfred Honeck, un om distins, foarte elegant în gesturi. Din informaţiile ziarului Festivalului reieşea că este actualmente cea mai apreciată şi cea mai bine plătită orchestră din America. Şi s-au străduit să ne-o arate prin interpretarea măiastră a Simfoniei nr. 5 a lui Dmitri Şostakovici. Au fost extrem de generoşi şi au dat o mulţime de bisuri. Dar pentru mine alta a fost aşteptarea acelei seri. Ea se numea Yuja Wang! O descoperisem acum câţiva ani pe Mezzo, cântând la festivalul de la Verbier. Am îndrăgit-o atunci pe loc, pentru felul ei aproape erotic de contact cu muzica şi cu pianul. O dăruire totală, sinceră, spontană, firească, frustă. O intrare în muzică şi o impregnare totală de ea. O bucurie frenetică! Având în acelaşi timp o anumită înţelegere a profunzimilor, dar una care aparţine tinereţii şi numai tinereţii. Cântând, ea nu-şi mai aparţine, nu mai aparţine nimănui, numai muzicii. Ne-a dăruit un Concert nr. 1 de Ceaikovski minunat. A cântat cu aplombul tinereţii. A fost ca o văpaie pe scenă, în toate cele, de la prezenţa fizică şi îmbrăcăminte, la cea muzicală. Am privit-o îndelung, pe când dădea autografe. O fetiţă în fond. Parcă, încă, de la liceul de muzică... După chip, după privire, după zâmbet... Chiar dacă una care prin felul de a se îmbrăca şi a-şi pune în evidenţă prezenţa fizică vrea să pară mai mare decât este. La bis: un vals de Chopin. Dans! Gama putinţelor ei la vârf este deja foarte largă. M-am bucurat enorm să mă văd confirmat în simţirile şi aprecierile mele atunci când am citit, în suplimentul Festivalului, la un critic atât de exigent precum Ecaterina Stan, că nu a găsit în interpretarea ei din acea seară "nici cu «dinadinsul» un cât de mic nod în papură". (Şi câţi nepricepuţi nu s-au străduit şi li s-a părut că au găsit astfel de noduri!...) Aceasta este Yuja Wang, o fată minunată, de toată isprava! Numai bună de îndrăgit şi de ascultat! Pe Yuja Wang o iau eu să mergem la furat de gutui parfumate... (Dar parcă n-aş lăsa-o acasă nici pe conaţionala ei, Gong Li!)
Multe au fost reuşitele şi culmile acestui Festival, dar dacă el va rămâne marcat pentru totdeauna prin ceva cu totul şi cu totul special, apoi aceasta este tetralogia wagneriană. Un asemenea eveniment nu prea poţi să prinzi la Bucureşti decât o dată în viaţă. În alte capitale importante poate că niciodată. Orice superlative au devenit parcă neputincioase în faţa acestei împliniri. Dificultatea a fost extremă din toate punctele de vedere, de la interpretarea propriu-zisă până la logistica adunării şi asamblării la Bucureşti a atâtor nume, a atâtor forţe muzicale wagneriene de primă mână ale zilelor noastre. Aş începe enumerarea meritelor prin cea a orchestrei Rundfunk - Sinfonieorchester Berlin. Ea însăşi a fost un solist excepţional. Totul în interpretarea ei degaja prestanţă, eleganţă, consonanţă, nobleţe, profundă şi modestă înţelegere. Lucrul acesta nu ar fi fost posibil, desigur, fără strădania excepţională a unui şef de orchestră înţelept, sensibil, cu o mare experienţă, precum Marek Janowski, un excelent cunoscător şi interpret al operei wagneriene. Nu a fost deloc uşor, la cei 74 de ani ai săi, să facă faţă unui efort fizic impresionant, cu peste două ore de dirijat continuu uneori şi încă cu acea foarte mare concentrare cerută de muzica interpretată. Dar s-a achitat eroic de datoria sa, slujindu-ne cu abnegaţie şi inegalabilă măiestrie. Despre soliştii propriu-zişi, cu vocile lor minunate şi cu implicarea dramatică, s-ar putea vorbi numai la superlativ şi toţi trebuie pomeniţi cu recunoştinţă: Elils Silins (Wotan), Christian Elsner (Loge), Martin Winkler (Alberich), Arnold Bezuyen (Mime - parcă cu o notă în plus), Daniela Denschlag (Erda), Petra Lang - care interpreta cu explozivă plăcere sau Catherine Foster (Brünnhilde), Stefan Vinke (Siegfried), Günther Groissböck (Hunding). Dar, ca totdeauna, a trebuit să am o favorită, iar aceasta a fost pentru mine cu totul excepţionala mezzosoprană germană Katerin Kulman (Fricka). O siluetă plăcută, o alură tinerească, o distincţie naturală, o simplitate primăvăratică. O adevărată doamnă! Ei îi voi trimite scrisoarea mea de dragoste... Dar şi româncele distribuite în rolurile walkiriilor (cele opt - pe alese, numai una şi una!) sau ale fetelor Rinului au fost la mare, mare înălţime, contribuind la reuşita generală... Pe parcursul a opt zile am asistat la "un spectacol omogen", cum spunea un prieten, dar omogen la nivelul cel mai înalt. Un eveniment istoric pentru interpretarea tetralogiei în România, după cum remarca acelaşi prieten venit anume de la Paris pentru acest magnific eveniment cultural. Este ceva cu care te întâlneşti o dată în viaţă la Bucureşti. Orice alt eveniment din Festival poate fi refăcut, dar a reface producerea tetralogiei la nivelul la care s-a făcut în acest Festival este aproape imposibil. În cele patru seri de graţie, muzica lui Wagner a devenit plăcută şi receptabilă chiar şi pentru cei care se tem de ea şi o resping ab initio. Pe nedrept, după cum s-a putut constata acum.
Un bijutier medieval: Cristian Mandeal
La sfârşitul Festivalului, am pus şi noi în cununa lui nestematele pe care le avem, anume, pe străluciţii şi strălucitorii dirijori Horia Andreescu şi Cristian Mandeal, ambii, în partea de orchestră, cu simfonii de Mahler. Cel dintâi cu Simfonia nr. 2, conducând Russian National Orchestra, cel de-al doilea cu Simfonia nr. 3, la pupitrul lui Royal Philarmonic Orchestra. Au fost două interpretări entuziasmante, pe care le putem număra printre reuşitele cele mai de vârf ale Festivalului. Şi asta fără nici un fel de patriotism inadecvat. Sigur, atunci când s-a gândit închiderea Festivalului cu Cristian Mandeal, aceasta a fost şi ca o recunoaştere şi o încununare a înaltului său statut de artist la care a ajuns. Şi dacă "finis coronat opus", apoi cu adevărat Festivalul a fost bine şi frumos încununat prin concertul lui Cristian Mandeal cu Royal Philarmonic Orchestra, care a fost demn de ceea ce s-ar numi un concert de gală. (Vecina mea de scaun a intuit acest lucru şi s-a îmbrăcat ca atare: de nuntă!) Beneficiind şi de un excelent "instrument", Cristian Mandeal a şlefuit cu minuţie de bijutier medieval o interpretare memorabilă. Nesfârşitele detalii din ţesătura muzicală ne-au fost desluşite şi puse în lumină într-o explorare iniţiatică fascinantă.
S-ar mai fi putut găsi pentru Festivalul acesta un titlu generic precum "De la Radu Lupu la Cristian Mandeal", având în vedere începutul şi sfârşitul. Doi prieteni, două genii ale muzicii interpretative, liceeni plecaţi din acelaşi oraş transilvan, Braşov, cu traiectorii diferite. Unul plecat de tânăr din ţară, celălalt rămas aici, spre rezistenţă şi mângâierea melomanilor autohtoni. Acum se pot întâlni în cadrul aceleiaşi manifestări culturale şi să ne facă să visăm la un viitor concert împreună.
Să nu uităm să dăm o notă foarte bună corurilor româneşti care au colaborat strălucit la împlinirea multor concerte: Corului Filarmonicii "George Enescu", pregătit de Iosif Ion Prunner; Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia, Corul de cameră "Preludiu" pregătit de Voicu Enăchescu. Au avut de interpretat muzici foarte diverse şi de un grad ridicat de dificultate.
Miezul nopţii: şampanie şi artificii!
Zglobiile şi coloratele focuri de artificii s-au petrecut spre miezul nopţii. Precum luminiţele acelea care explodează pe cer şi-l luminează şi aduc copilărească bucurie şi încântare, precum şampania care se revarsă din cupe prin spuma ei, stârnind dansul, inclusiv cel al inimilor. Se cobora mult în timp, la miez de noapte, spre preclasic şi baroc sau, cel mai de-aproape, la începutul clasicului. Vivaldi, Monteverdi, Händel, Mozart... Ce bucurie! Ce muzică! Ce formaţii muzicale! Ce instrumente de epocă! Ce voci! Parcă intrai la un bal din vremuri galante, dar un bal celest, neprihănit...
La final...
Una dintre ţintele principale ale Festivalului este aceea ca să facă cunoscută muzica lui George Enescu, ca ea să pătrundă în repertoriul unor formaţii şi interpreţi de mare prestigiu. Şi, într-adevăr, s-a cântat destul de multă muzică de George Enescu şi, dacă ne referim la străini, parcă mai bine ca la alte ediţii.
Spectatorii au beneficiat pe tot parcursul Festivalului de suplimentul Enescu, realizat de ziarul Adevărul şi distribuit gratuit la fiecare concert. Puteai găsi în el o bună prezentare a ceea ce urma să se producă, precum şi cronici pertinente la evenimentele deja petrecute. Plus materiale despre viaţa şi creaţia lui George Enescu. Plus diferite interviuri, în general foarte interesante şi lămuritoare. S-a putut observa cum spiritul critic a devenit deosebit de clement. Cronicile au fost, în general, encomiastice, pentru toate manifestările, rarele observaţii critice cu greu răzbătând printre rânduri, ca să nu supere. Poate pe bună dreptate, pentru că scăderile au fost rare şi nu prea mari. Lucrul acesta a fost valabil şi pentru public, care a aplaudat cu generozitate tot (în oarece parte şi ca un tribut pentru bisurile aşteptate), numai durata aplauzelor şi căldura lor făcând să desluşim câteva supremaţii. De altfel, ca o observaţie generală, putem spune că a fost un Festival la care bisurile au constituit o componentă de bază, probabil stabilită dinainte în protocol, pentru că altfel nu se prea explică cum de au existat părţi de program care în forma lor prevăzută durau numai 20-25-30 de minute. Dar, adevărat este că un bis îţi dă o plăcere aparte, poate şi o concentrare aparte, deoarece el vine ca un dar neprevăzut, şi cine este acela care să nu se bucure de un dar mai mult decât de ceva cuvenit?
Mi-a plăcut frumuseţea şi delicateţea multora dintre interpretele de prim rang (chiar prim!) care s-au produs în cadrul Festivalului (pianistele Yuja Wang, surorile Katia şi Marielle Labèque, Claire-Marie le Guay...; violonistele Vilde Frang, Lisa Batiashvili, Alissa Margulis, Hylary Hahn...; violoncelista Amanda Forsyth; solistele vocale Violeta Urmana, Ludmila Monasyrska, Elisabeth Kulman, chiar şi cele opt walkirii...). Tare mă mai mir când văd cum câteodată Dumnezeu dă totul, de la măiestria artistică până la frumuseţea chipului. Dar, să nu uităm că Dumnezeu este şi El artist... Şi, cel mai adesea, am fost încântat şi de rochiile lor, denotând bun gust şi respect pentru privirea auditoriului.
Unul dintre farmecele şi provocările Festivalului este contactul cu oamenii. Îţi întâlneşti acum zi de zi prieteni care sunt şi ei atraşi de festinul Festivalului. Spre deosebire de restul anului, acum îi întâlneşti aproape zilnic, şi vederea lor, fără un efort special, într-un cadru cu totul prietenos şi promiţător, te mângâie. Vezi oameni care te salută cu căldură, dar pe care nu mai ştii de unde-i cunoşti, unde i-ai mai întâlnit şi cum îi cheamă. Te jenezi să-i întrebi frontal asupra acestor "detalii" spre dumirire... Sunt chipuri care-ţi amintesc de alte chipuri dragi şi prin asta capătă un rost pentru tine. Sunt oameni pe care acum îi descoperi şi îi cunoşti. Aceştia provin, cel mai adesea, dintre vecinii de fotoliu, cu care te însoţeşti timp de o lună, cu care devii coleg, cu care ajungi să te simţi dintr-o familie spirituală, cu care schimbi zâmbete, priviri, cuvinte, păreri, informaţii... Cu care trăieşti muzica împreună şi, vă asigur, nu este o trăire ca oricare. Oamenii aceştia cu care te bucuri împreună, oameni ale căror chipuri le reîntâlneşti, eventual, la viitorul Festival.
De multe ori, muzica face adevărate minuni. Îi transformă incredibil pe oameni. Nu se ştie pentru cât timp, dar atunci, pe loc,
în mod sigur. Se vede asta după lumina şi strălucirea de pe chipurile lor. E uimitor cum câteva note în pianissimo pot ţine cu sufletul la gură şi amuţi o sală de câteva mii bune de oameni! E un sentiment îmbătător să vezi pe viu personalităţi despre care ai auzit, pe care le-ai văzut numai pe coperta discurilor sau la televizor. Emisia directă a sunetului creează o comunicare mai apropiată şi cu un farmec sporit. Totul este viu, cu toate binefacerile şi cu toate impreciziile pe care le presupune viaţa.
Şi dacă tot s-au împlinit în timpul Festivalului 100 de ani de la naşterea minunatei noastre Maria Tănase, să închei cu cuvinte dintr-unul din cântecele ei: "Zică lumea orişice,/ Eu tot cred în dragoste...". Căci ce altceva a fost pentru mine, şi de această dată, Festivalul Enescu, dacă nu o frumoasă şi de neuitat poveste de dragoste cu muzica, cu muzicienii, cu anumiţi iubitori de muzică, cu timpul acela scos din curgerea lui obişnuită, altfel prea adesea monotonă.