[sapou]Şi a fost muzică bună...
Şi au fost muzicieni excepţionali...
Şi a fost ediţia a XXI-a![/sapou]Pentru iubitorii de muzică, Festivalul Enescu este precum o chemare sub drapel. Sunt trupe regulate, de bază (cei cu abonamente), şi oaste de strânsură (cei cu bilete ocazionale). "Războiul" acesta a durat în acest an 28 de zile, adesea cu mai multe bătălii pe zi. Cei ce au ales să participe au intrat într-un alt ritm de a trăi, în alte sfere. Pentru ei, concertele nu sunt distracţie, ci lucrare şi luptă întru descoperire şi rafinare de sine. Împlinirea unei aşteptări nădăjduitoare de doi ani.
Ca unul ce nu deosebeşte două note una de alta, care apreciază muzica mai degrabă prin prisma construcţiei de ansamblu şi a atmosferei de supremă vibrare interioară pe care reuşeşte s-o inducă, atunci când este bună şi într-o bună interpretare, vă voi povesti, în virtutea unei minime onestităţi, în primul rând, despre acele evenimente la care mi-a bătut inima mai tare sau la care interesul meu, dintr-un motiv sau altul, a fost trezit cu osebire. Voi pune inima înainte, pentru că ea îmi simte (şi judecă, oare?) cu mult mai bine decât urechea. Aşadar, despre acele petreceri ce mi-au căzut mai dragi.
Trei au fost ciclurile Festivalului de care m-am bucurat: "Recitaluri şi concerte camerale" (după-amiaza), "Mari orchestre ale lumii" (seara), "Concertele de la miezul nopţii" (la trecerea spre o altă zi, dar numai la sfârşit de săptămână). Atât muzica, în principiu diferită ca tip, cât şi momentul zilei făceau ca atmosfera să fie vizibil diferită la cele trei momente ale zilei.
După-amiaza, la ora 5: ceaiuri tari şi parfumate!
După-amiezele au fost dedicate, în principiu, "recitalurilor şi concertelor camerale". Aşadar, acelei muzici pentru formaţii restrânse, care ar putea fi produsă şi într-o cameră mai mare... Ca odinioară la reşedinţele princiare.
Au putut fi ascultaţi în cadrul acestui ciclu, în recital sau acompaniaţi de mici orchestre, o serie de monştri sacri ai artei interpretative a zilelor noastre: Evgheni Kissin (strălucitor îndeosebi în Skriabin, căruia i-a fost dedicată întreaga parte a doua a concertului; un compozitor atât de aparte, pe care-l îndrăgesc, dar care, din păcate, se cântă atât de rar), Maxim Vengerov (răpitor de inimi, sublim, cum se şi cuvenea, în Mozart şi Bach), Murray Perahia... Ce poţi să spui despre Murray Perahia? E destul să spui Murray Perahia, ca să spui tot ce trebuie spus. Altfel, calificativele riscă să devină banalităţi...
Au fost concertele acestora unele cu cea mai mare audienţă, la publicul cel mai variat, concerte la care "s-au rupt porţile".

Într-o altă după-amiază, m-am lăsat uns la inimă de excepţionala interpretare a unui trio de Schubert (nr.1) de tripleta Silvia Marcovici (vioară), Evgeny Kissin (pian), Alexander Kniazev (violoncel). M-a bucurat mult s-o revăd pe draga noastră de Silvia Marcovici, păstrându-şi strălucirea şi profunzimea interpretării, precum şi frumuseţea chipului, precum şi un anumit aer adolescentin, de fată de treabă, de bună camaradă, pe care, de altfel, am descoperit-o eu prima dată, atunci când a câştigat Concursul internaţional George Enescu, în 1970. O, tempora! Dar, peste ea timpul a trecut cu multă delicateţe.
Seara: vinul cel bun!

Şi toată lumea aştepta nerăbdătoare, fremătând, ca pe un eveniment excepţional, recitalul de la Ateneu. Urma să fie o seară Schubert, dedicată Mihaelei Ursuleasa, un gest nobil, cu adevărat demn de un mare artist şi de un om adevărat. Mi-am adus aminte cu nostalgie cum am cunoscut-o pe Mihaela, pe când avea 11 ani, tot la un Festival Enescu, când, într-o seară, împreună cu profesoara ei de atunci, Stela Enache, avea locul chiar lângă mine, la Ateneu. Şi cum m-a invitat la prima ei participare la Festival, care se petrecea într-un concert colectiv al tinerelor speranţe, la Conservator. Acum o plângem cu toţi şi ne pare rău, dar m-am gândit cum de atâtea ediţii de Festival, cât trăia, nu a fost invitată de organizatori... Of, Mihaela!
Magicianul suprem

A venit imediat după aceea Pittsburgh Symphony Orchestra, condusă de austriacul Manfred Honeck, un om distins, foarte elegant în gesturi. Din informaţiile ziarului Festivalului reieşea că este actualmente cea mai apreciată şi cea mai bine plătită orchestră din America. Şi s-au străduit să ne-o arate prin interpretarea măiastră a Simfoniei nr. 5 a lui Dmitri Şostakovici. Au fost extrem de generoşi şi au dat o mulţime de bisuri. Dar pentru mine alta a fost aşteptarea acelei seri. Ea se numea Yuja Wang! O descoperisem acum câţiva ani pe Mezzo, cântând la festivalul de la Verbier. Am îndrăgit-o atunci pe loc, pentru felul ei aproape erotic de contact cu muzica şi cu pianul. O dăruire totală, sinceră, spontană, firească, frustă. O intrare în muzică şi o impregnare totală de ea. O bucurie frenetică! Având în acelaşi timp o anumită înţelegere a profunzimilor, dar una care aparţine tinereţii şi numai tinereţii. Cântând, ea nu-şi mai aparţine, nu mai aparţine nimănui, numai muzicii. Ne-a dăruit un Concert nr. 1 de Ceaikovski minunat. A cântat cu aplombul tinereţii. A fost ca o văpaie pe scenă, în toate cele, de la prezenţa fizică şi îmbrăcăminte, la cea muzicală. Am privit-o îndelung, pe când dădea autografe. O fetiţă în fond. Parcă, încă, de la liceul de muzică... După chip, după privire, după zâmbet... Chiar dacă una care prin felul de a se îmbrăca şi a-şi pune în evidenţă prezenţa fizică vrea să pară mai mare decât este. La bis: un vals de Chopin. Dans! Gama putinţelor ei la vârf este deja foarte largă. M-am bucurat enorm să mă văd confirmat în simţirile şi aprecierile mele atunci când am citit, în suplimentul Festivalului, la un critic atât de exigent precum Ecaterina Stan, că nu a găsit în interpretarea ei din acea seară "nici cu «dinadinsul» un cât de mic nod în papură". (Şi câţi nepricepuţi nu s-au străduit şi li s-a părut că au găsit astfel de noduri!...) Aceasta este Yuja Wang, o fată minunată, de toată isprava! Numai bună de îndrăgit şi de ascultat! Pe Yuja Wang o iau eu să mergem la furat de gutui parfumate... (Dar parcă n-aş lăsa-o acasă nici pe conaţionala ei, Gong Li!)

Un bijutier medieval: Cristian Mandeal

S-ar mai fi putut găsi pentru Festivalul acesta un titlu generic precum "De la Radu Lupu la Cristian Mandeal", având în vedere începutul şi sfârşitul. Doi prieteni, două genii ale muzicii interpretative, liceeni plecaţi din acelaşi oraş transilvan, Braşov, cu traiectorii diferite. Unul plecat de tânăr din ţară, celălalt rămas aici, spre rezistenţă şi mângâierea melomanilor autohtoni. Acum se pot întâlni în cadrul aceleiaşi manifestări culturale şi să ne facă să visăm la un viitor concert împreună.
Să nu uităm să dăm o notă foarte bună corurilor româneşti care au colaborat strălucit la împlinirea multor concerte: Corului Filarmonicii "George Enescu", pregătit de Iosif Ion Prunner; Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia, Corul de cameră "Preludiu" pregătit de Voicu Enăchescu. Au avut de interpretat muzici foarte diverse şi de un grad ridicat de dificultate.
Miezul nopţii: şampanie şi artificii!
Zglobiile şi coloratele focuri de artificii s-au petrecut spre miezul nopţii. Precum luminiţele acelea care explodează pe cer şi-l luminează şi aduc copilărească bucurie şi încântare, precum şampania care se revarsă din cupe prin spuma ei, stârnind dansul, inclusiv cel al inimilor. Se cobora mult în timp, la miez de noapte, spre preclasic şi baroc sau, cel mai de-aproape, la începutul clasicului. Vivaldi, Monteverdi, Händel, Mozart... Ce bucurie! Ce muzică! Ce formaţii muzicale! Ce instrumente de epocă! Ce voci! Parcă intrai la un bal din vremuri galante, dar un bal celest, neprihănit...
La final...


Spectatorii au beneficiat pe tot parcursul Festivalului de suplimentul Enescu, realizat de ziarul Adevărul şi distribuit gratuit la fiecare concert. Puteai găsi în el o bună prezentare a ceea ce urma să se producă, precum şi cronici pertinente la evenimentele deja petrecute. Plus materiale despre viaţa şi creaţia lui George Enescu. Plus diferite interviuri, în general foarte interesante şi lămuritoare. S-a putut observa cum spiritul critic a devenit deosebit de clement. Cronicile au fost, în general, encomiastice, pentru toate manifestările, rarele observaţii critice cu greu răzbătând printre rânduri, ca să nu supere. Poate pe bună dreptate, pentru că scăderile au fost rare şi nu prea mari. Lucrul acesta a fost valabil şi pentru public, care a aplaudat cu generozitate tot (în oarece parte şi ca un tribut pentru bisurile aşteptate), numai durata aplauzelor şi căldura lor făcând să desluşim câteva supremaţii. De altfel, ca o observaţie generală, putem spune că a fost un Festival la care bisurile au constituit o componentă de bază, probabil stabilită dinainte în protocol, pentru că altfel nu se prea explică cum de au existat părţi de program care în forma lor prevăzută durau numai 20-25-30 de minute. Dar, adevărat este că un bis îţi dă o plăcere aparte, poate şi o concentrare aparte, deoarece el vine ca un dar neprevăzut, şi cine este acela care să nu se bucure de un dar mai mult decât de ceva cuvenit?
Mi-a plăcut frumuseţea şi delicateţea multora dintre interpretele de prim rang (chiar prim!) care s-au produs în cadrul Festivalului (pianistele Yuja Wang, surorile Katia şi Marielle Labèque, Claire-Marie le Guay...; violonistele Vilde Frang, Lisa Batiashvili, Alissa Margulis, Hylary Hahn...; violoncelista Amanda Forsyth; solistele vocale Violeta Urmana, Ludmila Monasyrska, Elisabeth Kulman, chiar şi cele opt walkirii...). Tare mă mai mir când văd cum câteodată Dumnezeu dă totul, de la măiestria artistică până la frumuseţea chipului. Dar, să nu uităm că Dumnezeu este şi El artist... Şi, cel mai adesea, am fost încântat şi de rochiile lor, denotând bun gust şi respect pentru privirea auditoriului.
Unul dintre farmecele şi provocările Festivalului este contactul cu oamenii. Îţi întâlneşti acum zi de zi prieteni care sunt şi ei atraşi de festinul Festivalului. Spre deosebire de restul anului, acum îi întâlneşti aproape zilnic, şi vederea lor, fără un efort special, într-un cadru cu totul prietenos şi promiţător, te mângâie. Vezi oameni care te salută cu căldură, dar pe care nu mai ştii de unde-i cunoşti, unde i-ai mai întâlnit şi cum îi cheamă. Te jenezi să-i întrebi frontal asupra acestor "detalii" spre dumirire... Sunt chipuri care-ţi amintesc de alte chipuri dragi şi prin asta capătă un rost pentru tine. Sunt oameni pe care acum îi descoperi şi îi cunoşti. Aceştia provin, cel mai adesea, dintre vecinii de fotoliu, cu care te însoţeşti timp de o lună, cu care devii coleg, cu care ajungi să te simţi dintr-o familie spirituală, cu care schimbi zâmbete, priviri, cuvinte, păreri, informaţii... Cu care trăieşti muzica împreună şi, vă asigur, nu este o trăire ca oricare. Oamenii aceştia cu care te bucuri împreună, oameni ale căror chipuri le reîntâlneşti, eventual, la viitorul Festival.
De multe ori, muzica face adevărate minuni. Îi transformă incredibil pe oameni. Nu se ştie pentru cât timp, dar atunci, pe loc,

Şi dacă tot s-au împlinit în timpul Festivalului 100 de ani de la naşterea minunatei noastre Maria Tănase, să închei cu cuvinte dintr-unul din cântecele ei: "Zică lumea orişice,/ Eu tot cred în dragoste...". Căci ce altceva a fost pentru mine, şi de această dată, Festivalul Enescu, dacă nu o frumoasă şi de neuitat poveste de dragoste cu muzica, cu muzicienii, cu anumiţi iubitori de muzică, cu timpul acela scos din curgerea lui obişnuită, altfel prea adesea monotonă.