ANA RUXANDRA ILFOVEANU - "Ne strângem puterile și lucrăm. Dacă istoria ne va consemna, vom vedea"

Valentin Iacob
Saga marilor pictori români

Ruxandra Ilfoveanu s-a instalat de ani buni în elita picturii românești. Ea a fost prezentă în expoziții de prestigiu, în țară și în străi­nă­tate, din Franța și Germania, până în Olanda și Nor­ve­gia. La 66 de ani, artista lucrează mai departe cu fre­nezie și imaginație. Și pentru că mai are ceva de spus, dar și pentru că simte că ora afirmării internaționale a României în artă se apropie. Ruxandra Ilfoveanu este, de asemenea, un caz foarte rar de artist, care face parte dintr-o familie de artiști plastici de o valoare excep­țională. Soțul ei, Sorin Ilfoveanu, este unul dintre marii maeștri de azi ai picturii românești. Nici cei doi băieți n-au sărit departe de trunchi. Fiul cel mare, Adrian Ilfoveanu (cu care "Formula AS" a realizat deja un amplu interviu) este azi unul dintre cei mai promițători sculptori ai României, iar Nicu Ilfoveanu este un artist foto-video afirmat și el, cu brio, pe plan internațional. Unul dintre secretele familiei Ilfoveanu se află la Ră­dești, în Argeș, "gura de Rai" în care cei patru artiști se duc de mult timp verile, să lucreze. Despre toate acestea și despre destule altele, aveam să aflu într-un captivant dialog cu Ruxandra Ilfoveanu.

O lume mirifică

Atunci când am intrat în atelierul de pictură al Ru­xandrei Ilfoveanu, o adiere seducătoare m-a prins re­pe­de, ca un abur de esențe magice. Odată cu ea, în ate­lierul de pe bulevardul Ion Mihalache din Bucu­rești, m-a cuprins liniștea... Forfota abrazivă a orașului se oprise la ușa atelierului, absorbită de forța închi­pui­rilor din tablourile pictoriței, care stăteau aliniate cu­minți, pe lângă pereți, așezate într-o ordine a sufletului numai de ea știută. Și din ele, explodau niște forme surprinzătoare, în culori puternice, la întretăierea din­tre suprarealism și expresionism, făcută după o re­țetă proprie artistei. În mijloc trona șevaletul și, lângă el, o masă pentru desenat plină de tușuri, baițuri, creioane cu grafitul moale și o prețioasă colecție de hârtii de desen. Și lângă ele, cărți. M-am așezat într-un colț, cu o ceașcă de cafea în față, gata de interviu. Dar tot nu-mi puteam desprinde ochii de pe închipuirile mag­netice care mă înconjurau.
Ruxandra Ilfoveanu este o apariție gracilă, poate doar profunzimea privirii ei îi trădează forța creato­rului. De parcă mi-ar fi ghicit gândurile, pictorița a început să-mi vorbească despre tabourile ei. "Vedeți, eu desenez și pictez între real și imaginar. Încerc să fac o istorie a spectaculosului, pentru că lumea, pentru mine, a fost și este un spectacol. Un spectacol pe ca­re-l descopăr mereu, plină de uimire. Dacă mă gân­desc la ceva care a fost cândva, desenul meu merge mai ușor. Dacă mă gândesc la acum, desenul merge mai greoi. «Cândva» are ceva din imaginația bogată a copilului. «Acum» are tristețea vârstei în fața urâ­tu­lui care guvernează, adesea, lumea. Și totuși, în «acum» există uimirea și înțelegerea în fața schim­bării necontenite a lumii. De aceea, pregătesc pentru 2014 o carte-obiect, care se va numi Scurta istorie a lumii mele. Poate că va fi viața mea pictată, așa cum vom încerca să o povestim în parte, împreună".

Decorațiile bunicului

- D-nă Ruxandra Ilfoveanu, copilăria este, pen­tru toți creatorii, determinantă pentru drumurile de mai târziu. Cât îi datorează copilăriei pictorul din dvs.?

- Eu m-am născut în Ploiești, în anul 1947, pe 5 de­­cembrie, luna în care Regele a abdicat și destinul Ro­mâniei se schimba radical. Oricum, am avut o co­pilărie destul de liberă, chiar și sub noul regim, fiindcă va­canțele le făceam la țară, la bunicul meu. Mă du­ceam la Podenii Vechi, în Prahova. Mai târziu, am pic­tat și câteva peisaje acolo. La țară nu prea se schim­ba­seră multe, fiindcă țăranii de acolo încă nu pier­du­seră pământul. Așa că tihna patriarhală dintre războaie s-a păstrat acolo, o vreme. Asta, până a început și aici co­lec­tivizarea. Bunicul a pătimit și el, a făcut pușcărie și, până la urmă, tot a dat pământul, iar asta l-a ter­mi­nat. Dar noi eram copii, făceam tot felul de trăsnăi, trăiam în aer liber, citeam, visam, mai desenam. Ci­team cărți vechi ale bunicului, scotoceam după tot fe­lul de relicve pe care el le păstra din vremuri ce păreau atât de departe și care pe noi ne fermecau, cu magia lor simplă, cum au fost acele cutii de tutun regal găsite în pod. Bunicul meu fusese țărănist și îl iubea pe rege. Fiindcă așa știa el. Făcuse primul război mondial și avea decorații de la Mărășești. Pe mine, copilăria la țară, alături de el, m-a marcat frumos. Aveam o liber­tate deplină. Ce putea fi mai frumos?

Întâlnirea cu Gopo

- Când v-ați descoperit talentul pentru pictură?

- Din primele clase. Am avut norocul ca la Casa Pionierului să fie un Cerc de desen foarte bun. Și acolo am desenat încă din clasele primare. Și tot acolo mi s-a mai întâmplat ceva care a contat mult pentru mine. Într-o zi, a venit la noi Ion Popescu-Gopo (marele ci­neast, autorul "omulețului" din filmele de desene ani­mate). Și după ce ne-a vorbit, s-a interesat cine e cel mai talentat copil la desen. M-au pus pe mine în fa­ță, lângă el, am făcut și poze cu Gopo. Iar el ne-a po­vestit atunci, în amănunt, despre omulețul lui cosmic: cum l-a făcut, ba ne-a învățat și pe noi cum să-l facem. Pen­tru mine a fost un imbold extraordinar atunci, la cei nici 10 ani ai mei. Ei, și după ani de zile, Adi, băia­tul meu, a câștigat concursul pentru sculptura-simbol a Festivalului de film Gopo, și statueta Premiilor Gopo, care li se decernează actorilor, a fost realizată de el. Curioasă coincidență.

- Cum v-ați hotărât să urmați calea artei? Când s-a produs declicul decisiv?

- M-am apropiat lin de artă. Eram la un liceu teoretic din Ploiești, dar mergeam și la Școala Popu­lară de Artă. Până să mă hotărăsc să dau la Belle-Arte, mă pasiona și geografia, drept să spun. Visam să călă­toresc, visam să fiu cercetător prin Africa, să descopăr triburi. Mă pusesem cu burta pe învățat geografie, dar desenam în continuare. Și, până la urmă, am ales... As­ta-i cu visele... Am ales ar­tele plastice și am făcut pic­­tura. Îmi plăcea enorm să desenez. Imediat ce am ter­minat, a trebuit să plec la post, undeva, pe Valea Dof­tanei. Dar eu voiam să mă duc în satul bunicului, era și foarte aproape de Ploiești. Am vrut să încerc la inspec­torat să-mi schimb repar­ti­ția. Bunicul a ținut să vină și el cu mine, și și-a pus de­co­rațiile pe piept, de la Mără­șești. Rezultatul? Am fost dați afară imediat, amândoi, din clădire. Nici nu m-au lăsat să vorbesc. Nu le-au plăcut decorațiile bunicului.

- În anii facultății s-a pe­­trecut și marea întâlnire a vieții dvs., l-ați cunoscut pe Sorin Il­foveanu, marele pictor de azi. Cum a fost povestea dvs. de dra­goste?

- A fost o poveste frumoasă. Eram colegi de fa­cul­tate. Pe atunci eram foarte liberi, non­con­formiști. Până a început, într-o zi, o razie printre studenții care aveau bar­bă. Ușile facultăților erau pă­zite și cei cu barbă și plete (așa cum era și Sorin) trebuiau, obli­ga­toriu, să și le dea jos. Iar cel mai vânat era Institutul de arte plas­ti­ce Ion Gri­go­res­cu, unde se făceau și întâlnirile stu­dențești de sâm­bătă seara, la care veneau și studenții de la arhi­tectură și de la alte facultăți. Erau petreceri frumoase, cu orchestră, cu dans. Atmosfera asta, de opresiune și nesupunere a creat multe solidarități. Și după ce s-a terminat facul­tatea, m-am căsătorit cu Sorin.

Apocalipsa

- Se spune că în ciuda culorii lor comuniste, anii '60 - '70 au însemnat pentru artiști o perioadă de libertate...

- Noi nu eram liberi decât în atelierele noastre. A fost un fel de boemie de mare ținută. Cum era un vernisaj, lumea venea, umplea sala, și cu toată sărăcia lucie în care trăiai, făceai acolo, o fasole bătută, și apoi urmau întâlnirile la atelier. Și dacă erau mai multe ate­liere, toate erau des­chise, pentru că toți ne spriji­neam. Și, fi­indcă se putea câș­tiga cu o lu­crare o da­mi­gea­nă-două de vin, mai erau și dis­cuțiile, ce­va mai "li­bere". A­poi a ve­nit, ca un trăs­net urât, să­răcia cruntă a a­nilor '80 -'90, de ca­re îmi vine greu și azi să îmi amin­tesc. Atunci ne-am trans­format toți în niște ani­male care alergau după mâncare pen­tru pu­iul lor, pen­tru copi­lul lor. Eu stă­team des la cozi, aveam doi copii de hrănit, pe urmă tre­buia să mă duc la școală, și nu voiam să las nici atelierul. Iar umi­lin­țele la care eram su­puși ca artiști au fost prea destule. Până în 1989, de pil­dă, era obligatoriu să ai o profesie. Și dacă te găseau pe stradă după 11 noaptea, te legitimau și te întrebau unde lucrezi. Pentru ei era nimic că ești artist și mem­bru al Uniunii Artiștilor Plastici. Trezirea din starea asta aproape apocaliptică a venit după Revo­luție. Atunci am redevenit din nou oameni. Pentru artiști, a fost o deschidere mare, după 1989, dar care n-a durat prea mult. La fel ca și scriitorii, și ei au avut mereu ne­voie, ca să poată să trăiască și să creeze, de un sprijin fi­nanciar. Iar arta românească fusese lăsată de izbe­liște. Cu Sorin a fost altfel, el era deja format la Re­vo­­luție, așa că a putut să iasă pe piață și să vândă. Eu, în schimb, pierdusem câțiva ani cu creșterea copiilor. Așa că, abia după 1989 m-am apucat mai intens de lucru.

- Cum se conturase, până atunci, drumul dvs. artistic, d-nă Ruxandra Ilfoveanu?

- Totul a început, pentru mine, prin 1977. Atunci m-am hotărât să mă pregătesc pentru admiterea în U.A.P. Pe atunci, era o treabă foarte serioasă să intri în Uniune, nu erai admis oricum. Și am pictat un an întreg, noapte de noapte, până la patru dimineața. Iar ziua mă duceam să predau elevilor, la școală. Ci­tisem din Mircea Eliade, cum își proiectase el pro­gramul de studiu, mulțumindu-se cu doar patru ore de somn pe zi. Și am încercat să fac și eu la fel. Dar ajunsesem să dorm ziua pe catedră și m-am îmbol­năvit. Am intrat însă în Uniune și am făcut câteva ex­poziții bune. Dar dintre toate expozițiile mele de di­nainte de '90, cel mai tare m-a marcat cea din toamna lui 1989, de la "Si­me­za", de pe bulevardul Magheru, în plin centrul Ca­pi­talei. Tocmai se pregătea ultimul congres al lui Ceau­șescu, atunci când m-am trezit eu să expun. Și miliția era peste tot, până și în galeria mea au intrat numai milițieni. Se mai rătăcea câte un vizitator pe fugă, dar sala a fost goală, ca niciodată. Și tot în zilele alea, îmi dispăruseră niște cărți de artă. La început, n-am știut cum au putut să dispară așa, deo­da­tă, până m-am lă­murit că mi le-au luat milițienii, care crezuseră că-s sub­versive. La închiderea expoziției, pictorul Ion Dumitriu m-a ajutat să-mi car lucrările în mare viteză, fiindcă, tot așa, ne presa miliția. Mi-am dus lucrările acasă și am plecat la țară. Pe atunci, aveam deja căsuța din Rădești, unde-mi duceam copiii și unde am pictat veri la rând. Cam înainte de Crăciun, am hotărât să re­nunțăm și la televizorul de la țară, că nu mai aveam ce vedea. Și, la trei zile după asta, cum stă­team toți la un foc de lemne, am auzit la radio: "Ceau­șescu a că­zut!".

- Pentru creația dvs., a contat perioada de descă­tușare survenită după '90?

- A contat. În primul rând, eram mult mai liniștită. La școală nu mai aveam decât jumătate de normă, pen­tru că voiam să pictez mai mult și începuse și proble­ma banilor, salariul de profesoară nu-mi mai ajungea. Și mi-am zis că mai bine merg la atelier și îmi bag lucrările prin galerii, așa cum făcea și soțul meu, Sorin. Ne-am descurcat. Ne-au cres­cut copiii, erau deja mă­rișori. Aveam 40 de ani și ma­tu­ritatea mea artistică s-a produs abia atunci cu adevărat. Prin 1995. Când am avut prima ex­po­ziție de după 1989, la Ga­leria Apo­llo, în 1996, am putut să-mi aleg drumul. Fiecare ar­tist are un drum al său. Eu am cochetat și cu non-figurativul, dar am a­juns la concluzia că un fi­gu­rativ bine dozat și bine gândit poate face mai mult. Acum au trecut anii, dar tot merg zi de zi în atelier. Recu­pe­rez timpul pier­­dut. Am lucrări pentru patru expoziții, dar tot nu-mi ajung. Vreau ceva nou, mai am ceva de spus. La un plasti­cian, maturitatea vine după 40 de ani. Nu poți să fii matur cu trei lucrări.

Patrulaterul Ilfoveanu

- Să vorbim acum despre "patrulaterul" Ilfo­vea­nu. Cum vă explicați această minune: patru plas­ticieni din aceeași familie, toți de mare calibru?

- Îmi aduc aminte de ceva. Eram copil, în primele clase, și eram foarte curioasă. Mama lucra la cinema­tograf și mă lăsa să mă duc în cabina proiecționistului. Era ceva extraordinar pentru mine să văd de unde vin filmele alea. Mă minunam mereu cum proiecționistul, când vedea un film mai vechi, uzat, îl tăia bucăți și-l lipea. Și mai era și fanta aceea prin care te puteai uita să vezi cum merge filmul. Nu era doar o simplă po­ves­te, era o altă lume pentru mine. Și târziu, tot prin­tr-o coincidență stranie, Nicu, băiatul meu cel mic, s-a apucat de film. Am făcut cu el pregătire o vară, a intrat la foto-video, o secție nouă a Institutului, s-a ținut de meserie și e bun. Pe undeva, poate că i-am transmis și lui patima asta a mea. Îmi amintesc că le făceam teatru de păpuși, când erau copii. Cred că pentru formarea copiilor noștri întru artă, a mai contat și biblioteca noastră bogată, pe care am avut-o dintotdeauna, și la care Sorin a ținut foarte mult. El se ocupă și-acum cu biblioteca, noi doar împrumutăm de la el și citim. Băieții amândoi au luat seriozitatea în muncă de la el. Poate și de la mine, că și eu îmi văd serios de treabă. De altfel, ei, bărbații familiei, sunt scu­tiți de treburile cotidiene. I-am scutit eu de gătit și de cumpărături.

- Soțul dvs. e mare pictor. Nu v-a influențat?

- La început, țineam foarte mult cont de părerea lui, dar asta dintr-un act de iubire. L-am admirat ex­traor­dinar pe Sorin. Era un tip talentat, lansat devreme și cu mare putere de muncă. Dar el nu a insistat în a-mi da sfaturi prea multe. Îmi spunea: "Faci cum crezi tu", și își vedea de meseria lui. Dar odată cu maturi­zarea mea ca artist, n-am mai avut nevoie de opinia lui și nici nu sunt geloasă pe gloria lui, cum nu sunt in­vi­dioa­să pe nici un artist.

- Să încheiem "patrulaterul Ilfoveanu". Care sunt relațiile dintre artiștii familiei?

- Acasă, în București, toți discutăm despre artă, când suntem la masă. Nicu are un punct de vedere clar format și nu-l scoți din el. Tata e ăla mare. E maestrul. Adi vorbește mai greu și mai ales despre sculptura lui. Ne place să stăm fiecare în locul lui din casă, singuri. Eu am mansarda, de pildă. Și Sorin nu urcă, Doamne ferește, când mă bag la mansardă și încep să citesc sau să desenez. E spațiul meu, poate mai dezordonat în com­parație cu al lui Sorin, un loc plin de tipicărie, cu cre­ioanele în casetuțe, nu mai spun cărțile... Nu m-ating de ele, pentru că i-aș strica ordinea. Iar băieții au, și ei, locul lor. Și toți lucrăm în pace. Mai strig eu: "Veniți la masă, de pe unde sun­teți!".

Raiul de la Rădești

- Aș vrea să depănați acum și câteva amintiri din raiul de la Rădești, pe care îl ocupați tot în patru.

- Este o zonă foarte fru­moasă, între dealuri, spre Câm­pulung Muscel. Mai întâi am avut acolo o căsuță mică, pe care o cumpărasem cu tot ce era în jurul ei. Am văruit-o, am aranjat-o și, de atunci, va­canțele și sărbătorile acolo le-am făcut. Și-n fiecare an, am mai adăugat câte ceva la casă. Nici acum n-am ter­minat. Pe copii, cred că asta i-a convins și i-a format: au simțit pă­mântul, dealurile și tot peisajul acela curat, îm­pre­ună cu libertatea de-acolo. Ei s-au format între Bucu­rești, unde stăteam iarna, și sărbătorile și verile de la Rădești. Și chiar dacă au crescut, încă se întorc aco­lo, nu pot să plece. Și-au făcut prieteni în sat, au prie­teni din copilărie. Din păcate, Rădeștiul a început să se de­populeze, pleacă mulți în Italia, la lucru. Deși, de la un timp, au început să vină tineri de la oraș, care își fac căsuțe sau le închiriază. După 2000, eu am expus și un Jurnal de familie, cu fotografii colate pe hârtie fă­cută ma­nual, text și desen. Sunt fotografii vechi, de la Ră­dești, făcute de Nicu. Ele marchează clipele trăite aici, alături de prieteni. Am fost întotdeauna încon­jurați de prieteni, am avut invitați în fiecare an. După 2000, au venit regretatul Mihai Oroveanu, Andrei Ple­șu și atâția alții. La Rădești, a fost întotdeauna o efer­vescență inte­lectuală puternică. Iar noi lucrăm intens și acum. Sorin își vede de treaba lui, într-un pavilion, eu am altă că­măruță. Atelierul meu e lipit de bucătărie, așa că nu-i mare lucru să mă duc să cotrobăi și după mâncare. Adi lucrează imens, are o grădină frumoasă, care este do­meniul lui. Nicu face fotografii, pleacă ba la Câm­pu­lung, ba la Curtea de Argeș. Colindă zona, nu stă o clipă lo­cului. La Rădești ne vedem cu toții de vise. Plecăm acolo și nu mai știm de nimic.

Cu trei flori nu faci o grădină

- Cât de greu e să fii pictoriță la noi, d-nă Ruxan­dra Ilfoveanu, într-o artă dominată de bărbați?

- E o poziție mai dificilă să fii artistă. Dacă e să vorbim despre doamnele care sunt de vârsta mea - cele mai multe dintre ele sunt mai puțin active, acum. Dar nu toate. Unele lucrează intens: Ioana Bătrânu, de pil­dă, care este mai tânără decât mine, sau Angela To­ma­seli, care încă se ține bine și face expoziții tari. Angela are un ritm la care nu vrea să renunțe și e mai mare decât mine cu vreo trei ani. Mai este și Silvia Ra­du. Ar trebui s-o amintesc și pe Alma Redlinger. Din pă­cate, doamnele artelor plastice românești nu au că­pătat totdeauna premiile și distincțiile pe care le merită. Ba mi s-a mai spus că femeile pictorițe ar fi mai prost plătite decât pictorii, nu numai la noi, ci și în toată lumea. Deși nu-mi vine să cred. Și ar trebui să vorbim și de marile pictorițe care au fost. Cine mai știe azi des­pre ele? Între războaie, noi, românii, am avut o des­chi­dere mare în toată Europa și până-n America. La noi a fost o mișcare feministă puternică, condusă, prin­tre altele, de Cecilia Cuțescu-Stork. Georgeta Nă­pă­ruș a fost și ea una dintre doamnele mari ale plasticii noas­tre. Era din Comarnic, de lângă Ploiești. Era așa de vâ­noasă, mi-o aduc aminte, lângă pictorul Octav Gri­go­res­cu, bărbatul ei. Mergeam la mare, cu copiii, și lo­cu­iam la aceeași gazdă. Și ea îl dădea la o parte pe Octav, când trebuiau să scoată apa de la fântână, că până sco­tea el o găleată, ea doar așa, făcea cu mâna o învâr­ti­tură, și gata! Era o femeie talentată și zdravănă. Îmi pare rău că în ultimii ani nu m-am dus la ea, deși mă chema. Îmi pare rău când se duce câte-o artistă, că și așa sunt puține. Cu trei flori nu faci o grădină. Dar noi ne strângem puterile și lucrăm. Dacă istoria ne va consemna, vom vedea.