[sapou]Și a fost muzică bună...
Și au fost muzicieni excepționali...
Și a fost ediția a XXI-a![/sapou]Pentru iubitorii de muzică, Festivalul Enescu este precum o chemare sub drapel. Sunt trupe regulate, de bază (cei cu abonamente), și oaste de strânsură (cei cu bilete ocazionale). "Războiul" acesta a durat în acest an 28 de zile, adesea cu mai multe bătălii pe zi. Cei ce au ales să participe au intrat într-un alt ritm de a trăi, în alte sfere. Pentru ei, concertele nu sunt distracție, ci lucrare și luptă întru descoperire și rafinare de sine. Împlinirea unei așteptări nădăjduitoare de doi ani.
Ca unul ce nu deosebește două note una de alta, care apreciază muzica mai degrabă prin prisma construcției de ansamblu și a atmosferei de supremă vibrare interioară pe care reușește s-o inducă, atunci când este bună și într-o bună interpretare, vă voi povesti, în virtutea unei minime onestități, în primul rând, despre acele evenimente la care mi-a bătut inima mai tare sau la care interesul meu, dintr-un motiv sau altul, a fost trezit cu osebire. Voi pune inima înainte, pentru că ea îmi simte (și judecă, oare?) cu mult mai bine decât urechea. Așadar, despre acele petreceri ce mi-au căzut mai dragi.
Trei au fost ciclurile Festivalului de care m-am bucurat: "Recitaluri și concerte camerale" (după-amiaza), "Mari orchestre ale lumii" (seara), "Concertele de la miezul nopții" (la trecerea spre o altă zi, dar numai la sfârșit de săptămână). Atât muzica, în principiu diferită ca tip, cât și momentul zilei făceau ca atmosfera să fie vizibil diferită la cele trei momente ale zilei.
După-amiaza, la ora 5: ceaiuri tari și parfumate!
După-amiezele au fost dedicate, în principiu, "recitalurilor și concertelor camerale". Așadar, acelei muzici pentru formații restrânse, care ar putea fi produsă și într-o cameră mai mare... Ca odinioară la reședințele princiare.
Au putut fi ascultați în cadrul acestui ciclu, în recital sau acompaniați de mici orchestre, o serie de monștri sacri ai artei interpretative a zilelor noastre: Evgheni Kissin (strălucitor îndeosebi în Skriabin, căruia i-a fost dedicată întreaga parte a doua a concertului; un compozitor atât de aparte, pe care-l îndrăgesc, dar care, din păcate, se cântă atât de rar), Maxim Vengerov (răpitor de inimi, sublim, cum se și cuvenea, în Mozart și Bach), Murray Perahia... Ce poți să spui despre Murray Perahia? E destul să spui Murray Perahia, ca să spui tot ce trebuie spus. Altfel, calificativele riscă să devină banalități...
Au fost concertele acestora unele cu cea mai mare audiență, la publicul cel mai variat, concerte la care "s-au rupt porțile".
Un solist aparte a fost pentru mine părintele Jean-Claude Pennetier, pe care-l văzusem anterior, de trei ori, la Paris, în cadrul Festivalului "De dragul frumosului", organizat anual de Mitropolia noastră pentru Europa Occidentală și Meridională. Aproape necunoscut la noi, el este considerat astăzi unul dintre pianiștii francezi cei mai de frunte, având o excelentă cotă pe piața muzicală, dacă ar fi să ne orientăm și numai după prețurile ridicate ale CD-urilor înregistrate cu el. Sigur, faptul că este și preot ortodox, cu slujire regulată în cadrul menționatei mitropolii, îmi sporea puțin interesul și dragul față de el. Atât în viață, cât și în muzica pe care o interpretează, este un om și un muzician care degajă finețe, delicatețe, noblețe, augustă liniște. Parcă își continua slujirea de la altar la Ateneu, Îi slujea lui Dumnezeu cântând. A venit cu un program care a cuprins Fauré, Debussy, Enescu. A fost minunat, îndeosebi în părțile care cereau rafinament. Din păcate, a avut cea mai proastă sală pe care am putut s-o văd pe tot parcursul Festivalului. Deși departe de a fi plină, ea a fost mai zgomotoasă și mai agitată ca oricând, bruind muzica și trăirile pe care aceasta le genera. L-am dus a doua zi dimineața, duminică fiind, la biserica studenților de la Universitate (rusă), ca să slujească și să-i bucure pe cei de acolo cu un cuvânt de învățătură.
Într-o altă după-amiază, m-am lăsat uns la inimă de excepționala interpretare a unui trio de Schubert (nr.1) de tripleta Silvia Marcovici (vioară), Evgeny Kissin (pian), Alexander Kniazev (violoncel). M-a bucurat mult s-o revăd pe draga noastră de Silvia Marcovici, păstrându-și strălucirea și profunzimea interpretării, precum și frumusețea chipului, precum și un anumit aer adolescentin, de fată de treabă, de bună camaradă, pe care, de altfel, am descoperit-o eu prima dată, atunci când a câștigat Concursul internațional George Enescu, în 1970. O, tempora! Dar, peste ea timpul a trecut cu multă delicatețe.
Seara: vinul cel bun!
Festivalul s-a deschis în seara zilei de 1 septembrie, în forță, în mare forță, cu concertele orchestrei Staatkapelle Berlin, dirijată de Daniel Barenboim. Aceiași protagoniști și în a doua seară. În programe - Enescu (Rapsodia română nr. 2), Elgar (Simfonia nr. 2), Verdi (Quattro pezzi sacri). Îndeosebi cu Verdi a impresionat Daniel Barenboim. Pe lângă geniul său de muzician, a știut să se împrietenească cu publicul, prin stilul său jovial, bonom, glumeț. Nu pierdea prilejul să sărute fetele, fie ele doamne din orchestră, fie solista, fie domnișoarele care-i aduceau flori la sfârșit. Mi-am zis: iată un exemplu bun! De urmat! Spre entuziasmul spectatorilor, a ținut să proclame la despărțire: "Festivalul Enescu in veci!" Dar, parcă, pentru mulți, atenția a fost îndreptată mai tare spre Radu Lupu (marele pianist de origine română - n.red.), care a fost solistul ambelor seri. În prima, cu Beethoven (Concertul nr. 3), în a doua, cu Mozart (Concertul pentru două piane, împreună cu dirijorul). În serile acelea, mă gândeam că mai bine ar fi fost ca părțile a doua de concert să fie cele cu Radu Lupu, ca să fi plecat cu muzica lui în noi, acasă, păstrând toată mireasma sonurilor stârnite de el, prin pliere iubitoare și știutoare pe compunerile acelor neprețuiți compozitori.
Și toată lumea aștepta nerăbdătoare, fremătând, ca pe un eveniment excepțional, recitalul de la Ateneu. Urma să fie o seară Schubert, dedicată Mihaelei Ursuleasa, un gest nobil, cu adevărat demn de un mare artist și de un om adevărat. Mi-am adus aminte cu nostalgie cum am cunoscut-o pe Mihaela, pe când avea 11 ani, tot la un Festival Enescu, când, într-o seară, împreună cu profesoara ei de atunci, Stela Enache, avea locul chiar lângă mine, la Ateneu. Și cum m-a invitat la prima ei participare la Festival, care se petrecea într-un concert colectiv al tinerelor speranțe, la Conservator. Acum o plângem cu toți și ne pare rău, dar m-am gândit cum de atâtea ediții de Festival, cât trăia, nu a fost invitată de organizatori... Of, Mihaela!
Magicianul suprem
Seara cu Radu Lupu a fost una în care am urcat într-o altă lume. De mult, de mult de tot n-a mai fost bătrâna sală a Ateneului atât de arhiplină. Burdușită! Practic, concertul a avut nu două, ci trei părți, căci cele patru bisuri au egalat în durată părțile inițiale ale concertului. Nu ne venea să ne mai despărțim. Dacă sloganul acestei ediții de Festival a fost "Magia există", atunci magicianul suprem a fost Radu Lupu. Este imperial, olimpian. Nu observi la el aproape nicio mimică corporală sau a feței. Muzica parcă picură la el, stârnind în noi ecouri, nesfârșite reverberații, gânduri, trăiri, înălțări... Un înțelept al pianului! Ajuns într-un vârf de pisc, dincolo de nori, unde ne poartă și pe noi. Amețitor! Concertul acesta, împreună cu aparițiile lui din serile precedente, se va ține după noi, ne va urmări multă vreme. Mă gândeam că Radu Lupu, pentru aparițiile sale, dar îndeosebi pentru cea de la Ateneu, poate căpăta premiul de excelență unic al acestei ediții de Festival, dacă un astfel de premiu departajator ar exista. Și chiar dacă în continuare s-au adăugat și alte momente culminante, despre care voi spune, parcă n-aș renunța nici acum la acest gând. Căci a fost un Festival deosebit de bogat, cu multe piscuri, cu multe decolări, cu nenumărate plutiri. Și ar mai trebui observat, cum remarca o prietenă, cum Radu Lupu pare un ultim reprezentant al unui alt tip de interpret, al acelor titani ai celei de-a doua jumătăți a veacului trecut, tip pe cale de a se stinge. Era un timp când spiritualitatea și mistica muzicii prevala asupra tehnicii și virtuozității, fără ca acestea să lipsească, totuși.
A venit imediat după aceea Pittsburgh Symphony Orchestra, condusă de austriacul Manfred Honeck, un om distins, foarte elegant în gesturi. Din informațiile ziarului Festivalului reieșea că este actualmente cea mai apreciată și cea mai bine plătită orchestră din America. Și s-au străduit să ne-o arate prin interpretarea măiastră a Simfoniei nr. 5 a lui Dmitri Șostakovici. Au fost extrem de generoși și au dat o mulțime de bisuri. Dar pentru mine alta a fost așteptarea acelei seri. Ea se numea Yuja Wang! O descoperisem acum câțiva ani pe Mezzo, cântând la festivalul de la Verbier. Am îndrăgit-o atunci pe loc, pentru felul ei aproape erotic de contact cu muzica și cu pianul. O dăruire totală, sinceră, spontană, firească, frustă. O intrare în muzică și o impregnare totală de ea. O bucurie frenetică! Având în același timp o anumită înțelegere a profunzimilor, dar una care aparține tinereții și numai tinereții. Cântând, ea nu-și mai aparține, nu mai aparține nimănui, numai muzicii. Ne-a dăruit un Concert nr. 1 de Ceaikovski minunat. A cântat cu aplombul tinereții. A fost ca o văpaie pe scenă, în toate cele, de la prezența fizică și îmbrăcăminte, la cea muzicală. Am privit-o îndelung, pe când dădea autografe. O fetiță în fond. Parcă, încă, de la liceul de muzică... După chip, după privire, după zâmbet... Chiar dacă una care prin felul de a se îmbrăca și a-și pune în evidență prezența fizică vrea să pară mai mare decât este. La bis: un vals de Chopin. Dans! Gama putințelor ei la vârf este deja foarte largă. M-am bucurat enorm să mă văd confirmat în simțirile și aprecierile mele atunci când am citit, în suplimentul Festivalului, la un critic atât de exigent precum Ecaterina Stan, că nu a găsit în interpretarea ei din acea seară "nici cu «dinadinsul» un cât de mic nod în papură". (Și câți nepricepuți nu s-au străduit și li s-a părut că au găsit astfel de noduri!...) Aceasta este Yuja Wang, o fată minunată, de toată isprava! Numai bună de îndrăgit și de ascultat! Pe Yuja Wang o iau eu să mergem la furat de gutui parfumate... (Dar parcă n-aș lăsa-o acasă nici pe conaționala ei, Gong Li!)
Multe au fost reușitele și culmile acestui Festival, dar dacă el va rămâne marcat pentru totdeauna prin ceva cu totul și cu totul special, apoi aceasta este tetralogia wagneriană. Un asemenea eveniment nu prea poți să prinzi la București decât o dată în viață. În alte capitale importante poate că niciodată. Orice superlative au devenit parcă neputincioase în fața acestei împliniri. Dificultatea a fost extremă din toate punctele de vedere, de la interpretarea propriu-zisă până la logistica adunării și asamblării la București a atâtor nume, a atâtor forțe muzicale wagneriene de primă mână ale zilelor noastre. Aș începe enumerarea meritelor prin cea a orchestrei Rundfunk - Sinfonieorchester Berlin. Ea însăși a fost un solist excepțional. Totul în interpretarea ei degaja prestanță, eleganță, consonanță, noblețe, profundă și modestă înțelegere. Lucrul acesta nu ar fi fost posibil, desigur, fără strădania excepțională a unui șef de orchestră înțelept, sensibil, cu o mare experiență, precum Marek Janowski, un excelent cunoscător și interpret al operei wagneriene. Nu a fost deloc ușor, la cei 74 de ani ai săi, să facă față unui efort fizic impresionant, cu peste două ore de dirijat continuu uneori și încă cu acea foarte mare concentrare cerută de muzica interpretată. Dar s-a achitat eroic de datoria sa, slujindu-ne cu abnegație și inegalabilă măiestrie. Despre soliștii propriu-ziși, cu vocile lor minunate și cu implicarea dramatică, s-ar putea vorbi numai la superlativ și toți trebuie pomeniți cu recunoștință: Elils Silins (Wotan), Christian Elsner (Loge), Martin Winkler (Alberich), Arnold Bezuyen (Mime - parcă cu o notă în plus), Daniela Denschlag (Erda), Petra Lang - care interpreta cu explozivă plăcere sau Catherine Foster (Brünnhilde), Stefan Vinke (Siegfried), Günther Groissböck (Hunding). Dar, ca totdeauna, a trebuit să am o favorită, iar aceasta a fost pentru mine cu totul excepționala mezzosoprană germană Katerin Kulman (Fricka). O siluetă plăcută, o alură tinerească, o distincție naturală, o simplitate primăvăratică. O adevărată doamnă! Ei îi voi trimite scrisoarea mea de dragoste... Dar și româncele distribuite în rolurile walkiriilor (cele opt - pe alese, numai una și una!) sau ale fetelor Rinului au fost la mare, mare înălțime, contribuind la reușita generală... Pe parcursul a opt zile am asistat la "un spectacol omogen", cum spunea un prieten, dar omogen la nivelul cel mai înalt. Un eveniment istoric pentru interpretarea tetralogiei în România, după cum remarca același prieten venit anume de la Paris pentru acest magnific eveniment cultural. Este ceva cu care te întâlnești o dată în viață la București. Orice alt eveniment din Festival poate fi refăcut, dar a reface producerea tetralogiei la nivelul la care s-a făcut în acest Festival este aproape imposibil. În cele patru seri de grație, muzica lui Wagner a devenit plăcută și receptabilă chiar și pentru cei care se tem de ea și o resping ab initio. Pe nedrept, după cum s-a putut constata acum.
Un bijutier medieval: Cristian Mandeal
La sfârșitul Festivalului, am pus și noi în cununa lui nestematele pe care le avem, anume, pe străluciții și strălucitorii dirijori Horia Andreescu și Cristian Mandeal, ambii, în partea de orchestră, cu simfonii de Mahler. Cel dintâi cu Simfonia nr. 2, conducând Russian National Orchestra, cel de-al doilea cu Simfonia nr. 3, la pupitrul lui Royal Philarmonic Orchestra. Au fost două interpretări entuziasmante, pe care le putem număra printre reușitele cele mai de vârf ale Festivalului. Și asta fără nici un fel de patriotism inadecvat. Sigur, atunci când s-a gândit închiderea Festivalului cu Cristian Mandeal, aceasta a fost și ca o recunoaștere și o încununare a înaltului său statut de artist la care a ajuns. Și dacă "finis coronat opus", apoi cu adevărat Festivalul a fost bine și frumos încununat prin concertul lui Cristian Mandeal cu Royal Philarmonic Orchestra, care a fost demn de ceea ce s-ar numi un concert de gală. (Vecina mea de scaun a intuit acest lucru și s-a îmbrăcat ca atare: de nuntă!) Beneficiind și de un excelent "instrument", Cristian Mandeal a șlefuit cu minuție de bijutier medieval o interpretare memorabilă. Nesfârșitele detalii din țesătura muzicală ne-au fost deslușite și puse în lumină într-o explorare inițiatică fascinantă.
S-ar mai fi putut găsi pentru Festivalul acesta un titlu generic precum "De la Radu Lupu la Cristian Mandeal", având în vedere începutul și sfârșitul. Doi prieteni, două genii ale muzicii interpretative, liceeni plecați din același oraș transilvan, Brașov, cu traiectorii diferite. Unul plecat de tânăr din țară, celălalt rămas aici, spre rezistență și mângâierea melomanilor autohtoni. Acum se pot întâlni în cadrul aceleiași manifestări culturale și să ne facă să visăm la un viitor concert împreună.
Să nu uităm să dăm o notă foarte bună corurilor românești care au colaborat strălucit la împlinirea multor concerte: Corului Filarmonicii "George Enescu", pregătit de Iosif Ion Prunner; Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia, Corul de cameră "Preludiu" pregătit de Voicu Enăchescu. Au avut de interpretat muzici foarte diverse și de un grad ridicat de dificultate.
Miezul nopții: șampanie și artificii!
Zglobiile și coloratele focuri de artificii s-au petrecut spre miezul nopții. Precum luminițele acelea care explodează pe cer și-l luminează și aduc copilărească bucurie și încântare, precum șampania care se revarsă din cupe prin spuma ei, stârnind dansul, inclusiv cel al inimilor. Se cobora mult în timp, la miez de noapte, spre preclasic și baroc sau, cel mai de-aproape, la începutul clasicului. Vivaldi, Monteverdi, Händel, Mozart... Ce bucurie! Ce muzică! Ce formații muzicale! Ce instrumente de epocă! Ce voci! Parcă intrai la un bal din vremuri galante, dar un bal celest, neprihănit...
La final...
Una dintre țintele principale ale Festivalului este aceea ca să facă cunoscută muzica lui George Enescu, ca ea să pătrundă în repertoriul unor formații și interpreți de mare prestigiu. Și, într-adevăr, s-a cântat destul de multă muzică de George Enescu și, dacă ne referim la străini, parcă mai bine ca la alte ediții.
Spectatorii au beneficiat pe tot parcursul Festivalului de suplimentul Enescu, realizat de ziarul Adevărul și distribuit gratuit la fiecare concert. Puteai găsi în el o bună prezentare a ceea ce urma să se producă, precum și cronici pertinente la evenimentele deja petrecute. Plus materiale despre viața și creația lui George Enescu. Plus diferite interviuri, în general foarte interesante și lămuritoare. S-a putut observa cum spiritul critic a devenit deosebit de clement. Cronicile au fost, în general, encomiastice, pentru toate manifestările, rarele observații critice cu greu răzbătând printre rânduri, ca să nu supere. Poate pe bună dreptate, pentru că scăderile au fost rare și nu prea mari. Lucrul acesta a fost valabil și pentru public, care a aplaudat cu generozitate tot (în oarece parte și ca un tribut pentru bisurile așteptate), numai durata aplauzelor și căldura lor făcând să deslușim câteva supremații. De altfel, ca o observație generală, putem spune că a fost un Festival la care bisurile au constituit o componentă de bază, probabil stabilită dinainte în protocol, pentru că altfel nu se prea explică cum de au existat părți de program care în forma lor prevăzută durau numai 20-25-30 de minute. Dar, adevărat este că un bis îți dă o plăcere aparte, poate și o concentrare aparte, deoarece el vine ca un dar neprevăzut, și cine este acela care să nu se bucure de un dar mai mult decât de ceva cuvenit?
Mi-a plăcut frumusețea și delicatețea multora dintre interpretele de prim rang (chiar prim!) care s-au produs în cadrul Festivalului (pianistele Yuja Wang, surorile Katia și Marielle Labèque, Claire-Marie le Guay...; violonistele Vilde Frang, Lisa Batiashvili, Alissa Margulis, Hylary Hahn...; violoncelista Amanda Forsyth; solistele vocale Violeta Urmana, Ludmila Monasyrska, Elisabeth Kulman, chiar și cele opt walkirii...). Tare mă mai mir când văd cum câteodată Dumnezeu dă totul, de la măiestria artistică până la frumusețea chipului. Dar, să nu uităm că Dumnezeu este și El artist... Și, cel mai adesea, am fost încântat și de rochiile lor, denotând bun gust și respect pentru privirea auditoriului.
Unul dintre farmecele și provocările Festivalului este contactul cu oamenii. Îți întâlnești acum zi de zi prieteni care sunt și ei atrași de festinul Festivalului. Spre deosebire de restul anului, acum îi întâlnești aproape zilnic, și vederea lor, fără un efort special, într-un cadru cu totul prietenos și promițător, te mângâie. Vezi oameni care te salută cu căldură, dar pe care nu mai știi de unde-i cunoști, unde i-ai mai întâlnit și cum îi cheamă. Te jenezi să-i întrebi frontal asupra acestor "detalii" spre dumirire... Sunt chipuri care-ți amintesc de alte chipuri dragi și prin asta capătă un rost pentru tine. Sunt oameni pe care acum îi descoperi și îi cunoști. Aceștia provin, cel mai adesea, dintre vecinii de fotoliu, cu care te însoțești timp de o lună, cu care devii coleg, cu care ajungi să te simți dintr-o familie spirituală, cu care schimbi zâmbete, priviri, cuvinte, păreri, informații... Cu care trăiești muzica împreună și, vă asigur, nu este o trăire ca oricare. Oamenii aceștia cu care te bucuri împreună, oameni ale căror chipuri le reîntâlnești, eventual, la viitorul Festival.
De multe ori, muzica face adevărate minuni. Îi transformă incredibil pe oameni. Nu se știe pentru cât timp, dar atunci, pe loc, în mod sigur. Se vede asta după lumina și strălucirea de pe chipurile lor. E uimitor cum câteva note în pianissimo pot ține cu sufletul la gură și amuți o sală de câteva mii bune de oameni! E un sentiment îmbătător să vezi pe viu personalități despre care ai auzit, pe care le-ai văzut numai pe coperta discurilor sau la televizor. Emisia directă a sunetului creează o comunicare mai apropiată și cu un farmec sporit. Totul este viu, cu toate binefacerile și cu toate impreciziile pe care le presupune viața.
Și dacă tot s-au împlinit în timpul Festivalului 100 de ani de la nașterea minunatei noastre Maria Tănase, să închei cu cuvinte dintr-unul din cântecele ei: "Zică lumea orișice,/ Eu tot cred în dragoste...". Căci ce altceva a fost pentru mine, și de această dată, Festivalul Enescu, dacă nu o frumoasă și de neuitat poveste de dragoste cu muzica, cu muzicienii, cu anumiți iubitori de muzică, cu timpul acela scos din curgerea lui obișnuită, altfel prea adesea monotonă.