"Pugnate!": farmecul luptelor cu gladiatori
E ora două şi jumătate fix, când legionarii romani îşi fac apariţia în Amfiteatru, în zăngănitul cadenţat al zalelor. Coifurile şi platoşele le sunt înfierbântate de soarele nemilos al amiezii, dar ostaşii Romei îndură arşiţa zilei, cu stoicismul luptătorilor care au bătut pe jos jumătate de Europă, pentru gloria Imperiului. Se aliniază în formaţie de luptă, în mijlocul arenei, dând onorul guvernatorului provinciei şi celorlalte oficialităţi ce ocupă lojele din faţă ale uriaşului Amfiteatru, în care încap până la 6.000 de oameni. E plin de lume, localnici din Haţeg şi satele dimprejur, dar şi turişti, atraşi de celebrii gladiatori, veniţi de la Cluj, pregătiţi să dea o reprezentaţie "ca la carte" a îndemânării lor. O întreagă procesiune se pune în mişcare în centrul Amfiteatrului. Un rug este aprins pentru îmbunarea zeilor: spectacolul începe sub cele mai bune auspicii! Sub privirile lui "Dominus", stăpânul şcolii de gladiatori, începe antrenamentul. Sunt două tipuri de luptători: tinerii aspiranţi şi gladiatorii consacraţi - mari vedete ale lumii antice, asemănătoare fotbaliştilor din zilele noastre, admiraţi de mulţimi şi răsfăţaţi de stăpânii lor. Antrenamentul e la fel de intens şi pentru începători, şi pentru consacraţi. Cu un baston subţire, semn al puterii sale, instructorul îi altoieşte scurt pe cei indisciplinaţi sau pe leneşi, în amuzamentul general al Amfiteatrului. Urmează scurte exerciţii de luptă "unu contra unu", în care se exersează mişcările de bază pentru atac şi apărare în faţa adversarului din arenă. După câteva minute, gladiatorii se regrupează în culise, iar primul cuplu de luptători iese, cum e obiceiul, din dreapta lojelor de lux ale Amfiteatrului Sarmizegetusei. "Dominus" ridică dreapta înspre tribune şi, la semnul său, toată lumea strigă, într-un glas: "Pugnate!". E semnalul de început al fiecărei lupte. Prezentaţi înainte de start ca nişte adevărate staruri, gladiatorii împart tribunele în două. Fiecare are fanii săi, care îl încurajează şi îi transmit putere în arenă. Fiecare are propriul stil de luptă, propriile-i arme, cel mai adesea diferite de ale adversarului, pentru ca lupta să fie cât mai palpitantă. Plasă şi trident contra gladius, scut mare şi coif cu vizibilitate redusă sau sabie mare şi scut mic contra sabie mică şi scut mare. Gladiatorii urlă şi se reped unul asupra celuilalt. Urmează o încleştare teribilă. E cel mai impresionant spectacol de masă al lumii antice, iar lumea din arenă e entuziasmată...
Ziua Porţilor Deschise. Gladiatorii din Cluj
Pe 4 august, cu ocazia Zilei Porţilor Deschise ale sitului arheologic de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, vreme de câteva ore, vizitatori din întreaga ţară au putut asista la o impresionantă punere în scenă a celebrelor lupte de gladiatori care făceau deliciul arenelor în epoca antică. Ruinele vechiului Amfiteatru roman au devenit neîncăpătoare, când echipa de tineri clujeni specializaţi în reconstituirea luptelor de gladiatori şi-a făcut apariţia în scenă. "E foarte important ca lumea să ştie că îmbrăcămintea şi arsenalul de luptă al legionarilor romani şi al gladiatorilor nu sunt butaforii, cum se văd prin filme, ci recuperări realizate pe baze ştiinţifice", îmi explică Victor Popa, unul dintre cercetătorii care au săpat pe vremuri la clădirea Amfiteatrului roman. De fapt, pe lângă latura sa de spectaculos, Ziua Porţilor Deschise, organizată de Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane de la Deva, Consiliul Judeţean Hunedoara, Primăria Sarmizegetusa, Clubul Rotary Haţeg şi Universitatea "Babeş-Bolyai" de la Cluj-Napoca, şi-a asumat şi o perspectivă educativă, într-un cadru informal şi interactiv, potrivit cu atmosfera de vacanţă. Carmen Ciongradi, directoarea Muzeului de Istorie a Transilvaniei de la Cluj-Napoca, profesorul Alexandru Diaconescu, de la Universitatea "Babeş-Bolyai", şi arheologul Emilian Bota au devenit, astfel, pentru o zi, ghizi în fascinanta lume a ruinelor Ulpiei Traiana Sarmizegetusa. "Poate o să vă dezamăgesc, dar luptele dintre gladiatori nu erau chiar aşa cum ne sunt ele prezentate în filme. Erau lupte dure, însă rareori erau pe viaţă şi pe moarte, pentru că proprietarii de şcoli de lupte investeau enorm în gladiatori şi nu îşi permiteau să îi piardă aşa de uşor. Cel mai adesea, bătăile se încheiau la prima rană mai serioasă. Avem la Pompei informaţii legate de anumiţi gladiatori celebri care aveau, de exemplu, 60 de victorii şi 20 de înfrângeri la activ. Or, asta înseamnă că luptele între gladiatorii consacraţi nu se terminau cu moartea unuia dintre combatanţi. În tot cazul, luptele erau foarte gustate de public, iar proprietarii de gladiatori făceau bani buni din închirierea acestora pentru diversele spectacole", le explică vizitatorilor profesorul Diaconescu.
Voluntari din toată lumea, la târnăcop
Din Amfiteatru, pe lângă templul dedicat unei zeităţi a norocului, de care gladiatorii aveau nevoie ca să iasă pe picioare din arenă, grupul de curioşi îl urmează pe profesorul Diaconescu spre zidurile oraşului. Într-o curte cumpărată de la localnici acum mai mulţi ani, arheologii de la Sarmizegetusa tocmai sapă poarta dinspre nord a oraşului antic, ridicat de romani după cucerirea Daciei. Pentru că fondurile alocate de stat sunt total insuficiente, echipa de profesionişti de la Muzeul de Istorie a Transilvaniei şi de la Universitatea "Babeş-Bolyai" înaintează greu cu dezvelirea uriaşei suprafeţe a Ulpiei Traiana Sarmizegetusa. "Ce pot vedea vizitatorii pe situl arheologic e sub 10% din ceea ce s-ar putea scoate la iveală. Dar cu alocări de 20.000 de lei, din care jumătate se reîntorc la stat sub formă de impozite, nu poţi avansa mai mult", îmi spune Gică Băeştean, şef de secţie în cadrul Muzeului din Sarmizegetusa. Din lipsă de bani pentru angajarea unor muncitori necalificaţi, care să dea cu sapa şi cu târnăcopul în perimetrul de cercetare de la poarta de nord a oraşului, specialiştii apelează - e deja un obicei - la studenţi de la secţia de Arheologie a UBB Cluj-Napoca şi la voluntari internaţionali, recrutaţi anul acesta de "Clubul Rotary Haţeg". "Am găsit, la recomandarea partenerilor noştri din cluburile Rotary din întreaga lume, voluntari din Europa Occidentală şi din Asia. Sunt toţi nişte tineri foarte entuziaşti, studenţi sau pasionaţi de istorie, care au venit cu mare drag să lucreze pe şantier şi să descopere vechi vestigii de epocă romană", spune Carol Ştefan Marton, de la Clubul Rotary din Haţeg.
Visare şi realitate
Urmărind mai departe, prin livadă, drumul trasat de arheologi în dreptul porţii de nord, se ajunge în zona zero a fostei capitale a Daciei romane, exact pe locul pe care, într-un 18 septembrie, de ziua Împăratului Traian, a fost fondat oraşul. "Ulpia Traiana Sarmizegetusa era un oraş mediu la scara imperiului, nu se poate compara cu metropolele construite la acea vreme în Italia sau în Grecia de azi", explică Alexandru Diaconescu. Cu toate acestea, Sarmizegetusa era un oraş bogat, iar acest lucru se reflectă în calitatea materialelor şi a ornamentelor care înfrumuseţau Forul, piaţa publică a oraşului antic. Iarba verde, tunsă frumos, ca un gazon englezesc, scoate impecabil în relief fundaţia de piatră a Forului. În dreptul fiecărui obiectiv important, cei de la muzeul din Sarmizegetusa au montat, recent, planşe explicative, însoţite de reproduceri ale felului în care clădirile respective trebuie să fi arătat în realitate. "Datorită informaţiilor pe care le avem din foruri similare mai bine păstrate decât cel de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa, putem face aproximări foarte bune legate de alura construcţiilor din vechiul for", explică muzeograful Gică Băieştean. "Când vom vedea şi noi nişte secţiuni din oraş reconstruite, aşa cum erau pe vremea romanilor?", îl întreabă un turist pe Gică Băeştean. "E o întrebare la care şi noi, arheologii, am vrea să avem un răspuns. Ce a depins de noi, am făcut. Am săpat aici, am realizat documentaţia de specialitate, după care arhitecţii au reuşit să refacă planurile principalelor clădiri publice descoperite aici, la Sarmizegetusa. De aici încolo, e nevoie de investiţii din partea statului, pentru a reconstrui secţiuni din vechiul oraş", răspunde directorul muzeului Sarmizegetusa, care conservă multe obiecte importante descoperite în săpături.
(Fotografiile autorului)