Părintele John Lincoln Downie, pe care credincioşii de la Biserica Rusă l-au adoptat ca "părintele lor Ioan", este o apariţie delicată, dar cu pecete intelectuală puternică. Stăm de vorbă în trapeza de sub biserica mică, cu o arhitectură luxuriantă, pe care ultimul ţar al Rusiei, Nicolae al II-lea, a dăruit-o Bucureştiului, ca pe un semn de frăţie ortodoxă. E linişte în biserică. Câţiva tineri se reculeg cu pioşenie, aşteptând sfatul şi slujbele părintelui. Cu accentul său savuros american, părintele Ioan începe să-mi dezvăluie drumul său spre ortodoxie. Lumea visurilor sale. O mărturisire de credinţă pe care o face la fel de firesc, de bogat şi de simplu, ca şi-atunci când îşi arată dragostea pentru România.
Două experienţe decisive
- Părinte, de la un timp, tot mai mulţi americani şi britanici vin să se stabilească în România. Fie că sunt la pensie, fie că le plac priveliştea şi satele noastre sau tradiţia populară, îşi află la noi a doua patrie. Dar când un american vine aici şi se călugăreşte, cum e cazul Părintelui Sava de la Mânăstirea Oaşa, sau devine preot ortodox, ca Sfinţia voastră, acesta este un eveniment. Veniţi dintr-o ţară în care religia este puternică. Ce v-a determinat să treceţi la ortodoxie?
- Primul fapt care a contat în viitoarea mea devenire ortodoxă a fost că eu am crescut ca un protestant credincios. Părinţii mei erau prezbiterieni şi mergeau la biserică în fiecare duminică, iar eu am urmat o şcoală privată protestantă. Pentru mine, relaţia mea cu Hristos a fost de la început importantă. Apoi, m-am dus la facultate, la Biologie şi la Filosofie. Am avut note bune, dar n-am mai putut să plătesc taxele, care sunt foarte mari în America. Şi în viaţa mea a urmat o perioadă în care am fost mai rebel. M-am mutat în alt oraş. În America, mulţi tineri închiriază o garsonieră sau un apartament şi trăiesc acolo cu prietenii. Aşa am trăit şi eu cu prietenii mei. Dar, la un moment dat, mi s-a întâmplat ceva. Aveam 22 de ani atunci când unul dintre amicii mei a mers cu alţi câţiva într-un parc, ca să cânte noaptea la chitară. A fost atacat brutal de nişte necunoscuţi şi a fost aproape omorât, au jucat pe capul lui. Slavă Domnului că n-am fost de faţă! A avut afecţiuni neurologice grave şi i-au trebuit doi ani de zile ca să-şi revină. După asta, el a devenit catolic şi a început să mă tragă şi pe mine spre catolicism. A început să-mi citească despre Sfinţii Părinţi şi mi-a pus prima oară problema că Euharistia este trupul şi sângele lui Hristos. Toate astea m-au pus pe gânduri. El citea Sfânta Scriptură, Corintenii şi Evanghelia, care dezvăluiau simboluri profunde. Şi în care protestanţii nu cred. Dar mi s-a mai întâmplat ceva. Am întâlnit o femeie cu personalitate multiplă, o boală psihică a oamenilor foarte traumatizaţi; avea peste 100 de personalităţi! Şi ea mi-a povestit că, în urmă cu ceva timp, fusese abuzată într-un ritual satanic. Atunci mi-am dat seama că diavolul şi închinătorii lui există în lume. Nimeni nu ştiela ce nivel, dar există. Doar Dumnezeu ştie. Marcat de aceste două întâmplări, m-am hotărât să mă duc iar la biserică. Am vrut s-o aleg pe cea mai bună şi am încercat fie la bisericile catolice, fie la cele protestante; nu auzisem încă despre biserica ortodoxă. Tatăl meu, văzând că eu caut în dreapta şi în stânga, mi-a dat o carte în care se vorbea şi despre Sfântul Munte. Şi asta m-a făcut să caut mai departe. Aşa am dat peste "O noapte în pustia Sfântului Munte". Arhimandritul Hieroteos Vlachos a scris cartea asta, care m-a provocat foarte, foarte puternic, pentru că nu înţelegeam tot... Când citeşti Evanghelia, vezi acolo foarte multe minuni, vezi că Hristos a promis că Duhul Sfânt o să fie cu noi până la sfârşitul lumii. Hristos vorbea foarte mult despre harul Duhului Sfânt şi eu nu înţelegeam. Unde-i Duhul Sfânt? De ce nu se mai întâmplă minuni ca în timpurile evanghelice?... Încet, mi-am dat seama că ortodoxia a păstrat toată experienţa bisericii primare, cu nişte sfinţi foarte puternici, care mă fascinau. Ca şi faptul că ei participă la Învierea lui Hristos. Evlavia ortodocşilor faţă de sfinţi este altfel decât evlavia catolicilor, e mai liberă. Iar ortodoxia este cea mai frumoasă, pentru că noi credem cu adevărat în îndumnezeire. În toată perioada asta îi citeam pe Sfinţii Părinţi, citeam scriitori apostolici. Şi mi s-a părut extraordinară legătura dintre duhul în care sunt scrise cărţile lor şi cel al marilor cărţi ortodoxe din secolul XX. În cele din urmă, în acei ani de căutări febrile, am ajuns la o mânăstire ortodoxă, întemeiată de Principesa Ileana şi de Părintele Roman Braga, în Pennsylvania. Mânăstirea românească era foarte aproape de zona în care m-am născut. Şi acolo am încercat să fac o polemică. Pentru că în protestantism există un duh de ceartă. Tu vii cu filosofia ta, eu vin şi încerc să demontez filosofia ta şi ne certăm. Cu intenţie bună. Dar maicile mânăstirii nu s-au certat cu mine. "Crezi ce vrei!" - mi-au spus. "Dacă vrei să vii să bei o cafea, să citeşti cărţile noastre, foarte bine". Mi-a plăcut mult cum m-au primit. Cu dragoste şi cu o anume siguranţă a credinţei. Cu ele, totul era foarte firesc şi din inimă.
O realitate copleşitoare: Muntele Athos
- Care a fost următorul pas spre ortodoxie?
- Un călugăr mi-a dat o carte a Sfântului Siluan Athonitul. Şi nu numai că mi-a plăcut, dar m-a mişcat foarte profund cartea asta. Atunci mi-am pus în gând să ajung la Sfântul Munte, să văd dacă sunt adevărate toate istoriile despre athoniţi şi despre monahism, despre lumina taborică şi cea necreată. Aveam atâtea de lămurit şi de înţeles! Mi-am dorit, şi orice om cred că are dorinţa asta: să-L întâlnesc pe Cel de dincolo de lumea aceasta.
- Cum v-a întărit experienţa dvs. athonită, pe drumul ortodoxiei?
- La Athos am început să simt lucruri pe care nu le-am simţit vreodată în sufletul meu! Biserica este un spital duhovnicesc. Aşa spune Hristos. Iar eu aveam răni de vindecat. M-am gândit că Sfântul Munte o să mă ajute să învăţ să mă rog. Dar nu am putut să ţin tot programul de-acolo. Mânăstirea Cutlumuş, unde m-am dus eu, nu e o mânăstire cunoscută pentru asceză; dar tot trebuie să te scoli în fiece noapte, la ora 2:30, să faci rugăciuni până la 5 sau 6, după care ai o oră-două în chilia ta, după care este munca, şi nu termini ziua decât pe la 10 seara, dacă este vară, sau la 8, dacă e iarnă. Dar văzând cum trăiesc călugării, am simţit că acolo lucrează Duhul Sfânt. Este o realitate copleşitoare. Şi am mai găsit dragoste, smerenie şi simplitate. Mai târziu, am şi fost botezat în ortodoxie la Muntele Athos. Dar vreau să tac despre experienţa mea la botez şi să vorbesc despre experienţa altora. La Sfântul Munte, am mai cunoscut doi americani - Alexius şi Barnavas.Amândoi au avut nevoie să se boteze, ca să rămână la Sfântul Munte. Părintele Barnavas mi-a zis că, atunci când s-a botezat, a fost umplut de harul Duhului Sfânt. Ultima dată când am vorbit, încă îl covârşea, îl mângâia. Treceau prin el ca nişte valuri de har, care l-au ajutat în toate. Acum câţiva ani, am cunoscut un băiat tânăr din Canada, care s-a botezat în România, la Mânăstirea Putna. L-am întrebat şi pe el cum a fost botezul? S-a uitat la mine şi n-a vrut să vorbească. Dar citeam pe faţa lui şi-mi aminteam eu însumi. Sunt lucruri pe care nu putem noi să le înţelegem. Că Dumnezeu este în noi, şi Duhul Sfânt sălăşluieşte în om. Şi eu cred că aproape toţi ortodocşii, toţi românii care au fost într-un necaz şi s-au spovedit şi s-au împărtăşit sau au devenit preoţi au astfel de experienţe.
- Ce găsiţi fascinant la religia ortodoxă?
- Mă fascinează că ortodoxia a păstrat certitudinea că noi putem să-L întâlnim pe Hristos, chiar pe pământul acesta. Exact cum l-au cunoscut Apostolii. De la Sfântul Porfirie, un sfânt extraordinar de mare, am înţeles că pot să-L întâlnesc pe Hristos. Am înţeles unde sunt minunile adevărate şi unde-s cele false. Drumul către întâlnirea noastră cu Hristos este mult mai clar acum, pentru mine. Există un gol în fiecare om, pe care numai Dumnezeu îl poate umple. Nu ştiam că se pot simţi astfel de lucruri. Ortodocşii nu sunt conştienţi că alţii nu au experienţe ca ale lor. Pentru ei, este foarte firesc să se întoarcă la Dumnezeu, chiar dacă, o vreme, viaţa lor e departe de biserică şi de Hristos. Şi când se întorc, simt imediat căldură, linişte şi pace.
"Un an de zile am trăit şi eu la cămin, cu cartofii colegilor mei"
- Să începem acum povestea aventurii dvs. româneşti, părinte Ioan. Sau mai bine să vă spun Father John?
- Unii îmi spun părintele John, alţii părintele Ioan. Dar complimentul cel mai frumos mi l-a făcut o doctoriţă, o credincioasă de la Biserica Rusă. Odată, a venit cineva la biserică şi a întrebat-o: "Am auzit că este un preot străin aici; aş vrea să-l cunosc". Iar ea s-a gândit puţin şi i-a spus: "Nu este nici un părinte străin aici!"
- Acesta este sfârşitul frumos al drumului dvs. în România. Dar cum a început?
- La Mânăstirea Cutlumuş, erau tot timpul câţiva români. Toţi liniştiţi şi harnici. Când m-am îndrăgostit de ortodoxie, am vrut să cunosc mai multe, Sfântul Munte mă atrăgea, dar mă atrăgea şi faptul că multe ţări ortodoxe trăiseră prigoana comunistă. Nu prea ştiam multe despre România, atunci. Câteva repere, doar. Ştiam că e ţară ortodoxă, în mare parte. Dar credeam că a fost o alianţă mai puternică între Rusia şi România, nu ştiam că România a fost ocupată de Uniunea Sovietică. Pe Muntele Athos, m-am gândit că nu pot să devin călugăr, nici n-am mers acolo pentru asta. Şi cum îndrăgisem foarte mult Biserica Ortodoxă, mi-am zis: hai să-ncerc să fac Facultatea de Teologie într-o ţară ortodoxă. Şi am prins o bursă la Bucureşti, la Teologie. Aşa am ales România.
- Ce credeţi că-i deosebeşte pe români de ceilalţi?
- Toţi românii cu care m-am întâlnit erau bucuroşi să se întâlnească cu străinii. Românii sunt foarte primitori şi deschişi cu străinii. Asta m-a ajutat să mă îndrept spre România. Şi la facultate, tot aşa, eram ajutat foarte mult, şi de profesori, dar şi de alţi colegi ai mei. Ce am observat la români este că au răbdare. Şi, uneori, este foarte bine că pot să rabde greutăţi, fără să se vaite. Pe de altă parte, nici nu e foarte bine să cercetăm cât de diferiţi suntem unii de alţii. Ci să ne străduim să fim uniţi în Hristos. Ruşi, greci, americani - oricine-i botezat şi încearcă să trăiască în evlavie şi credinţă - suntem confraţi. Este foarte important în zilele noastre.
- Ce impresie v-au făcut profesorii de la Facultatea de Teologie din Bucureşti?
- Acolo am cunoscut oameni străluciţi! Mulţi profesori de-ai mei avuseseră duhovnici mari, mărturisitori, şi poate chiar sfinţi: Părintele Sofian Boghiu, Părintele Galeriu, Părintele Sandu Tudor şi mulţi alţii. Iar asta m-a ajutat mult. Şi încă ceva. E impresionant când vezi studenţi la Facultatea de Teologie, care într-o zi mănâncă o jumătate de pâine, în timp ce, în ţările occidentale, au tot ce le trebuie. E un fel de smerenie aici şi e o realitate impresionantă când vezi astfel de studenţi, care sunt hotărâţi să înveţe şi nu consideră asta o mare jertfă. Sigur, nu toţi o duc atât de greu. Dar un an de zile am trăit şi eu la cămin, cu cartofii colegilor mei. Eram pe cont propriu şi era greu.
- Sunteţi căsătorit cu o româncă. Ne puteţi spune povestea dvs. de dragoste? Cum funcţionează legătura sufletească între un american şi o româncă?
- După ce am stat la Sfântul Munte, am vrut să merg şi în Ţara Sfântă şi, ajungând de Paşti acolo, am întâlnit-o pe Camelia, soţia mea. La Cana Galileii ne-am întâlnit. Era şi ea într-un pelerinaj, după ce stătuse o perioadă la mânăstire, imediat după facultate. Se gândise o vreme să devină călugăriţă, dar s-a întors în lume. Întâlnirea cu viitoarea mea soţie a fost decisivă ca să aleg România. Şi nu cred că există probleme între un american şi o româncă. Americanii sunt un popor în general european şi rămân multe puncte sufleteşti comune, ca să ne înţelegem uşor. Sunt şi câteva deosebiri. Punctualitatea, de pildă. Dar, în privinţa asta, am devenit foarte român: întârzii oriunde merg, măcar 15 minute.
- Aţi suferit când aţi luat decizia de a rămâne în România, împreună cu familia?
- Gândul meu a fost fie să vin în România şi să devin preot, undeva la sat, fie să mă întorc în America, după ce termin facultatea. Soţia n-a vrut, însă, să plece. Treptat, m-am obişnuit şi eu. N-a fost dramatic, dar ştiu că sunt mulţi români care trăiesc în străinătate. Niciodată nu e uşor, tot timpul ţi-e dor de ceva.
- Ai dvs. v-au înţeles până la urmă hotărârea de a rămâne în România?
- Nu cred că familia mea a înţeles complet. Am încercat să le vorbesc despre Euharistie, dar nu cred că i-au înţeles importanţa. În America, dacă vrei să fii cu biserica, eşti cu biserica, dacă vrei să fii catolic sau musulman, eşti liber să fii. Nu contează religia. Important e să ai o credinţă.
"Iubesc România ca un român. Şi am aceleaşi nemulţumiri"
- Spuneţi-ne câte ceva despre România. Aţi venit acum zece ani. Între timp, ţara a evoluat, sunt schimbări şi în Bucureşti, care a înflorit, şi pare că se apropie tot mai mult de Micul Paris interbelic. O dovadă că România s-a ridicat mult sunt chiar confraţii dvs. americani şi englezi care se stabilesc la noi. Ţara se umple încet de străini fascinaţi de frumuseţea şi tradiţia ei. Cum vedeţi România?
- Cred că iubesc România ca un român. Şi am aceleaşi nemulţumiri. Nu-mi plac câinii de pe străzile Bucureştiului dar, într-adevăr, de când am venit eu, Bucureştiul a început să fie mult mai prosper, blocurile sunt vopsite, sunt mai frumoase. Bucureştiul arată mult mai bine şi mai civilizat. Iar mâncarea este foarte bună. Roşiile, legumele din grădină, toate sunt foarte bune. Din nefericire, acum zece ani păreau şi mai gustoase. Oricum, sunt mai bune decât în America, unde abia de curând a început să se practice agricultura bio, dar nu a înflorit încă. Pe când aici, aşa este dintotdeauna. Şi mă mai simt foarte bine aici, pentru că dacă deschizi televizorul, poţi să-l vezi pe Patriarh, vezi episcopi. Şi mai vezi preoţi pe stradă, iar oamenii îşi fac cruce în faţa bisericii.
- Aţi ieşit din Bucureşti? Ce aţi văzut din România?
- Acum nu am timp foarte mult să plec din Bucureşti, dar am fost la Moldoviţa şi la Suceviţa, în Bucovina, care mi-au plăcut enorm. Dar şi la munte e frumos. Carpaţii sunt foarte frumoşi. Am fost în Bucegi, la Sinaia şi la Braşov. Dar şi la Sighişoara, la Timişoara şi la Constanţa. Nu ştiu de ce, dar mi-au plăcut foarte mult Timişoara şi Sighişoara. Poate şi pentru că moaştele Sfântului Iosif de la Partoş sunt la Timişoara. Cu birocraţia este un pic mai greu, dar m-am obişnuit şi cu ea. Da, şi aici lucrurile au evoluat în bine. Dar pot să compar mai subtil America şi România. În America, oamenii nu vor neapărat să câştige mai mult, dar sunt mai materialişti decât românii, pentru că gândesc prea pragmatic. Poate şi pentru că nu au simţirea aceasta duhovnicească foarte dezvoltată. Americanii sunt făcuţi mai mult pentru lucruri concrete: ce proiect să fac, unde să pun scândura asta, în ce să investesc? Americanii îţi sar în ajutor, dar nu sunt foarte deschişi la o rugăciune. Nu îi înţeleg importanţa. Şi duhul monastic le este străin americanilor. Respectă toate astea, dar nu prea le înţeleg. Pentru că ei trebuie tot timpul să facă ceva, să se ocupe cu ceva. Şi mai este şi faptul că ei văd Evanghelia în sensul social, Hristos a venit să îmbogăţească societatea. În ortodoxie, Hristos a venit să îndumnezeiască societatea, ca să vină Împărăţia Cerului pe Pământ; o împărăţie duhovnicească, nu o împărăţie materialistă.
- Suntem în biserica unde slujiţi şi care până în 1992 s-a numit Biserica Rusă. Acum se numeşte Biserica Studenţilor. Cum vă simţiţi la biserica asta, unde vine aşa de mult tineret?
- Când am venit în Bucureşti, am căutat o biserică la care să merg şi am început să vin aici. Eram student. Mi-au plăcut slujbele, mi-au plăcut abordarea părinţilor care erau aici şi oamenii credincioşi care veneau la biserică. Trebuie să recunosc că eram atras şi de moaştele Sf. Siluan care sunt aici. Pe urmă, părintele paroh Vasile Gavrilă mi-a zis că pot să rămân slujitor aici, pe un post onorific. Important pentru mine a fost să încerc să găsesc cea mai adâncă, cea mai curată parte a bisericii. Încerc să-mi asum ce este adevărat: învăţătura şi adevărata trăire a bisericii. Ce este foarte bine aici, la capela universitară, este că eşti mereu informat. Afli despre orice carte care apare, afli ce se întâmplă în jurul tău, în lumea duhovnicească, culturală şi intelectuală. Tineretul tot timpul vine cu ceva nou, cu un duh puternic.
"Nu ştiu cum a fost când sfinţii L-au văzut pe Dumnezeu şi I-au vorbit. Dar mi-aş da şi viaţa pentru acest adevăr"
- Nu este şi aceasta o minune, că vin mulţi tineri la biserică? Mai ales că-n Occident bisericile sunt goale.
- Absolut. Este şi frumos, şi bine. Din păcate, nu sunt prea mulţi. Este firea omului ca să fie cu Dumnezeu. Şi atunci, mi se pare uimitor că nu sunt mai mulţi creştini la biserică. Slava lui Dumnezeu e peste tot, şi noi suntem puţini care o primim. Asta-i uimitor! De aceea, trebuie ca noi, românii, să avem grijă să nu ajungă şi la noi înstrăinarea aceea de Dumnezeu, din Occident. Şi sper că nu va fi! Căci aici, cel ce caută un răspuns creştinesc nu trebuie să se ducă departe, caută la o sută de metri de casa lui şi găseşte o biserică, o slujbă, o liturghie. Nu trebuie să bată tot pământul ca să găsească un răspuns.
- Sunt românii mai deschişi către credinţă decât alte naţii?
- Românii sunt mult mai receptivi, mai deschişi la rugăciune, la biserică, la spovedanie, la Hristos, decât occidentalii europeni. Este încă ceva firesc pentru românul de rând să aibă o deschidere duhovnicească. Care nu cred că există în ţările neortodoxe. Păcat că la noi religia e amestecată uneori cu superstiţii. Sau dimpotrivă, cu o gândire prea modernistă: îmi place o parte a bisericii şi nu partea cealaltă; îmi place dogma aceasta, iar alta nu. Biserica este viaţă cu totul, căci biserica este Hristos! Nu ştiu cum a fost atunci când sfinţii L-au văzut pe Dumnezeu şi I-au vorbit. Dar eu sunt convins în credinţa mea şi, de la un anumit nivel - chiar ştiu. Şi mi-aş da şi viaţa pentru acest adevăr.
"Mileniul trei va fi mileniul ortodoxiei"
- Credeţi, părinte, că pentru mileniul în care trăim, credinţa ar fi o soluţie? Poate fi ea o soluţie salvatoare pentru nebunia generală a acestei lumi?
- Un mare teolog a spus că ortodoxia este salvarea lumii. Mileniul trei va fi mileniul ortodoxiei. Sunt sigur că credinţa este scăparea de toate dilemele pe care le avem în lumea asta. Credinţa şi toleranţa propovăduite tot timpul. Ele vin de la Hristos, care spune să-l iubeşti pe duşmanul tău. Acesta este cel mai greu lucru. Asta este salvarea pentru toate conflictele. Dacă noi, ca state, am împlini idealul acesta de iubire, ar fi mult mai puţine războaie şi crize economice în lume. Iar dacă nu-L căutăm pe Dumnezeu, vom fi înşelaţi uşor. Dacă în viaţa noastră nu e importantă relaţia noastră cu Hristos şi Biserica, vom fi înşelaţi. Sunt multe de spus. În zilele noastre, ştiinţa aproape a devenit noua religie. Noi am făcut un fel de ideologie din ea. Dacă savanţii ne zic ceva, noi înghiţim pe nemestecate. Oamenii de ştiinţă au preluat un rol sacerdotal. Ei au acces la informaţii la care nu are orice om. Şi atunci, ei coboară de pe muntele acela al lor şi ne spun tot soiul de ciudăţenii. Iar asta e foarte periculos. Azi, există tendinţa să credem că doar ştiinţa are acces la adevăr şi că religia e ceva subiectiv. Şi e posibil să sărăcim spiritual foarte grav şi foarte repede. Iar secularizarea este ea însăşi o religie! Mircea Eliade spunea că omul este religios. Nu există un om care nu e religios. Cei care se prefac că nu sunt religioşi se înşală pe ei înşişi. Ei au o legătură cu Dumnezeu, dar nu o cultivă. Şi o iau razna. Secularizarea este într-un fel duhul antihrist, îmbrăcat încuvinte mătăsoase. Împăratul Diocleţian, atunci când a dat edictul prin care îi prigonea pe creştini, l-a redactat ca pe un act de mântuire a lumii. Aşa şi-a îmbrăcat prigoana în vorbe dulci. Noi trecem printr-o perioadă care seamănă puţin cu aceea.
- Şi atunci, cum se va salva mileniul trei?
- Eu sunt optimist. Părintele Paisie Aghioritul zice că, înainte să vină sfârşitul lumii, o să înflorească ortodoxia în toată lumea. Dumnezeu este cu noi la tot pasul. Iar în ultima vreme, ne face şi nişte semne foarte puternice. Este un preot din Indonezia, de pildă, care s-a născut musulman şi căruia cineva i-a dat o Evanghelie. A citit-o, împotriva credinţei lui, şi s-a tulburat foarte tare, s-a rugat încontinuu şi, rugându-se, L-a văzut pe Hristos. După asta, a devenit protestant şi a vrut să plece de acasă, pentru că părinţii s-au dezis de el. Şi acum este ortodox. Acestea sunt semne foarte puternice.