Părintele John Lincoln Downie, pe care credincioșii de la Biserica Rusă l-au adoptat ca "părintele lor Ioan", este o apariție delicată, dar cu pecete intelectuală puternică. Stăm de vorbă în trapeza de sub biserica mică, cu o arhitectură luxuriantă, pe care ultimul țar al Rusiei, Nicolae al II-lea, a dăruit-o Bucureștiului, ca pe un semn de frăție ortodoxă. E liniște în biserică. Câțiva tineri se reculeg cu pioșenie, așteptând sfatul și slujbele părintelui. Cu accentul său savuros american, părintele Ioan începe să-mi dezvăluie drumul său spre ortodoxie. Lumea visurilor sale. O mărturisire de credință pe care o face la fel de firesc, de bogat și de simplu, ca și-atunci când își arată dragostea pentru România.
Două experiențe decisive
- Părinte, de la un timp, tot mai mulți americani și britanici vin să se stabilească în România. Fie că sunt la pensie, fie că le plac priveliștea și satele noastre sau tradiția populară, își află la noi a doua patrie. Dar când un american vine aici și se călugărește, cum e cazul Părintelui Sava de la Mânăstirea Oașa, sau devine preot ortodox, ca Sfinția voastră, acesta este un eveniment. Veniți dintr-o țară în care religia este puternică. Ce v-a determinat să treceți la ortodoxie?
- Primul fapt care a contat în viitoarea mea devenire ortodoxă a fost că eu am crescut ca un protestant credincios. Părinții mei erau prezbiterieni și mergeau la biserică în fiecare duminică, iar eu am urmat o școală privată protestantă. Pentru mine, relația mea cu Hristos a fost de la început importantă. Apoi, m-am dus la facultate, la Biologie și la Filosofie. Am avut note bune, dar n-am mai putut să plătesc taxele, care sunt foarte mari în America. Și în viața mea a urmat o perioadă în care am fost mai rebel. M-am mutat în alt oraș. În America, mulți tineri închiriază o garsonieră sau un apartament și trăiesc acolo cu prietenii. Așa am trăit și eu cu prietenii mei. Dar, la un moment dat, mi s-a întâmplat ceva. Aveam 22 de ani atunci când unul dintre amicii mei a mers cu alți câțiva într-un parc, ca să cânte noaptea la chitară. A fost atacat brutal de niște necunoscuți și a fost aproape omorât, au jucat pe capul lui. Slavă Domnului că n-am fost de față! A avut afecțiuni neurologice grave și i-au trebuit doi ani de zile ca să-și revină. După asta, el a devenit catolic și a început să mă tragă și pe mine spre catolicism. A început să-mi citească despre Sfinții Părinți și mi-a pus prima oară problema că Euharistia este trupul și sângele lui Hristos. Toate astea m-au pus pe gânduri. El citea Sfânta Scriptură, Corintenii și Evanghelia, care dezvăluiau simboluri profunde. Și în care protestanții nu cred. Dar mi s-a mai întâmplat ceva. Am întâlnit o femeie cu personalitate multiplă, o boală psihică a oamenilor foarte traumatizați; avea peste 100 de personalități! Și ea mi-a povestit că, în urmă cu ceva timp, fusese abuzată într-un ritual satanic. Atunci mi-am dat seama că diavolul și închinătorii lui există în lume. Nimeni nu știe la ce nivel, dar există. Doar Dumnezeu știe. Marcat de aceste două întâmplări, m-am hotărât să mă duc iar la biserică. Am vrut s-o aleg pe cea mai bună și am încercat fie la bisericile catolice, fie la cele protestante; nu auzisem încă despre biserica ortodoxă. Tatăl meu, văzând că eu caut în dreapta și în stânga, mi-a dat o carte în care se vorbea și despre Sfântul Munte. Și asta m-a făcut să caut mai departe. Așa am dat peste "O noapte în pustia Sfântului Munte". Arhimandritul Hieroteos Vlachos a scris cartea asta, care m-a provocat foarte, foarte puternic, pentru că nu înțelegeam tot... Când citești Evanghelia, vezi acolo foarte multe minuni, vezi că Hristos a promis că Duhul Sfânt o să fie cu noi până la sfârșitul lumii. Hristos vorbea foarte mult despre harul Duhului Sfânt și eu nu înțelegeam. Unde-i Duhul Sfânt? De ce nu se mai întâmplă minuni ca în timpurile evanghelice?... Încet, mi-am dat seama că ortodoxia a păstrat toată experiența bisericii primare, cu niște sfinți foarte puternici, care mă fascinau. Ca și faptul că ei participă la Învierea lui Hristos. Evlavia ortodocșilor față de sfinți este altfel decât evlavia catolicilor, e mai liberă. Iar ortodoxia este cea mai frumoasă, pentru că noi credem cu adevărat în îndumnezeire. În toată perioada asta îi citeam pe Sfinții Părinți, citeam scriitori apostolici. Și mi s-a părut extraordinară legătura dintre duhul în care sunt scrise cărțile lor și cel al marilor cărți ortodoxe din secolul XX. În cele din urmă, în acei ani de căutări febrile, am ajuns la o mânăstire ortodoxă, întemeiată de Principesa Ileana și de Părintele Roman Braga, în Pennsylvania. Mânăstirea românească era foarte aproape de zona în care m-am născut. Și acolo am încercat să fac o polemică. Pentru că în protestantism există un duh de ceartă. Tu vii cu filosofia ta, eu vin și încerc să demontez filosofia ta și ne certăm. Cu intenție bună. Dar maicile mânăstirii nu s-au certat cu mine. "Crezi ce vrei!" - mi-au spus. "Dacă vrei să vii să bei o cafea, să citești cărțile noastre, foarte bine". Mi-a plăcut mult cum m-au primit. Cu dragoste și cu o anume siguranță a credinței. Cu ele, totul era foarte firesc și din inimă.
O realitate copleșitoare: Muntele Athos
- Care a fost următorul pas spre ortodoxie?
- Un călugăr mi-a dat o carte a Sfântului Siluan Athonitul. Și nu numai că mi-a plăcut, dar m-a mișcat foarte profund cartea asta. Atunci mi-am pus în gând să ajung la Sfântul Munte, să văd dacă sunt adevărate toate istoriile despre athoniți și despre monahism, despre lumina taborică și cea necreată. Aveam atâtea de lămurit și de înțeles! Mi-am dorit, și orice om cred că are dorința asta: să-L întâlnesc pe Cel de dincolo de lumea aceasta.
- Cum v-a întărit experiența dvs. athonită, pe drumul ortodoxiei?
- La Athos am început să simt lucruri pe care nu le-am simțit vreodată în sufletul meu! Biserica este un spital duhovnicesc. Așa spune Hristos. Iar eu aveam răni de vindecat. M-am gândit că Sfântul Munte o să mă ajute să învăț să mă rog. Dar nu am putut să țin tot programul de-acolo. Mânăstirea Cutlumuș, unde m-am dus eu, nu e o mânăstire cunoscută pentru asceză; dar tot trebuie să te scoli în fiece noapte, la ora 2:30, să faci rugăciuni până la 5 sau 6, după care ai o oră-două în chilia ta, după care este munca, și nu termini ziua decât pe la 10 seara, dacă este vară, sau la 8, dacă e iarnă. Dar văzând cum trăiesc călugării, am simțit că acolo lucrează Duhul Sfânt. Este o realitate copleșitoare. Și am mai găsit dragoste, smerenie și simplitate. Mai târziu, am și fost botezat în ortodoxie la Muntele Athos. Dar vreau să tac despre experiența mea la botez și să vorbesc despre experiența altora. La Sfântul Munte, am mai cunoscut doi americani - Alexius și Barnavas. Amândoi au avut nevoie să se boteze, ca să rămână la Sfântul Munte. Părintele Barnavas mi-a zis că, atunci când s-a botezat, a fost umplut de harul Duhului Sfânt. Ultima dată când am vorbit, încă îl covârșea, îl mângâia. Treceau prin el ca niște valuri de har, care l-au ajutat în toate. Acum câțiva ani, am cunoscut un băiat tânăr din Canada, care s-a botezat în România, la Mânăstirea Putna. L-am întrebat și pe el cum a fost botezul? S-a uitat la mine și n-a vrut să vorbească. Dar citeam pe fața lui și-mi aminteam eu însumi. Sunt lucruri pe care nu putem noi să le înțelegem. Că Dumnezeu este în noi, și Duhul Sfânt sălășluiește în om. Și eu cred că aproape toți ortodocșii, toți românii care au fost într-un necaz și s-au spovedit și s-au împărtășit sau au devenit preoți au astfel de experiențe.
- Ce găsiți fascinant la religia ortodoxă?
- Mă fascinează că ortodoxia a păstrat certitudinea că noi putem să-L întâlnim pe Hristos, chiar pe pământul acesta. Exact cum l-au cunoscut Apostolii. De la Sfântul Porfirie, un sfânt extraordinar de mare, am înțeles că pot să-L întâlnesc pe Hristos. Am înțeles unde sunt minunile adevărate și unde-s cele false. Drumul către întâlnirea noastră cu Hristos este mult mai clar acum, pentru mine. Există un gol în fiecare om, pe care numai Dumnezeu îl poate umple. Nu știam că se pot simți astfel de lucruri. Ortodocșii nu sunt conștienți că alții nu au experiențe ca ale lor. Pentru ei, este foarte firesc să se întoarcă la Dumnezeu, chiar dacă, o vreme, viața lor e departe de biserică și de Hristos. Și când se întorc, simt imediat căldură, liniște și pace.
"Un an de zile am trăit și eu la cămin, cu cartofii colegilor mei"
- Să începem acum povestea aventurii dvs. românești, părinte Ioan. Sau mai bine să vă spun Father John?
- Unii îmi spun părintele John, alții părintele Ioan. Dar complimentul cel mai frumos mi l-a făcut o doctoriță, o credincioasă de la Biserica Rusă. Odată, a venit cineva la biserică și a întrebat-o: "Am auzit că este un preot străin aici; aș vrea să-l cunosc". Iar ea s-a gândit puțin și i-a spus: "Nu este nici un părinte străin aici!"
- Acesta este sfârșitul frumos al drumului dvs. în România. Dar cum a început?
- La Mânăstirea Cutlumuș, erau tot timpul câțiva români. Toți liniștiți și harnici. Când m-am îndrăgostit de ortodoxie, am vrut să cunosc mai multe, Sfântul Munte mă atrăgea, dar mă atrăgea și faptul că multe țări ortodoxe trăiseră prigoana comunistă. Nu prea știam multe despre România, atunci. Câteva repere, doar. Știam că e țară ortodoxă, în mare parte. Dar credeam că a fost o alianță mai puternică între Rusia și România, nu știam că România a fost ocupată de Uniunea Sovietică. Pe Muntele Athos, m-am gândit că nu pot să devin călugăr, nici n-am mers acolo pentru asta. Și cum îndrăgisem foarte mult Biserica Ortodoxă, mi-am zis: hai să-ncerc să fac Facultatea de Teologie într-o țară ortodoxă. Și am prins o bursă la București, la Teologie. Așa am ales România.
- Ce credeți că-i deosebește pe români de ceilalți?
- Toți românii cu care m-am întâlnit erau bucuroși să se întâlnească cu străinii. Românii sunt foarte primitori și deschiși cu străinii. Asta m-a ajutat să mă îndrept spre România. Și la facultate, tot așa, eram ajutat foarte mult, și de profesori, dar și de alți colegi ai mei. Ce am observat la români este că au răbdare. Și, uneori, este foarte bine că pot să rabde greutăți, fără să se vaite. Pe de altă parte, nici nu e foarte bine să cercetăm cât de diferiți suntem unii de alții. Ci să ne străduim să fim uniți în Hristos. Ruși, greci, americani - oricine-i botezat și încearcă să trăiască în evlavie și credință - suntem confrați. Este foarte important în zilele noastre.
- Ce impresie v-au făcut profesorii de la Facultatea de Teologie din București?
- Acolo am cunoscut oameni străluciți! Mulți profesori de-ai mei avuseseră duhovnici mari, mărturisitori, și poate chiar sfinți: Părintele Sofian Boghiu, Părintele Galeriu, Părintele Sandu Tudor și mulți alții. Iar asta m-a ajutat mult. Și încă ceva. E impresionant când vezi studenți la Facultatea de Teologie, care într-o zi mănâncă o jumătate de pâine, în timp ce, în țările occidentale, au tot ce le trebuie. E un fel de smerenie aici și e o realitate impresionantă când vezi astfel de studenți, care sunt hotărâți să învețe și nu consideră asta o mare jertfă. Sigur, nu toți o duc atât de greu. Dar un an de zile am trăit și eu la cămin, cu cartofii colegilor mei. Eram pe cont propriu și era greu.
- Sunteți căsătorit cu o româncă. Ne puteți spune povestea dvs. de dragoste? Cum funcționează legătura sufletească între un american și o româncă?
- După ce am stat la Sfântul Munte, am vrut să merg și în Țara Sfântă și, ajungând de Paști acolo, am întâlnit-o pe Camelia, soția mea. La Cana Galileii ne-am întâlnit. Era și ea într-un pelerinaj, după ce stătuse o perioadă la mânăstire, imediat după facultate. Se gândise o vreme să devină călugăriță, dar s-a întors în lume. Întâlnirea cu viitoarea mea soție a fost decisivă ca să aleg România. Și nu cred că există probleme între un american și o româncă. Americanii sunt un popor în general european și rămân multe puncte sufletești comune, ca să ne înțelegem ușor. Sunt și câteva deosebiri. Punctualitatea, de pildă. Dar, în privința asta, am devenit foarte român: întârzii oriunde merg, măcar 15 minute.
- Ați suferit când ați luat decizia de a rămâne în România, împreună cu familia?
- Gândul meu a fost fie să vin în România și să devin preot, undeva la sat, fie să mă întorc în America, după ce termin facultatea. Soția n-a vrut, însă, să plece. Treptat, m-am obișnuit și eu. N-a fost dramatic, dar știu că sunt mulți români care trăiesc în străinătate. Niciodată nu e ușor, tot timpul ți-e dor de ceva.
- Ai dvs. v-au înțeles până la urmă hotărârea de a rămâne în România?
- Nu cred că familia mea a înțeles complet. Am încercat să le vorbesc despre Euharistie, dar nu cred că i-au înțeles importanța. În America, dacă vrei să fii cu biserica, ești cu biserica, dacă vrei să fii catolic sau musulman, ești liber să fii. Nu contează religia. Important e să ai o credință.
"Iubesc România ca un român. Și am aceleași nemulțumiri"
- Spuneți-ne câte ceva despre România. Ați venit acum zece ani. Între timp, țara a evoluat, sunt schimbări și în București, care a înflorit, și pare că se apropie tot mai mult de Micul Paris interbelic. O dovadă că România s-a ridicat mult sunt chiar confrații dvs. americani și englezi care se stabilesc la noi. Țara se umple încet de străini fascinați de frumusețea și tradiția ei. Cum vedeți România?
- Cred că iubesc România ca un român. Și am aceleași nemulțumiri. Nu-mi plac câinii de pe străzile Bucureștiului dar, într-adevăr, de când am venit eu, Bucureștiul a început să fie mult mai prosper, blocurile sunt vopsite, sunt mai frumoase. Bucureștiul arată mult mai bine și mai civilizat. Iar mâncarea este foarte bună. Roșiile, legumele din grădină, toate sunt foarte bune. Din nefericire, acum zece ani păreau și mai gustoase. Oricum, sunt mai bune decât în America, unde abia de curând a început să se practice agricultura bio, dar nu a înflorit încă. Pe când aici, așa este dintotdeauna. Și mă mai simt foarte bine aici, pentru că dacă deschizi televizorul, poți să-l vezi pe Patriarh, vezi episcopi. Și mai vezi preoți pe stradă, iar oamenii își fac cruce în fața bisericii.
- Ați ieșit din București? Ce ați văzut din România?
- Acum nu am timp foarte mult să plec din București, dar am fost la Moldovița și la Sucevița, în Bucovina, care mi-au plăcut enorm. Dar și la munte e frumos. Carpații sunt foarte frumoși. Am fost în Bucegi, la Sinaia și la Brașov. Dar și la Sighișoara, la Timișoara și la Constanța. Nu știu de ce, dar mi-au plăcut foarte mult Timișoara și Sighișoara. Poate și pentru că moaștele Sfântului Iosif de la Partoș sunt la Timișoara. Cu birocrația este un pic mai greu, dar m-am obișnuit și cu ea. Da, și aici lucrurile au evoluat în bine. Dar pot să compar mai subtil America și România. În America, oamenii nu vor neapărat să câștige mai mult, dar sunt mai materialiști decât românii, pentru că gândesc prea pragmatic. Poate și pentru că nu au simțirea aceasta duhovnicească foarte dezvoltată. Americanii sunt făcuți mai mult pentru lucruri concrete: ce proiect să fac, unde să pun scândura asta, în ce să investesc? Americanii îți sar în ajutor, dar nu sunt foarte deschiși la o rugăciune. Nu îi înțeleg importanța. Și duhul monastic le este străin americanilor. Respectă toate astea, dar nu prea le înțeleg. Pentru că ei trebuie tot timpul să facă ceva, să se ocupe cu ceva. Și mai este și faptul că ei văd Evanghelia în sensul social, Hristos a venit să îmbogățească societatea. În ortodoxie, Hristos a venit să îndumnezeiască societatea, ca să vină Împărăția Cerului pe Pământ; o împărăție duhovnicească, nu o împărăție materialistă.
- Suntem în biserica unde slujiți și care până în 1992 s-a numit Biserica Rusă. Acum se numește Biserica Studenților. Cum vă simțiți la biserica asta, unde vine așa de mult tineret?
- Când am venit în București, am căutat o biserică la care să merg și am început să vin aici. Eram student. Mi-au plăcut slujbele, mi-au plăcut abordarea părinților care erau aici și oamenii credincioși care veneau la biserică. Trebuie să recunosc că eram atras și de moaștele Sf. Siluan care sunt aici. Pe urmă, părintele paroh Vasile Gavrilă mi-a zis că pot să rămân slujitor aici, pe un post onorific. Important pentru mine a fost să încerc să găsesc cea mai adâncă, cea mai curată parte a bisericii. Încerc să-mi asum ce este adevărat: învățătura și adevărata trăire a bisericii. Ce este foarte bine aici, la capela universitară, este că ești mereu informat. Afli despre orice carte care apare, afli ce se întâmplă în jurul tău, în lumea duhovnicească, culturală și intelectuală. Tineretul tot timpul vine cu ceva nou, cu un duh puternic.
"Nu știu cum a fost când sfinții L-au văzut pe Dumnezeu și I-au vorbit. Dar mi-aș da și viața pentru acest adevăr"
- Nu este și aceasta o minune, că vin mulți tineri la biserică? Mai ales că-n Occident bisericile sunt goale.
- Absolut. Este și frumos, și bine. Din păcate, nu sunt prea mulți. Este firea omului ca să fie cu Dumnezeu. Și atunci, mi se pare uimitor că nu sunt mai mulți creștini la biserică. Slava lui Dumnezeu e peste tot, și noi suntem puțini care o primim. Asta-i uimitor! De aceea, trebuie ca noi, românii, să avem grijă să nu ajungă și la noi înstrăinarea aceea de Dumnezeu, din Occident. Și sper că nu va fi! Căci aici, cel ce caută un răspuns creștinesc nu trebuie să se ducă departe, caută la o sută de metri de casa lui și găsește o biserică, o slujbă, o liturghie. Nu trebuie să bată tot pământul ca să găsească un răspuns.
- Sunt românii mai deschiși către credință decât alte nații?
- Românii sunt mult mai receptivi, mai deschiși la rugăciune, la biserică, la spovedanie, la Hristos, decât occidentalii europeni. Este încă ceva firesc pentru românul de rând să aibă o deschidere duhovnicească. Care nu cred că există în țările neortodoxe. Păcat că la noi religia e amestecată uneori cu superstiții. Sau dimpotrivă, cu o gândire prea modernistă: îmi place o parte a bisericii și nu partea cealaltă; îmi place dogma aceasta, iar alta nu. Biserica este viață cu totul, căci biserica este Hristos! Nu știu cum a fost atunci când sfinții L-au văzut pe Dumnezeu și I-au vorbit. Dar eu sunt convins în credința mea și, de la un anumit nivel - chiar știu. Și mi-aș da și viața pentru acest adevăr.
"Mileniul trei va fi mileniul ortodoxiei"
- Credeți, părinte, că pentru mileniul în care trăim, credința ar fi o soluție? Poate fi ea o soluție salvatoare pentru nebunia generală a acestei lumi?
- Un mare teolog a spus că ortodoxia este salvarea lumii. Mileniul trei va fi mileniul ortodoxiei. Sunt sigur că credința este scăparea de toate dilemele pe care le avem în lumea asta. Credința și toleranța propovăduite tot timpul. Ele vin de la Hristos, care spune să-l iubești pe dușmanul tău. Acesta este cel mai greu lucru. Asta este salvarea pentru toate conflictele. Dacă noi, ca state, am împlini idealul acesta de iubire, ar fi mult mai puține războaie și crize economice în lume. Iar dacă nu-L căutăm pe Dumnezeu, vom fi înșelați ușor. Dacă în viața noastră nu e importantă relația noastră cu Hristos și Biserica, vom fi înșelați. Sunt multe de spus. În zilele noastre, știința aproape a devenit noua religie. Noi am făcut un fel de ideologie din ea. Dacă savanții ne zic ceva, noi înghițim pe nemestecate. Oamenii de știință au preluat un rol sacerdotal. Ei au acces la informații la care nu are orice om. Și atunci, ei coboară de pe muntele acela al lor și ne spun tot soiul de ciudățenii. Iar asta e foarte periculos. Azi, există tendința să credem că doar știința are acces la adevăr și că religia e ceva subiectiv. Și e posibil să sărăcim spiritual foarte grav și foarte repede. Iar secularizarea este ea însăși o religie! Mircea Eliade spunea că omul este religios. Nu există un om care nu e religios. Cei care se prefac că nu sunt religioși se înșală pe ei înșiși. Ei au o legătură cu Dumnezeu, dar nu o cultivă. Și o iau razna. Secularizarea este într-un fel duhul antihrist, îmbrăcat în cuvinte mătăsoase. Împăratul Dioclețian, atunci când a dat edictul prin care îi prigonea pe creștini, l-a redactat ca pe un act de mântuire a lumii. Așa și-a îmbrăcat prigoana în vorbe dulci. Noi trecem printr-o perioadă care seamănă puțin cu aceea.
- Și atunci, cum se va salva mileniul trei?
- Eu sunt optimist. Părintele Paisie Aghioritul zice că, înainte să vină sfârșitul lumii, o să înflorească ortodoxia în toată lumea. Dumnezeu este cu noi la tot pasul. Iar în ultima vreme, ne face și niște semne foarte puternice. Este un preot din Indonezia, de pildă, care s-a născut musulman și căruia cineva i-a dat o Evanghelie. A citit-o, împotriva credinței lui, și s-a tulburat foarte tare, s-a rugat încontinuu și, rugându-se, L-a văzut pe Hristos. După asta, a devenit protestant și a vrut să plece de acasă, pentru că părinții s-au dezis de el. Și acum este ortodox. Acestea sunt semne foarte puternice.