Cei care te salută cu "Hristos o înviat!", până la Înălţare, şi cu "Hristos s-o înălţat!", până la Rusalii. Îi mai găsim? S-au trecut, se trec, s-au dus, se duce şi satul, bătrân şi el, după ei, odată cu ei. Ăsta-i mersul, da. Dar acum, abia, înţelegem că noi am fost cei care am trecut. De fapt, noi. Am trecut pe lângă. Am trecut deseori fără să-i vedem; doar cât de bune le erau caşul, urda sau jintiţa, cât de frumos ţesute ştergarele şi scoarţele. Şi dacă totuşi i-am văzut, ne-am trezit, fără să ştim, bogaţi. Îmbogăţiţi. Cu chipuri anume, belşug de viaţă. Şi aşa continuă să trăiască în noi cei ce s-au dus şi ne-a fost dat să ne oprim la ei, din drum. O Glafira din Năruja (nu Nereju, ci Năruja), tot Vrancea, despre care îmi spunea fiica ei: "Daţi-i pace, doamnă, c-am chemat popa s-o grijească, zic că până-n nopte s-o duce, că nu mai are suflu-n dânsa". Ei bine, femeia la pat s-a înfiripat, s-a înviorat cu mare bucurie şi a cântat, nu cu voce stânsă, ci tare, cam răguşit, dar cu foc, a cântat "Balada Fetei Uriaşe" şi apoi a lui "Gruia dîn Novac", pe care numai ea le mai ştia din sat pe de-a întregul. Nimănui nu-i mai pasă de "frumusaţa asta de cântare, că-i cu fior şi cu durere, văzurăţi"... Fiica ei stă trăsnită de uimire pe margine. Iar bătrâna şi-a mai adunat puteri atunci şi a mai trăit îndestul.
Şi moş Panait din Geogel, Apuseni, care voia să-i pun vorbă bună pe lângă popa cel nou şi tânăr, pentru când i-o veni sorocul, "să hie mai încolo...", dar să dea voie fiilor lui să verse apa din ulcior, când şi când, pe rota carului, în drum spre temeteu (cimitir), să-i fie drumul lin Dincolo. "Că nu-i păcat şi nu-i păgâneşte, e din bătrâni, de când ne ştim vieţui pre lume".
Iar într-un loc turistic, pe şoseaua Rucăr - Bran, s-a dus la preot o tânără ce lucra în Braşov, şi-şi îngropase tatăl în sat. "Diseară, de-oţi vedea foc în cimitir, să nu vă speriaţi, părinte, că sunteţi abia venit. Noi suntem cu focul. Aşa-i obiceiul, veghem întâia noapte pe mormânt, cu lumină mare. Că umblă Căţelul Pământului şi pe tata nu l-o şti, l-o lătra şi l-o speria". Eu îl ştiam pe taică-său. Om de ispravă.
Tuşa Vasilca
Şi dintre toţi cei pe care n-aş vrea deloc să-i uit, m-aş opri mai cu seamă la Vasilca. Vasilca Isaida din Vlaşca. Vasilca lu' Iedu, chit că pe "românu' meu îl chema Ion, da' aşa-i poroclu'".
Scâr, scââârţ, poarta. Cam într-o dungă. Iar casa, casă de câmpie, două odăi şi-o tindă, prispa lată, cu lut bătucit, răcoros, vara se dormea pe ea afară. Până acum o vreme, locul duduia de tutun. Şi casele erau pline cu şiruri-şiraguri de foi puse la uscat. Ca fustele de paparude. S-a dus tutunul şi casele au rămas în soare, despuiate. "Şi io făr' d-un deşt", îmi ridică spre ochi mâna muncită, muncită, bătrâna mărunţică ieşită să mă întâmpine. Tăiase cu sârg, c-un ditamai cuţitoi, felioare, felioare, păpuşoaiele de tutun, şi-şi tăiase şi degetul. Era mititică. Un copil. Trudise de la începutul vieţii ei de om, de şcoală nu fusese vreme, nici parale, dar minte ascuţită ca a ei n-am găsit la mulţi. Avusese parte de un pic de bucurie, atunci când mergea la joc, la hore. 8 kilometri pe jos dus şi, răsturnaţi, la întors, cu încălţările în mână până acolo. Cred că era la Ghimpaţi, dacă îmi amintesc bine. Cum dădea soarele să asfinţească, lua bătaie de la taica, om aspru, aşa că la întoarcere, zbura pe drum, nici ea nu ştie cum. Râde. Mai demult, o fiică de-a Vasilcăi (în Bucureşti de-acum) se plângea că fata ei, nepoata adică, tot stă la telefon cu un băiat, în loc să înveţe pentru facultate. "Lasă fata, las' s-o cate băieţii, asta-i vremea, toate au timpul lor, maică. Dacă îi e să înveţe, o face-o şi p-ormă, ai să vezi. Văz şi io d-aci, auz cum avocate, judecătoriţe au case, maşini, bănet, da' bărbat n-au. S-or fi fudulit, or fi devenit pricinoase, n-oi şti, da' şi băieţii le ocolesc. Toate la timpul lor, maică, şi cu măsură...".
Vasilca era singură, singurică, casa i se cam aplecase, ţiglele stăteau cârpite ici, colo, cu te miri ce. Doar dudul uriaş, bărbos, de la poartă, era vesel şi caraghios. Cu ramuri subţiri, ţepuşe ţâşnite din trunchiul răsucit, butucănos. Crengile le tăia în fiecare primăvară pentru araci, la vie. Venea anume un ginere, doar nu s-o cocoţa ea, la 90 de ani! Mititică, bătrâna e toată în negru. Ba i-a murit omu', ba un fiu, ba un ginere, jale mare, mare. "Nicio pagubă că ţi-i sete", şi se pune pe învârtit iute roata puţului. Pe
urmă o văd cu o săpăligă în grădinuţă. De fapt, o ghicesc, n-o văd, că-i pierită printre nalbe şi dalii. "Acu', c-ai venit, m-oi plânge de ciori. Cum prinz om nou, cum trebă să-mi vărs focu'". Aşa-i, croncăneau teribil. Larmă în toată regula. Locul Vasilcăi cobora spre un soi de iaz, dincolo fusese un pâlc de pădurice. "L-au tăiatără. Şi ciorile, ce să facă? Numa' c-au dat buzna la mine-ntr-o răchită şi-au puiat acolo". Ar tăia şi ea răchita, dar dacă apar mai lângă casă? Pârdalnicele!
Ne trăsesem la umbră, pe băncuţa de sub dud, cu muşchi pe tălpice şi, sporovăind, mă trezesc în plin mit. Fabulos. Nu auzisem şi nu citisem nicăieri povestea ei despre... Geneză. "Ea-i de vină de cum curge lumea, numai ea". Cine?! "Baba Iova, ea, ea l-a îndemnat pe Dumnezeu s-o facă şi pe Eva. Lui i-ar fi ajuns Adam, după chipul Lui. Şi-apoi, baba i-o pus de-au tot făcut copchii. Dumnezeu s-o fi mâniat poate, ce ştiu eu, şi i-a mai stâmpărat cu moartea. Da, ăsta-i rostu' acu', să scoţi oameni din copchii. Să nu rămână neisprăviţi. Că greu mai e, maică, greu, da' n-ai încotro, s-o pornit treaba".
Baba Iova o fi fost Marea Mumă? Oricum, numele de familie de aici sunt mai mult femeieşti - Isaida, Nastasia, Apalahia... Satul, pierdut în câmpie, între încolăciri de mici coame, e şerpuit de apele Milcovăţului şi Glavaciocului, nume de alint, ca-n cântecele de leagăn. Muierile le-or fi dat numele? Letca Nouă, sat îmbătrânit, ţintuit în loc, împânzit de babe. Straşnice, dar le cam ia vântul. Când s-a încheiat colectivizarea, în Roşiorii de Vede şi-n Letca au izbucnit flăcări. Femeile au pus foc, se ştie. Mă uit la chipul Vasilcăi, hâtru, dar şi colţos, te taie cu privirea. Dar şi cu pofta de viaţă. Clejani, cel cu lăutari vestiţi, e colea, după colţ, de aici o fi fost şi jocul care le scăpăra în picioare cândva. Acum, sâmbăta, uliţa e plină de babe cu coşuri. Merg cu pomană. Vorba "a purta sâmbetele cuiva" acest rost îl are. Intrasem între timp,
potopite de căldură, în bucătărioara de vară, cu oale, ulcele şi chiţe de busuioc, leuştean, sânziene şi câte alte ierburi mirositoare, toate atârnate de grinzi, aşa că mă atingeau uşor, pe creştet. Pe ea nu. "Punem cârpa albă la brad, la steag şi la cruce. Din Gorj până la Dunăre aşa se face. Stă şi la streaşină. Nu neagră, albă. Că sufletu' zboară şi se mai hodină pe ea, flutură şi-l atrage. O laşi 40 de zile acolo".
I-am spus că am de lucru în Letca Veche şi mă voi întoarce mai târziu. M-a pupat şi a trebuit să mă aplec mult. "Să vii la mine la înmormântare. Să ştii că te aştept şi mă supăr de n-oi veni!" Aprig legământ. Îmi mai spusese: "Sufletu' îşi face cuib într-o oală când iese, când ajungi la mormânt spargi oala ca să-şi ia zboru'. Oala de pământ e ca un pântece, să ştii". O să vezi, dacă nu ştii.
Cititul în stele
întrezărită, jumulită, mirosind a fum şi vechi. Au văzut-o copacii bătrâni şi pe Vasilca mea. Copilă, mergea cu tatăl ei cu căruţa la moară. În dreptul tufanilor, acesta oprea boii şi-i mâna pe copii după ciuperci. "Da' de ce, tată, ne făceai aşa, nu vedeai că nu erau niciodată?", îl întrebase mai târziu. "Da' voi nu vedeaţi că începea urcuşu' şi le era greu la boi?" Pădurea asta uriaşă a fost cumpărată, pe la sfârşitul secolului XIX, de Mitropolitul Nifon, cel ce-a înălţat biserica din Letca Nouă, pictată pentru el de Tattarescu, biserică ce i s-a dus vestea, acum vreo 10-11 ani. Icoana Maicii Domnului se pornise pe plâns. Deodată. "De răi ce suntem şi nu ne mai îmbunăm, nu ne mai vine minte", spunea tuturor Vasilca. Când a luat mitropolitul pădurea, acolo, în miezul ei, era un han şi o hangiţă. O femeie cocoşată. Ei bine, cum l-a numit satul, de-atunci? Nifon Cocoşilă. Soi de oameni din Zaharia Stancu, Preda. Cei ce s-au aşezat pe Milcovăţ, formând Letca Nouă, erau din Siliştea. Fugiţi. Fugiseră de ciumă, ciuma lui Caragea, căutau loc cu aer mai curat. Ce voiam eu să aflu în Letca Veche era povestea conacului Filipeştilor. Ce s-a mai întâmplat după ce i-au pus oamenii foc, în 1907. Că i-au pus. Robii ţigani sloboziţi şi sărăcimea satelor. Auzise şi Vasilca, din părinţi, că nişte ruşi refugiaţi din Sevastopol după 1905 au trecut spre Ruse, în Bulgaria, dar au prădat în drumul lor satele din câmpia română. Prăpăd mare. Părăginire şi moarte.
Când am coborât, se înnopta, umbrele se lungeau, foşneau, aerul se ascuţise, pădurea avea un vaer, la Vasilca găinile zdupăiseră în pom spre culcare. Zburătăceau încă bătând din aripi. Bibilicile şi cele câteva raţe albe, cu ochelari roşii, se foiau în coteţ. În sobă, trosnea un fir de foc. O dor şalele şi, mai nou, inima. Îşi tăiase câteva lemne cu toporul, jumătate cât ea. Totuşi, am rămas pe trepte, la intrare, aşezate jos, una lângă alta, sub stele. Uite, peste umăr, acolo-i Steaua Polară, Carul Mic şi Carul Mare, se rotesc..., mă trezesc spunând. "Iha", mă aprobă. "Ceru-i sălaşu' lu' Dumnezeu, şi steaua aia, cum îi spui, Polară, e Stâlpul Cerului, Steajeru'". Stejarul? "Nu, Steajeru'. Îi un stâlp din mijlocu' ariei de treierat, de să-nvârt caii în jurul lui". Uite, Calea Lactee, încerc iar... "Iha, îi Brâu' Cerului, crângu', aşa-i zicem". Tac. Ea: "Ştii vorba aia: «Câte-n Lună şi-n stele-s scrise, tăt atâtea-s pe pământ»?". Dar asta: "Pământu' să măsoară cu umbletu' şi ceru'
cu cugetu'? Da' ştii şi alte care pă cer? Caru' lu' Pepelea? Al lu' Crăciun? Al Sânzienelor?". Nu mai ştiam nimic, uitasem şi ce ştiam. I-am cuprins umerii cu braţele. Erau mici,uscaţi, uşori ca un fulg, şi am ştiut ce e iubirea pentru o bătrânică pe care prea puţin am cunoscut-o şi poate nici n-o s-o mai văd. Şi n-am mai văzut-o. Vasilca s-a stins singurică, în 2012. La înmormântarea ei n-am fost. M-o ierta? M-am dus peste un an la cimitir. La cruce, flutura o cârpă albă. Şi nu era vânt. Cine ştie ce boare, răsuflet de câmpie încinsă în soare. Nimic altceva nu mişca în jur sau, ba da, se legăna uşurel un ciob de oală. Spartă. O grămăjoară şi, între ele, un ciob mic, fără odihnă. Şi-o găsi şi el echilibrul, un lăcaş al lui, câteva fire de ţărână l-or îngreuna şi i-or potoli neastâmpărul.
Foto: MIRCEA STRUŢEANU