Statisticile făcute în ultima vreme de psihologii occidentali susţin că dragostea în căsătorie ar avea un termen de valabilitate. Indiferent că durează doar trei ani, cum spune un titlu de carte, sau şapte, psihoterapeuţii de cuplu par să fi căzut de acord: după o vreme, vâlvătăile începutului se cam sting, iar între parteneri se aşează, cuminte, o prietenie călduţă. Au dreptate sau se înşeală? Există oare o limită de timp după care fericirea unei căsnicii dispare?
Matei FLORIAN
Dragostea după statistici
Mă dau în vânt după oamenii logici. Oamenii aceia care te privesc grav, eventual pe sub ochelarii cu rame groase, şi-ţi spun aşa: vânt egal deplasare pe orizontală a unei mase de aer provocată de diferenţa de presiune existentă între două regiuni ale atmosferei. Oamenii ăştia care îţi pot explica orice, oricând, care te scutesc de frământări şi dubii. Oamenii care ştiu precis ce ingrediente se folosesc atunci când iubeşti, care stabilesc termenul de valabilitate al unei relaţii şi toate reacţiile ei adverse. Sunt uimit de fiecare dată să aflu câte lucruri se ştiu despre dragoste. Ce substanţe chimice provoacă exaltarea, care sunt mecanismele geloziei, unde se sfârşeşte atracţia, de ce ne simţim atât de singuri. Mă gândesc, chiar, că la felul în care e construită lumea acum, n-ar fi rău să ambalăm dragostea în cutii frumoase, să lipim etichete şi să scriem limpede, ca să se ştie dinainte, dragoste curată, dragoste cu năbădăi, dragoste bolnavă şi aşa mai departe. Aşa, am scăpa de o grijă, am sta liniştiţi, ne-am despărţi la termen, în condiţii amiabile: "Draga mea, după cum bine ştii, specialistul ne-a spus că iubirea noastră nu va dura mai mult de şapte ani, drum bun, la revedere, ne vedem în viaţa de apoi, să ai grijă de tine, toate cele bune." Apoi, desigur, ca să preîntâmpine suferinţa, oamenii logici prescriu reţete, oferă tratamente minune şi sfaturi excepţionale: evitaţi inerţia, păstraţi misterul, organizaţi excursii romantice, comunicaţi deschis, negociaţi-vă intimitatea.
Ştiţi, îmi sunt atât de dragi oamenii ăştia temeinici, salvatorii căsniciilor universale, că i-aş lua în braţe pe toţi, i-aş strânge cu foc şi i-aş săruta cu mare grijă pe frunte. Le-aş spune că e minunat tot ce cred ei, că realitatea e, fără doar şi poate, de partea lor, că e admirabil că au întocmit atâtea statistici, dar că, pur şi simplu, adevărul concret nu mă interesează. Şi le-aş mai spune că, aşa cum văd eu lucrurile, dragostea e o fiinţă miraculoasă, vie şi imprevizibilă, că atunci când iubeşti cu adevărat, eşti orb şi crezi că lucrurile vor dura o veşnicie. Şi că despre asta e vorba în orice mare iubire, despre credinţa uriaşă că lucrurile nu se pot schimba, că amestecul ăla nebun între două fiinţe sfidează legile gravitaţiei, se ridică deasupra lumii, într-un loc ferit în care nu ţi se mai poate întâmpla nimic. Le-aş spune că doar în felul ăsta înţeleg rostul unei căsnicii şi că, oricâtă logică ar încăpea în lucruri, dorinţa asta, oricât de smintită, de a rămâne lângă un om până la sfârşitul vieţii, iubindu-l, este cea care mişcă lumea, cea care ne face vii. Din ea, din sminteala asta, se nasc bucuria şi tristeţea, iar din bucurie şi tristeţe se nasc oamenii care încă mai trăiesc. Le-aş spune că da, probabil că da, lucrurile se duc după un timp, dar că nu mă interesează să ştiu asta. Că ştiu foarte bine cât de greu e să trăieşti cu un alt om o viaţă, să împărtăşeşti cu el şi singurătatea, şi suferinţa, şi neîmplinirile, şi neputinţele. Că e şi mai greu să i le înţelegi pe ale lui. Le-aş mai spune că doi oameni care se întâlnesc şi se iubesc nu sunt niciodată la fel cu alţi doi oameni care se întâlnesc şi se iubesc. Că nu cred în reţete, atunci când dragostea coboară din locurile ei ferite. Şi le-aş mai spune doar că o dragoste adevărată nu moare niciodată, chiar dacă oamenii ajung să se despartă. Că undeva, deasupra logicii şi a statisticilor, într-o lume incertă şi la fel de reală, doi oameni care s-au iubit, se iubesc şi acum, nestingheriţi, până la sfârşitul vieţii lor.
Dan C. MIHĂILESCU
Trăgând feeric şi cuminte la acelaşi jug
De-a lungul vremii, am observat cu mirare ce multă lume (mai ales cupluri tinere) se miră când văd tratată căsnicia ca în-jugare în acelaşi arcan. Ca supunere înţeleaptă, stimulare a obedienţei prudent-eficiente, strunire a impulsurilor nărăvaşe, smerire de sine şi tandră îngăduinţă (reciproc avantajoasă) faţă de firea, opţiunile şi verdictele celui cu care ai ales "să-ţi împarţi viaţa, la bine şi la rău".
Ei bine, da, viaţa în doi, cu sau fără contract marital, înscrierea de bună voie într-o orbită comunitară, acceptarea plierii pe măsura şi dorinţele celuilalt, ajustarea propriilor aşteptări şi capricii în numele înţelegerii odihnitoare (emoţionale, spirituale, sexuale, financiare, domestice, culinare, turistice, religioase, sportive, vestimentare ş.a.m.d.), toate acestea dau un gust anume şi o alură specială libertăţii interioare. Pentru că - numai aparent paradoxal - conjugarea maritală nu e nicidecum o înjugare propriu-zisă, o renunţare, un început de blazare, dezabuzare, înfrângere, ci, dimpotrivă : eliberare de zgomotul biologic şi capcanele ignoranţei acneice, vindecare de fuga-n zece direcţii, aşezare a fiinţei la casa ei. Orânduială în locul dezordinii, fecunditate în locul secetei devastatoare, economie în loc de risipă, evitare de riscuri plus responsabilizare, cuminţire, liniştire.
Unii iau căsătoria ca pe un sfârşit, mai mult sau mai puţin o con-damnare. După rătăcirea insaţiabil autocheltuitoare pe mările vieţii, printre plăceri şi ratări, vine vremea să te "retragi la casa ta", să "intri în rândul lumii". Cu alte cuvinte, să te limitezi, să te cenzurezi, să te înjumătăţeşti de dragul... jumătăţii cu care ai ales să-ţi imparţi destinul. Dar aşa ceva înseamnă nu doar un sfârşit, ci, deopotrivă, un nou început ! Ceea ce pare claustrare, prizonierat de bunăvoie, este în fapt o eliberare. Şi o împlinire prin dăruirea de sine.
Aşa stând lucrurile, e limpede că, trăgând amândoi în acelaşi jug, "cale lungă/să ne-ajungă", cum se zice-n basme, drumul către casă va fi împănat cu neprevăzut, cu greutăţi, întâmplări, impulsuri contrare, fatalmente cu un hăis-cea menit a ţine cumpăna, centrul, direcţia înţeleaptă. E-n firea lucrurilor şi a omului ca forfota senzorială a începutului să lase, mai încet sau mai iute, un loc tot mai generos raţiunii, calculului prudent, relativizând puseurile absolutiste. Eros devine Agapé, fizicul descoperă metafizica, aşteptările vizează tot mai accentuat etajele, şi nu pivniţa făpturii, în vreme ce rotirile ameţitoare, iresponsabilitatea hedonistă, hipnoza senzuală şi dulcele (ori agasantul) infantilism cedează irepresibil în faţa prieteniei tandre, a complicităţii ghiduşe, a acelui tip cu totul special de confort şi plinătate care este singurătatea în doi.
În ce mă priveşte, mi-am cunoscut soţia în prima zi de facultate, octombrie 1972 (am fost colegi de bancă patru ani) şi ne-am căsătorit în 1976. Ea a fost şi este suprema şansă a vieţii mele. Încă ni se întâmplă să ne mirăm de câte ceva neaşteptat, fie unul la celălalt, fie în privinţa celorlalţi. Nu contează că râdem sau ne încruntăm, că bârfim sau ne tachinăm, fapt e că asta ne stârneşte, ne contrariază sau ne amuză, adică ne îngăduie pe mai departe să ne recopilărim amândoi, odată cu bucuria de-a îmbătrâni împreună.
Adina ROSETTI
4 ani, 10 luni, 3 săptămâni şi 5 zile
N-am ştiut niciodată exact când s-a terminat. Uneori mi se pare că nici măcar nu a început vreodată, că mereu fericirea noastră a fost într-o aşteptare, că a fost o promisiune niciodată împlinită, un miraj la care am tânjit mereu, un izvor cu apă vie care te aşteaptă, ca-n poveşti, la capătul unui drum lung, presărat cu piedici de tot felul. Străbăteam ţinuturi îngheţate şi pustiuri arzătoare, sperând mereu că dacă suntem suficient de puternici, vom ajunge, în cele din urmă, într-o oază de răcoare şi verdeaţă, în care ne vom întinde pe iarbă, vom privi norii cum trec alene pe cer, apoi vom închide ochii, ţinându-ne de mână şi vom gusta cu adevărat fericirea. N-am ajuns niciodată, nici măcar aproape de locul ăla, drumurile noastre s-au separat cu mult înainte de-a întrezări oaza în care ne aştepta fericirea promisă. Fericirea, adică liniştea şi pacea. Atunci când ne certam, şi o făceam foarte des, când ne aruncam unul altuia cuvinte grele, care de multe ori se strecurau ca un abur otrăvit până în pătuţurile copiilor noştri, făcându-i să tresară şi să suspine-n somn, în clipele în care părea într-adevăr că "iadul este celălalt", închideam ochii înăuntrul meu şi exact aşa-mi imaginam: că fericirea înseamnă doar linişte. Iar liniştea n-o poţi avea decât în singurătate...
Alteori, mi se pare că ştiu exact momentul. Că a existat o fericire, aia convenţională a oamenilor care cred că se iubesc şi că doar iubirea ajunge pentru ca totul să decurgă ca-n basmele care se termină, la fel de convenţional, cu "şi au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi". Pot să pun degetul pe un soi de grafic al vieţii împreună şi să spun: "Aici, după exact 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni şi 5 zile, s-a terminat fericirea noastră!". Sau să fi fost 7 zile? E posibil să greşesc... Mă întorc în trecut, iau fiecare moment şi-l cercetez cu atenţie, ca pe un exponat dintr-un muzeu prăfuit şi plin de vechituri. Aici, la 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni şi 5 zile, a fost primul plânset al copilului nostru şi primul moment în care în povestea noastră n-am mai fost doar noi doi, şi lucrurile au început să ne scape, să derapeze, s-a pornit un tăvălug pe care n-am ştiut cum să-l îmblânzim împreună. Dar poate că n-a fost aici momentul, să căutam pe alt raft, să derulăm puţin filmul ăsta vechi şi zgâriat, destul ca să-l vedem pe el făcându-şi bagajele în miez de noapte şi pe ea plângând, cu un copil speriat, agăţat de cămaşa de noapte, strigând "nu vreau să plece taaatiii", poate aici s-a terminat totul, în seara aia în care am adormit plângând în casa goală, sau să căutăm mai departe, am adunat destule piese în muzeul ăsta prăfuit al relaţiei noastre distruse, avem de ales între atâtea despărţiri, atâtea certuri, atâtea momente în care ne-am făcut rău, ăsta nu e muzeu, e un supermarket în care găseşti orice, vă rugăm să intraţi şi să vă alegeţi singuri clipa exactă în care fericirea acestui cuplu s-a făcut ţăndări, avem o ofertă bogată, cei doi au depus toate eforturile pentru asta, priviţi-i cât de tare s-au străduit, au atâtea momente pe care le putem extrage din filmul lor şi le putem îngheţa într-o fotografie pe care să o înrămăm frumos şi să scriem deasupra un titlu mare - "După 4 ani, 10 luni, 3 săptămâni şi 5 zile, fericirea acestor oameni a luat sfârşit". Adevărul este că n-am niciun răspuns la întrebarea asta...
Cătălin APOSTOL
Fără aşteptări, până la adânci bătrâneţi
Prietenul meu, Costin, s-a gândit într-o zi să-şi invite soţia la o cină romantică. A sunat-o pe la prânz la birou şi a întrebat-o cu o mare sfială: "Ioana, vrei să ieşim diseară la restaurant? Numai noi doi, ca pe vremuri." Ea s-a arătat tare mirată. O mirare ineptă şi seacă, fără nici o urmă de emoţie în glas. "Dar ce-ţi veni aşa, tam-nisam?" În cele din urmă, a acceptat invitaţia, însă doar aşa, pentru delectare şi, de ce nu, ca să-i facă lui pe plac. Erau căsătoriţi de vreo şapte ani, aveau o fetiţă de cinci, o maşină nouă şi roşie, un apartament în Titan şi-un câine de rasă maro. Cam tot ce trebuie pentru o căsnicie fără griji. Şi totuşi, pentru Costin situaţia nu era chiar aşa. Simţea în ultimul timp între ei o înstrăinare tot mai mare, o criză acută de comunicare, o rutină searbădă şi nimicitoare. De câte ori încerca să discute cu ea despre toate astea, primea aceleaşi răspunsuri, ca nişte palme peste gură. "Ce tot zici, nu vezi că aberezi?", "Eu cred că n-avem despre ce să vorbim, mie mi se pare totul în regulă.", "Iar începi
cu obsesiile tale?". Iar el tăcea apoi mâlc, şi zile în şir nu mai îndrăznea nici măcar o aluzie la acest subiect. În seara aceea, la restaurant, ea a venit îmbrăcată banal, într-un jerseu vechi şi aceiaşi blugi de fiecare zi. Şi totuşi, el i-a spus că e frumoasă şi i-a dăruit un buchet de trandafiri. Ea însă n-a tresărit nici un pic. După vreo două ore, s-au întors acasă cu maşina lor cea nouă şi roşie. El, la volan, tăcut şi ruşinat, ca un măscărici umil şi ridicol. Ea, la fel de senină şi calmă, vorbind încontinuu, vrute şi nevrute. "Atunci am înţeles că nu mai e nici o speranţă", îmi spune Costin. "Nu erau decât două soluţii. Ori, pur şi simplu, ne despărţeam, ori continuam aşa, într-o poveste fără tâlc şi miez, de dragul fetiţei noastre şi-al aparenţei unei căsnicii reuşite." A ales-o pe cea de-a doua. Au trecut de atunci vreo cinci ani şi Costin a scăpat definitiv de toate acele nelinişti. A avut două amante la rând, pe care le-a iubit la fel de năvalnic, fără ca soţia lui să simtă vreodată lucrul ăsta. Acasă, totul decurge perfect. Ei doi se înţeleg de minune, au joburi foarte bune, pleacă în fiecare concediu prin Europa, fetiţa lor trece în clasa a cincea, şi-au luat o a doua maşină, iar câinele lor maro e acum mai bătrân şi mai înţelept. Cu preţul unei ignorări şi-al unei uitări depline, Costin a reuşit să-şi salveze căsnicia. Nu însă şi dragostea. După chinuri grele şi aprige obsesii, a găsit antidotul care i-a amorţit definitiv toate simţurile şi toate emoţiile. Ea, soţia lui, nu-i mai poate oferi nimic nou, surprinzător. Nu mai aşteaptă nimic de la ea. Ea, de la el, nici atât. Sunt doi oameni care trăiesc şi respiră în aceeaşi casă, fără a se întâlni niciodată. Sunt două trupuri care înnoptează în acelaşi pat, fără a fi niciodată doar unul. În ochii lumii, ei par doi oameni fericiţi, cu o căsnicie perfectă. Asta simt şi ei, uitând demult gustul iubirii şi tâlcul adevărat al vieţii. Şi, fără nici o îndoială, vor rămâne aşa, fericiţi, până la adânci bătrâneţi, neagasaţi de nici o emoţie, de nici o aşteptare.
Pentru prietenul meu, Costin, partea vie a căsniciei a durat, aşadar, şapte ani. Nu cred însă că există o durată anume pentru un asemenea capitol. El poate fi mai lung sau mai scurt. Dar o limită în timp se pare că există, dacă nu suntem suficient de înţelepţi ca să ne oferim câteodată şi porţii mici de singurătate. Oricât de zglobii şi plini de imaginaţie am fi, nu putem construi la nesfârşit jocuri în doi, nu putem stârni mereu emoţii într-un spaţiu în care nu mai există nici un mister, în care totul e atât de bine ştiut, încât neprevăzutul mai degrabă ne-ar enerva. Uneori, e nevoie de puţină distanţă, de o mică însingurare, de misterul fără de care se înăbuşă tot ce e viu. Costin trăieşte de cinci ani ceea ce s-ar numi singurătatea în doi. La fel şi soţia lui. Trăiesc împreună, dar fiecare dintre ei e de fapt singur. E cea mai amară pedeapsă, un chin care transformă doi oameni care s-au iubit cândva în două umbre tot mai întunecate. În locul unui asemenea trai, ar fi poate de preferat singurătatea totală. Cu dorul şi suferinţele ei autentice, care ne-ar păstra însă chipul viu şi sufletul tare.
Vera LUNGU
Cine Dumnezeu mai vrea să se mărite?
Nu sunt persoana cea mai indicată să vorbească despre căsătorie. Pe scările primăriei din Hammersmith, după ce m-am măritat, am început să mă gândesc cum să divorţez. Nu din lipsă de sentimente. Simpla idee că relaţia mea cu celălalt ar putea depinde de un certificat mă tulbura. După această introducere personală, să mă întorc însă la general. Cât durează amorul, habar n-am, 3 ani, 7 ani, 70 de ani, până moartea ne separă, amplă dilemă! Eu, personal, cred în prietenie. Pentru mine, prietenia e mult mai misterioasă decât dragostea, sau cel puţin la fel. Are infinit de multe valenţe, nuanţe, culori. Cu prietenia, mergi înainte 100 de ani! Păcat însă că-n jurul meu lucrurile nu se întâmplă deloc aşa. Frumoasele de azi se grăbesc să ajungă la altar, gândindu-se înainte de toate la rochia albă şi spumoasă asortată cu buchetul de flori şi la cum ceilalţi supiranţi o vor vedea
în ziua zilelor şi o vor regreta. Când amintirile ceremoniei vor fi trecut, cei doi vor începe să-şi dispute micile obligaţii domestice: cine pune aspiratorul şi cine calcă cămăşile, cine merge la supermarket şi cine se scoală când plânge copilul. Mai sunt şi discuţiile despre soacră şi despre bani, aceleaşi, peste tot în lume, şi vraja în care au plutit la început se risipeşte încet, pe nesimţite. Şi-atunci întreb şi eu: cine Dumnezeu mai vrea azi să se mărite? În Franţa, dezbaterile şi manifestaţiile în favoarea căsătoriei homosexualilor au ţinut cap de afiş luni de zile. N-am nimic împotrivă, dacă vor să se însoare, n-au decât! Dar nu-mi explic cum tocmai homosexualii, oameni dintotdeauna avangardişti, se bat să aibă dreptul la o practică atât de retrogradă. Se vede treaba, căsnicia are mirajul ei. Ca o ironie a sorţii, cine e înăuntru vrea afară şi cine-i afară ar vrea să intre. Epistola lui Pavel către corinteni spune că dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate, nu se poartă necuviincios, nu se mânie şi nu se gândeşte la rău. Vast program cu care să trăieşti o viaţă! Unora le iese: nu 3, nu 7, ci 70 de ani. La dragostea înăuntrul căsniciei eu însă nu ader.