"Festivalul însemna o extraordinară solidaritate culturală"
Tot mai multe festivaluri de jazz au apărut în ultimii ani pe malul mării, în inima munţilor sau în centre universitare, însă, cu toate că nu mai concentrează întreaga suflare a iubitorilor acestei muzici, Sibiu Jazz Festival îşi păstrează un loc aparte. Nu doar datorită istoriei sale absolut impresionante, ci şi prezentului. An de an, aici continuă să concerteze nume importante ale scenei internaţionale, la actuala ediţie fiind rândul acordeonistului italo-francez Richard Galliano, unul dintre cei mai apreciaţi jazzmani europeni, să strălucească la Sibiu. Un alt punct de interes al festivalului este concursul tinerilor interpreţi de jazz. În sala plină, cochetă şi perfect echipată tehnic, a Teatrului Gong, s-a desfăşurat actuala ediţie a concursului, la care au venit atât participanţi foarte tineri, precum George Enescu Jazz Quartet cât şi nume deja cunoscute în circuitul de cluburi, ca Michael Acker. Micile veioze ce luminau fişele în care se nota de zor trădau, în întunericul sălii, rândul membrilor juriului, care au avut serios de lucru în desemnarea câştigătorilor. La sfârşitul celei de-a doua seri de concurs, deciziile juriului au fost răsplătite cu aplauze de un public generos, care i-a încurajat pe toţi competitorii de-a lungul recitalurilor. L-am rugat pe preşedintele juriului, profesorul clujean Pavel Puşcaş, să ne împărtăşească din îndelungata sa experienţă la Sibiu Jazz Festival: "Eu am studiat muzicologia şi am înţeles de tânăr că muzica este un domeniu extrem de vast şi că nu am timp să mă dedic decât celei clasice şi jazzului. Care jazz are giganţii, geniile şi capodoperele sale. Am ajuns pentru prima oară la Festivalul de Jazz de la Sibiu în 1973, pe când eram student. Veneau aici oameni de o calitate excepţională, din Bucureşti, Lugoj, Timişoara, Cluj, Sebeş, Iaşi, Oradea, oameni cu care am continuat să mă revăd la Sibiu, an de an. Acum am mai rămas puţini, mulţi au plecat în străinătate, alţii au dispărut... Dintre tinerii ce veneau atunci la jazz au ieşit medici, istorici, muzicologi, elite intelectuale. Oameni de o mare deschidere, între care se lega o extraordinară solidaritate culturală, se schimbau cărţi, idei. Nu era nimic ostentativ în comportamentul nostru, dar se forma, în timpul festivalului, o opoziţie prin cultură. Pusesem la punct un sistem prin care, atunci când cineva căuta o carte anume trimitea treizeci de scrisori prin toată ţara şi întotdeauna se găsea cineva care să-i trimită cartea prin poştă, xeroxată, chiar dacă era o carte interzisă. Niciodată nu a trădat vreunul din noi. Era o bucurie extraordinară să ne revedem în fiecare an la Sibiu, aşa că, dupăconcerte, luam la rând cârciumile oraşului. Lunea la Călugărul, marţea la Butoiul de Aur, joi în Dumbravă, iar ultima seară mergeam undeva la Răşinari, Cisnădioara sau la Păltiniş. Bineînţeles că marea atracţie a festivalului consta în valoarea extraordinară a muzicienilor invitaţi. În anii '70-'80, festivalul era un reper al jazzului european, au putut fi invitaţi mari artişti, iar când pe scenă se întâmpla ceva de mare valoare, întreaga sală amuţea, sorbea fiecare notă. Muzica învingea orice formă de grobianism, chiar şi grupul vesel din spatele sălii, unde Nicu Ceauşescu şi prietenii săi mai făceau glume, tăcea mâlc şi asculta. Aici au cântat Marius Popp, Johnny Răducanu, Harry Tavitian, Eugen Gondi, Dan Mândrilă, care a fost unul din marii saxofonişti ai Europei. Apoi au apărut alţi muzicieni, mai tineri, precum Nicholas Simion, Mircea Tiberian, Liviu Butoi. Anul acesta am văzut în concurs muzicieni mediocri, buni, foarte buni şi trei-patru de excepţie, în care am încredere că vor deveni cineva. Este foarte adevărat că s-a rupt acea legătură magică între oameni, care ne făcea să ne urcăm în trenuri, să călătorim în picioare sau cum o fi şi să ne simţim la Sibiu în al nouălea cer. Dar festivalul merge mai departe şi directorul său, Konstantin Schmidt, reuşeşte să aducă aici, an de an, vârfuri ale jazzului internaţional. În afară de asta, eu revin mereu cu mare plăcere la Sibiu, pentru că încă sunt îndrăgostit de acest oraş. Din păcate, noi profităm de el din punct de vedere cultural, fără să cunoaştem mai multe despre extraordinara moştenire săsească, al cărei impact se simte şi astăzi. Măcar noi, transilvănenii, ar trebui să ştim că ridicarea catedralelor, a clădirilor, începând cu secolul al XII-lea, înflorirea meşteşugurilor au pornit de la saşi".
"Sibiul este un oraş plin de istorie şi cultură, care te predispune să cânţi şi să dai ce ai mai bun"
Pe Liviu Negru şi pe pianistul Alexandru Olteanu i-am remarcat încă din prima seară, de la recitalul solistei Viorica Pintilie. În cea de-a doua seară, ei au urcat din nou pe scenă, ultimii, alături de Michael Acker, la contrabas, şi încă de la prima piesă, s-au simţit valoarea, forţa lor de improvizaţie. Evoluţia trioului Blue Train a fost încântătoare, astfel încât, la decernarea premiilor, ea a fost anunţată din nou... ultima, drept câştigătoare a Trofeului Sibiu Jazz Festival. "Am fost foarte nerăbdător să intru în scenă", spune chitaristul Liviu Negru. "E greu să stai în culise şi să aştepţi să cânţi, apar emoţiile, mai ales când e vorba de un concurs. Sunt stări diferite la un concert şi la un concurs, deşi n-ar trebui să fie aşa, pentru că un act artistic rămâne un act artistic. La concurs apar tot felul de factori psihologici, conştientizezi că ai în faţă un juriu, că acesta îţi urmăreşte la rece mişcările, pe când la concert, cânţi pentru public şi încerci să te simţi şi tu bine. Acum, emoţiile s-au risipit, imediat cum am intrat pe scenă şi am simţit de la primele acorduri că va ieşi bine, aşa că m-am relaxat". Liviu este din Chişinău şi a început să cânte jazz doar de patru ani. A studiat o perioadă chitara clasică, apoi a intrat într-o trupă de rock, iar când a ascultat jazz pentru prima oară a simţit că asta vrea să cânte mai departe. Acum este student în anul II la Conservatorul din Bucureşti, la secţia de jazz, condusă de Mircea Tiberian.
- Cum s-a închegat formula Blue Train şi cum aţi hotărât să participaţi la concurs?
- Mediul jazzistic din Bucureşti te îmbie să cânţi în cât mai multe formule, cu mulţi oameni. Cu Alex sunt coleg de an la Conservator, cântăm în trioul Vioricăi Pintilie, ne cunoaştem foarte bine. Michael este unul dintre cei mai buni basişti din România, e implicat în tot felul de proiecte, aşa că-i greu să-l prinzi liber. Însă a fost interesat de ideea noastră şi am considerat că ne putem exprima muzical împreună, la un anumit nivel. Acesta a fost primul nostru concert, nu am mai cântat împreună în trei, decât la repetiţii. Dar sper să continuăm şi să adăugăm formulei şi un toboşar. Iniţial, nu am vrut să vin la Sibiu, pentru că avusesem o perioadă foarte încărcată, cu concerte, un alt concurs la Târgu Mureş şi mă gândeam că voi fi epuizat şi nu mă voi putea mobiliza. Dar am ştiut că mă voi simţi bine la Sibiu, de cum voi ajunge aici. Un oraş plin de istorie şi de cultură, un mediu artistic care îţi dă stare, te predispune să cânţi şi să dai ce ai mai bun.
Premiul "Formula AS": Big bandul Gaio
Format din studenţi ai Academiei de Muzică din Cluj Napoca, big bandul Gaio a încântat în egală măsură spectatorii şi membrii juriului. Ştefan Vannai, conducătorului grupului, şi-a amintit de prima participare la festival, în 1983, când formula de atunci a big band-ului a primit titlul de Laureat. "Media de vârstă a muzicienilor era de 15 ani. Elevul care cânta la saxofonul bariton, era cu puţin mai mare decât instrumentul, toboşarul nu se vedea de după cinele, nici picioarele pianistului nu prea ajungeau la pedale, iar tubistul avea serioase probleme cu greutatea instrumentului şi cu cantitatea de aer de care avea nevoie ca să producă sunetele", ne povesteşte profesorul Vannai. "Nici nu am avut timp să ne dezmeticim unde am ajuns, direct de la gară am urcat într-un autobuz, apoi pe scenă, am cântat fără emoţii, deşi eram nişte copii la cea mai importantă manifestare jazzistică românească dedicată adulţilor. Surpriza juriului a fost foarte mare când ne-a auzit cum şi ce cântăm. Am fost răsplătiţi pentru străduinţa noastră cu premiul Laureat al Festivalului Internaţional de Jazz - Sibiu 1983. În anii următori, am mai participat de şapte ori la acest prestigios Festival. Periodic, din cinci în cinci ani, sunt nevoit să reclădesc big bandul. Cam 7-8 generaţii de instrumentişti au fost instruiţi în vederea participării lor la concerte şi festivaluri. În afară de Gaia, am participat şi cu HOT VOCAL JAZZ QUARTET, acompaniat de trupa Jump, la Galele sibiene din 2010, primind premiul pentru cel mai bun band".
- V-aţi dedicat întreaga carieră instruirii tinerilor în arta jazzului. Ce v-a atras atât de tare şi vă atrage în continuare la această muzică?
- Deseori, mi-am pus şi eu întrebarea, de ce? De ce am căutat, alături de o mână de melomani, să mă străduiesc din răsputeri să nu se stingă nicio clipă flacăra JAZZULUI, de ce am vrut ca cel mai creativ gen muzical să fie prezent în viaţa culturală clujeană ? Mi-am dat seama că, spre deosebire de muzica clasică, care secole de-a rândul reprezenta omul într-o imagine epurată, idealizată, acest nou gen muzical este mai sincer, mai democratic,fără măşti, este inventiv, cu multă substanţă în cotidian, ludic şi plin de umor. Cu multă nostalgie îmi aduc aminte de tatăl meu, care avea un obicei, când era din cale afară de bine dispus, începea să danseze frenetic în paşi de step, în timp ce fredona melodii ritmate, nemaiauzite de mine. Curiozitatea mea creştea cu fiecare "show" de acest fel, aşa că, odată, l-am întrebat ce cânta.Atunci am aflat că erau standarde de jazz. Mama, fiind violonistă cu studii superioare, a început să mă iniţieze în tainele cântatului la vioară, pe când aveam cinci ani, în speranţa că voi deveni un faimos solist. Dar, pe măsură ce tot mai mult mă cucerea muzica de jazz, după câţiva ani m-am apucat pe ascuns, ca să n-o supăr, sa cânt la trompetă. Când a aflat marele meu secret, mi-a recomandat să aleg un alt instrument de suflat, mai puţin gălăgios, mai "nobil", cum ar fi flautul sau clarinetul. Reacţia mea la această povaţă a fost totalmente adversă. Pe lângă trompetă, am început să bat şi la tobe, spre disperarea mamei, dar şi a vecinilor. Ce mai, mă îndrăgostisem lulea de jazz şi voiam să afle acest lucru toată lumea din jurul meu! Deoarece maică-mea era angajată în orchestra Operei Române din Cluj, o mare parte din timpul meu liber l-am petrecut holbându-mă în fosa orchestrei, în special la trompetişti şi percuţionişti. În timpul studenţiei, fiind tot mai pasionat de jazz, dorind să progresez cât mai mult şi repede, am alergat de la o trupă la alta, repetând cu fiecare, cu multă dăruire. După terminarea Academiei de Muzică "Gheorghe Dima", m-am apucat şi mai serios de treabă. Am început să compun, să orchestrez, am înfiinţat la Palatul Copiilor prima fanfară de elevi din Cluj-Napoca, din care, în 1982, s-a format big bandul Gaio. Numele ales pentru această trupă dintr-un dicţionar de muzică găsesc că este extrem de potrivit stilului meu de lucru: GAIO. Un termen muzical mai puţin uzitat, care înseamnă a cânta cu pasiune, dăruire şi vesel. Greu m-aş fi descurcat cu big bandul meu de copii fără îndemnul permanent de a fi gaio. Poate ar fitrebuit să fiu un pic mai vesel, dar totdeauna m-am dăruit în totalitate ţelurilor alese şi am pus suflet în toate. Principalul este că până azi am rămas extrem de ataşat de studenţii, de muzicienii cu care am cântat, de muzică, de JAZZ.
Pentru dăruirea cu care a instruit generaţii de muzicieni şi pentru îndelungata sa participare la Sibiu Jazz Festival, revista noastră i-a acordat profesorului Vannai premiul "Formula AS".