SIBIU JAZZ FESTIVAL

Iulian Ignat
- Îmbrăcați în alb, cu câte o tobă sau un instrument de percuție în mâini, se așează unul câte unul, până ce formația din fața somptuosului hotel sibian "Împăratul Romanilor" este completă. Treizeci de germani de vârste diferite, despre care ai crede mai degrabă că lucrează în spatele unui ghișeu, și nu colindă lumea în turnee. Dar când încep să bată în tobe, orice îndoială se risipește: componenții orchestrei berlineze Drum Kitchen au un ritm grozav și o rezistență de invidiat, ce-i ajută să cânte o oră, în Piața Mare, apoi în Piața Mică a Sibiului, înconjurați de turiști și de localnici care intră în jocul lor. Ropotul de tobe și fluiere reprezintă chemarea zilnică la cea de-a 43-a ediție a Festivalului de Jazz de la Sibiu, ce s-a desfășurat anul acesta, între 12 și 19 mai -

"Festivalul însemna o extraordinară solidaritate culturală"

Tot mai multe festivaluri de jazz au apărut în ultimii ani pe malul mării, în ini­ma munților sau în centre universitare, însă, cu toate că nu mai concen­trează întreaga suflare a iubito­rilor acestei mu­zici, Sibiu Jazz Fes­tival își păstrează un loc aparte. Nu doar da­torită istoriei sale ab­solut impresionante, ci și pre­zen­tului. An de an, aici continuă să con­certeze nu­me im­por­tante ale scenei in­ternaționale, la actuala ediție fiind rândul acor­deo­­nistului italo-fran­cez Richard Gallia­no, unul dintre cei mai apreciați jazzmani eu­ropeni, să stră­lucească la Sibiu. Un alt punct de interes al fes­tiva­lu­lui este concur­sul tine­rilor interpreți de jazz. În sala plină, cochetă și perfect echipată tehnic, a Teatrului Gong, s-a desfă­șurat actuala edi­ție a con­cursului, la ca­re au venit atât parti­cipanți foarte tineri, precum George Enes­cu Jazz Quartet cât și nume deja cunoscute în circuitul de cluburi, ca Michael Acker. Micile veioze ce luminau fișele în care se nota de zor trădau, în întu­ne­ricul sălii, rândul mem­brilor juriului, care au avut serios de lucru în desemnarea câștigă­to­rilor. La sfârși­tul celei de-a doua seri de con­curs, deciziile juriului au fost răsplătite cu aplauze de un public generos, care i-a încurajat pe toți competitorii de-a lungul recitalurilor. L-am rugat pe preșe­dintele juriului, profe­so­rul clujean Pavel Puș­caș, să ne împăr­tă­șească din îndelungata sa experiență la Sibiu Jazz Festival: "Eu am studiat mu­zicologia și am înțeles de tânăr că muzica este un domeniu extrem de vast și că nu am timp să mă dedic decât celei clasice și jazzului. Care jazz are giganții, geniile și capodo­pe­rele sale. Am ajuns pentru prima oară la Festivalul de Jazz de la Sibiu în 1973, pe când eram student. Veneau aici oameni de o calitate excep­țio­nală, din București, Lugoj, Timișoara, Cluj, Sebeș, Iași, Oradea, oameni cu care am continuat să mă re­văd la Sibiu, an de an. Acum am mai rămas puțini, mulți au plecat în străi­nă­tate, alții au dispărut... Dintre tinerii ce veneau atunci la jazz au ieșit medici, istorici, muzicologi, elite inte­lec­tuale. Oameni de o mare des­chi­dere, între care se lega o extraordinară solidaritate culturală, se schim­bau cărți, idei. Nu era nimic osten­tativ în compor­tamentul nostru, dar se forma, în timpul festivalului, o opoziție prin cultură. Pusesem la punct un sistem prin care, atunci când cineva căuta o carte anume trimitea treizeci de scrisori prin toată țara și întotdeauna se găsea cineva care să-i trimită cartea prin poștă, xeroxată, chiar dacă era o carte interzisă. Niciodată nu a trădat vreunul din noi. Era o bucurie extraor­dinară să ne revedem în fiecare an la Sibiu, așa că, după concerte, luam la rând cârciumile orașului. Lu­nea la Călugărul, marțea la Butoiul de Aur, joi în Dum­bravă, iar ultima seară mergeam unde­va la Răși­nari, Cis­nădioara sau la Păl­tiniș. Bineînțeles că marea atracție a festi­valului consta în va­loarea extraordinară a muzicienilor invitați. În anii '70-'80, festivalul era un reper al jazzului european, au putut fi invitați mari artiști, iar când pe scenă se întâmpla ceva de mare valoare, întreaga sală amuțea, sorbea fiecare notă. Muzica învingea orice formă de grobianism, chiar și grupul vesel din spatele sălii, unde Nicu Ceaușescu și prietenii săi mai făceau glume, tăcea mâlc și asculta. Aici au cântat Marius Popp, Johnny Răducanu, Harry Tavitian, Eugen Gondi, Dan Mândrilă, care a fost unul din marii saxo­foniști ai Europei. Apoi au apă­rut alți muzi­cieni, mai tineri, precum Nicholas Simion, Mircea Tiberian, Liviu Butoi. Anul acesta am văzut în concurs mu­zicieni medio­cri, buni, foar­te buni și trei-patru de excepție, în care am încredere că vor deveni cineva. Este foarte ade­vărat că s-a rupt acea legătură magică între oa­meni, care ne făcea să ne urcăm în trenuri, să călă­torim în picioare sau cum o fi și să ne simțim la Si­biu în al nouălea cer. Dar festivalul merge mai de­parte și directorul său, Konstantin Schmidt, reu­șește să aducă aici, an de an, vârfuri ale jazzului in­ternațional. În afară de asta, eu revin mereu cu mare plăcere la Sibiu, pen­tru că încă sunt îndră­gostit de acest oraș. Din păcate, noi profităm de el din punct de vedere cultural, fără să cunoaștem mai multe despre extraordinara moștenire săsească, al că­rei impact se simte și astăzi. Măcar noi, transilvănenii, ar trebui să știm că ridicarea catedralelor, a clădirilor, începând cu secolul al XII-lea, înflorirea meș­te­șugurilor au pornit de la sași".

"Sibiul este un oraș plin de istorie și cultură, care te predispune să cânți și să dai ce ai mai bun"

Pe Liviu Negru și pe pia­nistul Alexandru Ol­teanu i-am re­marcat încă din prima seară, de la recitalul solistei Viorica Pintilie. În cea de-a doua seară, ei au urcat din nou pe scenă, ulti­mii, alături de Michael Acker, la contrabas, și încă de la prima piesă, s-au simțit va­loa­rea, forța lor de improvi­zație. Evo­luția trioului Blue Train a fost încântătoare, astfel încât, la decer­narea premiilor, ea a fost anunțată din nou... ulti­ma, drept câștigătoare a Trofeului Sibiu Jazz Festival. "Am fost foarte nerăbdător să intru în scenă", spune chita­ristul Liviu Negru. "E greu să stai în culise și să aș­tepți să cânți, apar emoțiile, mai ales când e vorba de un con­curs. Sunt stări diferite la un concert și la un con­curs, deși n-ar trebui să fie așa, pentru că un act artistic rămâne un act artistic. La concurs apar tot fe­lul de factori psihologici, conștientizezi că ai în față un juriu, că acesta îți urmărește la rece mișcările, pe când la concert, cânți pentru public și încerci să te simți și tu bine. Acum, emoțiile s-au risipit, imediat cum am intrat pe scenă și am simțit de la primele acorduri că va ieși bine, așa că m-am relaxat". Liviu este din Chi­șinău și a început să cânte jazz doar de patru ani. A stu­diat o perioadă chitara clasică, apoi a intrat într-o trupă de rock, iar când a ascultat jazz pentru prima oară a sim­țit că asta vrea să cânte mai departe. Acum este stu­dent în anul II la Conservatorul din București, la secția de jazz, condusă de Mircea Tiberian.

- Cum s-a închegat formula Blue Train și cum ați hotărât să participați la concurs?

- Mediul jazzistic din București te îmbie să cânți în cât mai multe formule, cu mulți oameni. Cu Alex sunt coleg de an la Conservator, cântăm în trioul Vioricăi Pintilie, ne cunoaștem foarte bine. Michael este unul dintre cei mai buni basiști din România, e implicat în tot felul de proiecte, așa că-i greu să-l prinzi liber. Însă a fost interesat de ideea noastră și am considerat că ne putem exprima muzical împreună, la un anumit nivel. Acesta a fost primul nostru concert, nu am mai cântat îm­preună în trei, decât la repetiții. Dar sper să conti­nuăm și să adăugăm formulei și un toboșar. Inițial, nu am vrut să vin la Sibiu, pentru că avusesem o perioadă foarte încărcată, cu concerte, un alt concurs la Târgu Mureș și mă gândeam că voi fi epuizat și nu mă voi putea mobiliza. Dar am știut că mă voi simți bine la Sibiu, de cum voi ajunge aici. Un oraș plin de istorie și de cultură, un mediu artistic care îți dă stare, te pre­dispune să cânți și să dai ce ai mai bun.

Premiul "Formula AS": Big bandul Gaio

Format din studenți ai Academiei de Muzică din Cluj Napoca, big bandul Gaio a încântat în egală mă­sură spectatorii și mem­brii juriului. Ștefan Vannai, con­ducătorului grupului, și-a amintit de prima partici­pare la fes­ti­val, în 1983, când for­mula de atunci a big band-ului a primit titlul de Laureat. "Media de vârstă a mu­zicienilor era de 15 ani. Elevul ca­re cânta la saxo­fonul ba­riton, era cu puțin mai mare decât instru­men­tul, tobo­șarul nu se ve­dea de după cinele, nici pi­cioa­rele pianis­tului nu prea ajungeau la pedale, iar tubistul avea serioa­se pro­ble­me cu greutatea instru­mentului și cu can­titatea de aer de care avea nevoie ca să produ­că sune­te­le", ne poves­tește profesorul Vannai. "Nici nu am avut timp să ne dezme­ti­cim unde am ajuns, direct de la gară am urcat într-un auto­buz, apoi pe scenă, am cântat fără emo­ții, deși eram niște copii la cea mai im­portantă mani­festare jazzis­tică româneas­că dedi­cată adulților. Sur­priza juriului a fost foarte mare când ne-a auzit cum și ce cântăm. Am fost răsplătiți pentru străduința noastră cu premiul Laureat al Festi­va­lului Internațional de Jazz - Sibiu 1983. În anii următori, am mai participat de șapte ori la acest pres­tigios Festival. Pe­riodic, din cinci în cinci ani, sunt ne­voit să reclădesc big bandul. Cam 7-8 generații de instrumentiști au fost instruiți în ve­derea participării lor la concerte și festivaluri. În afară de Gaia, am parti­cipat și cu HOT VOCAL JAZZ QUAR­TET, acom­paniat de trupa Jump, la Galele sibiene din 2010, primind premiul pentru cel mai bun band".

­ - V-ați dedicat întreaga carieră instruirii tinerilor în arta jazzului. Ce v-a atras atât de tare și vă atrage în continuare la această muzică?

- Deseori, mi-am pus și eu întrebarea, de ce? De ce am căutat, alături de o mână de melomani, să mă stră­duiesc din răsputeri să nu se stingă nicio clipă flacăra JAZZULUI, de ce am vrut ca cel mai creativ gen mu­zical să fie prezent în viața culturală clujeană ? Mi-am dat seama că, spre deosebire de muzica clasică, care secole de-a rândul reprezenta omul într-o ima­gine epurată, idealizată, acest nou gen muzical este mai sincer, mai democratic, fără măști, este inventiv, cu multă substanță în cotidian, ludic și plin de umor. Cu multă nostalgie îmi aduc aminte de tatăl meu, care avea un obicei, când era din cale afară de bine dispus, înce­pea să danseze frenetic în pași de step, în timp ce fre­dona melodii ritmate, nemaiauzite de mine. Curiozi­ta­tea mea creștea cu fiecare "show" de acest fel, așa că, odată, l-am întrebat ce cânta.Atunci am aflat că erau standarde de jazz. Mama, fiind vio­lonistă cu studii supe­rioare, a început să mă inițieze în tainele cân­tatului la vioară, pe când aveam cinci ani, în speranța că voi de­veni un faimos solist. Dar, pe măsură ce tot mai mult mă cucerea muzica de jazz, după câțiva ani m-am apu­cat pe ascuns, ca să n-o supăr, sa cânt la trompetă. Când a aflat marele meu se­cret, mi-a recomandat să aleg un alt instru­ment de suflat, mai puțin gălă­gios, mai "nobil", cum ar fi flau­tul sau clarinetul. Reacția mea la aceas­tă povață a fost total­mente adversă. Pe lângă trompetă, am început să bat și la tobe, spre disperarea mamei, dar și a vecinilor. Ce mai, mă îndrăgostisem lulea de jazz și voiam să afle acest lucru toată lumea din jurul meu! Deoarece maică-mea era angajată în orchestra Operei Române din Cluj, o mare parte din timpul meu liber l-am petrecut hol­bân­du-mă în fosa orchestrei, în special la trompetiști și percuțio­niști. În timpul studenției, fiind tot mai pasionat de jazz, dorind să progresez cât mai mult și repede, am alergat de la o trupă la alta, repetând cu fiecare, cu multă dăruire. După terminarea Academiei de Muzică "Gheorghe Dima", m-am apucat și mai serios de treabă. Am început să compun, să orchestrez, am înființat la Pa­latul Copiilor prima fanfară de elevi din Cluj-Napoca, din care, în 1982, s-a format big bandul Gaio. Numele ales pentru această trupă dintr-un dicționar de muzică găsesc că este extrem de potrivit stilului meu de lucru: GAIO. Un termen muzical mai puțin uzitat, care în­seamnă a cânta cu pasiune, dăruire și vesel. Greu m-aș fi des­curcat cu big bandul meu de copii fără îndemnul permanent de a fi gaio. Poate ar fi trebuit să fiu un pic mai vesel, dar totdeauna m-am dăruit în totalitate țelurilor alese și am pus suflet în toate. Principalul este că până azi am rămas extrem de atașat de studenții, de muzicienii cu care am cântat, de muzică, de JAZZ.
Pentru dăruirea cu care a instruit generații de muzicieni și pentru înde­lun­gata sa participare la Sibiu Jazz Festival, re­vista noastră i-a acor­dat profesorului Van­nai premiul "For­mula AS".