În urmă cu trei ani, publicam la Editura Academiei, volumul "Moromeţii - ultimul capitol" - ceva între document şi ficţiune - o întreagă tărăşenie silişteană, inspirată de amintirile celor care l-au cunoscut cândva pe Marin Preda. Iniţial, am vrut să adun ultimele imagini şi mărturii ale lumii lui Moromete, dar am ajuns în altă parte - la iubirile şi ezitările lui existenţiale. Iniţial, am vrut să mă retrag şi să-i las pe alţii să vorbească, dar tare mă tem că nu am făcut decât să ies şi mai mult în evidenţă, apărând neinspirat ca acel turist nătâng care strică un superb şi irepetabil cadru de film, din grabă, neştiinţă sau neatenţie.
Cu cât trece timpul mai mult, observ că această carte îmi aparţine tot mai puţin, că "Moromeţii - ultimul capitol" a început deja să se scrie singură, adăugându-şi noi capitole, interviuri şi mărturii, fără niciun efort în plus. Mai sunt încă multe de spus despre Marin Preda, despre întâmplările din viaţa lui, despre întâlnirile cu cei care l-au cunoscut, mărturiile şi regretele lor tardive, aşternute în spontaneitatea unor gânduri de moment sau în rânduri deja scrise. Recitind spusele şi frământările nostalgice ale unora şi altora, mă uimesc perpetuu, redescoperind un Marin Preda total necunoscut, chiar şi pentru cei care i-au stat în preajmă, în vremea când fiecare încerca, pe cât posibil, să nu-l încurce în preocupaţiunea lui de bază - scrisul.
Din toate paginile nou adăugate, reţin o întrebare năucitoare prin simplitatea ei, întrebare pusă de o doamnă ce i-a stat mulţi ani în preajmă: "Dacă l-ai cunoscut pe Marin Preda, poţi să-mi spui ce culoare aveau ochii lui?". N-am ştiut ce să răspund. Am ezitat, m-am foit, am căutat o scuză. Când l-am sunat pe fiul cel mare al scriitorului, Niculae, şi l-am întrebat de culoarea ochilor tatălui său, a dat şi el din colţ în colţ ("Căprui, parcă"), după care, cerând un moment de consultare prin telefon cu mama lui, a retractat elegant şi cu o uşoară şiretenie moromeţiană: "Ochii lui erau verzi, dar, din cauza lentilelor groase, păreau mereu a fi căprui".
Da, Marin Preda avea ochii verzi, ochi frumoşi, cu irizări opaline, dar nu oricui i-a fost dat să observe acest amănunt tulburător. Când Marin Preda te privea în ochi, era un eveniment cosmic. Pentru el, privirea era chiar o poartă vie şi concretă a sufletului, o poartă pe care a păzit-o straşnic, lăsând-o deschisă doar de două-trei ori, marilor lui iubiri, celor două-trei prezenţe feminine din viaţa sa.
Dacă am îndrăznit să propun cititorilor "Formulei AS" aceste rânduri, am făcut-o cu un gând anume - ca lumea să afle că scriitorul Marin Preda, cunoscut doar prin opera sa, avea nişte ochi deosebit de frumoşi. Ochi verzi, pătrunzători, cu misterioase şi profunde irizări opaline.
Niculae Preda - fiul cel mare al scriitorului:
"Imi amintesc tăcerile lui... Era singurul om a cărui tăcere nu te deranja"
Amintirile mele cu tata sunt puţine şi extrem de intense. Îmi amintesc, de pildă, tăcerile lui... Era singurul om a cărui tăcere nu te deranja. Stătea lângă tine şi, nespunând nimic, nu te făcea să te simţi prost. Stătea într-un fel anume, puternic, intens şi foarte personal. Stătea parcă întors cu totul spre sine... Aşa mi-l amintesc cum stătea pe terasă, la Mangalia. Era doar el cu lumea lui. Nu mai încăpea nimeni altcineva acolo.
Ciudat lucru, oricât aş încerca să-mi amintesc, nu ţin minte ca prezenţa lui să mă fi stânjenit vreodată. Dimpotrivă, părea uneori că el se simţea stingher în preajma noastră. Îmi amintesc de perioada în care eu şi Alexandru eram bolnavi de rujeolă. Deja depăşisem starea febrilă, starea de rău maxim al bolii, când în camera noastră a intrat tata. Nu pot să spun cum arăta. Stătea în dreptul uşii, neândemânatec şi intimidat ca un copil, ţinând în mâna dreaptă două baloane de plastic - baloane din acelea intens colorate, de plajă. Le cumpărase probabil de la magazinul din colţ şi acum nu ştia ce să facă cu ele. De fapt, nu ştia ce trebuie să facă în general şi în astfel de situaţii un părinte. Stătea şi se uita la noi cu o privire pe care nu o să o uit toată viaţa. În acea zi, pentru prima oară, i-am văzut teama şi miopia.
O cină la Capşa
Acum abia îmi dau seama că, de fapt, în ciuda vârstei, nu era pregătit în niciun fel să fie tată. Nu-l interesa educaţia noastră. Uneori, lăsa chiar impresia că nu-i pasă, că şi dacă rămânem repetenţi, nu va fi nicio problemă. Însemna că atâta puteam, că atâta ne ducea capul în momentul acela... Totuşi, când aveam vreo reuşită şcolară se arăta mându şi chiar bucuros. Îmi amintesc că, atunci când am luat premiul întâi în clasa a I-a, gândul lui a fost să mă trateze ca pe un om mare... M-a invitat la Capşa. Nu mai ştiu ce şi cum mi-a zis. Îmi place să cred că s-a uitat la mine cu privirea lui mioapă şi a spus uşor înveselit : "Hai, bă, belitule, să mâncăm ceva!". Am fost foarte impresionat. Acolo, la Capşa, m-am simţit într-o altă lume. Totul mă impresiona - catifeaua de pe pereţi, candelabrele cu ciucuri de Murano, farfuriile încălzite. Ştiu că mi-am luat o cremă de legume cu crutoane şi limbă cu măsline. Mi-a plăcut foarte mult mâncarea, iar tata, abia atingându-se de consomeul lui, mă privea cu admiraţie, că cerusem nişte feluri de mâncare mai deosebite... Şi eu îl priveam acum cu alţi ochi. Eram împreună - simţeam asta. Pentru prima oară simţeam că nu eram la masă cu scriitorul Marin Preda. Eram cu tata... La sfârşit, mi-a făcut un dar - un ceas rotund şi mic, de damă. Nu ştiu de ce, chestia asta mi-a tăiat tot cheful. Ceasul ăla nu era pentru mine. Îl cumpărase la repezeală, ca să scape de o obligaţie... Cred că nici nu l-am purtat vreodată sau, în tot cazul, am făcut tot posibilul să scap rapid de el.
*
Cel mai mult îmi stăruie în minte însă ziua în care, tăcut şi conspirativ, am privit prin crăpătura uşii cum se rade tata. Doamne, ce spectacol! Nu mă mai săturam să privesc gesturile lui aproape coregrafice, cu care deschidea clapetele semiautomate ale Gillette-ului său argintat, pregătindu-se pentru un ritual ce putea să dureze mai bine de o oră. Din acest spectacol al minuţiei matinale, am rămas în memorie cu eleganţa estetă a mişcărilor şi, mai ales, cu dunga de amintire olfactivă a mirosului de bărbat, miros de uşoară transpiraţie, cu urme abia sugerate de Kent, whisky şi parfum Hattrick - parfum aspru şi uşor fructat, contopit cu multiple irizări taninate de stejar şi ambră.
*
Nu ştiu dacă tata putea să fie tandru cu adevărat. Mai degrabă era uşor violent şi categoric în toate. Aşa scurtă cum a fost, relaţia cu el nu a fost prea grozavă. Nu ştiu cum se întâmpla, dar tot timpul ieşea câte o tragedie între noi. Ţin minte că avea un birou frumos, cu lucrurile aranjate în cea mai deplină ordine, cu vraful de hârtii, un pahar de argint în care îi plăcea să bea apă şi, alături, un ceas de aur, cu un cadran superb şi... un butonaş. Umbând la el şi jucându-mă, nici nu mi-am dat seama când l-am stricat. În orice caz, butonaşul acela era fascinant, irezistibil. Cerea parcă să fie stricat... Lui tata nu i-a căzut bine întâmplarea. Nu mi-a zis nimic (nu m-a certat, nu m-a pedepsit), dar de atunci ceva s-a rupt între noi - ceva ce ţine de încredere, de înţelepciune şi mărinimie... Ştiu că e o prostie, dar şi acum simt o mare şi ciudată gelozie, când mă gândesc la ceasul acela de aur. Şi acum am senzaţia că tata a ţinut mai mult la acel ceas, decât la mine.
Alexandru Preda - băiatul cel mic:
Stiloul care nu a mai vrut să scrie
Se ştie că Nichita Stănescu, de exemplu, scria pe ce apuca, pe ce găsea la îndemână, bucăţi de hârtie, plicuri etc. Pentru Marin Preda, acest lucru era greu de digerat. "Cum adică, monşer", se mira de fiecare dată când cineva aducea vorba, "să scrii pe şerveţele? Cum vine asta? Cum se poate aşa ceva?". Stiloul, hârtia, cerneala, manuscrisele, erau părţi integrante ale universului lui, fără de care nu putea să trăiască. Este cunoscută farsa pe care i-au făcut-o unii colegi de breaslă, când i-au ascuns servieta în care avea un manuscris. Gluma s-a terminat repede. Starea de panică pe care a trăit-o Preda pe tot parcursul farsei a fost mult prea mare şi geanta a fost "găsită" repede.
Aşa cum era el, în laboratorul lui de creaţie, tata îmi este ca şi necunoscut. Ştiu că lucra mult, în salturi, alternând perioadele de creaţie cu cele de odihnă. Către sfârşitul vieţii, perioadele de relaxare au devenit din ce în ce mai scurte şi mai rare. Scria mărunt, atent la caligrafie, şi niciodată nu arunca foile, chiar dacă erau greşite. Folosea pagina pe toată suprafaţa ei, fiecare colţişor se dovedea bun pentru a mai aduce o îmbunătăţire. Am văzut pagini de manuscris în care erau şterse toate rândurile, mai puţin ultimul. Revenea de multe ori asupra textului. Manuscrisele lui dovedesc minuţiozitatea şi meticulozitatea cu care aşternea cuvintele pe hârtie. Întotdeauna spunea că pentru a fi un bun scriitor trebuie să ai "oase tari". Probabil că el le avea. Pentru el, scrisul era un lucru cu care nu te poţi juca şi pe care trebuie să-l faci cu toată seriozitatea. Era un adevărat "ritual": hârtia albă, stiloul, cerneala, masa de scris. Scria aşezat pe scaun, cu coatele pe masă, ca un elev. Niciodată nu scria în pat sau aiurea.
*
Îmi aduc aminte filmul "Moromeţii". L-am văzut împreună cu fratele meu, într-o vară, la Costineşti, prin 1988... L-am urmărit cu sufletul la gură, părându-mi rău că s-a terminat aşa repede. Era numai o impresie, filmul nu era scurt deloc, era chiar lung, două serii, peste trei ore de proiecţie. Eu însă îmi doream să nu se mai termine. Era extraordinar. Exact ce-mi imaginasem. Satul (comuna Talpa, cum am aflat ulterior), casa părintească, poiana lui Iocan, secerişul... toate existau în mintea mea sub forma unor pagini scrise. A doua zi, "discuţiile" cu actorii şi realizatorii filmului se reluau pe plajă, dar eu am ratat şansa de a-mi auzi glasul în difuzoarele de la Costineşti, cu toate că aveam câteva lucruri de "lămurit". Filmul îmi plăcuse, dar personajul Nilă mi se păruse mai "bolovan" decât fusese în realitate, iar Niculae, cel mai mic dintre fraţi, parcă prea "aerian". Voiam să întreb de ce personajele au ieşit aşa. Pentru a pune asemenea întrebări îmi trebuia însă un curaj, pe care recunosc că nu l-am avut. Am rămas cu întrebările în gât. Fratele meu Niculae a fost însă mai curajos şi a pus o întrebare, cred că regizorului de imagine, dacă îmi aduc aminte bine. Eu am rămas cu dilema...
Marin Preda, la masa de scris
Marin Preda scria de mână. Niciodată nu a putut să scrie la maşina de scris, cu toate că în acele vremuri, mulţi scriitori adoptaseră această modă. O pagină de manuscris Marin Preda este un calvar pentru orice dactilografă. Este extraordinar de greu să descifrezi firul naraţiunii, unde începe şi unde se termină fraza. Doamna Stănescu, secretara lui Marin Preda, era singurul specialist în descifrarea manuscriselor lui. Nu am apucat să vorbesc cu dumneaei de mult timp. Ar fi trebuit. Sunt sigur că aş fi aflat multe lucruri interesante.
*
Cât ţin eu minte, tata scria greu. Era un meticulos, un împătimit al scrisului. Pentru el, ideea de a aşterne cuvinte pe hârtie reprezenta ţelul lui în viaţă, era scopul suprem al existenţei lui. Era sensul lui de a trăi. Era cunoscut ca ipohondru, dar teama permanentă de a nu se îmbolnăvi şi de a nu muri avea altă rădăcină. Nu frica de moarte era înspăimântătoare pentru Marin Preda... ci gândul că nu-şi va putea termina romanele. Odată, la Mogoşoaia, într-o după-amiază, a simţit că nu-şi mai poate mişca mâna dreaptă... Mama era alături de el şi încerca să-l îmbărbăteze. Tata, în schimb, era disperat. Mulţi ani după aceea, mama mi-a povestit întâmplarea şi mi-a descris groaza pe care o citea în ochii lui. "Măicuţă, îi spunea mamei, nu-mi mai pot mişca mâna. Ce fac dacă rămân paralizat?... Eu cu stânga nu pot să scriu, cum o să-mi mai termin cărţile?" A avut noroc - pareza sau, probabil, "crampa scriitorului" a dispărut după două ore, dar spaima că nu-şi va putea scrie cărţile nu l-a părăsit, lucru ce l-a făcut, ca la scurt timp după aceea, să-şi cumpere un casetofon cu microfon (lucru foarte greu de găsit pe atunci). Acesta era semnul că incidentul lăsase urme adânci şi se gândise la o rezolvare - dacă nu putea să mai scrie, cel puţin putea să se înregistreze şi să transcrie altcineva în locul lui.
*
Niciodată nu scria cu pixul sau creionul. Stiloul (un superb Mont Blanc, cu peniţă de aur şi steluţă sidefat argintie pe capac) era principala ustensilă de scris. De sub peniţa acelui stilou au ieşit multe romane, inclusiv "Cel mai iubit dintre pământeni". După moartea lui Marin Preda, acel stilou nu a mai funcţionat niciodată.
Nimeni nu mai ştia să scrie cu el. În anii ce au trecut, am încercat de multe ori să scriu cu el, l-am spălat, i-am pus cerneală, dar... nimic. Mai mult zgâria hârtia, decât să lase cerneală. M-am uitat la peniţă... era tocită mai mult pe o parte. Ca să scrii cu ea, trebuia să ştii să ţii stiloul în mână, să ştii în ce poziţie să-l apleci. Altfel nu mergea. Iar singurul om care ştia cum se ţine acel stilou în mână, plecase demult...
(din vol. "Moromeţii - ultimul capitol", în curs de apariţie la Editura Academiei)
Fotografii: Muzeul Literaturii Române