Moş Tudor Sântion tocmai s-a întors de la magazin şi s-a întins în pat să se odihnească. L-au obosit şi drumul, şi căldura, iar praful mânat de vânt dinspre câmpie i-a intrat în ochi şi l-a făcut să lăcrimeze. E singur. Nevasta i-a murit cu ani în urmă. Copiii sunt pe la casele lor, cu nepoţi. Bătrânul îşi duce singurătatea într-o casă din marginea comunei Jilavele, undeva pe lângă Dridu, în judeţul Ialomiţa. E o dimineaţă de mai strălucitoare şi dalbă, cu salcâmi înfloriţi prin grădini, pe câmp, prin crânguri, o împărăţie a salcâmilor, neprihănită, care nu ştie de zbaterile oamenilor. Deodată, moşul aude o voce de bărbat strigându-l la poartă. Cine să fie? Se ridică în picioare, îşi ia bastonul, îşi pune pălăria şi, încet-încet, se iveşte în cadrul uşii. E Aurică Tudor, vecinul lui de peste drum! "Ce-i, ce s-a întâmplat?" "Hai, că a venit cineva de la Bucureşti să mergem la fântâni!". (De câte ori tulbur tihna cuiva, pentru a face un reportaj, îmi amintesc faza aia din "Nea Mărin Miliardar", cu reporterii şi fotografii, alergându-l pe protagonist, care se întoarce, exasperat, şi îi întreabă: "Bă, voi nu aveţi sirvici'?!" Ei bine, serviciul meu, în această sâmbătă de mai, luminoasă şi zumzăitoare, e să aflu tainele vechilor fântâni din care încă îşi mai astâmpără setea, din primăvară până în toamnă, prăşitorii de vie, de porumb, tractoriştii, căruţaşii, caii, poate ielele, poate sufletele rătăcitoare, în nopţile când Carul Mare îşi sprijină oiştea pe Vârful Penteleului.)
Traversăm şoseaua principală, apoi intrăm pe un drum pietros, mărginit pe dreapta de măceşi în floare. În stânga, scânteiază luciul imens al unui lac. Câteva lebede plutesc pe apa vălurită de vânt. "Ăsta a fost lacul boierului Herescu. Avea şi moşie, intrai pe pământurile lui printr-o poartă de fier, dar el făcea bani din peşte. Vindea prin sate. Mai încolo, şi moş Sântion arată cu mâna spre nord, era moşia unui boier Cantacuzin. A stăpânit-o până în 1918, iar atunci statul a împărţit-o la ţărani, în loturi de câteva pogoane. Ca să aibă apă când veneau la muncă, oamenii s-au asociat şi au săpat fântâni. Era plin de fântâni cu cumpănă pe aici. Erau multe, ca stâlpii de telegraf". Aurică Tudor, cu numai câţiva ani mai tânăr decât vecinul său Sântion, îi întăreşte spusele cu un ton energic, aşa, ca nu cumva să cred că ei exagerează: "Erau fântâni peste tot. A lui Gheorghe Bizon. A lui badea Costache Florea. A lui Bănică Mangeac. A lui Sântion Vâslan. A lui Paul al lui Sfântu. A lui Petcu. Uite, aia de acolo, din marginea lacului, e a lui Petcu, fântână veche, săpată dinainte de CAP". O
văd. O fântână cu cumpănă, ca un cocostârc uriaş, înţepenit în iarba crudă a câmpiei. Lemnul furcii şi al cumpenei pare pictat cu o pensulă subţire, muiată într-o pastă cenuşie. Un obiect delicat, zvelt, discret, împlântat în vegetaţia expansivă, clocotitoare. Ne apropiem. Praful drumului ne intră în nări, în ochi. Pietrele sună sec sub tălpi. Vântul poznaş i-ar fi furat pălăria lui moş Sântion, dacă bătrânul nu ar fi îndesat-o pe cap. Se opreşte lângă furca înaltă a fântânii. Se sprijină în baston şi îşi trage un pic sufletul. Cumpăna stă nemişcată în văzduhul plin de soare şi de mirosuri de ierburi şi baltă. Ghizdul e din beton. Pe peretele exterior e încrustat un an: 1932. "Nu vă luaţi după dată. Atunci i-au pus tubul ăsta, dar fântâna e săpată cu mult înainte. Are suta de ani. E mai bătrână decât noi". La fântâna Petcului şi-au astâmpărat sătenii setea până prin anii optzeci. Ce s-a întâmplat atunci oamenii nu îşi mai amintesc, dar fântâna a fost abandonată şi s-a părăginit. Apa ei curată şi bună s-a mâlit. Zeci de ani alinase gâtlejuri uscate de sete. Aşa a rămas, neîngrijită, ocolită ca un pom sterp, până în ziua în care lui moş Sântion, pe atunci de vreo şaizeci de ani, proaspăt pensionat al unui combinat din Ploieşti şi întors acasă, în satul lui, i s-a făcut milă de fântâna părăsită şi a luat iniţiativa curăţirii ei. "Treceam într-o zi pe drumul ăsta cu căruţa, cu vărul meu, Ion Sântion. Am oprit şi m-am dus la fântână. Am aruncat un bolovan şi am ascultat. "Auzi, frate, are apă!" În fundul fântânii zăceau lemne şi frunze putrezite. I-am zis vărului meu: "Hai să ne ocupăm de fântâna asta a lui Petcu. E păcat să stea aşa!" M-am dus cu vărul acasă, am luat frânghii groase, am mai chemat şi alţi oameni şi ne-am pus pe treabă. Am vrut să mă bag eu în fântână, dar până la urmă s-a băgat vărul meu, că era mai subţire şi mai uşor. A scos de acolo o roată de fier, roata veche a fântânii. Un consătean de-al nostru, Dinu Gheorghe, avea un salcâm mare în curte, cu înfurcitură. L-a tăiat, l-a cioplit şi din salcâmul ăla am făcut furca. Am găsit apoi şi lemn pentru cumpănă. Unul, Oprea Ion, a dat găleata şi a comandat la fierari lanţul pe care îl vedeţi". Văzându-ne strânşi în jurul fântânii, o femeie lasă sapa şi vine spre noi, curioasă. "E bună fântâna asta, că-i apa curată. Nu mai trebuie să car după mine bidonul cu apă de acasă. Când mi se face sete, dând cu sapa sau când mă pun să mănânc, vin aici şi scot o găleată".
Moş Sântion o ascultă mulţumit. A ştiut el cât de folositoare poate fi fântâna Petcului. Continuă să stea aşa, sprijinit în baston. E om de-al locului, e născut aici, în Jilavele. Tatăl lui stăpânea pe vremuri peste treizeci de pogoane de pământ, pe care le-a împărţit apoi copiilor săi. Nimeni din familia lor, a Sântionilor, nu a fost fântânar. În tinereţe, a muncit pământul. Târziu, pe la vreo treizeci şi patru de ani, s-a dus şi s-a angajat la un combinat prin Ploieşti. A redescoperit câmpul, cu fântânile lui, multe părăsite, abia după ce s-a pensionat. Îşi povesteşte viaţa în câteva propoziţii. Caut în jur o placă, o piatră măcar, pe care să găsesc înşiruite numele celor care au salvat fântâna Petcului. Nicăieri nicio urmă. Nici măcar nu le-a trecut prin minte să îşi scrie numele la vedere, ca orice trecător care îşi astâmpără setea să ştie cui datorează cana de apă rece. Oamenii aceştia nu vor laude pentru faptele lor. Tudor Sântion nu a vrut să câştige nimic, nici măcar mulţumirile celorlalţi. I-a fost de ajuns să vadă din nou cum sătenii lui beau apă din fântâna Petcului. Le cere oamenilor numai un singur lucru: să o păstreze aşa cum e acum, funcţională, iar apa să rămână curată.
Apa furată
Sub crengile splendid înflorite ale unui salcâm singuratic, în mijlocul lanului de grâu verde, stă pitit un tub de beton. Moş Sântion se apropie încet, înfigând vârful bastonului în troscotul de pe marginea drumului. Îi aud foşnetul paşilor şi respiraţia de om neliniştit. Nu spune nimic, dar îl văd preocupat, nemulţumit, cuprins de o mare dezamăgire. Înaintează, uitându-se fix la ceea ce bănuiesc eu că ar fi o fântână, dar una abandonată, jefuită, distrusă de mână omenească. Mă ţin după el. S-a oprit şi vântul din suflarea sa, care întărâtă uscăciunea. Un şarpe negru se retrage prudent din calea noastră şi dispare alunecând printre ierburi. Ajungem la ghizdul fântânii. Bătrânul se opreşte şi priveşte către un ciot metalic, cu tăietura franjurată şi constată sec: "Au furat sonda, au furat găleata şi lanţul!". Nicio piesă din metal nu a fost iertată. "Auzisem eu ceva, mai întrebam oamenii ce mai e pe la fântâna lui Ghiocel Vâslan, şi îmi spuneau că aşa, şi aşa, dar nu am ştiut că a ajuns chiar în halul ăsta, fântâna săpată şi de mâinile mele!" Fântâna Vâslanului a fost construită aici, în mijlocul câmpului, cândva, prin anii '60, la puţin timp după colectivizare. Vâslan era finul lui Sântion şi voia să facă o fântână unde avusese pământul. Au găsit tuburi de beton la un vecin, au mai adus şi de la Ciorani, unde era o făbricuţă. Le-au urcat unul câte unul în căruţe şi le-au adus aici în mijlocul câmpiei. S-au pus pe săpat. Se asociaseră câţiva bărbaţi şi săpau cu rândul, cât rezista fiecare, după puterile sale. Au săpat şi au scos pământul timp de douăsprezece zile. "Noi am crezut că terminăm repede, în trei zile. Ne-am apucat de treabă într-o zi de martie, de Mucenici. Ţiu minte că am adus o oală mare şi am fiert mucenicii aici, în câmp". Dă un ocol fântânii, apoi se opreşte şi se apleacă peste margine să privească în abisul strâmt, unde se coborâse cu cincizeci de ani în urmă cu un târnăcop în mână. Acum, în adâncul fântânii zace o apă murdară. Lângă moş Sântion se aşează, la fel de mâhnit, şi vecinul său, Aurică Tudor. "Mai demult, primul lucru pe care îl făceau oamenii primăvara era să cureţe fântânile. Abia după aia se apucau de arat şi de alte lucrări. Acum nu se mai ocupă nimeni. Stau fântânile necurăţite. Dar apa asta din câmp e mult mai bună decât aia din sat. Avem în curte puţ cu pompă electrică, scoatem apa apăsând pe buton, dar nu e ca asta! Numai că uite, dacă fântâna nu e îngrijită, nici apa nu mai rămâne bună". Moş Sântion e tăcut. Se uită şi parcă nu-i vine să creadă că fântâna lui Ghiocel Vâslan a fost jefuită. Cine ştie dacă se vor mai găsi mâini de gospodar să o îngrijească. Frunzele salcâmului se vor scutura uscate, în fiecare toamnă, şi vor îngroşa stratul depus peste apa din adânc.
Fântâna din raiul de altădată
De la salcâmul înflorit, o apucăm pe un drum înierbat, plin de gropi şi de şanţuri. Ajungem la fântâna lui Ion al Babii. Stă singuratică, fără niciun pom care să-şi lase umbra în jurul ei. Un stâlp de beton decojit, găurit pe alocuri, încât i se vede cofragul din fier, se arcuieşte scurt peste ghizdul fântânii. Din fericire, roata e la locul ei, şi lanţul. Asta îl mai înveseleşte un pic pe moşul Sântion. Îl face nostalgic. "Ştii cum era aici pe vremuri? Era raiul, frate! Avea omul vie, meri, pruni, iar pogoanele fiecăruia erau împrejmuite cu salcâmi. La fântâna asta veneau femeile cu ulcioarele, că pe atunci nici pomeneală de sticle sau de bidoane din astea de plastic care ajung acum să plutească pe gârlă. Nu, ulcioare, şi dacă se întâlneau femeile aici, mai stăteau şi la o vorbă. Apoi a venit CAP-ul şi a ras totul. Au scos viile, au smuls pomii, au nivelat tot". Vecinul său, Aurică Tudor, îi ia vorba din zbor: "Atunci s-au distrus multe fântâni. Le-au părăsit. Tractoarele care arau le mai atingeau cu plugurile. Furcile şi cumpenele au fost puse jos şi date focului". Fântâna a scăpat de la distrugere. E din 1940. Poate şi soldaţii celui de-al doilea război mondial au băut apă din ea. În jurul ei, peisajul s-a schimbat complet. Au dispărut viile, pomii, crângurile de salcâmi. Au dispărut glasurile femeilor care plecau cu ulcioarele pline cu apă. Au dispărut jocurile copiilor care păzeau strugurii copţi. În jurul ei, sunt acum tarlale cu grâu şi floarea-soarelui. Uneori, mai opreşte câte un căruţaş să-şi adape calul. După zeci de ani, fântâna lui Ion al Babii încă mai astâmpără setea celor care umblă prin şesul Jilavelor. Opresc căruţaşii să-şi adape caii, opresc şi tractoriştii, topiţi de căldură. Vine vara cu vipia ei şi, zilnic, va scârţâi lanţul pe roată şi găleata va plesni în cădere luciul apei din adâncuri.