Fântânile Bărăganului

Dumitru Badita
Fântâna lui Petcu

Moș Tudor Sântion tocmai s-a întors de la ma­ga­zin și s-a întins în pat să se odihnească. L-au obosit și dru­mul, și căldura, iar praful mânat de vânt dinspre câm­pie i-a intrat în ochi și l-a făcut să lăcrimeze. E singur. Nevasta i-a murit cu ani în urmă. Copiii sunt pe la casele lor, cu nepoți. Bătrânul își duce singurătatea într-o casă din marginea comunei Jilavele, undeva pe lângă Dridu, în județul Ialomița. E o dimi­neață de mai strălucitoare și dalbă, cu salcâmi înfloriți prin grădini, pe câmp, prin crânguri, o împărăție a sal­câmilor, neprihănită, care nu știe de zbaterile oame­nilor. Deodată, moșul aude o voce de bărbat stri­gân­­du-l la poartă. Cine să fie? Se ridică în picioare, își ia bastonul, își pune pălăria și, încet-încet, se ivește în cadrul ușii. E Aurică Tudor, vecinul lui de peste drum! "Ce-i, ce s-a întâmplat?" "Hai, că a venit ci­­neva de la București să mergem la fân­tâni!". (De câte ori tulbur tihna cuiva, pentru a face un repor­taj, îmi amintesc faza aia din "Nea Mărin Miliar­dar", cu reporterii și fotografii, aler­gându-l pe pro­ta­go­nist, care se întoarce, exasperat, și îi întreabă: "Bă, voi nu aveți sirvici'?!" Ei bine, serviciul meu, în această sâmbătă de mai, lumi­noa­să și zumzăitoare, e să aflu tainele vechilor fântâni din care încă își mai astâm­pără setea, din primă­vară până în toamnă, prășitorii de vie, de porumb, trac­toriștii, căruțașii, caii, poate ielele, poate sufle­tele rătăcitoare, în nopțile când Carul Mare își spri­jină oiștea pe Vârful Penteleului.)
Traversăm șoseaua principală, apoi intrăm pe un drum pietros, mărginit pe dreapta de măceși în floa­re. În stânga, scânteiază luciul imens al unui lac. Câ­teva lebede plutesc pe apa vălurită de vânt. "Ăsta a fost lacul boierului Herescu. Avea și mo­șie, intrai pe pământurile lui printr-o poartă de fier, dar el făcea bani din pește. Vindea prin sate. Mai încolo, și moș Sântion arată cu mâna spre nord, era moșia unui boier Cantacuzin. A stăpâ­nit-o până în 1918, iar atunci statul a împărțit-o la țărani, în lo­turi de câteva pogoane. Ca să aibă apă când veneau la muncă, oamenii s-au asociat și au săpat fântâni. Era plin de fântâni cu cumpănă pe aici. Erau multe, ca stâlpii de telegraf". Aurică Tudor, cu numai câțiva ani mai tânăr decât vecinul său Sântion, îi întărește spusele cu un ton energic, așa, ca nu cumva să cred că ei exagerează: "Erau fân­tâni peste tot. A lui Gheorghe Bizon. A lui ba­dea Cos­tache Florea. A lui Bănică Mangeac. A lui Sân­­tion Vâslan. A lui Paul al lui Sfântu. A lui Petcu. Uite, aia de acolo, din marginea lacului, e a lui Petcu, fântână veche, săpată dinainte de CAP". O văd. O fân­tână cu cumpănă, ca un cocostârc uriaș, înțepenit în iarba crudă a câmpiei. Lemnul furcii și al cumpenei pare pictat cu o pensulă subțire, muiată într-o pastă cenușie. Un obiect delicat, zvelt, discret, îm­plântat în vegetația expansivă, clocotitoare. Ne apropiem. Praful drumului ne intră în nări, în ochi. Pietrele sună sec sub tălpi. Vântul poznaș i-ar fi furat pălăria lui moș Sân­tion, dacă bătrânul nu ar fi îndesat-o pe cap. Se oprește lângă furca înaltă a fântânii. Se sprijină în baston și își trage un pic sufletul. Cumpăna stă nemișcată în văz­duhul plin de soare și de mirosuri de ierburi și bal­tă. Ghizdul e din beton. Pe peretele exterior e încrustat un an: 1932. "Nu vă luați după dată. Atunci i-au pus tubul ăsta, dar fântâna e săpată cu mult înainte. Are suta de ani. E mai bătrână decât noi". La fântâna Petcului și-au astâmpărat sătenii setea până prin anii optzeci. Ce s-a întâmplat atunci oamenii nu își mai amintesc, dar fântâna a fost abandonată și s-a părăginit. Apa ei curată și bună s-a mâlit. Zeci de ani alinase gâtlejuri uscate de sete. Așa a rămas, neîngrijită, ocolită ca un pom sterp, până în ziua în care lui moș Sântion, pe atunci de vreo șai­zeci de ani, proaspăt pensionat al unui combinat din Ploiești și întors acasă, în satul lui, i s-a făcut milă de fântâna părăsită și a luat inițiativa curățirii ei. "Treceam într-o zi pe drumul ăsta cu că­ruța, cu vărul meu, Ion Sântion. Am oprit și m-am dus la fântână. Am aruncat un bolovan și am ascultat. "Auzi, frate, are apă!" În fundul fântânii ză­ceau lemne și frunze putrezite. I-am zis vărului meu: "Hai să ne ocu­păm de fântâna asta a lui Petcu. E păcat să stea așa!" M-am dus cu vărul acasă, am luat frânghii groa­se, am mai chemat și alți oameni și ne-am pus pe trea­bă. Am vrut să mă bag eu în fântână, dar până la urmă s-a băgat vărul meu, că era mai subțire și mai ușor. A scos de acolo o roată de fier, roata veche a fântânii. Un con­sătean de-al nostru, Dinu Gheorghe, avea un salcâm mare în curte, cu înfurcitură. L-a tăiat, l-a cioplit și din salcâmul ăla am făcut furca. Am găsit apoi și lemn pentru cumpănă. Unul, Oprea Ion, a dat găleata și a comandat la fierari lanțul pe care îl ve­deți". Văzân­du-ne strânși în jurul fântânii, o femeie lasă sapa și vine spre noi, curioasă. "E bună fântâna asta, că-i apa curată. Nu mai trebuie să car după mine bidonul cu apă de acasă. Când mi se face sete, dând cu sapa sau când mă pun să mănânc, vin aici și scot o găleată".
Moș Sântion o ascultă mulțumit. A știut el cât de folositoare poate fi fântâna Petcului. Continuă să stea așa, sprijinit în baston. E om de-al locului, e născut aici, în Jilavele. Tatăl lui stăpânea pe vremuri peste treizeci de pogoane de pământ, pe care le-a împărțit apoi copiilor săi. Nimeni din familia lor, a Sântionilor, nu a fost fântânar. În tinerețe, a muncit pământul. Târziu, pe la vreo treizeci și patru de ani, s-a dus și s-a angajat la un combinat prin Ploiești. A redescoperit câm­pul, cu fântânile lui, multe părăsite, abia după ce s-a pen­sionat. Își povestește viața în câteva propoziții. Caut în jur o placă, o piatră măcar, pe care să găsesc înși­­ruite numele celor care au salvat fântâna Petcului. Nicăieri nicio urmă. Nici măcar nu le-a trecut prin min­te să își scrie numele la vedere, ca orice trecător care își astâmpără setea să știe cui datorează cana de apă rece. Oamenii aceștia nu vor laude pentru faptele lor. Tudor Sântion nu a vrut să câștige nimic, nici mă­car mulțumirile celorlalți. I-a fost de ajuns să vadă din nou cum sătenii lui beau apă din fântâna Petcului. Le cere oamenilor numai un sin­gur lucru: să o păstreze așa cum e acum, funcțională, iar apa să rămână cu­rată.

Apa furată

Sub crengile splendid înflorite ale unui salcâm sin­guratic, în mijlocul lanului de grâu verde, stă pitit un tub de beton. Moș Sântion se apropie încet, înfi­gând vâr­ful bastonului în troscotul de pe marginea dru­mu­lui. Îi aud foșnetul pașilor și respirația de om neli­niștit. Nu spune nimic, dar îl văd preocupat, nemul­țumit, cu­prins de o mare dezamăgire. Înaintează, uitân­du-se fix la ceea ce bănuiesc eu că ar fi o fântână, dar una aban­do­nată, jefuită, distrusă de mână omenească. Mă țin după el. S-a oprit și vântul din suflarea sa, care întărâtă uscăciunea. Un șarpe negru se retrage prudent din ca­lea noastră și dispare alunecând printre ierburi. Ajun­gem la ghizdul fântânii. Bătrânul se oprește și pri­vește către un ciot metalic, cu tăietura franjurată și con­­stată sec: "Au furat sonda, au furat găleata și lan­țul!". Nicio piesă din metal nu a fost iertată. "Auzisem eu ceva, mai întrebam oamenii ce mai e pe la fântâna lui Ghiocel Vâslan, și îmi spu­neau că așa, și așa, dar nu am știut că a ajuns chiar în halul ăsta, fântâna săpată și de mâinile mele!" Fân­tâna Vâslanului a fost con­strui­tă aici, în mijlocul câm­pu­lui, cândva, prin anii '60, la puțin timp după co­lec­tivizare. Vâslan era finul lui Sântion și voia să facă o fântână unde avusese pămân­tul. Au găsit tuburi de beton la un vecin, au mai adus și de la Ciorani, unde era o făbricuță. Le-au urcat unul câte unul în căruțe și le-au adus aici în mijlocul câm­piei. S-au pus pe săpat. Se asociaseră câțiva bărbați și săpau cu rândul, cât rezista fiecare, după puterile sale. Au săpat și au scos pământul timp de două­spre­zece zile. "Noi am crezut că terminăm repede, în trei zile. Ne-am apucat de treabă într-o zi de martie, de Muce­nici. Țiu minte că am adus o oală mare și am fiert mucenicii aici, în câmp". Dă un ocol fântânii, apoi se oprește și se apleacă peste margine să privească în abisul strâmt, unde se co­borâse cu cincizeci de ani în urmă cu un târnăcop în mână. Acum, în adâncul fân­tâ­nii zace o apă mur­dară. Lângă moș Sântion se așea­ză, la fel de mâh­nit, și vecinul său, Aurică Tudor. "Mai demult, pri­mul lucru pe care îl făceau oamenii primă­vara era să curețe fântânile. Abia după aia se apucau de arat și de alte lucrări. Acum nu se mai ocupă ni­meni. Stau fântânile necurățite. Dar apa asta din câmp e mult mai bună decât aia din sat. Avem în curte puț cu pompă electrică, scoa­tem apa apă­sând pe buton, dar nu e ca asta! Nu­mai că uite, dacă fântâna nu e în­grijită, nici apa nu mai ră­mâne bună". Moș Sântion e tăcut. Se uită și parcă nu-i vine să creadă că fântâna lui Ghiocel Vâslan a fost jefuită. Cine știe dacă se vor mai găsi mâini de gospodar să o îngri­jească. Frun­zele salcâmului se vor scutura uscate, în fiecare toamnă, și vor îngroșa stratul depus peste apa din adânc.

Fântâna din raiul de altădată

De la salcâmul înflorit, o apucăm pe un drum înier­bat, plin de gropi și de șanțuri. Ajungem la fân­tâna lui Ion al Babii. Stă singuratică, fără niciun pom care să-și lase umbra în jurul ei. Un stâlp de beton decojit, găurit pe alocuri, încât i se vede co­fragul din fier, se ar­cuiește scurt peste ghizdul fântânii. Din feri­cire, roata e la locul ei, și lanțul. Asta îl mai înveselește un pic pe moșul Sântion. Îl face nostalgic. "Știi cum era aici pe vremuri? Era raiul, frate! Avea omul vie, meri, pruni, iar pogoa­nele fiecăruia erau împrejmuite cu salcâmi. La fântâna asta veneau femeile cu ulcioa­rele, că pe atunci nici pomeneală de sticle sau de bi­doane din as­tea de plastic care ajung acum să plutească pe gârlă. Nu, ulcioare, și dacă se întâlneau femeile aici, mai stăteau și la o vorbă. Apoi a venit CAP-ul și a ras to­tul. Au scos viile, au smuls pomii, au nivelat tot". Ve­cinul său, Aurică Tudor, îi ia vorba din zbor: "Atunci s-au distrus multe fântâni. Le-au pără­sit. Tractoarele care arau le mai atingeau cu plugurile. Furcile și cumpenele au fost puse jos și date focului". Fântâna a scăpat de la distrugere. E din 1940. Poate și soldații celui de-al doilea răz­boi mondial au băut apă din ea. În jurul ei, peisajul s-a schimbat complet. Au dis­părut viile, pomii, crân­gurile de salcâmi. Au dispă­rut gla­su­rile femei­lor care plecau cu ulcioarele pline cu apă. Au dis­părut jocurile copiilor care păzeau stru­gurii copți. În jurul ei, sunt acum tarlale cu grâu și floa­rea-soarelui. Uneori, mai oprește câte un căruțaș să-și adape calul. După zeci de ani, fântâna lui Ion al Babii încă mai astâmpără setea celor care umblă prin șesul Jilavelor. Opresc căruțașii să-și adape caii, opresc și tractoriștii, topiți de căldură. Vine vara cu vipia ei și, zilnic, va scâr­țâi lanțul pe roată și găleata va plesni în cădere luciul apei din adâncuri.