Eugen Tănăsescu e preot, dar înainte de a studia Teologia, a absolvit Institutul de Marină şi a şi navigat de câteva ori pe mare. Şi-a dorit mult să bată lumea în lung şi în lat. Dar Dumnezeu a avut alte planuri cu el. În loc de oceane, l-a făcut să-şi dorească o viaţă simplă, de monah, într-un schit. Dar visul nu i s-a împlinit până la capăt. A sfârşit în cele din urmă ca preot misionar, la Constanţa. Acum conduce radioul bisericii şi spovedeşte marinari. E felul său de a nu-şi trăda prima iubire - marea
Biserica arsă
Din fragedă copilărie îl urmăreşte o imagine. Una care nu i s-a şters. Nicicum, niciodată. Era în biserica satului, cu bunicul. Biserica arsese şi era acum neagră. Neagră ca şi stranele, analogul şi sfeşnicele care încă fumegau. Dar, între ele, printre cărbunii încă aprinşi, în mijlocul Sfântului Altar, străjuită de o cruce, înnegrită şi ea de fum, stătea Sfânta Masă. Albă, neatinsă. Era ireal de curată, de parcă focul nu îndrăznise să-i cuprindă muchiile drepte, în faţa cărora preotul preschimba, duminică de duminică, vinul în Sânge şi pâinea în Trup.
"Îmi amintesc că l-am întrebat pe bunicul - «De ce Sfânta Masă nu este şi ea înnegrită de fum?» Mi-a răspuns că e din piatră şi de aceea nu arsese. Dar eu am ştiut de atunci, şi ştiu şi acum, că piatra se înnegreşte într-un incendiu, se afumă, şi că ceea ce aveam de fapt în faţa ochilor era o minune. Prima minune pe care am văzut-o în viaţă. Şi care m-a marcat. Pentru totdeauna".
Şi ar mai fi ceva. O carte. O carte pe care a văzut-o pemasa bunicului. Era întotdeauna acolo. Imensă. Veche. Învelită în hârtie de ziar, aşa cum erau toate cărţile bunicului. Pe asta o citea mereu, pe celelalte, însă, doar din când în când. O Biblie. Cu hârtie subţire şi fină, care foşnea încet, atunci când îi întorceai paginile, aşa cum foşnesc doar bibliile. Altfel decât celelalte cărţi, care au hârtie groasă şi zgomotoasă. Bibliile foşnesc delicat, parcă te îndeamnă să taci atunci când le deschizi.
A vrut şi el să o citească. Şi atunci bunicul i-a spus - "Să începi de la mijloc!". "Cum de la mijloc?! Ce carte mai e şi asta de începe de la mijloc?! Toate cărţile încep cu începutul!". "Asta nu! Pentru că în ea, de fapt, sunt două cărţi - una mai veche şi alta mai nouă! Tu să începi cu cea nouă!".
"Mare lucru nu am înţeles eu pe atunci, începând, aşa cum m-a învăţat bunicul, să citesc din Noul Testament. Dar sfatul lui mi-a rămas şi-l dau şi eu astăzi ca preot. Căci, Biblia, într-adevăr, începe, de fapt, de la mijloc. Cu Noul Testament. Cu Mântuitorul".
Raiul copilăriei
"Două şuruburi prinse cu o piuliţă şi umplute cu catran făceau o pocnitoare. Două trestii legate cruciş şi peste care prindeam un nailon făceau un zmeu. O bucăţică de polistiren în care înfigeam un beţigaş la care legam o pânză era o corabie. Nu aveam jucării, dar ni le meşteream singuri. Creşteam împreună, de-a valma, pe uliţe, nu singuri în faţa unui calculator. Ce bucurie nebună! Să sărim garduri, să furăm corcoduşe, să facem zmee, să jucăm Lapte-Gros, să ne batem, să ne împăcăm. Şi ce spirit de comuniune care, astăzi, s-a pierdut". Şi când spune asta, deşi e tânăr, părintelui Eugen îi scapă un surâs nostalgic. "Noi..."
Anii au trecut apoi, aşternându-se grei peste icoana luminoasă a bunicului. Ba chiar au fost câţiva în care nici nu a mai călcat în satul pierdut în imensitatea Bărăganului. L-a lăsat acolo, într-un ungher al minţii, să se coacă la soarele câmpului. Pe el şi pe bunicul, cantorul cu vorba domoală, cu sfaturi blânde, cu dragoste mare pentru biserică şi slujbele ei. Dar, undeva, departe, într-un colţ de inimă, serile în care stătea la taifas cu el sau dimineţile în care plecau împreună la pescuit şi amiezile în care se întorceau de acolo au rămas. Aşa cum a rămas şi tremurul acela, înainte ca peştele să muşte, iar pluta să înceapă să salte, şi emoţia aceea tainică pe care o avea atunci când se crăpa de ziuă, iar soarele se iţea peste baltă. Lumea copilăriei, în care Dumnezeu îşi aflase loc în inima lui. Aşa, împletit cu iarba Bărăganului şi cu tovarăşii de joacă şi ocrotit de icoana bunicului.
"Adolescenţa a fost mai tumultuoasă. Nu pot să spun că m-am lepădat de credinţă sau de biserică. Doar că nu am mai fost preocupat de ele. La sfârşitul liceului m-am gândit să mă fac marinar. Să dau la Institutul din Constanţa. Nu numai pentru că iubeam marea, ci pentru că iubeam lumea întreagă şi călătoriile. Marea era o imensă poartă care se putea deschide oriunde. Spre orice port, spre orice ţară".
Şi aşa a făcut! A ajuns ofiţer de marină. Doar că marea îl aştepta cu o taină...
Taina unui ţărm
"În anul trei, în vacanţa de vară, studenţii Institutului de Marină pleacă într-un voiaj. Eu am fost pe Marea Neagră şi pe Marea Mediterană. Nu este un voiaj mare, dar pentru mine a fost primul. Unul foarte frumos. Spre finalul acestuia, cu mine s-a întâmplat ceva. Ne apropiam de ţărm. Şi, pe când mă uitam la linia pământului, firavă, învăluită încă în aburul dimineţii, m-a fulgerat un gând - «Ce fac eu cu Dumnezeu? Cum mă apropii de El?». Cumva, într-un fel greu de explicat acum, ţărmul acela pe care abia-l întrezăream în zare mie mi-a evocat prezenţa aceea tainică, delicată, abia întrezărită în copilărie, a lui Dumnezeu. De ceva vreme, împreună cu alţi colegi de la Marină, care erau apropiaţi de biserică, începusem să citesc tot felul de cărţi legate de rugăciune. Dar atunci, pe mare, s-a rupt ceva în mine. Şi, cum aveam Biblia la mine, m-am dus în cabină şi am început să o citesc. Din nou, ca în copilărie. De unde mă învăţase bunicul. De la mijloc... Când am pus piciorul pe ţărm eram schimbat. Aveam alte priorităţi".
Şi tace. Mărturisirea aceasta abruptă l-a înmuiat. Părintele Eugen Tănăsescu e un preot tânăr, plin de viaţă, trepidant chiar. I-a plăcut mereu să acţioneze, nu să contemple sau să mediteze. Şi totuşi, vorbind cu el, acum, în studioul cu pereţi vătuiţi de la postul de radio pe care-l conduce, stând atât de aproape, suflet lângă suflet, am impresia că în ochii săi albaştri pot să întrezăresc un abis. Abisul care cheamă abisul, vorba psalmistului. Golul şi dorul acela intens şi nemărturisit care-i face pe marinari o specie aparte de oameni. Una în stare să stea luni de zile fără să vadă pământul, despărţiţi de hăul albastru de sub ei doar prin pereţii subţiri ai vaporului. Năprasnici şi, în acelaşi timp, melancolici. Statornici şi, totodată, în stare să se schimbe, luând mari hotărâri doar în câteva clipe. Oamenii mării. Oameni ca marea. "Marinarii sunt totuşi oameni practici. Foarte practici. Pe ei nu poţi să îi duci cu vorbe frumoase. Trebuie să le arăţi lucruri concrete ca să creadă. Dar, dacă ajung la Dumnezeu, sunt foarte hotărâţi pe calea asta".
Îmi spune toate acestea de parcă el, de acum preot, a văzut ceva palpabil în care să creadă. Un altar alb, o Biblie învelită în foi de ziar şi un ţărm amestecat cu ceaţa mi se par suficiente pentru credinţa unui poet, dar nu şi pentru bărbaţi pragmatici, aşa cum se pretind marinarii. Poate că doar se pretind... Poate că în străfundul sufletului lor, la fel ca în adâncul inimii bărbatului acesta zdravăn, cu care vorbesc, cu mâini mari şi o inimă pe măsură, ei sunt de fapt nişte copii. Şi, la fel ca şi aceştia, sunt încă în stare să se uimească, să se întrebe. În faţa unui altar care nu arde sau a unui ţărm care nu a fost încă. Cine ştie...
Sigur e că atunci când Eugen a terminat Institutul, era hotărât să termine cu marinăria şi să ia calea mânăstirii. Aşa, ca să se apropie de Dumnezeu cel care încă nu se ivise. Ca de un ţărm pe care nu-l cunoşti, dar vrei să-l afli. Hotărâre de marinar. Un marinar care a lăsat marea pe ţărm.
"La mânăstire nu mergi ca să faci. Mergi să te re-faci!"
"Să ştiţi că marinarii au multe în comun cu monahii. La fel ca şi ei, trăiesc departe de lume. Uneori, marinarii sunt chiar mai izolaţi decât monahii. Pentru că la mânăstire mai vine câte un mirean, mai pleacă un călugăr, dar pe mare pot trece luni de zile fără să vezi altceva decât apa, cerul şi pe colegii de la bord. E o comunitate mică, în care trebuie să fii foarte atent la relaţiile inter-umane, să te împaci bine cu toată lumea şi să rezolvi orice conflict încă de la început. Altfel nu poţi să străbaţi un ocean. Vrei nu vrei, în fiecare zi vei vedea aceleaşi feţe. Sunt cei mai apropiaţi oameni de tine, mai apropiaţi decât rudele. Apoi, pe mare, la fel ca şi în mânăstire, trebuie să fii cumpătat. Nu numai alimentele sunt limitate, dar chiar şi apa. Ai nevoie de ele până în primul port. Care, uneori, e foarte departe. Nu în ultimul rând, pe un vas e o disciplină destul de strictă. Ai nevoie de ea pentru a putea păstra armonia. La fel ca şi în mânăstire".
Când a plecat din lume, a plecat departe. Tocmai la un schit din Moldova. Ca să lase totul în urmă, aşa cum i-a sfătuit Hristos pe apostoli. Acolo s-a cufundat cu totul în rânduiala monahală. În slujbele de noapte şi în rugăciunea de chilie. "Şi mânăstirea, ca şi marea, te pune faţă în faţă cu tine. Ai timp. Mult timp. Să te descoperi. Să te înţelegi." Asta a şi făcut. Luni de-a rândul. Încercând să se dumirească, să-şi astâmpere setea de Dumnezeu. Până într-o seară...
Îşi păstrase o singură legătură cu lumea. Un aparat de radio. La el asculta din când un când un post care le vorbea oamenilor despre evanghelie şi despre Hristos. I-a întrebat pe părinţi ce fel de post e acela şi a aflat că e un radioprogram al cultelor neoprotestante. Şi a întrebat de ce biserica ortodoxă nu are şi ea unul asemenea. I s-a răspuns că nu sunt oameni care să-l facă. Şi atunci, fire practică, s-a gândit să-l facă el. Aşa. De unul singur. Părinţii au surâs şi i-au spus că se poate, dar pentru asta va trebui să se întoarcă în lume. Aşa că... a plecat din mânăstire. La fel de brusc precum se şi hotărâse să vină.
"Sunt o fire rebelă. Şi practică. Iar părinţii de la mânăstire au intuit foarte bine acest lucru, atunci când le-am spus că vreau să fac un radio ortodox. Mi-au spus că e foarte bine ce-mi doresc. Dar nu pentru un călugăr. Pentru că un monah nu vine în mânăstire ca să facă. Vine să se re-facă! Aşa că am plecat. Dar a fost trist. Nicio plecare din mânăstire nu poate fi bucuroasă. Pentru că acolo îl afli pe Hristos. În rugăciune, în slujbe, în serile lungi în care meditezi la viaţă, la tine. Toate acestea te hrănesc şi ai parte de bucurii, aşa cum în lume nu există. Şi care, odată plecat de acolo, nu le vei mai regăsi niciunde. În afară de asta, atunci când părăseşti o obşte în sânul căreia ai stat mai mult timp ai senzaţia că îi trădezi pe cei rămaşi acolo. Ca şi cum ţi-ai părăsi echipajul în timpul furtunii".
Misionar
A avut şansa unui episcop care să-l înţeleagă. Î.P.S. Teodosie al Tomisului abia venise la Constanţa şi, când l-a auzit vorbind de un radio ortodox, i-a spus simplu: "Fă-l!" "Cum?" "Cum ştii tu! Eu te ajut!".
Şi aşa a şi fost. S-a zbătut după aprobări, după frecvenţă, după echipamente. Pe vas, ar fi fost inginer specializat în radiocomunicaţii. Şi asta i-a prins bine în noua lui meserie. După doi ani, în 2004, l-au şi inaugurat. Chiar de ziua Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. I-au spus "Radio Dobrogea", căci e un post generalist care, în haina unui radio ortodox, te lasă să asculţi şi ştiri din lumea largă şi muzică bună, nu neapărat bisericească. Şi acum, când vorbim, o facem într-unul din studiourile acestui radio. Unul micuţ şi intim, numai bun de stat la taifas despre lume, oameni şi Dumnezeu. Între timp, fostul ofiţer de marină Eugen Tănăsescu a devenit părintele Eugen. Pe mare nu a mai plecat. Nu mai avea cum. În schimb, e aproape de oamenii ei, cărora le ştie deja tainele. Şi metehnele.
De mânăstire însă nu s-a lecuit cu totul. Mai merge şi acum şi rămâne la schit câteva nopţi ca să-şi îmbibe sufletul de rugăciune şi de linişte. Slujeşte acolo şi apoi se întoarce în lume. Ca să pescuiască suflete pe care să le verse mai apoi în poala Domnului.
Ucenicii marinari
Aflând de el, au venit unul câte unul: "Să ştiţi că îţi trebuie ceva curaj să fii cu adevărat creştin. E nevoie de curaj până şi la prima spovedanie. Să mergi la un necunoscut şi să-i pui înainte toate petele strânse în suflet. Tot ceea ce ai adunat murdar. Lucruri de care, poate, îţi este ruşine. Dacă le câştigi încrederea, marinarii au acest curaj. Ţi se încredinţează apoi cu totul. Dar nu e uşor să-i aduci până aici. Trebuie să fii foarte sincer cu ei. Şi direct. Pe mare nu poţi să minţi, să te dai ceea ce nu eşti, în câteva ore, slăbiciunile îţi ies la iveală. E ca şi cu creştinul în faţa lui Dumnezeu. Nu ai unde să te ascunzi". El nu s-a ascuns. Nu avea unde.
Am ieşit din studioul micuţ de la Radio Dobrogea. Ne plimbăm pe malul mării. Părintele îmi vorbeşte despre ce face acum: misiune. Ceea ce şi-a dorit întreaga viaţă. Să facă ceva pentru Dumnezeu. Ceva concret şi, în acelaşi timp, imponderabil. Să-i aducă oameni.
Cât despre mare, ei bine, marea trăieşte în viaţa lui prin marinarii care-i sunt ucenici. Şi poate că în scaunul spovedaniei, atunci când ei îi povestesc păţaniile lor, trăieşte şi el fiorul lor în faţa furtunii sau a singurătăţii. Cumva, navighează şi acum, prin ei. Nu are mulţi fii spirituali. E şi prea tânăr pentru asta. Dar despre ei vorbeşte ca şi cum i-ar şti de o viaţă. Şi ştie despre marinarii lui mult şi multe. De exemplu, ştie că "nu poţi să le spui poveşti. Ei vor un Dumnezeu foarte practic. Lor trebuie să le faci veşnicia palpabilă. Să o faci la fel de reală ca şi elicea vaporului care propulsează vasul. Nu o vezi, dar ea îl face să înainteze". Şi mai ştie că pentru ei nu contează distanţele de aici, de pe ţărm. Şi de aceea sunt în stare să meargă oriunde, după un preot bun. Şi mai ştie că sunt oameni foarte hotărâţi pe calea bisericii. Şi foarte solidari. Pentru că, pe mare, orice decizie îi afectează pe ceilalţi. În condiţii limită îi poţi salva sau, dimpotrivă, îi poţi duce la moarte sigură. La fel cum un preot poate pune umărul la mântuirea credincioşilor sau, dimpotrivă, la stingerea lor lăuntrică. Şi, de multe ori, poţi să greşeşti. "La fel cum a făcut comandantul Titanicului. A mărit viteza pe timp de noapte, pe o mare plină de aisberguri. Ceea ce i-a fost fatal. Lui, echipajului şi majorităţii pasagerilor. Şi totul pentru ce? Pentru ca să ajungă cu o zi mai repede la New York, ca să se poată făli cu asta. Lecţia scufundării Titanicului e foarte bună pentru viaţa duhovnicească. Pe drumul mântuirii nu trebuie să te pripeşti şi, foarte important, nu trebuie să iei niciodată decizii doar ca să-ţi cultivi mândria".
Îl întreb dacă se va mai întoarce vreodată pe mare. Sau la mânăstire, care tot un fel de mare este, doar că e în interior şi e chiar mai mare decât oceanul, iar voiajele sunt mai lungi.
"Nu. Pe mare nu mă voi mai întoarce. Nu mai am cum şi nici nu mai doresc. Când am plecat la mânăstire am renunţat la ea. Pentru totdeauna. Dar la mânăstire... Cine ştie. Am vorbit şi cu soţia, de multe ori, pentru că şi ea iubeşte viaţa monahală. Dar, deocamdată, îmi doresc să fiu ceea ce sunt acum. O voce la radio care face misiune. Nu ştiu ce-mi va scoate viaţa în faţă de acum încolo. Până la urmă, e ca şi pe mare - dacă ţi-ai găsit calea nu-ţi mai pui problema cum se termină sau în ce zi vei ajunge în port. Ştii doar că-l ai în faţă. Şi vei ajunge".