Iisus, cel de fiecare zi
În dimineaţa aceea de martie 1952, când Iuliana lui Beldean s-a pornit pe uliţă, din poartă în poartă, să le spună oamenilor că s-a prăpădit Maştei, satul întreg s-a înnegurat. Murise omul pe care moartea părea să-l fi uitat pentru totdeauna acolo, printre ei. Murise Maştei cel singuratic, cel mai bătrân om din Osoi şi poate din lume! Nori negri, ca baticurile văduvelor, s-au abătut dinspre Cluj, grăbiţi la priveghi de clopotele bisericuţei de lemn . "S-o prăpădit bietu' ce Maştei!". "S-o prăpădit bietu' ce Maştei...". Îngânată de zarva copiilor, vestea i-a scos pe toţi oamenii din cătun la porţile caselor. Nici n-a ajuns bine dintr-un capăt în celălalt al satului, că s-a pus pe o ploaie grea, apăsătoare, ca-n zilele în care, găsindu-l pe Maştei întins pe un pat de fân în şura lor, oamenii din sat dădeau fuga în şpaiţ, să-i aducă ceva de mâncare. "Iar avem musafiri! Hai să punem un păhărel de ţuică şi un dărab de mâncare pentru bietul om!".
De când era lumea lume, generaţie după generaţie, oamenii din Osoi au avut grijă de Maştei ca de propriii lor bunici. "Omul nimărui", veneticul ajuns în sat pe când niciunul dintre cei în viaţă nu se născuse măcar, bătrânul Maştei, omul de care moartea uitase, devenise unul de-ai lor. Nu era familie care să nu-l fi găzduit, o noapte măcar, pe prispa casei, nu era familie care să nu-şi fi rupt, cu toată foametea anilor de sărăcie şi de război, un dărab de mămăligă şi o ceapă, ca să le împartă cu Maştei. Pentru oamenii cu frica lui Dumnezeu, bătrânul Maştei fusese, mereu şi mereu, repetat ca-ntr-o mătanie, Iisus-ul în chip de sărac care le călca pragul pentru un loc unde să pună capul în nopţile ploioase, flămândul care are nevoie de o prescură cât de mică de mâncare, însetatul căruia creştineşte se face să-i ieşi în întâmpinare cu o ulcică de apă, beteagul pe care scrie la Scripturi să-l speli şi să-l oblojeşti.
O viaţă de pustnic
Maştei nu cunoscuse nici banul, nici confortul. Şi nici nu punea seamă pe lucrurile astea. A trăit toată viaţa ca un pustnic, mulţumindu-se cu puţinul ce le prisosea celorlalţi, atent, mereu, să nu fie corvoadă pentru nimeni. A refuzat tot timpul să doarmă în vreo cămeruţă, într-un pat, "ca oamenii". Vara se culca pe unde apuca, sub cerul liber, când bătea o ploicică, se ascundea pe sub un pom, într-un pridvor sau într-o şură, iar iernile îşi găsea loc în vreun fânaţ mai ferit sau în poieţi, lângă animalele ţăranilor din sat. "Se învelea cu o bundă, de era frig, iar ca să-şi pună sub cap nu cerea altceva decât o bucată de lemn!", şi-l aminteşte badea Simion Găvruş, privind spre poiata din curtea sa, în care bătrânul a dormit de atâtea ori... Oţelit de traiul greu, Maştei avea o forţă ieşită din comun. "Era un om zdravăn, cum n-ai mai pomenit. Aşa, cât io cu Delu, încă mai bine, apoi înalt şi gros", îmi explică badea Găvruş, arătând spre Alexandru Duma, un vecin bine legat, în puterea vârstei. Bătrânii de azi şi-l amintesc şi acum pe Maştei cărând, la peste 100 de ani, corni grei de lemn dintr-o pădure aflată peste câteva dealuri de sat, la peste 4 kilometri distanţă!
Îi plăcea mult să meargă la pădure lui Maştei! Acolo era "în legea lui", hălăduind ziua întreagă printre arbori şi tufe, apoi pe pajişti şi prin livezi, prin poieniţe, singur cu gândurile sale, scrutând orizontul cu ochii aceia întunecaţi, al căror mister nimeni nu a reuşit să-l desluşească... Când se apropia toamna, Maştei nu se dădea pe-o lume! Se afunda din nou în pădure, în căutarea lemnelor de foc. Făcea grămezi mari, "ca bodiul de fân", pe care le lua la spinare şi le aducea, cu pasul său mare, repezit, familiilor din sat. Stătea numai cât să-şi tragă sufletul şi să-şi ia
"premânda", mâncarea cu care îl aşteptau sătenii, apoi o lua din nou din loc, singur, doar el cu gândurile sale. Până în ultimii ani ai vieţii, când vârsta i-a mai înmuiat puterea, muncise pentru fiecare îmbucătură de pâine pe care i-au dat-o oamenii şi pentru fiecare petec de fân pe care s-a întins prin bătăturile Osoiului. Indiferent la ce muncă se înhăma, răsplata pe care o cerea era aceeaşi: un dărab de mămăligă şi ce-o mai fi pe lângă ea.
Era un om liber. Un singuratic care îşi luase lumea în cap la 40 şi ceva de ani, când a plecat din Valea Loznei. Din sat în sat, a ajuns până în Osoi. Un colţ de rai ascuns între dealuri pline de livezi, despărţite de firicele de apă, în care oile se bălăcesc cât e ziua de lungă. Aici, la Osoi, a dat peste oameni primitori, care nu l-au luat în râs pentru că nu era însurat şi nici nu l-au batjocorit că nu-şi ridicase barem o căsuţă până la vârsta sa. Nimeni nu l-a judecat şi nimeni nu a stat să-l descoasă ce anume l-a mânat să se ascundă de lume, într-un capăt de ţară precum Osoiul. "Cine ştie ce-o fi pătimit bietu' de Maştei şi ce păcate grele duce în suflet?". Lumea a înţeles că Maştei ducea cu el vreun mare blestem sau vreun necaz greu şi l-a lăsat cu ale lui. Aşa a trăit omul, în bună pace, în Osoi, peste 100 de ani...
De-un leat cu brazii
De la o vreme, imediat după Al Doilea Război Mondial, se dusese vestea că Maştei ar fi cel mai bătrân om din ţară sau chiar din lume. Dar ţăranii din Osoi nu puseseră prea mult seamă pe asta, aveau ei alte griji. Pentru ei, Maştei avea, cum avusese şi pentru părinţii lor, "ca la 100 de ani". Nimeni nu-l cunoscuse altfel decât bătrân! Odată, însă, într-un an, îşi amintesc cei mai în vârstă dintre locuitori, s-a făcut un fel de festivitate în curtea şcolii din comună, la Ciubăncuţa, iar învăţătorul şi alţi oameni de vază din sat l-au adus pe Maştei în faţa copiilor şi le-au zis că om mai bătrân ca el nu s-o mai pomenit cât îi lumea de largă. Atunci, copiii i-au cântat bătrânului Maştei "Mulţi ani trăiască!", i-au cântat cu glas tare, cum îi rugase învăţătorul cu o zi înainte de serbare. Arăta bătrân de tot Maştei din Osoi, cu riduri arse de soare şi înăsprite de vânt, dar părul tot nu-i era cu totul alb, iar de mişcat, se mişca precum un holtei. Nu mai auzea aproape deloc, dar avea o privire de foc, atentă după orice mişcare, îndărătul ochilor aceia negri şi misterioşi, mi-l descrie badea Simion. N-a mai trecut mult, iar doctori mari de la oraş au început să vină să-l cerceteze pe bătrân. Asta le-a dat de bănuit ţăranilor că, într-adevăr, era ceva ieşit din comun cu Maştei al lor. Nu mai departe de 3 zile înainte să moară, domnii de la oraş veniseră din nou. Au zis că vor să-l tragă în chip, iar femeile din sat l-au spălat şi l-au aranjat, i-au pus cămaşă nealcoşă, de costum popular, să nu se facă Osoiul de mândra minune, când or veni să-l pozeze pe Maştei. Au ales şi un loc frumos pentru poză, în spatele unei case din josul comunei, între nişte brazi falnici, de-un leat cu moşul. "Maştei era bine, că doar mama l-o dus la pozat. Nu avea niciun bai, se miraseră şi domnii ceia cum se poate ca un om de etatea sa să arate aşa bine... Şi, numa' bine, după 3 zile, Maştei nu mai era!", îşi aminteşte Maria Szabo. Moartea îl uitase printre coclaurile înverzite ale Osoiului, în cel mai îndepărtat cotlon din Raionul Dej de odinioară, dar, de cum a devenit "cineva" bietu' Maştei, de cum a fost căutat de domnii cei mari de la Bucureşti, uite că şi-a amintit şi moartea de el... La asta se gândeau bătrânii satului, în dimineaţa ploioasă de 16 martie 1952. Între timp, câţiva ţărani mai vrednici se apucaseră deja să pună mână de la mână ca să-i facă lui Maştei o îngropăciune creştinească şi o slujbă de pomenire, aşa cum se cădea pentru unul de-ai lor.
De cum a aflat satul despre moartea lui Maştei, Iuliana Beldean s-a pus pe drumuri, să rezolve cu actele de "comândare" pentru Pop Maftei, cum apărea în scripte Maştei din Osoi. S-a dus la Ciubăncuţa, în comună, la Sfatul Popular, în vreme ce câţiva din sat au fugit tocmai la Valea Loznei, în Raionul Jibou, acolo unde se născuse Maştei. Mare lucru n-au aflat. Pe vremea aceea, actele nu rămâneau prin arhive mai mult de 100 de ani, aşa că nici urmă a certificatului de naştere al lui Maftei Pop, care se născuse, pare-se, hăpt, pe la 1800 şi nu mai dăduse prin satul natal poate şi de 100 de ani... Ce au aflat osoienii în Lozna confirma, însă, interesul cercetătorilor de la Bucureşti, care îl tot căutaseră pe Maştei în zilele din urmă: Maşteiul lor se trăgea dintr-o familie de "nemuritori"; mama sa ar fi trăit către 110 ani, iar sora lui, şi ea, peste 100! Ţăranii au pus cap la cap tot ce-au putut afla şi s-au întors la Sfatul Popular din Ciubăncuţa. Au stat cu toţii şi s-au gândit ce le spunea, pe vremuri, Maştei, când îl iscodeau cam pe când s-a născut. Medicul de la "Dispenzar", care îl consultase la un moment dat, a găsit o fişă pe care notase că pacientul Maftei Pop se născuse la 1804! Asta îi zisese Maştei, pe când era în deplinătatea sănătăţii sale mintale, aşa scrisese şi el acolo. Aşa ştia şi săteanca Iuliana Beldean.
N-au mai stat la parlamentări: secretarul comunei şi-a înmuiat peniţa în călimara cu cerneală neagră şi, cu acribie funcţionărească, s-a pus să completeze Actul de Moarte nr. 8/1952. NUMELE: POP, PRENUMELE: MAFTEI, DATA MORŢII: Anul 1952, Luna Martie, Ziua 15, Ora 20. A AVUT MIJLOACE DE EXISTENŢĂ: A fost întreţinut de alte persoane. PROFESIA: muncitor ziler. A lăsat necompletate numele părinţilor lui Maştei, anul, luna şi ziua naşterii sale. A trecut-o pe Iuliana Beldean drept martor, apoi, la secţiunea "Declaraţie specială", a notat că "fiind înaintat în vârstă, nu i se pot identifica toate datele. S-au completat după declaraţiile martorului când era în viaţă". La final, a mai înmuiat o dată peniţa în călimară şi, de faţă cu toată lumea din biroul Sfatului, a trecut la casetele care îi dăduseră cele mai mari bătăi de cap. UNDE A MURIT: acasă. "Acasă" - toţi au fost de acord că aşa se cuvine să scrie în certificat, pentru că Maştei era peste tot "acasă" în Osoi. Apoi, pe un colţ de ziar "de la Centru", secretarul a mai făcut o dată calculul: 1952 minus 1804. VÂRSTA: 148 de ani. A scris egal, fără îngroşări şi fără evidenţieri, ca şi cum faptul că Maştei din Osoi trăise 148 de ani era cel mai normal lucru din lumea asta. A suflat peste foaie, să se usuce bine cerneala, apoi a pus catastiful în dulapul greu de fier, a tras lacătul peste şi şi-a luat rămas bun de la ţăranii din Osoi, zicând şi el un "Dumnezo bunul să-l ierte pe bietu' ce Maştei!".
Omul şi istoria
148 de ani! Destinul a făcut ca un om obişnuit, fără şcoală, născut la Valea Loznei, care şi-a făcut veacul, la propriu şi la figurat, în cătunul Osoi din Regiunea Cluj, să fie contemporan cu întreaga istorie modernă a României. La 1804, când s-a născut Maştei, ecourile şi emoţia martirajului lui Horea, Cloşca şi Crişan erau încă vii în Ardeal: se petrecuseră cu doar 20 de ani înainte! În 1848, febra revoluţionară a lui Avram Iancu l-a prins pe Maştei în Osoi deja, după mărturiile sătenilor. Era bărbat în putere, cu 20 de ani mai în vârstă decât Avram Iancu, şi trăia lucrând pe la casele oamenilor, în schimbul câte unui blid de mâncare. Primul Război Mondial şi, imediat după aceea, Unirea de la 1918 l-au găsit pe moş Maştei trecut bine de 100 de ani. Dar anii au curs pentru el cum trec, parcă, zilele pentru alţii, şi aşa a trăit şi vremea celui de-al Doilea Război Mondial, şi venirea comunismului... Maştei n-o fi pus prea mult seama pe istorie. Istoria, însă, s-a încăpăţânat să nu uite de bătrân. La mai bine de 60 de ani de la moartea sa, o lucrare despre "Biologia vârstelor", semnată de ilustrul profesor academician I. C. Parhon, apărută la scurt timp după decesul lui Maftei Pop, a ieşit la iveală, după ce fusese pe nedrept ignorată atâta amar de vreme.
"Nu mi-a venit să cred când, la începutul acestui an, am fost sunat şi rugat să verific dacă e adevărat că prin '52-'53 ar fi murit în Osoi un om despre care savantul I. C. Parhon scrisese că ar fi trăit 140 de ani", îşi aminteşte Lazăr Mureşan, secretarul primăriei Ciubăncuţa, din care face parte cătunul Osoi. A mers într-o fugă la Arhivă şi, când colo - ce să vezi? - surpriza avea să fie şi mai mare: 148 de ani! Asta scria, negru pe alb, pe certificatul de deces al lui Maftei Pop. A cerut verificarea la Arhivele de la Cluj, acolo unde se păstrează o copie a actelor de la Ciubăncuţa, şi nu era nici o greşeală. Maştei, bătrânul despre care aveau să-şi amintească toţi osoienii mai în vârstă când au fost întrebaţi, fusese înregistrat ca trăind 148 de ani. Un caz uimitor de longevitate, care făcuse ceva vâlvă înainte de moartea lui Maftei Pop, de vreme ce atrăsese atenţia unor somităţi precum Ana Aslan şi I. C. Parhon, a fost ignorat în România vreme de mai bine de jumătate de secol. Asta cu atât mai mult cu cât cercetări mai riguroase realizate la momentul respectiv, ar fi putut certifica fără putinţă de contestare că Maftei Pop a fost cel mai longeviv om care a trăit vreodată pe faţa Pământului. Există discuţii legate de un chinez care ar fi trăit peste 250 de ani, însă recordul "omologat" al longevităţii îl deţine, cu 122 de ani, franţuzoaica Jeanne Calment (1875-1997). După toate probabilităţile, Maftei Pop a trăit cu mult mai mult de 122 de ani...
Oricum, însemnările savantului I. C. Parhon vin să întărească povestea extraordinară a "nemuritorului" din Osoi. În capitolul IV al cărţii sale "Biologia vârstelor. Cercetări clinice şi experimentale", Parhon se arată impresionat de observaţiile făcute de specialişti pe vremea când trăia Maftei Pop. "Ca putere era tânăr şi era privit ca un fenomen. Avea o forţă musculară puţin obişnuită. A lucrat la maşina de treierat, maşină primitivă, pe care o învârtea cu mâna. Cu o mână trăgea cei doi bivoli puşi la jug. Ducea din pădure trei grinzi, în spinare, de la 2-3 kilometri depărtare, peste dealuri, până la 100 de ani. La 120 de ani, încă putea purta câte un lemn de 10-12 metri, de la 2-3 kilometri. Impresionează relieful muscular pe tot corpul: pectoralii, intercostalii, drepţii abdominali, cu fibrele aparente. Puls 92 pe minut, radiala nu este îngroşată, tensiunea arterială 160 cu 80", scrie, uimit, I. C. Parhon.
Secretele longevităţii: ţuica şi mălaiul
"Adevărul e că pe vremuri, aici, la noi, în Osoi, s-a trăit sănătos. Numai câtă pădure şi câtă livadă avem noi aici, că vara, nici nu se mai văd casele de pruni!", povesteşte entuziasmat Alexandru Duma, un tânăr fermier îndrăgostit de satul copilăriei sale. "Bunicul îmi povestea că dimineaţa, când dormea la noi în şură, îi ducea lui Maştei de mâncare o bucată de mălai, că aşa era pe atunci, şi un pahar de ţuică, să-l ţină până găta buna prânzul. În rest, oamenii mâncau pe atunci foarte simplu: un silvoiz făcut din prune fără zahăr şi poame uscate, grăunţe fierte şi lapte. Maştei avea o ulcică de lut, cam la un litru şi jumătate, umbla cu ea legată la brâu. Cum trecea prin sat, oamenii îl opreau şi îi mai turnau nişte lapte acru. Mâncarea simplă şi sănătoasă l-a ţinut atâta vreme în viaţă pe moş Maştei", crede Alexandru Duma. "Şi păhărelul acela de ţuică bună, de la bunicul, Dumnezo să-l ierte".
Suntem pe un deluşor, în grădina cu pruni "a lui Onuţ". Aici l-au îngropat oamenii pe Maştei, lângă mormântul căuaciului din sat. "Aşa era obiceiul pe vremuri, să îngropi morţii în curtea casei, şi atunci, una dintre familiile la care Maştei a stat mai mult în ultimii ani de viaţă şi cu care s-a avut mai bine, a ţinut să îl îngroape în grădina casei, ca pe unul de-ai lor", îmi povesteşte Ducu Duma. Maştei a murit chiar în curtea casei în care trăia Maria Szabo. Lelea Maria era o copiliţă de şcoală pe atunci, dar îşi aminteşte la perfecţie pregătelile familiei. "Tot satul a venit la înmormântare, cu mic, cu mare, unul nu a lipsit", spune lelea Maria, în vreme ce îmi arată moviliţa de pământ sub care l-au îngropat pe Maştei. I-au pus o cruce de lemn, cum se punea pe vremea aceea, pe care au înlocuit-o cu una de fier, mai puternică decât timpul. "Să ştiţi că oamenii nu l-au uitat nici acum pe Maştei. Plătesc an de an pentru ca el să fie pomenit duminica în biserică, atunci când se pomenesc cei plecaţi la Domnul. Cum îi şi viaţa asta! Cine s-o gândit că a mai veni careva, vreodată, să întrebe de bietu' ce Maştei? Să-l hodinească Dumnezo, că a dus o viaţă grea, ba pe la noi, ba pe la alţii, în chin şi în sărăcie", se închină lelea Maria, în faţa mormântului lui Maştei, pe care primăvara îl împodobeşte cu iarbă verde şi crudă.
Fotografii de ANDREI CHERAN