Primul ministru (interimar al Justiţiei) a desemnat candidaţii pentru conducerea Procuraturii Generale şi a DNA, preşedintele ţării urmând să îi numească cu acordul (consultativ) al CSM. Magistraţi din CSM s-au împotrivit procedurii, considerând că ocuparea unor poziţii atât de importante merită o selecţie şi un concurs transparent. Fostul şef al DNA, Daniel Morar, s-a împotrivit şi el numirilor, pe considerentul că Laura Codruţa Kovesi, aleasă pentru şefia DNA, nu are experienţa necesară dirijării unei atât de angajate instituţii. DNA a fost, până acum, spaima politicienilor corupţi, fiind - alături de ANI - o ţintă a încercărilor lor de desfiinţare sau blocare. DNA, ca şi ANI, a fost una dintre puţinele instituţii juridice româneşti apreciate de UE în raportul MCV. Conducătorul DNA este extrem de important pentru continuarea sau blocarea acţiunii de asanare a corupţiei politice. De aceea, dacă d-l Morar s-a pronunţat împotriva Codruţei Kovesi din motive, să zicem "tehnice", candidatura ei a fost atacată violent de partidele dominate de lideri corupţi, în special de PC-ul lui Dan Voiculescu, politicianul cel mai lipsit de scrupule din România, ameninţat direct de acţiunea Justiţiei, în ciuda manevrelor aiuritoare (alegerea şi autodemiterea din Parlament) şi a bombardamentului mediatic împotriva magistraţilor, prin "organul" său de presă, Antena 3. La Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ), d-l Victor Ponta l-a desemnat pe Tiberiu Niţu, fostul adjunct al d-nei Kovesi în această funcţie, respins anterior de preşedinte, pe motiv că fostul ministru al Justiţiei, Mona Pivniceru, îl selectase printr-o procedură netransparentă.
Acordul dintre preşedinte şi premier, pe linia faimosului "pact de coabitare" semnat de cei doi, a surprins şi a scandalizat multă lume. Adepţii unei Justiţii total curate şi independente s-au plâns că prin el se ocoleşte cerinţa Comisiei Europene ca magistraţii numiţi în fruntea unor asemenea instituţii hotărâtoare pentru delimitarea corectă a rolului celor trei puteri în stat (legislativă, executivă şi judecătorească) să fie aleşi în urma unui concurs transparent, organizat de CSM. Desemnările din partea Ministerului Justiţiei, urmate de obligatoriul acord prezidenţial, pot fi parazitate politic, ministerul de resort fiind, în mod obişnuit, reprezentantul unui partid. Mona Pivniceru reprezenta PNL-ul şi a încercat să orienteze selecţia în perspectiva intereselor acestui partid. Se ştie că mai mulţi demnitari liberali au probleme cu Justiţia, iar principalul aliat al partidului, PC-ul, a fost - şi rămâne - în toate împrejurările "soluţia imorală", nu numai prin liderul său fondator, Dan Voiculescu. Un concurs transparent, organizat de CSM, ar fi fost, în situaţia de faţă (a coabitării între un preşedinte de dreapta, urât cu ferocitate de duşmanii săi, şi un executiv de stânga bazat pe o majoritate parlamentară covârşitoare) aproape imposibil, tergiversarea ducând la blamarea României de către UE. Compromisul (momentan acoperit legal) a fost singura soluţie, cei doi piloni (Ministerul de Justiţie şi Preşedinţia) asumându-şi responsabilitatea selecţiei şi numirii magistraţilor în cauză. D-na Kovesi a fost susţinută de preşedintele Băsescu, iar d-l Niţu de premierul Ponta, o acţiune aplaudată de mediile de presă internaţionale şi de CE.
Compromisul i-a surprins în special pe aliaţii PSD-ului la guvernare, PNL-ul şi PC-ul, drept care Victor Ponta a intrat în malaxorul aparatului mediatic al lui Dan Voiculescu, iar liderii liberali i-au cerut demisia şi au vânturat ideea ruperii USL-ului. (Crin Antonescu, şeful lor, este prea îndatorat lui Dan Voiculescu şi trustului său de presă pentru a accepta resemnat "mişcarea" lui Ponta.) Din fericire, premierul a jucat tare de data asta, înţelegând că deblocarea situaţiei Justiţiei depinde de sprijinul UE, iar un nou raport negativ pe baza MCV-ului ar antrena necazuri mult mai mari decât refuzul aderării la spaţiul Schengen. Investitorii europeni vin numai într-o ţară cu Justiţie independentă, fermă şi predictibilă, cu un buget transparent şi angajat responsabil, imposibil de prădat de mafioţii strecuraţi în partide sau impuşi de medii aservite. Victor Ponta a realizat că abandonarea Justiţiei la mâna unui partid (PNL-ul) ar întreţine suspiciunea europeană, că USL vrea, în fapt, să-şi salveze penalii, ura împotriva preşedintelui Băsescu fiind doar un paravan pentru această operaţie. Victor Ponta a dat o dublă lovitură. Mai întâi, a demonstrat că are maturitatea de a înţelege că destinul României este în UE prin acceptarea regulilor şi principiilor ei. O nouă aventură, precum cea din vara lui 2012, ar decredibiliza total ţara şi ar plasa-o pentru multă vreme la marginea morală a continentului unit. După multe jocuri mincinoase, se pare, a ales, în sfârşit, să se manifeste ca un adevărat bărbat de stat. Apoi, prin actul iniţiat, le-a arătat partenerilor (din PNL în special) că nu depinde de ei în mod mecanic. Nu întâmplător C. Antonescu - ce refuza cu obstinaţie, la sugestia lui D. Voiculescu, numirea Codruţei Kovesi - a dat înapoi, după ce premierul şi-a anunţat decizia. V. Ponta a înţeles că, prin "divorţul" său de PDL, preşedintele i-a lăsat un spaţiu lărgit de manevră. PSD-ul poate să se deschidă oricând spre un PDL reconstruit după principiile noului său lider, Vasile Blaga. Dacă mai speră încă să ajungă preşedinte, C. Antonescu ar trebui să abandoneze "soluţia imorală", detaşându-se de penalul Dan Voiculescu. O ţară întreagă nu poate fi manipulată la nesfârşit de voinţa unui singur om, oricât de puternic ar fi aparatul său mediatic.