Situat în imediata vecinătate a Palatului Regal Elisabeta, pământul acesta extrem de scump, în fapt o bucată neîngrijită de Herăstrău, valorează astăzi milioane de euro. În 2006-2007, "băieţii deştepţi" din branşa imobiliară au început să tragă sfori, poate-poate ar fi reuşit să-l smulgă din proprietatea muzeală. Din fericire, s-au trezit prea târziu! Încă din 2005, la cârma muzeului venise un manager adevărat, de înaltă calificare şi iubitor al valorilor naţionale, un conservator şi un vizionar din şcoala întemeietorilor Dimitrie Gusti şi Gheorghe Focşa. Este vorba de dr. Paulina Popoiu, conferenţiar universitar şi director general al celui mai vizitat muzeu din România. Câştigând postul prin concurs de proiecte de management, doamna Popoiu a declanşat imediat operaţiunile de cadastru şi a reuşit intabularea întregii suprafeţe, atât a celei noi, cât şi a celei vechi, instalând astfel un scut impenetrabil în jurul unei proprietăţi atât de râvnite. Sute de angajaţi, oameni de cultură, colaboratori, din ţară şi din străinătate, au răsuflat uşuraţi: Muzeul Naţional al Satului, unul dintre cele mai spectaculoase muzee ale Europei, era salvat pentru totdeauna! Tot ce mai rămânea de făcut era să fie lărgit şi îmbogăţit, iar temele de cercetare să cunoască o revigorare demnă de marii înaintaşi. Aşa a intrat în prim-plan proiectul "Muzeul Nou" - o viziune amplă, organic legată de menirea unei astfel de instituţii în secolul al XXI-lea. Paulina Popoiu îşi vede astfel pornind în linie dreaptă un vis de o viaţă: un muzeu viu, interactiv, în care exponatele nu mai stau nemişcate pe rafturi sau la umbra stejarilor, ci sunt folosite pentru învăţătură în spiritul tradiţiei, "ca la mama acasă", "ca în sat la noi", "ca în copilăria noastră".
Aleea Minorităţilor, Aleea Meşterilor, Aleea Bisericii...
Cine va vizita în această primăvară Muzeul Satului va observa, în partea de sud, pe lângă aleea ce duce la poarta principală a Palatului Regal, lucrări ample de restaurare şi construcţii. Este "muzeul nou al satului vechi", în viziunea Paulinei Popoiu. Acesta începe cu Aleea Minorităţilor "Acad. Nicolae Cajal" şi continuă cu Aleea Meşterilor şi Aleea Bisericii. Zeci de copaci seculari creează principalele repere, deoarece întregul proiect a fost desenat în funcţie de aceşti monumentali mesageri aflaţi în viaţă de la 1900 şi chiar mai de demult. Practic, nu a fost tăiat niciun copac, se lucrează în jurul lor. Când, spre exemplu, schiţele de pe planşetă ajung inevitabil în vreun pâlc de stejari, arhitectul vine la faţa locului şi schimbă proiectul. Pe principala alee au fost deja ridicate un număr de monumente, începând cu casa
evreiască din Călineşti, Maramureş. Urmează casa de huţuli din Bucovina. În scurt timp, va fi adusă casa germană de cărămidă, din Dealul Frumos, Braşov. Sunt de adus, de asemenea, casa turcească şi o geamie de sat din Dobrogea. Pe Aleea Meşterilor, sunt prezentate meşteşugurile şi ocupaţiile. Se pot vedea atelierul olarilor, atelierul fierarilor, atelierul dogarilor, casa apicultorului, casa văsarului (meşterul care confecţiona vase din lemn), casa profesorului, atelierul cerarilor (locul unde se tescuia ceara de albine), cabana silvicultorului. Nimeni nu a reprezentat până acum, într-un muzeu în aer liber, lucrul la pădure sau tehnica stupăritului.
"Segmente de cultură"
Cum va funcţiona muzeul "in vivo"? Doamna Popoiu ia ca prim exemplu cabana silvicultorului. Aici vor fi desfăşurate programele educative pentru copii, "Etno-zoologia" şi "Lumea în care trăim". În casele minorităţilor, se vor organiza zilele fiecărei etnii, cu obiceiuri, dansuri, muzică şi bucate specifice, gătite chiar în anexele respective. Dacă la început va fi greu, până când informaţiile vor circula în jurul Globului, la ediţiile următoare, mulţi nostalgici din lumea largă, mai ales dintre evreii români, nu vor rata o petrecere în "casa părintească". "Segmente de cultură" ca acestea vor depune o mărturie mult mai intensă, mai credibilă, despre civilizaţia satului românesc, aşa cum în niciun muzeu nu s-a reuşit până acum. Un plus de interes va stârni afişarea istoriei fiecărei case, istoria foştilor proprietari, albume de fotografii din familia respectivă. Dacă, în vechiul muzeu, este expus ţăranul, cu vatra şi uneltele lui mici de lemn, în "aripa nouă" se vor regăsi, pentru prima dată, şi intelectualii satului, preotul, dascălul, oamenii înstăriţi etc. În mijlocul "satului", se înalţă biserica de lemn din Turea, Cluj, descoperită în 1903 de Tzigara-Samurcaş. Dacă în partea veche a muzeului, cunoscutele biserici de lemn, de secol XVII-XVIII, vor rămâne doar simple exponate muzeale, în această bisericuţă se vor ţine slujbe duminicale, se vor oficia
cununii şi botezuri, urmând întrutotul tipicul rural. Solicitările pentru căsătorii în muzeu sunt vechi şi numeroase, astfel că noul proiect va aduce multă bucurie, chiar din această vară, mai ales în rândul nostalgicilor. Cu binecuvântarea a doi patriarhi, regretatul Teoctist şi PF Daniel, biserica va primi hramul Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de Mir. Sub îndrumarea consilierului patriarhal Nicolae, a fost deja refăcută catapeteasma (din 44 de icoane dăruite de ÎPS Calinic de la Argeş). Au fost comandate veşminte preoţeşti la o mânăstire, astfel că ziua primei slujbe este tot mai aproape. Dar surprizele "muzeului viu" nu se termină aici. Lângă biserică va fi o şcoală din zid, de tip "Spiru Haret". Cum pe lista monumentelor istorice nu este înscrisă nicio şcoală de acest tip şi cum momentul apariţiei acestor şcoli a marcat pentru totdeauna învăţământul românesc, Muzeul Naţional al Satului va salva de la uitare una dintre aceste şcoli. Care nu va fi doar o clădire frumoasă şi tăcută, ci un spaţiu viu, gălăgios, plin de culoare, ca orice şcoală sătească. Muzeul va pofti şcolile din Bucureşti sau din ţară să ţină diverse cursuri în clasele modeste, salvate de la uitare, sau va organiza cursuri proprii, conform unor programe de respectare a mediului, de salvare a patrimoniului, de agricultură, de botanică, programe anti-drog etc. Se vor deschide şi mici ateliere meşteşugăreşti, de lucru manual; pe scurt, va fi o şcoală cum era pe vremuri.
Hanul Galben, Cantonul de la drum...
Un capitol special al proiectului Paulinei Popoiu îl reprezintă reconstituirea unor clădiri de interes public. Între acestea, a fost deja reconstruit, după cercetări îndelungate, Hanul Galben din mahalaua Filantropiei (cândva un sat de câmpie, în afara Bucureştiului). Han mic, de drum, dispărut demult. Din fericire, Facultatea de Arhitectură avea planurile originale, astfel că meşterii muzeului au reuşit reconstruirea lui cu acurateţe. Va funcţiona ca pe vremuri, cu gastronomie tradiţională. Însă programul va urma programul muzeului, nu va fi îngăduit nimănui să-l transforme în local urban. Nu va fi închiriat niciunui "rechin" din alimentaţia publică, ci va avea regim de cafeterie de muzeu şi va servi pentru promovarea bucătăriei tradiţionale şi mânăstireşti; printre bucătari se vor afla şi măicuţe, invitate să-i înveţe pe mireni arta culinară din mânăstiri. Vor fi permise nunţile
tradiţionale, dar în limitele programului anunţat. Şi încă un amănunt: se va lansa programul "Ziua copilului tău în Muzeul Satului". Hanul va putea fi astfel închiriat pentru petreceri de copii. Nu McDonald's, ci Muzeul Satului! Pe de altă parte, Paulina Popoiu s-a gândit la ambasade. Dacă tot îşi organizează diverse ambasade zilele naţionale în restaurante, de ce n-ar veni la Muzeul Satului? Aici îşi vor putea aduce mâncare şi băutură tradiţională şi vor avea parte de o atmosferă potrivită oricărei sărbători. În completare, muzeul propune Salonul de dans din Aluniş, Prahova, ultimul găsit în ţară. Un salon care va fi în permanenţă ocupat fie cu dansuri populare, fie cu spectacole de teatru pentru copii, din seria "Păcală s-a născut român", fie cu mici ateliere meşteşugăreşti care vor crea impresia că participanţii locuiesc chiar acolo. Se va organiza şi un loc de joacă tradiţională, unde vor fi reînviate jocurile de odinioară ale copilăriei din mediul rural, de la căluşei, la oină, ala-bala-portocala, batista parfumată, şotronul etc. Sunt jocurile uitate, ignorate de copiii de azi, mult prea pierduţi cu privirile în computere şi smartphone-uri. Alături a fost deja ridicată o casă a poveştilor, unde copiii pot asculta basme spuse de actori sau chiar de părinţii şi bunicii lor. Una este să asculţi basmul cu Greuceanu în apartamentul de bloc, şi alta va fi să stai pe scăunel, lângă vatră, cu cana de ceai din măceşe alături, în ambianţa creată la muzeu, chiar peste gard de Palatul Regal! Tot de vremuri nostalgice amintesc şi cele două staule (staure) din Apuseni, unul din piatră, celălalt din lemn, unde iernau odinioară oile, departe de satele inaccesibile din munţi. Excursia imaginată de directoarea Popoiu se apropie de sfârşit. Ne-am întors la intrare, unde s-a înălţat deja o construcţie cum rar am văzut: Cantonul de la drum. O arhitectură specifică, funcţională, ce reînvie atmosfera poştalioanelor de altădată, va completa "alaiul de volume originale" din muzeu. La canton vor fi cazaţi meşterii din provincie, astfel că vor putea fi în permanenţă la dispoziţia vizitatorilor. După toate acestea, mă voi simţi obligat să urmăresc de aproape evoluţia acestui colţ de rai.
În maximum doi ani, totul va fi predat la cheie, crede doamna directoare. Fascinaţia acestui loc binecuvântat nu va putea fi întrecută de niciun alt muzeu al satului din Europa. Cum spunea profesorul Ilie Moise din Sibiu, cel care a donat "Casa din Cut", Muzeul Satului este un muzeu original "nu numai pentru că a conservat construcţii şi obiecte care au dispărut de mult din teren, dar şi pentru că a păstrat, în structura sa, gândirea înaintaşilor".
Foto: Corneliu Stăncescu