S-a născut la Baia Mare, în 1983. A crescut şi-a locuit acolo până în 2002, când a hotărât să-şi mute destinul la Cluj, pentru a studia la Universitatea de Arte şi Design. În 2004, a plecat într-un stagiu în Franţa, la Ecole Superieure des Arts Decoratifs din Strasbourg, iar în 2008 a primit o bursă la Londra, la Central St. Martins College of Art and Design. În ianuarie 2013, Andra Cliţan prezenta pe podiumul Festivalului Internaţional de Modă de la Berlin o colecţie „to die for”, având ca sursă de inspiraţie costumul maramureşean de înmormântare. Pasiunea ei pentru plaiurile natale a făcut-o pe Andra să poarte locul naşterii în toate călătoriile şi studiile sale
"Une autre Roumanie"
- Maramureşenii au faima unui neam de oameni mândri, gospodari şi, pe bună dreptate, făloşi. Forţa lor vitală, puterea cu care trăiesc, e vizibilă în mai toate felurile în care se exprimă: în cântecele lor cu strigături, în porţile lor împărăteşti, în frumuseţea caselor vechi de lemn, în simplitatea majestuoasă a portului popular. Când a început relaţia ta cu costumul maramureşean?
- Ai dreptate. Aşa se pare, că avem o stea în plus la capitolul vitalitate. Bem vesel şi petrecem tare, cântăm cu strigături, ca să ştie lumea că nu suntem un neam de sfioşi! Iar costumul maramureşean e încă un mod de a exprima aceeaşi concepţie de viaţă. Într-o formă sau alta, întotdeauna am purtat costumul maramureşean, adesea asortând elemente în combinaţie cu haine contemporane. Port cu mine locul în care m-am născut şi-am crescut, cu tot ce înseamnă asta, şi îmi place s-o arăt. E destul de precis momentul în care m-am apucat să-l folosesc ca sursă de inspiraţie. Eram în anul II de facultate, când am plecat cu o bursă Erasmus, la Ecole Superieure des Arts Decoratifs, din Strasbourg. Spre deosebire de felul în care se studia acasă, acolo tema de semestru era liberă. Nu ştiu dacă ştiţi, dar prin programele de burse Erasmus se întâmplă să se strângă în aceleaşi centre universitare studenţi din toată lumea. În acest context, când m-am trezit cu libertatea de a propune un proiect exact cum voiam, alegerea intuitivă şi imediată a fost să fac ceva legat de identitatea mea. Aşa că am creat colecţia Geanta-obiect, în care am creat genţi din lemn, din metal, din lână şi broderie tradiţional-românească, care puteau fi şi obiecte cu care să decorezi interiorul casei. Profesorilor le-a plăcut enorm propunerea asta. Ei ne ziceau mereu să ne inspirăm din specificul culturii căreia îi aparţinem şi m-au încurajat în căutarea asta, fiindcă le arătam ceva ce ei nu mai văzuseră şi nici nu şi-ar fi putut imagina: era o cu totul altă perspectivă asupra obiectelor decorative. Mi-a plăcut în mod deosebit când unul dintre ei mi-a spus "Mulţumesc că ai avut generozitatea de a vrea să ne arăţi de unde vii, «une autre Roumanie», departe mult de preconcepţiile şi clişeele existente aici despre ţara ta”.
- Cum potriveşti "perla" asta, atât de atemporală, costumul tradiţional, cu ceva care e acum pe val?
- La fiecare proiect pe care-l gândesc mă focusez doar pe un detaliu, două, pe care vreau să le includ. Dacă am o pasiune pentru broderie, pentru o gamă cromatică sau anumite materiale sau motive decorative, pornesc de la ele. Pe urmă încerc să transpun elementele care mă inspiră pe produse contemporane, moderne: sunt atentă la tendinţe, la designul contemporan, ele mă ghidează mai departe. Să explic puţin: tendinţele în modă sunt stabilite de birouri internaţionale de tendinţe şi, în funcţie de asta, fiecare designer creează stiluri. Stilul e ceva personal, aici am libertatea de a aduce identitatea mea maramureşeană, s-o fac să strălucească în prezent. Eu nu pot face ceva foarte minimalist, sau japonez, sau constructivist, pentru că nu mă reprezintă lucrurile astea. Încercări de a "moderniza" costumul maramureşean se petrec şi în satele din Maramureş, dar din păcate ce se întâmplă acolo e destul de trist şi de comercial. Femeile mai în vârstă au costumele cam cum erau pe vremuri, dar cele făcute azi au început să fie brodate pe poliester în loc de bumbac, cânepă sau in. Cândva, nu existau asemenea abateri de la calitate. Sau am mai văzut cazuri în care unele femei încearcă să dea o notă de contemporan costumului tradiţional, dar o fac cu mijloace nepotrivite folosind, de exemplu, dantelă industrială. Dorinţa asta de a-l moderniza arată, pe de altă parte, aceeaşi dragoste pe care o am şi eu pentru portul maramureşean: atâta mi-e de drag, că nu-mi vine să-l las uitat la naftalină, ci să-i dau un nou suflu de viaţă. Pur şi simplu, nu pot să-l abandonez istoriei, să-l încui într-o debara sau într-un muzeu prăfuit: vreau să-l port, să-i arăt spiritul şi tăria de-a trăi.
"Haute couture" Maramureş
- Lucrarea ta de doctorat, al cărei rezultat e şi colecţia pe care ai prezentat-o la Berlin, are ca temă costumul maramureşean de înmormântare. Ce te-a atras la acest subiect, încât să-i dedici atâta timp din viaţă?
- Am început cu gândul de a studia costumul tradiţional de sărbătoare din Ţara Maramureşului. Costumul de sărbătoare e costumul cel mai "bogat”, mai "haute couture" (râde), pe care fiecare maramureşean trebuie să-l aibă şi pe care-l poartă cam toată viaţa odată ajuns la maturitate. Iar fiecare costum e o operă unicat, care conţine simboluri ce vorbesc despre apartenenţa individului, despre ce-i place, cum e ca om. E întotdeauna făcut pentru cineva. Şi e costumul pe care-l poartă la toate sărbătorile din viaţă. Acum 4 ani, nu ştiam că o să merg chiar pe ritualul înmormântării ca parcurs principal. M-a captivat tema asta încet, încet. E un subiect care nu prea a fost tratat, poate pentru că nu ne place să-l integrăm în viaţă. E singura experienţă la care nu putem participa decât în ipostaza de martor, ca rude sau prieteni. E un eveniment încărcat de mister şi, pe undeva, aici e şi frumuseţea lui: cu toţii credem câte ceva cu privire la moarte, aşa cum credem că o să fie nunta sau alte experienţe care ne aşteaptă în timpul vieţii, dar spre deosebire de alte lucruri pe care ni le imaginăm şi pe care apoi le verificăm trăindu-le, moartea e singurul eveniment despre care nimeni nu poate spune că l-a trăit şi ştie ce este. Credinţa despre moarte e poate cea mai intim subiectivă experienţă din parcursul unui om: ce simţi, ce vezi, cum e, dacă e ceva dincolo sunt toate lucruri pe care nu le vei putea împărtăşi cu altcineva - e experienţa ta şi atât. Şi tocmai pentru că moartea, atât de misterioasă, e acceptată fără opoziţie, fără înverşunare, exact cum e. Mie ritualul de înmormântare mi s-a părut foarte interesant: e ritualul cel mai încărcat de simboluri şi cel mai complex.
- Felul în care ne îmbrăcăm fiecare este un fel de a comunica ceva despre noi?
"Mama a fost muza!"
- Ce anume te-a făcut să te exprimi ca artistă prin... haine?
- Explicaţii pot fi sute. Pot fi atât de complexe încât să scriu un doctorat despre asta sau atât de simple, încât să spun că mama mi-a fost muza. Mama a fost dintotdeauna o femeie conştiincioasă în ceea ce priveşte felul în care arată, o maramureşeancă cochetă, mereu atentă la armonia hainelor cu care se îmbracă. De mici ne-a îmbrăcat foarte atent: ne făcea haine la fiecare dintre sărbătorile importante, Paşte, Crăciun, când era musai să primim haine noi. Iar când aveam serbări la şcoală, ne făcea nişte rochii ca-n filme. Îţi dai seama cât de bine mă simţeam! Mă simţeam iubită ştiind că mama gândea hainele astea doar pentru noi şi că nimeni altcineva din lumea întreagă nu mai are asemenea haine. Femeile din familia mea au fost tot timpul foarte feminine. Mama tot timpul mă ceartă când nu-mi aranjez hainele sau dacă mă îngraş peste măsură, sau n-am grijă de mine. Când mă vede obosită şi neîngrijită, mă ceartă: "O femeie n-are voie să fie aşa!”. Musai să am şi o ţinută frumoasă a corpului. Aşa că destul de devreme, am ştiut că asta voi face. Desenam întruna la ore în clasele mici de şcoală, umpleam caietele de schiţe, până când n-au mai avut de ales ai mei şi au trebuit să mă dea la Şcoala de artă să fac Pictură.
- Cum e femeia stilului tău vestimentar? Pe podiumul de la Berlin, colecţia ta descria o adevărată "power-frau", o femeie de esenţă tare, fundamental feminină.
- E, într-adevăr, o femeie puternică şi curajoasă. E stăpână pe ea şi pe ce ştie să facă. E o femeie care se individualizează în societate. Complexă. E o femeie care are şi o doză de nebunie, dar nebunia aia frumoasă, de a fi altfel într-un context care propune uniforme şi judecăţi facile. Am cliente care lucrează în bănci, de exemplu. E clar că în acel context, purtând ceea ce propun eu, ele ies din tipare, n-are cum să nu se vadă individualitatea! Dacă stau şi mă gândesc bine, nici eu nu aş fi avut curajul să fac o colecţie cum e asta în urmă cu 3-4 ani. Dar trăind pe cont propriu de foarte mulţi ani, am avut multe experienţe care m-au întărit şi m-au format. Toate parcă au venit când a trebuit şi s-au întâmplat ca să cresc: am lucrat şi în fabrică, învăţând foarte multe aspecte tehnice ale meseriei mele, am lucrat şi la o revistă, ca redactor de modă, experienţă foarte diferită, în care mai degrabă îmi puneam la treabă abilitatea de a crea armonie cromatică. Peste astea, am învăţat mult din experienţa de lucru cu Philippe Guilet, care a fost ataşatul artistic al Ambasadei Franţei în România. Am lucrat cu el la un proiect al Asociaţiei 100%.ro, la care el era designerul unei colecţii couture. La acel proiect, eu lucram direct cu meşteşugarii români şi a ieşit o colecţie de haine unicat, de foarte bună calitate, cu broderii lucrate manual. Înainte de asta, Phillippe lucrase la Jean Paul Gaultier, la Thierry Mugler, la Donna Karan, deci venea cu o experienţă de modă de invidiat. Recunosc că abia acum mă simt stăpână pe mine şi puternică. Dacă hainele mele transmit toate astea, înseamnă că, într-adevăr, felul în care te maturizezi şi cum te schimbi se vede în munca ta.
Petale de flori
- Spre deosebire de acum cinci, zece ani, observ în Bucureşti o înflorire a stilurilor vestimentare, mai ales la tineri. Mi se pare că a ajuns să se rafineze expresia personalităţii tale prin felul în care te prezinţi în faţa celorlalţi.
- Şi mie mi se pare, da! Sunt foarte atentă la exprimările astea. Ca designer, toate astea îmi vorbesc despre evoluţia mentalităţii şi despre ce am devenit pregătiţi să facem. E din ce în ce mai bine. Dar trebuie să devenim conştienţi că fiecare din noi contribuie la armonie, la frumosul general. Să zicem că fiecare din noi e petala unei flori. Ştiindu-se petală, fiecare din noi are responsabilitatea de a fi frumos la privit, pentru ca, în ansamblu, floarea să fie frumoasă. E păcat că în România încă ne împiedicăm de graba cu care strâmbăm din nas şi spunem "dar e ciudat”, când cineva se îmbracă altfel decât sunt ceilalţi obişnuiţi să vadă. Păi, pe vremuri, să apară cineva cu un costum nou era o provocare pentru toţi! Dacă ne uităm la costumul popular din Bucovina, treaba asta se vede: devenea o competiţie de creativitate şi fiecare apărea din când în când cu un nou costum, şi mai bogat, şi mai creativ brodat! Şi la noi în Maramureş există datoria asta faţă de comunitate, ca oamenii să fie cât mai frumoşi la sărbătorile satului sau familiei: un fel de "Suntem maramureşeni, cum adică să mergem noi mai prejos?”. Dacă noi nu reînviem ideea de a fi frumoşi împreună, o să ne plafonăm mereu în sentimente distructive, ca invidia, ca strâmbatul din nas, care nu duc la nimic bun. Există, desigur, şi o chestiune de uniformitate, legată de identitatea comună a grupului, dar există şi libertatea individuală: familia mea are simbolurile astea, familia vecină, pe alea. Şi e frumos să citeşti frumosul din simbolurile vecinilor, iar ei să le aprecieze pe ale tale. Şi fiecare să fie mândru şi să-şi dorească să fie frumos, pentru că numai aşa putem fi frumoşi împreună.
"I love Miss Cliţan"
- Povesteşte-ne despre participarea la Festivalul Internaţional de modă de la Berlin, unde ai fost unul dintre cei trei "Romanian Designers”.
- E prima mea participare pe un podium internaţional de modă. De altfel, e o săptămână a modei foarte vizibilă printre cele mai importante personaje din lumea modei internaţionale. E una dintre cele mai tinere săptămâni ale modei internaţionale şi e foarte urmărită: vine multă presă şi mulţi cumpărători care deţin lanţuri de magazine multibrand sau buticuri specializate pe haine de autor. Pentru că ador ce fac şi simt că am ajuns la o maturitate pe care o caut de multă vreme, vreau să trăiesc din munca mea. Până acum, m-am descurcat făcând o echilibristică între imperativul vieţii şi creaţia mea. Dar acum simt că e momentul să dezvolt brandul meu: să se poarte Maramureşul meu în lume! După participarea la Berlin, am avut review-uri foarte bune, cineva începea articolul cu "I love miss Cliţan” şi continua spunând - citez traducând din memorie - că e fascinată de cum am asociat elemente din costumul şi arta tradiţional românească cu designul contemporan, iar că rezultatul sunt haine "to die for!”, semn că a înţeles ce am vrut cu colecţia asta. E foarte încurajant să primesc astfel de feed-back-uri de la oameni care nu cunosc neapărat cultura noastră, dar care se pricep foarte bine la modă. Şi în România, cei care au ceva de spus în domeniu mi-au dat feed-back pozitiv şi încurajant: hainele mele urmează să apară în editoriale de modă din cele mai importante reviste de acest gen de la noi. Sunt bucuroasă de toate astea, pentru că îmi confirmă că în momentul în care faci ceva cu respect pentru ceilalţi şi din dragoste pentru ceea ce faci, aprecierile şi recunoaşterea nu întârzie să apară.
- Plănuieşti să-ţi deschizi un magazin cu haine unicat?
- Da, hainele pe care le fac sunt colecţii de autor. Mi-aş dori să produc serii mici, dar prefer vitrina virtuală a unui site web, decât cea a unui magazin fizic. O prefer şi datorită mobilităţii pe care mi-o oferă. Site-ul web e în sine o vitrină: te uiţi, iar dacă ceva îţi place intri, iar eu sunt acolo să te consiliez, să te ghidez, să te ajut să-ţi cumperi haina care te comunică aşa cum vrei să te comunici. Şi e cu atât mai frumos, cu cât hainele astea pot fi şi sub privirea unor oameni din alte ţări, care se pot simţi atraşi văzând ce le propun. Iar faptul că sursa de inspiraţie e un loc şi ocultură din România ar putea să le sedimenteze percepţia corectă despre ţara noastră: că suntem un popor de oameni buni la meseriile noastre, deschişi, veseli, capabili de a vedea frumosul şi de a-l produce.
- Ce urmează pentru tine?
- Mă văd plecând din nou o perioadă în străinătate. Aşa sunt eu, aş pleca oricând, oriunde. Sunt un om deschis, care iubeşte să cunoască alte lumi şi alte culturi. Eu cred că dacă te-ai născut într-un loc, ai pe undeva datoria să cunoşti şi alte culturi. Dacă tot suntem liberi să călătorim abia de 20 ani, şi e o libertate câştigată greu, n-ar fi strigător la cer să n-o folosesc? Cum se împrospătează altfel cultura? Fiecare contact cu o nouă cultură ne îmbogăţeşte. Sigur că atunci când spun că vreau să călătoresc şi vreau să cunosc, nu vorbesc de o dezertare de la propria cultură: când plec, tot cu Maramureşul în suflet plec. N-am cum altfel: e întipărit în ADN-ul meu (râde)! Dar e important pentru mine să cunosc acele culturi trăind în mijlocul lor, nu din documentare la TV, pentru că numai aşa pot pricepe resorturile interioare care pot face ca ceea ce ştiu din cultura mea a fi frumos, să fie altceva în altă parte.