Ce înseamnă acum, în 2012, produse de post? Păi, câteva feluri de conserve cu pateu de soia, meşteşugit dres cu aditivi sintetici, ceva mezeluri, tot cu soia, un pic modificată genetic... Mai găsim nişte ciocolată de post, biscuiţi, maioneză cu amidon modificat. Cât despre SPIRITUL POSTULUI, el este pierdut de mult, între reducerile la electronice din vinerea neagră şi grija zilei de mâine, totul asezonat cu insuportabil de multă publicitate. Şi cât de important este pentru noi, toţi, să ne amintim ce înseamnă, cu adevărat, Postul! De fapt, asta vă propun în rândurile care urmează: să ne amintim ce înseamnă postul Crăciunului şi care este spiritul acestuia.
Obiceiul postului are o vechime mai mare de patru milenii, originile lui fiind adânc înrădăcinate în tradiţiile pre-creştine, de la noi şi din alte părţi ale lumii. Obiceiurile populare româneşti străvechi, venite de la daci, sau chiar de mai departe, includ în orice ritual de vindecare sau dezlegare abţinerea de la mâncare şi de la toate obiceiurile rele. În toate zonele ţării, tradiţia vindecării, dar şi a diferitelor sărbători ale comunităţilor săteşti, conţine forme de post, pentru trup şi suflet. Iar aceastră tradiţie străveche a postirii s-a împletit, acum două mii de ani, cu cea creştină, venită cu primii aducători ai mesajului lui Iisus. Dar pe lângă rostul lui spiritual, postul a fost vreme de mii de ani un procedeu colectiv la care se recurgea ciclic, în masă, pentru însănătoşirea trupească şi sufletească a oamenilor. Un mijloc pe care noi, cei de astăzi, l-am moştenit, dar oare ştim să-l înţelegem, să-l preţuim şi să-l folosim? Vă propunem ca în rândurile care urmează, să facem un exerciţiu, acela de a intra în atmosfera şi în tradiţiile culinare ale postului, aşa cum le-am primit de la strămoşii noştri.
Venirea postului
Când "se lăsa” postul Crăciunului, străbunicii noştri dereticau şi primeneau toată casa, apoi spălau cu borş toate oalele în care se făcuse mâncare de frupt şi le lăsau o noapte să se aerisească în ulucii gardului. Din seara de Lăsata Secului, puneau deoparte toate bucatele de dulce, pentru a nu fi ispitiţi, puneau busuioc nou la icoane şi se închinau mai mult ca de obicei, ca să le dea Dumnezeu putere şi sănătate, să ducă şi acest post la bun sfârşit. Gospodarii cei mai respectaţi şi mai harnici ţineau postul chiar ca la mânăstire, fără să mănânce nimic, de la răsăritul şi până la asfinţitul soarelui. O aparentă auto-pedepsire absurdă în ochii profanilor, dar un prilej de descoperire şi de îmbogăţire lăuntrică extraordinară, pentru cei care îmbrăţişau cu tot sufletul acest obicei creştin. În post, fiecare bucăţică de hrană, fiecare mică împlinire de peste zi şi chiar viaţa în sine erau preţuite ca o rânduială care aducea bucurie. Şi, de fapt, aceasta înseamnă şi postul creştin: un exerciţiu de a ne bucura de puţinul material şi de preaplinul sufletesc. Un obicei care porneşte de la hrana cea de toate zilele.
Bucatele de post
Erau extrem de simple şi sănătoase, într-un contrast evident cu cele de astăzi. La loc de frunte pe masa ţăranilor erau turtele de grâu şi mămăliga, cu precizarea că înainte de anul 1700 (când a fost introdus porumbul) mămăliga se făcea din mei. Turtele se făceau din făină neagră, cu puţină sare şi apă, erau însemnate cu semnul crucii şi erau coapte pe plită. La masa de prânz erau nelipsite supa de linte, varza şi bobul, iar în unele zone, năutul. Desertul era compus din mere, gutui şi pere puse la păstrare de cu toamna, iar copiilor li se dădeau câteva nuci şi miere de albine. În zonele de munte, la mare preţ erau şi ciupercile uscate sau puse la saramură în butoaie, supranumite carnea săracului. Vitaminele erau luate din rădăcinoase (morcov, pătrunjel, ţelină, sfeclă), puse bine la păstrare peste iarnă, în beciuri, din coaja cerealelor integrale şi din fructe. Pentru proteine, nu era nevoie de soia modificată genetic, ci ele erau asimilate din linte, bob, năut sau nuci. Şi tot din nuci, dar şi din alune, seminţe de dovleac, de floarea soarelui sau chiar din jir, erau luate grăsimile necesare organismului. O dietă care poate părea spartană omului modern, dar care - din punct de vedere nutriţional - este extrem de echilibrată şi face adevărate minuni.
Gătitul în post
O vorbă populară spunea că gospodina adevărată, în post se cunoaşte. Arta de a face bucate gustoase, din ingrediente simple, uneori chiar sărăcăcioase, era sarcina cea mai dificilă a femeilor, şi cumva înrudită cu... alchimia. Pe lângă ritualurile de la intrarea în post, care presupuneau spălarea oalelor şi a veselei, curăţarea şi aerisirea bucătăriei, existau obiceiuri speciale şi pentru gătitul în post. Înainte de a se aşterne la treabă, femeile făceau o rugăciune, iar mâncarea se făcea pe negustate, deoarece se ajuna până la apusul soarelui. Pe măsură ce se apropia Crăciunul, se îndeseau clăcile, acele adunări în care gospodinele se ajutau una pe alta să pregătească bucatele pentru sărbătoarea care urma să vină. În aceste clăci, gătitul căpăta dimensiuni cu adevărat simbolice, toate bucatele de frupt fiind făcute pe negustate, iar reuşita sau nereuşita lor era pusă în legătură cu curăţenia sufletească şi cu pregătirea spirituală a gospodinelor. Fără vin, fără mâncare, şi cu o veselie mai degrabă îngerească decât lumească, aceste clăci din postul Crăciunului erau adevărate prilejuri de strângere şi de "curăţare” a relaţiilor dintre oameni. Minunata tradiţie populară românească, cu frumoasele şi extrem de variatele sale elemente de artă ţărănească, cu uluitorul patrimoniu de poveşti şi legende, cu doinele şi baladele, cu elementele de medicină tradiţională de o uimitoare eficienţă, toate provin de la aceste clăci, făcute în posturile mari.
O caracteristică a postului de dinaintea naşterii Mântuitorului sunt foarte desele dezlegări la peşte. Pusă în legătură cu faptul că mulţi dintre apostoli au fost la origine pescari, această dezlegare la peşte avea o simbolistică aparte în lumea satului românesc. În primul rând, procurarea peştelui, în condiţiile în care în zonele rurale nu exista altă cale de aprovizionare decât pescuitul în apele îngheţate ale începutului de iarnă, era o preocupare a comunităţilor, în special a bărbaţilor. Bărbaţii se adunau şi mergeau la bălţi şi coturi de râu şi se spune că pe măsura credinţei şi a curăţeniei lor sufleteşti aveau şi noroc la pescuit. La fel ca şi în cazul gătitului, dezlegările la peşte erau de fapt prilejuri de a strânge laolaltă oamenii, de a dărui, de a împărţi cu ceilalţi.
Rugăciunea
Pentru ţăranii noştri, rugăciunea nu era doar un ritual făcut dimineaţa şi seara, ci devenea, în timpul postului, o stare de spirit. Postitul era indisolubil legat de rugăciune, care se făcea cu ardoare la Lăsata Secului, dar şi în fiecare dimineaţă şi în fiecare seară, pentru a le da putere să ţină postul şi să fie virtuoşi. În unele zone ale ţării, existau chiar zile, mai ales cele apropiate de Crăciun, când cei mai pioşi nu vorbeau cu nimeni, tocmai pentru ca rugăciunea să le coboare în suflet, iar în Ajunul Crăciunului, în comunităţile mici şi izolate din zonele de munte, care nu aveau biserici aproape, ţăranii plecau la vremea răsăritului, rugându-se neîncetat în gând, pentru a se spovedi în tăcerea pădurii. Şi mergeau ore întregi, până întâlneau bradul potrivit, cu cetinile arcuite asemeni unui altar, şi abia acolo, în singurătatea muntelui, începeau să vorbească, mărturisindu-şi păcatele. Pe urmă, coborau tot în tăcere, smeriţi şi cu sufletul împăcat, la casele lor, aşteptând Naşterea Mântuitorului. În unele comunităţi din Bucovina, exista obiceiul ca oamenii să nu se atingă de bucatele de frupt şi să nu se oprească din postit până când nu vedeau Luceafărul vestind, precum Steaua de pe cerul Betleemului, naşterea Mântuitorului. Iar unii bătrâni se jurau că au văzut nu doar steaua strălucind sus pe cer, ci şi un staul îndepărtat, din care izvora o lumină nemaivăzută şi din care se auzea scâncet de prunc sfânt.