"Eram o vâlvă de copil, mă dărâma acordeonu'"
La cinci ani, a pus ochii pe vioara tatălui şi, cum era el plecat de acasă, o lua şi scârţâia la ea, pe o coardă, cum îl ducea mintea. Se obişnuia ca fiul să înveţe un alt instrument, pentru a cânta mai apoi în familie, aşa că tatăl n-a vrut să-i arate secretele viorii. Însă a fost atent la "talentele" singurului său fiu. "Băieţii cu care cânta tata veneau acasă la noi, după câte o nuntă, făceau un şpriţ şi cântau, aşa, pentru ei, ca o repetiţie. Cântau ce le plăcea lor, şi beau un pahar, că la nuntă te duci să munceşti, nu să bei, bei acasă, pe banu' tău, ce, să te vadă toţi? Şi eu mă uitam la ei şi-mi plăcea acordeonu', avea tata un acordeonist bun. După aia, luam eu o sită, ştiţi, d-aia subţire, cu două toarte, băgam mâinile printre ele, şi ziceam că-i acordeon, mă suiam pe masă şi mă-ndoiam, mă suceam, ce mai era de mine! A văzut tata că-mi place, şi la şapte ani mi-a luat acordeon. Am învăţat foarte repede, că dacă ai daru' acesta, miru' acesta, să cânţi, şi ai ureche muzicală, te duce. Practic, m-a învăţat un unchi de-al meu, din partea mamei, un tangou, un simplu tangou, «Marea de smarald». Era aşa: «N-am să uit niciodată-n viaţă, marea de smarald». Un tangou, o melodie aşa. După asta le mai însemnam eu pe clape, cum vine «Măi tramvai», un vals, cutare, după aia am început singur."
- Cum era cartierul în care aţi copilărit, era o stradă, două, cu lăutari?
- Nu, lăutarii erau răspândiţi în tot oraşul, nu stăteau împreună. Eu am crescut şi locuiesc şi acum în casa bătrânească din cartierul sârbesc din Buzău. Sârbesc, adică d-ăştia, zarzavagii, care se ocupă cu grădinăritul, bulgari. Acum nu se mai ocupă prea mulţi, că regimul trecut le-a dărâmat casele, grădinile, şi i-a mutat la blocuri, nici eu nu mai stăteam mult, au ajuns cu demolările la 60 de metri de casa noastră. Unii şi-au luat pământ la marginea oraşului şi au continuat să facă grădinărit. Tata cânta la ei la nunţi, erau cam ca la noi tradiţiile, cânta când făceau femeile sarmale, la un fel de brad de-al lor, duminica la joc, învăţase câteva cuvinte de-ale lor, bulgărodeli d-astea, şi le cânta să le placă. Cu copiii lor am crescut, ne înţelegeam foarte bine, jucam fotbal, oină, capra, nouă cărămizi. Aşezai nouă cărămizi una peste alta, unii aruncau cu mingea să doboare cărămizile, ăilalţi stăteau la pândă să prindă mingea să dea după ei. După aia, pe la şapte, opt ani, ieşeam cu acordeonu' pe o piatră în faţa porţii, se strângeau toţi copiii de vârsta mea pe mine, cântam şi eu ce ştiam. Cu vocea mai puţin, că aveam vocea foarte subţire, ziceai că-s fată, şi nu-mi plăcea, da' ăştilalţi, grămadă pe mine, nu mai plecau. Eram cam singurul copil din cartier care ştia să cânte la un instrument. Pe la opt, nouă ani, mergeam cu bunicu' din Mihăileşti, de unde e tata, la nunţi, la botezuri, la baluri. El cu ţambalu', eu cu acordeonu', şi acolo am văzut cât de diferită e lumea de la ţară şi aia de la oraş, unde oamenii erau mai cizelaţi, înţelegeau altfel muzica. Ăştia, doar cu hore, brâu, sârbe, mai ţipau la tine. Îţi mai trânteau o înjurătură...
- Vă plăcea să mergeţi cu bunicu', să cântaţi?
- Bineînţeles că-mi plăcea, că... şi de-mi plăcea, şi de nu-mi plăcea, trebuia să mă duc. Pe bunicu' l-am prins până m-am însurat, la 23 de ani, da' cu tata am cântat până acu' trei ani, când s-a prăpădit, Dumnezeu să-l ierte! Nu s-a lăsat niciodată. Aurel Tudorache, mare muzicant, iubit şi respectat peste tot, şi acum mă opreşte lumea şi îmi spune despre el. Era foarte exigent, încerca mama să mă apere: "Mai lasă băiatu', că prea îl bagi în greu de la început, aşa, de mic". "Aşa trebuie, nu face acum, mai târziu pentru el o să fie greu". Mie la început mi-era drag de acordeon, stăteam numai cu el în braţe, da' după aia, când am mai crescut, fuga pe teren, la fotbal, venea tata, îmi făcea semn cu degetu': "Ia vino în casă". Şi mă lua, şi îmi arăta cutare, cutare. De la opt, nouă ani, am mers cu el la baluri, la hori, cum era înainte, sâmbăta, la căminu' cultural. La nunţi, cântam eu ce cântam, da' după aia, trăgeam pe dreapta, nu aveam cum să cânt toată noaptea. Mă suia tata pe masă, să mă vadă lumea, că nici acum nu-s eu prea solid, da' atunci eram o vâlvă de copil, mă dărâma acordeonu', cu toate că nici ăla nu era mare.
- Mai târziu a venit şi un moment în care să-l învăţaţi şi dvs. câte ceva pe tata?
- Ca să zic că-i arăt eu câte ceva, cam greu, că el le ştia pe toate. Dar eu am plecat de lângă el la 15 ani, m-a dat la profesorul Alexandrescu, mare profesor, socrul lui Horia Robcea, cel mai mare acordeonist al nostru, şi am învăţat notele. După aia am cântat cu mai mulţi, cu notişti, am învăţat şi eu cafeuri d-astea, pe care el nu ştia prea exact cum se cântă, şi, în problema asta, cred că a avut şi el ceva ce să prindă de la mine.
La Braşov, pe cai mari
- La 16 ani am plecat de acasă, am lăsat acordeonu' şi am plecat să fac o meserie. Mi-a zis tata stai, mă, aicea, dar eu am zis că las acordeonu', nu mai voiam să cânt. Nu mai voiam să fiu comandat, mă enervasem. Ştiţi cum e la nunţi, că acum s-a mai cizelat lumea, are altă înţelegere, şi atunci erau oameni buni, da' şi d-ăştia care strigă: «Băi, fă-o p-aia», «taci din gură» şi d-astea. Şi am zis gata, mă duc la şcoală. Cu şcoala a mers mereu foarte bine, de mic mi-a plăcut cartea. Am dat examen la Petrol şi chimie, la şcoala profesională, la Brazi. Se intra greu atunci, am intrat cu 8.25. Eu, care nu mai fusesem plecat de acasă, când am văzut cum e viaţa la cămin, când am văzut ciorba de varză, în viaţa mea nu mai mâncasem aşa ceva, am zis că eu nu stau şi nu stau. Am plecat acasă după trei zile. Al doilea an am dat la Electroprecizia la Săcele şi m-am făcut strungar. În '70, în primul an când m-au văzut ăia cum cânt, am ajuns pe cai mari, în RFG, cu ansamblul studenţesc. Făceau ei un concurs, şi cei mai buni, vârfurile, intrau în ansamblu. Am plecat cu trenu', stăteam toţi în două compartimente de tren, eram tineri, ce ne păsa. Acolo, concerte în săli, în tot landul Bavariei; după concert, ne luau românii de acolo la ei acasă, mai cântam, mai scoteam şi noi un bacşiş. Ne-am întors exact în ziua în care făceam 17 ani. Am plecat cinci băieţi, patru au rămas acolo.
- Şi dumneavoastră?
- Aş fi rămas şi eu, dar m-am gândit la ai mei, la ce probleme ar avea dacă rămân. Şi, oricum, fiind singurul băiat din familie, am fost întotdeauna aşa, mai mămos. Trei patroni au stat după mine, până m-am urcat în tren. În ultima seară, de adio, au venit cu mine la hotel, le-am zis: "Staţi să duc acordeonu' în cameră, să nu dea de bănuit, şi viu acum". Da' de unde, m-am dus în cameră şi m-am culcat, dimineaţa, la trei-patru, când am plecat, ăştia erau acolo, mă aşteptau. Mi-au bătut obrazu'. La tren, unu dintre băieţii cu care eram s-a urcat pe o parte, a coborât pe cealaltă, securiştii să sară după el. Ce să mai sări, că plecase trenu'. Acela ne făcea cu mâna. Nu m-am mai văzut niciodată cu ei, da' am auzit că le merge bine, unu e masor, alţii doi la filarmonică. Acum, regrete ai câteodată, dar asta a fost soarta mea, să rămân aici şi să fiu cunoscut şi iubit la mine în ţară, chiar dacă nu vreau să fiu mediatizat prea tare, că nu-mi place. Culmea e că, în 2000, am cântat trei ani la un patron neamţ, în acelaşi oraş, la Passau.
Mireasa în papuci
- Cum îşi găseşte un lăutar, mereu pe drumuri, jumătatea, şi cum reuşeşte să o păstreze alături?
- Am găsit-o la fel cum făcuse tata cu mulţi ani în urmă, la o nuntă. Am venit acasă de la Braşov să cânt la o nuntă, ea era domnişoară de onoare, mi-a plăcut de ea, ei de mine, şi în trei zile ne-am luat. E mai mică decât mine cu şase ani, tot de acolo din cartier, da' de pe altă stradă. M-am găsit cu ea a doua zi, după ce-am cântat la nunta aia, a treia zi i-am zis: "Mergi cu mine?". "Unde să merg?". Atunci am hotărât: "Mergi cu mine, rămâi cu mine". "Păi nu sunt pregătită, cutare, n-am aia, n-am aia". "Aşa cum eşti". Am luat-o aşa, în papuci, fără bagaj, fără nimic, şi am plecat.
- Aşa v-aţi suit în tren?
- Ce tren, am dus-o la maşini de ocazie, că dacă mergeam la tren, ne prindea părinţii. Ai ei. Nu ştia nimeni nimic. Părinţilor mei le-am zis că am o nuntă la Braşov şi mă duc să caut muzicanţi. Am luat nişte bani de la tata şi-am plecat. După câteva ore, avea alai la poartă, familia ei. Că le-am luat fata, că-i mică, că are 16 ani, c-o fi, c-o-nvârti, noi eram deja la Ploieşti şi de acolo am mers cu trenul la Braşov. Ea era un pic speriată, săraca, unde m-o duce acesta, ce face cu mine? Aveam nuntă la Cerbu Carpatin, am luat-o şi pe ea, a stat la masă cu prieteni de-ai mei câteva ore, că nu se cădea să stea toată noaptea. Mergeam cu ea prin oraş şi toate fetele care mă cunoşteau şi le plăcea de mine sărea pe mine, eu: "Fetelor, vă prezint pe soţia mea!". După trei zile, au sunat ai mei după mine. "Ce faci?". Ne-am întors la Buzău, am mers la părinţii ei, socră-meu, Dumnezeu să-l ierte, nu era acasă când o luasem, era din ăştia, constructori, zugravi. Când să vină şi el acasă, a aflat din gară. "Pe cine a luat?". "Păi pe cutărică, băiatu' lui Tudorache". "E băiat bun, bine că nu-i cu altul". Şi am făcut nunta. Joi, că sâmbătă am avut de cântat eu la o nuntă.
- Cum e o nuntă de muzicanţi?
- Cântă muzicanţii pe rând, se opreşte unu', începe altu'. La nunta mea au cântat mulţi, unu' mai trăieşte din ei. Au fost Neluţă Iordache, Cornel Bosoi, Titi Coadă, George Udilă, era şi George tânăr. Muzicanţi, prieteni cu tata din toată ţara, că tata era foarte respectat. Eu ce să mai cânt, că nu era loc nici să arunci un ac. Au venit 350 de familii, şi invitaţi şi neinvitaţi. 350 de familii! Într-un salon de restaurant, nu ne-a ajuns nici vesela, nici mesele, m-am dus la alt salon şi am luat de la ăia. Eu, practic, nici la masă n-am avut loc, nu am stat şi eu ca ginerică la masă, am stat cu mireasa pe o ladă cu sifoane. Şi uite că suntem împreună de 37 de ani, o zi n-am fost despărţiţi.Vreau să zic să fim certaţi, supăraţi, se mai ceartă omu', pleacă la mă-sa o săptămână, la tac-su'. Bineînţeles că mai sunt şi neajunsuri şi astea, dar treci peste ele dacă există înţelegere, dacă nu eşti bruiat şi nu ţi se cere imposibilu'. Că au fost şi zile în care nu aveam ce să le dau la copii să mănânce, aici se vede înţelegerea între oameni, lasă că o rezolvăm, mai laşi de la tine, mai lasă de la ea. A ţinut foarte mult de mine, m-a iubit şi m-a respectat. E greu să fii soţie de muzicant, da' a avut de la cine să înveţe, de la mama, de la mamaia, i-au arătat ce trebuie să facă, şi ea e o fire care vrea să facă lucrurile bine. Da' şi aşa m-am chinuit cu ea, săraca, cu plecările mele, ba pe la Predeal, ba la Sinaia, ba în Franţa, ba pe la cârciumi, pe la restaurante. Numai la cherhanaua din Mamaia ce-am cântat nouă ani, da' acolo ne-am mutat la hotel, cu ea, cu copii cu tot.
"Era o plăcere să cânţi cu Romica"
- Cum aţi cunoscut-o pe Romica Puceanu?
- Nu, n-am cunoscut-o eu, a adus-o şeful de cârciumă de la Cherhana şi am cântat doi ani acolo. Era orchestra mea, cântam şi eu cu vocea, dar mai aveam şi câte o solistă. La Mamaia, mergeam la început de mai, cu familia, copiii acolo au crescut verile, şi ne întorceam pe 30 septembrie, sau la început de octombrie. Eu mergeam ca la serviciu, că nu eram eu de plajă şi de astea. Mă cunoştea lumea, mă prefera, vă daţi seama, în nouă ani s-au tot schimbat şefii de cârciumă, doar eu ce rămâneam.La Cherhana veneau străinii, constănţenii, oamenii politici, se ştia că acolo e muzica lăutărească cea mai bună de pe litoral. Când a venit Romica, era în perioada ei de glorie. Melodiile erau binecunoscute, toată lumea le fredona, plus că muzicanţii buni nu au nevoie să stea prea mult la repetiţii, nu trebuie multă bătaie de cap. Atâta doar că aveam un contract cu ARIA, ei trebuiau să autorizeze repertoriu', n-aveai voie să cânţi d-astea cu băutură, cu d-astea. De exemplu, n-aveai voie să cânţi "C-aşa beau oamenii buni", "Bălălău", "La Crâşma din Ferentari", ce se cânta înainte.
- Şi atunci, ce mai rămânea?
- "Foaie verde". E, una treceam noi pe repertoriu şi alta cântam acolo. Era multă improvizaţie, luam comenzi, zicea unu: "Cântă şi mie aia, sau ailaltă". Şi câştigam bani buni, juma de Dacie pe seară, toată orchestra. Era o plăcere să cânţi cu Romica. O femeie extraordinar de glumeaţă, vorbeai de toate cu ea, nu să fie cu nasul pe sus, vedetă. Mai se lua ea de noi, ne mai trăgea câte o înjurătură, dar nu de muzică, de altele. Aveam pe unu' cu noi, d-acilea din Bucureşti, Nicu Manole, Dumnezeu să-l ierte, îi zicea "vezi, Romico, că ţi-a rămas acolo-şa, la sutien, o sută de lei". La care ea începea să-l brafturească, să-l măscărească de nu-l spălau şapte ape: "Ai văzut-o şi p-asta, da? Că stai numai cu gându' acolo". Şi dă-i cu băşcălia. Păcat de ea.
"Tot muzica veche are farmec, pentru că vine de undeva"
- Mai ştiţi pe cineva de calibrul ei, vine cineva din urmă, ce se va întâmpla cu muzica lăutărească?
- Sunt şi la ora actuală cântăreţe foarte bune, dar nu în registrul ăla, nu cu inflexiunile ei. E multă muzică modernă, dar parcă tot muzica veche are farmec, pentru că vine de undeva. Eu pe toate CD-urile mele, care sunt cele mai scumpe CD-uri şi au succes (azi le bagă, mâine, gata, nu mai sunt), am şi cântece compuse de mine, şi cântece vechi. Practic, la orice cântec pe care-l cânt, mai am ceva de adăugat, două-trei strofe. Cum e şi "La Chilia-n port". L-am auzit de la nişte lăutari bătrâni, dar două-trei strofe doar. După aia, m-am dus acolo la ei, la puşcărie, am vorbit cu băieţii, am văzut ce-i apasă, am luat versuri, că ei cântă singuri ce-i doare, le-am băgat la cap, şi le-am pus să se potrivească pe cântec. La fel şi cu "Căpitane de judeţ". Aşa erau baladele înainte, lungi. Păi când începea taică-meu o baladă, te apuca dimineaţa. Acesta-i rostul ei, să o cânţi de la capăt până la sfârşit, să placă la lume, nu să o tai la jumătate. Cât trăieşti înveţi, auzi cântece vechi, le cânţi şi le dai şi tu mai departe.De aia zic că e regretabil, îmi pare rău că nu mai sunt muzicanţi care să ducă muzica asta mai departe. Ori că le este foarte greu, ori că nu o înţeleg, aşa, în totalitatea ei, ori că nu vor să-şi bată capul cu ea. Ceva mai uşor, mai comercial dacă se poate. Eu am trei copii. Fata a făcut Conservatorul în Bucureşti şi acum e profesoară de pian la Liceul "Dinu Lipatti", unu' dintre băieţi a cântat la pian şi a renunţat, s-a făcut ospătar. Bine, mă tată, faci ce-ţi place, că nu poţi să cânţi aşa, dacă nu vrei. Celălalt băiat e cu mine în orchestră, la chitară, la bas. A fost o perioadă mai proastă prin anii 2000, când erau la modă alte genuri, dar acum deja muzica lăutărească începe să ia binişor amploare. Ce mă bucură cel mai mult e că are din ce în ce mai mult impact la tineret, tinerii au început să o guste şi să o înţeleagă foarte bine.