"Eram o vâlvă de copil, mă dărâma acordeonu'"
La cinci ani, a pus ochii pe vioara tatălui și, cum era el plecat de acasă, o lua și scârțâia la ea, pe o coardă, cum îl ducea mintea. Se obișnuia ca fiul să învețe un alt instrument, pentru a cânta mai apoi în familie, așa că tatăl n-a vrut să-i arate secretele viorii. Însă a fost atent la "talentele" singurului său fiu. "Băieții cu care cânta tata veneau acasă la noi, după câte o nuntă, făceau un șpriț și cântau, așa, pentru ei, ca o repetiție. Cântau ce le plăcea lor, și beau un pahar, că la nuntă te duci să muncești, nu să bei, bei acasă, pe banu' tău, ce, să te vadă toți? Și eu mă uitam la ei și-mi plăcea acordeonu', avea tata un acordeonist bun. După aia, luam eu o sită, știți, d-aia subțire, cu două toarte, băgam mâinile printre ele, și ziceam că-i acordeon, mă suiam pe masă și mă-ndoiam, mă suceam, ce mai era de mine! A văzut tata că-mi place, și la șapte ani mi-a luat acordeon. Am învățat foarte repede, că dacă ai daru' acesta, miru' acesta, să cânți, și ai ureche muzicală, te duce. Practic, m-a învățat un unchi de-al meu, din partea mamei, un tangou, un simplu tangou, «Marea de smarald». Era așa: «N-am să uit niciodată-n viață, marea de smarald». Un tangou, o melodie așa. După asta le mai însemnam eu pe clape, cum vine «Măi tramvai», un vals, cutare, după aia am început singur."
- Cum era cartierul în care ați copilărit, era o stradă, două, cu lăutari?
- Nu, lăutarii erau răspândiți în tot orașul, nu stăteau împreună. Eu am crescut și locuiesc și acum în casa bătrânească din cartierul sârbesc din Buzău. Sârbesc, adică d-ăștia, zarzavagii, care se ocupă cu grădinăritul, bulgari. Acum nu se mai ocupă prea mulți, că regimul trecut le-a dărâmat casele, grădinile, și i-a mutat la blocuri, nici eu nu mai stăteam mult, au ajuns cu demolările la 60 de metri de casa noastră. Unii și-au luat pământ la marginea orașului și au continuat să facă grădinărit. Tata cânta la ei la nunți, erau cam ca la noi tradițiile, cânta când făceau femeile sarmale, la un fel de brad de-al lor, duminica la joc, învățase câteva cuvinte de-ale lor, bulgărodeli d-astea, și le cânta să le placă. Cu copiii lor am crescut, ne înțelegeam foarte bine, jucam fotbal, oină, capra, nouă cărămizi. Așezai nouă cărămizi una peste alta, unii aruncau cu mingea să doboare cărămizile, ăilalți stăteau la pândă să prindă mingea să dea după ei. După aia, pe la șapte, opt ani, ieșeam cu acordeonu' pe o piatră în fața porții, se strângeau toți copiii de vârsta mea pe mine, cântam și eu ce știam. Cu vocea mai puțin, că aveam vocea foarte subțire, ziceai că-s fată, și nu-mi plăcea, da' ăștilalți, grămadă pe mine, nu mai plecau. Eram cam singurul copil din cartier care știa să cânte la un instrument. Pe la opt, nouă ani, mergeam cu bunicu' din Mihăilești, de unde e tata, la nunți, la botezuri, la baluri. El cu țambalu', eu cu acordeonu', și acolo am văzut cât de diferită e lumea de la țară și aia de la oraș, unde oamenii erau mai cizelați, înțelegeau altfel muzica. Ăștia, doar cu hore, brâu, sârbe, mai țipau la tine. Îți mai trânteau o înjurătură...
- Vă plăcea să mergeți cu bunicu', să cântați?
- Bineînțeles că-mi plăcea, că... și de-mi plăcea, și de nu-mi plăcea, trebuia să mă duc. Pe bunicu' l-am prins până m-am însurat, la 23 de ani, da' cu tata am cântat până acu' trei ani, când s-a prăpădit, Dumnezeu să-l ierte! Nu s-a lăsat niciodată. Aurel Tudorache, mare muzicant, iubit și respectat peste tot, și acum mă oprește lumea și îmi spune despre el. Era foarte exigent, încerca mama să mă apere: "Mai lasă băiatu', că prea îl bagi în greu de la început, așa, de mic". "Așa trebuie, nu face acum, mai târziu pentru el o să fie greu". Mie la început mi-era drag de acordeon, stăteam numai cu el în brațe, da' după aia, când am mai crescut, fuga pe teren, la fotbal, venea tata, îmi făcea semn cu degetu': "Ia vino în casă". Și mă lua, și îmi arăta cutare, cutare. De la opt, nouă ani, am mers cu el la baluri, la hori, cum era înainte, sâmbăta, la căminu' cultural. La nunți, cântam eu ce cântam, da' după aia, trăgeam pe dreapta, nu aveam cum să cânt toată noaptea. Mă suia tata pe masă, să mă vadă lumea, că nici acum nu-s eu prea solid, da' atunci eram o vâlvă de copil, mă dărâma acordeonu', cu toate că nici ăla nu era mare.
- Mai târziu a venit și un moment în care să-l învățați și dvs. câte ceva pe tata?
- Ca să zic că-i arăt eu câte ceva, cam greu, că el le știa pe toate. Dar eu am plecat de lângă el la 15 ani, m-a dat la profesorul Alexandrescu, mare profesor, socrul lui Horia Robcea, cel mai mare acordeonist al nostru, și am învățat notele. După aia am cântat cu mai mulți, cu notiști, am învățat și eu cafeuri d-astea, pe care el nu știa prea exact cum se cântă, și, în problema asta, cred că a avut și el ceva ce să prindă de la mine.
La Brașov, pe cai mari
- La 16 ani am plecat de acasă, am lăsat acordeonu' și am plecat să fac o meserie. Mi-a zis tata stai, mă, aicea, dar eu am zis că las acordeonu', nu mai voiam să cânt. Nu mai voiam să fiu comandat, mă enervasem. Știți cum e la nunți, că acum s-a mai cizelat lumea, are altă înțelegere, și atunci erau oameni buni, da' și d-ăștia care strigă: «Băi, fă-o p-aia», «taci din gură» și d-astea. Și am zis gata, mă duc la școală. Cu școala a mers mereu foarte bine, de mic mi-a plăcut cartea. Am dat examen la Petrol și chimie, la școala profesională, la Brazi. Se intra greu atunci, am intrat cu 8.25. Eu, care nu mai fusesem plecat de acasă, când am văzut cum e viața la cămin, când am văzut ciorba de varză, în viața mea nu mai mâncasem așa ceva, am zis că eu nu stau și nu stau. Am plecat acasă după trei zile. Al doilea an am dat la Electroprecizia la Săcele și m-am făcut strungar. În '70, în primul an când m-au văzut ăia cum cânt, am ajuns pe cai mari, în RFG, cu ansamblul studențesc. Făceau ei un concurs, și cei mai buni, vârfurile, intrau în ansamblu. Am plecat cu trenu', stăteam toți în două compartimente de tren, eram tineri, ce ne păsa. Acolo, concerte în săli, în tot landul Bavariei; după concert, ne luau românii de acolo la ei acasă, mai cântam, mai scoteam și noi un bacșiș. Ne-am întors exact în ziua în care făceam 17 ani. Am plecat cinci băieți, patru au rămas acolo.
- Și dumneavoastră?
- Aș fi rămas și eu, dar m-am gândit la ai mei, la ce probleme ar avea dacă rămân. Și, oricum, fiind singurul băiat din familie, am fost întotdeauna așa, mai mămos. Trei patroni au stat după mine, până m-am urcat în tren. În ultima seară, de adio, au venit cu mine la hotel, le-am zis: "Stați să duc acordeonu' în cameră, să nu dea de bănuit, și viu acum". Da' de unde, m-am dus în cameră și m-am culcat, dimineața, la trei-patru, când am plecat, ăștia erau acolo, mă așteptau. Mi-au bătut obrazu'. La tren, unu dintre băieții cu care eram s-a urcat pe o parte, a coborât pe cealaltă, securiștii să sară după el. Ce să mai sări, că plecase trenu'. Acela ne făcea cu mâna. Nu m-am mai văzut niciodată cu ei, da' am auzit că le merge bine, unu e masor, alții doi la filarmonică. Acum, regrete ai câteodată, dar asta a fost soarta mea, să rămân aici și să fiu cunoscut și iubit la mine în țară, chiar dacă nu vreau să fiu mediatizat prea tare, că nu-mi place. Culmea e că, în 2000, am cântat trei ani la un patron neamț, în același oraș, la Passau.
Mireasa în papuci
- Cum își găsește un lăutar, mereu pe drumuri, jumătatea, și cum reușește să o păstreze alături?
- Am găsit-o la fel cum făcuse tata cu mulți ani în urmă, la o nuntă. Am venit acasă de la Brașov să cânt la o nuntă, ea era domnișoară de onoare, mi-a plăcut de ea, ei de mine, și în trei zile ne-am luat. E mai mică decât mine cu șase ani, tot de acolo din cartier, da' de pe altă stradă. M-am găsit cu ea a doua zi, după ce-am cântat la nunta aia, a treia zi i-am zis: "Mergi cu mine?". "Unde să merg?". Atunci am hotărât: "Mergi cu mine, rămâi cu mine". "Păi nu sunt pregătită, cutare, n-am aia, n-am aia". "Așa cum ești". Am luat-o așa, în papuci, fără bagaj, fără nimic, și am plecat.
- Așa v-ați suit în tren?
- Ce tren, am dus-o la mașini de ocazie, că dacă mergeam la tren, ne prindea părinții. Ai ei. Nu știa nimeni nimic. Părinților mei le-am zis că am o nuntă la Brașov și mă duc să caut muzicanți. Am luat niște bani de la tata și-am plecat. După câteva ore, avea alai la poartă, familia ei. Că le-am luat fata, că-i mică, că are 16 ani, c-o fi, c-o-nvârti, noi eram deja la Ploiești și de acolo am mers cu trenul la Brașov. Ea era un pic speriată, săraca, unde m-o duce acesta, ce face cu mine? Aveam nuntă la Cerbu Carpatin, am luat-o și pe ea, a stat la masă cu prieteni de-ai mei câteva ore, că nu se cădea să stea toată noaptea. Mergeam cu ea prin oraș și toate fetele care mă cunoșteau și le plăcea de mine sărea pe mine, eu: "Fetelor, vă prezint pe soția mea!". După trei zile, au sunat ai mei după mine. "Ce faci?". Ne-am întors la Buzău, am mers la părinții ei, socră-meu, Dumnezeu să-l ierte, nu era acasă când o luasem, era din ăștia, constructori, zugravi. Când să vină și el acasă, a aflat din gară. "Pe cine a luat?". "Păi pe cutărică, băiatu' lui Tudorache". "E băiat bun, bine că nu-i cu altul". Și am făcut nunta. Joi, că sâmbătă am avut de cântat eu la o nuntă.
- Cum e o nuntă de muzicanți?
- Cântă muzicanții pe rând, se oprește unu', începe altu'. La nunta mea au cântat mulți, unu' mai trăiește din ei. Au fost Neluță Iordache, Cornel Bosoi, Titi Coadă, George Udilă, era și George tânăr. Muzicanți, prieteni cu tata din toată țara, că tata era foarte respectat. Eu ce să mai cânt, că nu era loc nici să arunci un ac. Au venit 350 de familii, și invitați și neinvitați. 350 de familii! Într-un salon de restaurant, nu ne-a ajuns nici vesela, nici mesele, m-am dus la alt salon și am luat de la ăia. Eu, practic, nici la masă n-am avut loc, nu am stat și eu ca ginerică la masă, am stat cu mireasa pe o ladă cu sifoane. Și uite că suntem împreună de 37 de ani, o zi n-am fost despărțiți. Vreau să zic să fim certați, supărați, se mai ceartă omu', pleacă la mă-sa o săptămână, la tac-su'. Bineînțeles că mai sunt și neajunsuri și astea, dar treci peste ele dacă există înțelegere, dacă nu ești bruiat și nu ți se cere imposibilu'. Că au fost și zile în care nu aveam ce să le dau la copii să mănânce, aici se vede înțelegerea între oameni, lasă că o rezolvăm, mai lași de la tine, mai lasă de la ea. A ținut foarte mult de mine, m-a iubit și m-a respectat. E greu să fii soție de muzicant, da' a avut de la cine să învețe, de la mama, de la mamaia, i-au arătat ce trebuie să facă, și ea e o fire care vrea să facă lucrurile bine. Da' și așa m-am chinuit cu ea, săraca, cu plecările mele, ba pe la Predeal, ba la Sinaia, ba în Franța, ba pe la cârciumi, pe la restaurante. Numai la cherhanaua din Mamaia ce-am cântat nouă ani, da' acolo ne-am mutat la hotel, cu ea, cu copii cu tot.
"Era o plăcere să cânți cu Romica"
- Cum ați cunoscut-o pe Romica Puceanu?
- Nu, n-am cunoscut-o eu, a adus-o șeful de cârciumă de la Cherhana și am cântat doi ani acolo. Era orchestra mea, cântam și eu cu vocea, dar mai aveam și câte o solistă. La Mamaia, mergeam la început de mai, cu familia, copiii acolo au crescut verile, și ne întorceam pe 30 septembrie, sau la început de octombrie. Eu mergeam ca la serviciu, că nu eram eu de plajă și de astea. Mă cunoștea lumea, mă prefera, vă dați seama, în nouă ani s-au tot schimbat șefii de cârciumă, doar eu ce rămâneam. La Cherhana veneau străinii, constănțenii, oamenii politici, se știa că acolo e muzica lăutărească cea mai bună de pe litoral. Când a venit Romica, era în perioada ei de glorie. Melodiile erau binecunoscute, toată lumea le fredona, plus că muzicanții buni nu au nevoie să stea prea mult la repetiții, nu trebuie multă bătaie de cap. Atâta doar că aveam un contract cu ARIA, ei trebuiau să autorizeze repertoriu', n-aveai voie să cânți d-astea cu băutură, cu d-astea. De exemplu, n-aveai voie să cânți "C-așa beau oamenii buni", "Bălălău", "La Crâșma din Ferentari", ce se cânta înainte.
- Și atunci, ce mai rămânea?
- "Foaie verde". E, una treceam noi pe repertoriu și alta cântam acolo. Era multă improvizație, luam comenzi, zicea unu: "Cântă și mie aia, sau ailaltă". Și câștigam bani buni, juma de Dacie pe seară, toată orchestra. Era o plăcere să cânți cu Romica. O femeie extraordinar de glumeață, vorbeai de toate cu ea, nu să fie cu nasul pe sus, vedetă. Mai se lua ea de noi, ne mai trăgea câte o înjurătură, dar nu de muzică, de altele. Aveam pe unu' cu noi, d-acilea din București, Nicu Manole, Dumnezeu să-l ierte, îi zicea "vezi, Romico, că ți-a rămas acolo-șa, la sutien, o sută de lei". La care ea începea să-l brafturească, să-l măscărească de nu-l spălau șapte ape: "Ai văzut-o și p-asta, da? Că stai numai cu gându' acolo". Și dă-i cu bășcălia. Păcat de ea.
"Tot muzica veche are farmec, pentru că vine de undeva"
- Mai știți pe cineva de calibrul ei, vine cineva din urmă, ce se va întâmpla cu muzica lăutărească?
- Sunt și la ora actuală cântărețe foarte bune, dar nu în registrul ăla, nu cu inflexiunile ei. E multă muzică modernă, dar parcă tot muzica veche are farmec, pentru că vine de undeva. Eu pe toate CD-urile mele, care sunt cele mai scumpe CD-uri și au succes (azi le bagă, mâine, gata, nu mai sunt), am și cântece compuse de mine, și cântece vechi. Practic, la orice cântec pe care-l cânt, mai am ceva de adăugat, două-trei strofe. Cum e și "La Chilia-n port". L-am auzit de la niște lăutari bătrâni, dar două-trei strofe doar. După aia, m-am dus acolo la ei, la pușcărie, am vorbit cu băieții, am văzut ce-i apasă, am luat versuri, că ei cântă singuri ce-i doare, le-am băgat la cap, și le-am pus să se potrivească pe cântec. La fel și cu "Căpitane de județ". Așa erau baladele înainte, lungi. Păi când începea taică-meu o baladă, te apuca dimineața. Acesta-i rostul ei, să o cânți de la capăt până la sfârșit, să placă la lume, nu să o tai la jumătate. Cât trăiești înveți, auzi cântece vechi, le cânți și le dai și tu mai departe. De aia zic că e regretabil, îmi pare rău că nu mai sunt muzicanți care să ducă muzica asta mai departe. Ori că le este foarte greu, ori că nu o înțeleg, așa, în totalitatea ei, ori că nu vor să-și bată capul cu ea. Ceva mai ușor, mai comercial dacă se poate. Eu am trei copii. Fata a făcut Conservatorul în București și acum e profesoară de pian la Liceul "Dinu Lipatti", unu' dintre băieți a cântat la pian și a renunțat, s-a făcut ospătar. Bine, mă tată, faci ce-ți place, că nu poți să cânți așa, dacă nu vrei. Celălalt băiat e cu mine în orchestră, la chitară, la bas. A fost o perioadă mai proastă prin anii 2000, când erau la modă alte genuri, dar acum deja muzica lăutărească începe să ia binișor amploare. Ce mă bucură cel mai mult e că are din ce în ce mai mult impact la tineret, tinerii au început să o guste și să o înțeleagă foarte bine.