* Sus de tot, la capatul unei carari ce serpuieste printre ierburile primaverii si printre ultimele petice de zapada, se afla satul Meria, din Muntii Poiana Ruscai. O mana de case adunate unele in altele, pe o culme, printre mesteceni si printre capite de fan. Intr-una din ele locuieste Gheorghe Zepa, omul care le vorbeste cailor despre inima omeneasca, la vremea cand "se crapa de primavara" *
"Animalul simtaste cu mult timp inainte sa crape primavara pe la ramurile pomilor", zice nenea Zepa, tinandu-si caii de darlogi. "Te duci intr-o dimineata la grajd, prin zapada, si zapada scartaie sub picior, e un ger de crapa sticla de la lampa, inainte de rasaritul soarelui, si cand intri la cai, numai ce-i auzi sfornaind incetisor in intunerec. Atuncea pui binisor mana pa grumaz, uite colea, in spatele urechilor, si simti la palma si la degete o tremuratura. Mana ceastalalta o pui pa pieptul calului, si atuncea, daca simti tremuratura si in tine, inseamna ca iarna-i gata si ca in doua-trei dumineci vine primavara. Nimeni nu stie cum simtaste animalul treaba asta, dar asa l-o lasat Dumnezeu. Sigur este ca primii tremura de primavara caii si vacile, pe urma oile si cainii, si la urma pasarile si porcii. Omul nu simtaste nimic, pana nu pune palmile pa animal in ceasul diminetii, inainte sa le dea mancare".
Cerul se sprijina albastru pe varfurile capitelor de fan, muntii inzapeziti inconjoara pana la orizont satul care pluteste pe apele involburate ale norilor de dedesubt. E un sat deasupra norilor, imi spun, un sat care traieste in cer. Nenea Zepa vorbeste tinandu-si mana mereu pe grumazul calului si vorbele sale se amesteca in vantul de primavara. "Ei, si omul care afla primul ca se crapa de primavara da veste in intreg satul, si asta nu-i lucru putin, ca noi aici suntem cam singuratici pe timpul iernii. Nu-i cale de venit incoace printre zapezi si, uneori, nici macar pa Valea Musatului nu sa poate urca pana la noi." Bine, zic, dar tremuratul asta de primavara, vibratia asta pe care o simt caii si vacile si pe care o transmit oamenilor priceputi, ce este, de unde vine? Ce simt animalele, de fapt? Nenea Zepa zambeste, si mie mi se pare ca vantul cald suiera subtire cand trece prin tepii scurti ai barbii sale. Apoi baga caii in grajd fara o vorba. Pare ca se gandeste. "Domnule draga", zice in cele din urma, "ce putere face iarba si copacii sa creasca, ce putere despica mugurii? Nimeni nu stie, e o minune a lui Dumnezeu, dara puterea asta o simt caii inaintea animalelor din batatura, iara animalele salbatice o simt inca si mai inainte. Iarna, puterea asta-i amortita, si numa' ce se trezeste ca animalul o si simte, cine stie cum. Poate o simte ascultand pamantul cu copitele, poate o simte cu narile din aer, nu pot sa spun asta, eu numa' atata stiu, ca animalul o simteste. Ca dobitoacele nu-s proaste, cum cred unii, chiar daca nu stiu cuvanta. Ba dimpotriva, daca nu cuvanta, pot mai bine asculta. De unde stie magarul drumul cel mai bun catre culme? De unde stie oaia daca apa-i buna sau nu de baut, fara sa se atinga de dansa? Numa' se uita asa, si-o simte numaidecat, si oricat ar fi de insetate, oile nu beau apa decat din unele locuri. Si daca animalul stie dinainte treburile astea, iara omul nu, atuncea te-ntreb: cine stie mai multe, omul sau animalul, ha?"
Ma tin dupa nenea Gheorghe Zepa prin curtile succesive, carora el le spune gospodarie. In jurul casei sale, cladita din caramida, si al acareturilor din lemn, se afla un prim cerc inchis cu barne usoare de mesteacan. Aici se afla grajdul celor doi cai uriasi si albi, pe care tocmai i-am vazut. Apoi urmeaza cercul al doilea, in care suntem acum, in care se afla capitele de fan de culoarea chihlimbarului, care sprijina cerul, si grajdul vacilor. Mai incolo, se afla cercul al treilea, al oilor, la vreo suta de metri de casa, iar dincolo de el, pasunile si livezile lui nenea Zepa urca muntele, pana cine stie unde.
In timp ce vorbeste, deschide din nou usa grajdului de la cai, le da bratul de fan, ii tot mangaie si-i aranjeaza, pentru ca in cele din urma sa-i scoata din nou afara, la soare. Sunt niste cai mari, cu nume de oameni, care profita de orice moment pentru a-si pune boturile pe umarul lui. "Luasem caii ieftin, tocmai pentru ca erau cam naravasi, izbeau cu copita si unul musca tare, numai ca asa am vorbit eu cu ei si asa m-am purtat, c-am facut din ei cei mai buni cai din muntii astia. Caii mei nu vad biciul toata viata lor si nu se pierd niciodata vara, cand sunt liberi. Eu numai ma duc si suier odata si numaidecat vin la mine. S-apoi, de la cai inveti multe, daca bagi de seama: cum sa alegi o carare sau incotro e marginea padurii, daca te-ai ratacit. Stii cand vine furtuna si cand o sa trasneasca, inveti care iarba-i buna si care nu, pentru ca un cal, atunci cand e bolnav de burta sau de altceva, trage intotdeauna la iarba care-i trebuie lui, si asa afli si tu la ce-i buna cutare iarba. Alta data, calul stie cand nu-i a buna, cum a fost cand eram pe la Luncani, dupa niste lemne de casa, si caii n-or vrut cu nici un chip sa mearga pe cararea ceia. S-atuncea eu nu i-am fortat, c-aveam incredere in ei si-am stat unde eram, ca alta cale nu era de mers.
Cu totul, am petrecut vreo doua ore cu nenea Gheorghe Zepa si cu animalele lui. El trebuie sa aiba cam 60 de ani si toata viata lui a trait in munti. A fost cioban si, uneori, muncitor la padure, dar nu s-a despartit de cai niciodata. Cunoaste toate cararile muntilor, toate plantele si toate obiceiurile salbaticiunilor, cunoaste vremea si timpurile. Uneori, pleaca cu treburi peste munti si dupa ce lasa vorba fiecare ce-are de facut, dispare pentru un timp. Atunci doarme sub cerul liber si asculta vantul si murmurul pamantului si al ierburilor. Spune ca a invatat toate acestea de la animale. Atunci cand e suparat sau bolnav, de asemenea, pleaca cu caii undeva, nimeni nu stie unde, si se intoarce sanatos. Se pricepe sa oblojeasca rani si sa puna oasele la loc. Se pricepe sa faca din pamant caramizi pentru casa. "Pamantul e viu", zice, "ca din el creste iarba, si de-aia, atunci cand faci caramizi, trebuie sa te porti cumva anume cu pamantul, pentru ca sa dureze mult casa. Niciodata nu trebuie sa arzi tare caramida, ca sa nu arzi ce-are pamantul viu in el". Astfel, crede el, pentru ca o casa sa fie vie, pamantul pentru caramizi trebuie luat acum, cand puterea primaverii crapa mugurii. Nu prea stie ce se petrece jos, in lume, si nici nu prea il intereseaza, pentru ca e ocupat. Nu prea merge nici la carciuma, dar mai bea un paharel de tuica, uneori, cu ginerele lui, cu care discuta "despre cele cu viata". Adica despre animale si despre padure. Ginerele lui este padurar si intelege ce spune el.
Nene Zepa, l-am intrebat la sfarsit, atunci cand mi-a spus ca a facut o casa si jos, la vale, pentru copii, ai pleca de-aici, din Meria, din munte? El s-a uitat la mine cu ochii lui cei oblici si mi-a zis: "Stii ce-nseamna Meria?" (el pronunta "Mieria"). Am ridicat din umeri. "Vine de la culoarea mierii de albine salbatice, care-i aproape vinetie. Asa se vede si cerul, din vale, cand te uiti la satul nostru cocotat in munte: vinetiu. Cum o sa cobor eu din cer, sa ma mut pa pamant, cand unii asteapta o viata intreaga ca sa urce la cer?". Apoi rade scurt, pentru prima data. De jur imprejur, norii par apele involburate ale unei mari.
CUIBUL PRIMAVERII
* Pe spranceana de primavara, cand oamenii se schimba la ganduri *
Salvina trebuie sa aiba in jur de 60 de ani, poate mai mult - pentru ca are copii mari, la casele lor -, si locuieste in mijlocul acestui taram dintotdeauna. Mos Andrei, omul Salvinei, a fost oier. El este tacut si ganditor si static. Sta nemiscat in mijlocul oilor sale si pare ca priveste norii alergand peste vale, pare ca asculta vuietul Cernei, cea care le taie pamanturile in doua. Ea, Salvina, este exact opusul sau. Este in permanenta miscare, ochii ii sunt mereu alergatori, gura ii este mereu vorbitoare, bratele sale nu stau nici o clipa. Mosul e aplecat catre sine insusi. Salvina catre exterior.
Ce faci, mosule? l-am intrebat. "Ma-nteleg cu oile-astea", mi-a zis si-a continuat sa se uite-n sus, ca si cum n-as fi fost acolo, ca si cum singurul lucru interesant ar fi fost cerul. Peste fesul negru din lana purta o caciula ponosita.
Salvina alearga, ia fanul, il indeasa intr-un fel de desaga improvizata dintr-un tol, apoi insfaca surazatoare niste galeti, niste bidoane, si strabate o suta de metri cu o rapiditate de necrezut. Apoi lasa fanul in tarcul unor capre si cu bidoanele se indreapta spre fantana. Scoate apa si o cara o suta de metri inapoi, catre tarcul oilor. Omul ei este nemiscat, privind cerul si norii alunecatori. Cerna vuieste in spate. Femeia pune apa la oi. In tot timpul acesta, imi vorbeste. Despre viata care se ingreuneaza, dar si despre aceia care pierd timpul ca sa se vaite in loc sa faca ceva.
O intreb pe tanti Salvina cum face sa descante animalul, cum vede ca-i deocheat sau bolund. Numai ca ea se grabeste, are multe de facut, sare din nou gardul din pari de mesteacan. "Mergi cu mine si-ti mai spun, ca am treaba multa", imi zice. Mosul e din nou sprijinit de un par. "Daca ar seca odata Cerna, as crede c-am surzit", zice el fara nici o legatura, si eu inteleg ca se refera la vuietul continuu al apelor care scalda valea. Apoi alerg dupa tanti Salvina, care se indreapta catre paturile proaspat spalate, atarnate in toate culorile, pe garduri. "Vine Pastele, si Invierea Domnului trebuie sa ne gaseasca curati la ganduri si la trup si la locul nostru. Gandul sa spala cu rugaciune, trupul cu post si locul nostru cu apa si cu sapun". Dupa o clipa adauga urmandu-si firul gandurilor: "Vezi bine ca iarba si frunza invie odata cu Domnul, animalul schimba blana si omul trebuie sa schimbe gandurile si". O intreb din nou cum isi doftoriceste animalele, asta ma intereseaza pe mine. Ma priveste surprinsa, in timp ce-mi incarca bratele cu paturi groase de lana colorata, care miros a iarba si a aer si a soare. "Tine astea", zice. O urmez cu mormanul de lana catre casa. "Toata treaba e descantecul, iara descantecul ce-i? Tot un fel de rugaciune ii, ca fara rugaciune degeaba mai pui acolo ce mai pui, iarba sau fiertura sau ce-o fi. Ierburile n-au putere de leac fara rugaciune, adica fara descantec. Iarba are viata de la Domnul si putere de leac, dar nu stie ce sa faca cu ea. Trebuie sa-i spui ce vrei sa faca cu puterea ei. Piciorul de berbec, daca-i rupt, are si el puterea lui, sa sa lipeasca la loc, numai ca trebuie sa-i faci rugaciune sa se lipeasca, sa spui, uite, iti dau ajutor de la Domnul puterea ierbii, ca sa te faci bine. Intelegi?".
Intram in casa si in casa miroase a mere si a var. "Acuma eu nu pot sa spun descantecul de picior sau de bolunzala asa cum e el, pentru ca, daca ti-l spun, eu pierd leacul din descantec si mai imi trebuie. Fiecare animal si fiecare iarba si fiecare frunza de copac sau de lastar are descantecul lui, care sa spune cand e nevoie. Unii mai priceputi stiu face ei descantece pentru orisice betegeala, dar aceia-s putini", zice si ma priveste cu o mandrie discreta, care mie nu-mi scapa. Si rugaciunea sau, ma rog, descantecul cel mai frecvent care e? "Pai de deochi, ca oricine se uita la animal cu vreun gand poate sa-l deoache". Asta-i descantecul pe care-l spune cel mai des. "Mai intai, oaia sau vaca e somnoroasa asa, e moale, e fara pofta de viata si se lasa grea pa burta, pe urma nu mai mananca si slabeste. Puterea ei s-a dus, ca si cand cineva i-a supt sangele si vlaga. Daca nu-i spui descantecul, poate sa moara intr-o saptamana".
Am vazut apoi caii cei frumosi ai lui Marinel, baiatul Salvinei si al lui Mos Andrei, cu ciucuri mari si rosii atarnati la cap, tot impotriva deochiului. Pe grumaz, sub un fel de jug de lemn, caii aveau pusa o invelitoare facuta din blana de lup. Protectie impotriva animalelor salbatice, a trasnetului si a pietrelor care pot cadea de pe munte. Am alergat dupa tanti Salvina prin toata gospodaria, timp in care am inteles ca oamenii se pot ruga la Dumnezeu de oriunde si oricand, ca Pastele si Invierea trebuie sa se petreaca in sufletul omului si ca animalele si plantele stiu foarte bine acest lucru. "Odata", mi-a spus tanti Salvina, "in ziua dinaintea Invierii, Cerna era umflata si tulbure ca acuma si gemea ca un om mare, ranit. A doua zi de dimineata, cand ne-am intors de la slujba, se linistise, glia din ape se dusese la fund, de parca nici n-ar fi fost, si ea susura si gangurea intre maluri, ca un copil adormit. Toate-s legate intre ele si cu toate te-ntelegi, daca faci o mica rugaciune. Si mamaliga iese anume, daca faci o rugaciune malaiului atunci cand o fierbi. Cartofii tin mai mult peste iarna, daca faci o cruce pe unul din ei si spui descantecul, muraturile trebuie sa aiba capac de lemn inauntru si pe el sa fie facute rugaciuni. Uite la Vulture, zice, canele de la oi. L-am luat flamand si jigarit si numai ce i-am dat niste fierturi de l-am pus pe picioare ca p-un zmeu, si are doar 6 luni".
Apoi tanti Salvina a fugit catre lemne, caci baiatul, Marinel, nu mai prididea cu treaba, iar ea trebuia sa-l ajute. Am ramas cu Mosul si cu oile. Si atunci, a vorbit el. "Iti spun un leac mocanesc pentru bolesniti galbene de animale, de-alea cu puroi, ca vad ca te-ntereseaza. Sa cresteaza vana la animal. Daca-i mare - bou, cal sau vaca -, la ureche, daca-i oaie, la picior, si sa pune inauntru un fir de spanz. La animal mare sa tine trei zile. La oaie, doua. La om sa nu pui, ca poate sa moara". Soarele se ascundea in spatele unei maguri, a inserare. "Descantecul nu sa spune", adauga el, inainte de a privi din nou cerul.
Cand am plecat, soarele era dus. Lunca Cernei era in umbra. Am ajuns din nou la tunel si mi-am amintit dintre putinele vorbe pe care mi le-a spus mosul. Daca vad o aratare muta, alba, cum a vazut taica-sau, sa scot cheile din contact si sa-mi fac repede o cruce cu ele, ca-s de fier, si aratarea va disparea. Descantecul nu mi l-a spus.
Fotografiile autorului