Varianta autohtona a unor concerte britanice, initiate de BBC, concertul de anul acesta a ajuns la cea de a 6-a editie
Cea de-a sasea editie a concertului "Proms of Delight", care imbina cu succes muzica clasica cu muzica pop, va avea loc in data de 14 aprilie, la Ateneul Roman din Bucuresti. "Proms of Delight" este un concert-eveniment de inalta tinuta artistica, realizat de Elite Art Club UNESCO. Organizat dupa standardele originale ale BBC PROMS - Londra, concertul reuneste pe scena peste 100 de artisti. Concertele Proms imbina dupa o reteta proprie partituri orchestrale, corale, uverturi, valsuri, muzica de film, arii din opere, musical, jazz simfonic, concerte si muzica din repertoriul international, facandu-le accesibile unui public larg. In semn de pretuire, editiile pascale ale "Proms of Delight" au fost incluse de ARCUB si Primaria Municipiului Bucuresti in proiectul "Primavara Culturala Bucuresteana", iar Ministerul Culturii si Cultelor le-a inclus in deschiderea oficiala a Festivalului International "George Enescu". Va oferim, in continuare, opiniile unor participanti.
PAULA SELING
"Daca nu as fi pe scena, sigur as fi in sala"
- Ai mai cantat la Proms, Paula?
- Da, cu doi ani in urma, de Craciun. A fost o experienta extraordinara, am fost onorata sa fiu inclusa intr-un eveniment de o asa tinuta si grandoare.
- Cum ti se pare alaturarea de muzica clasica cu muzica pop?
- Mi se pare o idee foarte buna. De fapt, pentru mine este ceva firesc, eu studiind muzica clasica multi ani. Este imposibil sa nu simt influentele sale in muzica pe care o fac. Asa ca ideea de a realiza un astfel de spectacol mi se pare excelenta, creata, parca, pentru muzica pe care o cant.
- Din punctul tau de vedere, care e noutatea pe care o aduc concertele "Proms of Delight", in contextul vietii muzicale din Romania?
- Orice concert in care este implicata o orchestra simfonica este deosebit. Fanii muzicii usoare vor fi atrasi de orchestratiile ample, deosebite, iar cei ai muzicii clasice vor fi dornici sa vada, cu siguranta, si modalitatea in care artistii de muzica usoara "fac fata" unei orchestre. Este o ocazie rara. Daca nu as fi pe scena, sigur as fi in sala.
- De ce crezi ca si-a castigat Proms-ul aceasta buna reputatie?
- Pentru ca promoveaza valori. Pentru ca are un standard pe care il pastreaza si il respecta an de an. Sunt convinsa ca publicul "Proms of Delight" creste cu fiecare an si ca este unul dintre cele mai importante evenimente din muzica romaneasca.
LUCIAN CORCHIS
tenor la Opera Nationala Bucuresti
"Un etalon de muzica buna, cu artisti talentati"
- Participi pentru prima oara la concertele "Proms of Delight", care nu contin doar muzica lirica. De ce-ai acceptat?
- Pastrand proportia, concertele Proms sunt la fel de importante cum a fost pentru cei trei mari tenori ai lumii, Pavarotti, Carreras si Domingo, sa duca muzica de opera pe stadioane. Misiunea noastra este aceea de a aduce muzica clasica mai aproape de oameni, de a o scoate si dincolo de sala operei.
- Prin ce se aseamana si prin ce se deosebeste Proms of Delight de un spectacol clasic de opera?
- La PROMS se canta arii de opera, cele mai frumoase si cunoscute. Fara costume, fara poveste. Este un fel de reclama a operei, o eticheta. Proms este un punct de referinta. Poate suna a mandrie, dar chiar este un etalon de muzica buna, cu artisti talentati, orchestra live si dirijori.
- Din punctul tau de vedere, care e noutatea pe care o aduce genul de spectacol Proms publicului? De ce ar trebui sa fie oamenii curiosi?
- In ce ne priveste pe noi, cantaretii de muzica lirica, e importanta publicitatea, faptul ca suntem foarte tineri si ca lumea care nu trece prin salile de opera are astfel ocazia sa ne cunoasca mai bine si sa stie ca existam si noi. Opera n-a murit. Este destul de mult interes pentru opera in Bucuresti. S-au investit bani si s-a investit suflet in proiectele ONB. Sunt multe proiecte noi, echipa este buna si tanara, suntem entuziasti si asta se vede si prin inmultirea premierelor.
- De ce crezi ca si-a castigat Proms-ul aceasta buna reputatie?
- Pentru calitatea spectacolelor, pentru toate numele pe care le-a adus impreuna pe scena Ateneului roman si pentru traditia pe care a creat-o din 2006 incoace.
TEODOR ILINCAI
tenor, solist al Operei Nationale Bucuresti
"Relatia cu publicul este mult mai intensa"
- Ai mai cantat la Proms. De ce ai acceptat si continui sa vii?
- Este grozav sa ai ocazia sa canti la Ateneu, o sala minunata, unde vine numai public avizat.Prezenta mea in Proms a fost aproape o intamplare. Dupa editia de Craciun din 2008, am simtit ca ajut manifestarea sa creasca. Si am s-o fac in continuare. Am ajutat si aducand artisti noi, pe Ana-Maria Comsa, o soprana dramatica cu o voce foarte rara, si pe Serban Vasile, un tanar bariton. Ma bucur foarte mult ca suntem toti tineri. A venit si vremea noastra. Ne recomanda talentul si munca.
- Ca experienta, ce iti aduce in plus fata de scena operei?
- Diferenta e ca pe scena operei esti obligat sa fii si actor, mai mult decat pe scena Ateneului, intr-un concert. La concert vii imbracat in frac, cu partenera sau fara (in Proms-ul acesta, fiecare dintre noi va avea de interpretat si arii, si duete), dar relatia cu publicul este mult mai intensa. Publicul are ocazia sa auda doar parti celebre din opere, iar reactiile sunt imediate. Poate e mai dificil sa canti intr-un concert decat intr-un spectacol de opera. Pentru ca trebuie sa pui intreaga ta energie in aria pe care o ai de interpretat.
- Cum ti se pare alaturarea aceasta de muzica clasica cu muzica pop?
- Este extraordinara. Eu am cantat si rock, am avut ocazia sa cant cu Iris, in concertul lor aniversar 30 de ani. Am cantat in stilul meu, operistic, insa orchestratia, suportul armonic au fost de muzica rock, cu chitari electrice, cu sintetizatoare. M-am simtit extraordinar. Cred ca au fost 20.000 de oameni. Nu am avut, pana atunci, ocazia sa cant in fata unui public atat de numeros. A fost extraordinar. Mi-am dat seama ca orice stil de muzica ai canta, conteaza cel mai mult vocea si transmiterea. Poti sa bucuri lumea prin orice stil de muzica, daca transmiti emotie.