In prezentul mesaj doresc sa-mi exprim parerea fata de Proiectul de Lege a invatamantului, aflat in dezbatere publica in aceasta perioada. V-am ales pe dvs., pentru ca va citesc in fiecare saptamana si am incredere in ceea ce scrieti. Sper ca veti analiza cu atentie aceasta problema si o veti pune in discutie in paginile revistei.
Iata argumentele mele impotriva acestui proiect aflat in dezbatere publica: 1. sistemul de admitere pe baza tezelor unice si a mediei notelor din anii de studiu incurajeaza elevii slabi si ii determina pe toti, indiferent de nivel, sa "alerge" dupa note si nu sa invete; 2. la tezele unice (organizate la nivelul scolii), elevii sunt lasati sa copieze de catre profesorii supraveghetori; 3. salarizarea cadrelor didactice se va face in functie de notele obtinute de elevi la teze; nu este corect, deoarece cadrele didactice isi fac datoria, insa elevii au sufletul pervertit de manele si de televizor, nu citesc lecturile recomandate la ora de limba romana; la oras, tentatiile sunt mai mari; 4. toate scolile, si cele vechi, si cele noi, construite in cadrul Programului de Reabilitare a Invatamantului Rural, au cate 5 sali de clasa, avem clase paralele la gimnaziu si se invata in doua schimburi; unde vor invata clasa a IX-a si clasa pregatitoare, propuse de noua lege? 5. participarea la titularizare va fi conditionata de participarea la cursuri de perfectionare organizate la nivel judetean; anul acesta, in judetul Buzau, selectia cadrelor didactice s-a realizat preferential de catre inspectorii de specialitate; 6. directorul scolii va fi numit in urma concursului, cu avizul autoritatilor locale, iar titularizarea va fi la nivel de scoala; astfel, candidatii trebuie sa aiba relatii bune cu directorul si cu primarul si nu cred ca vor fi alesi pe criterii de competenta; 7. revin la tezele unice: sunt impotriva lor, pentru ca, apropiindu-se data tezei, nu se respecta programul; profesorul de matematica si cel de geografie au lipsit de la ore cate doua zile pentru ca au fost obligati sa participe la corectarea lucrarilor.
Si mai exista un aspect: in toate scolile cred ca exista elevi indisciplinati. Ei sunt si la scoala noastra. Portretul tip al unui asemenea elev este urmatorul: copil sau adolescent lasat prea liber de catre parinti, nu invata, nesupravegheat, necontrolat; asculta manele; cand nu este la scoala, pierde timpul pe strada sau in locuri nepotrivite pentru un copil; uneori, tatal il ia cu el la bar si ii da sa bea bere, ca, de, este "barbat"; in unele cazuri, mama este bolnava, nu se poate deplasa, iar tatal este plecat la munca in alta localitate; copilul creste, devine adolescent, nu iubeste invatatura, comite acte de indisciplina in timpul orelor sau in pauza, umilind profesorii care, la un moment dat, nu au ce sa-i mai faca. Scaderea notei la purtare este o masura prea blanda si nu are nici un efect. Discutiile cu acest copil, in fata clasei sau numai in fata directorului (care este autoritatea suprema in scoala), nu au nici un efect. Uneori, parintii sunt mandri ca "ii merge copilului mintea", dar nu-si dau seama ca el nu invata nimic. Proiectul de lege despre care discutam nu prevede masuri punitive pentru elevii indisciplinati sau pentru parintii acestora. Este prevazuta infiintarea mai multor posturi de psiholog, dar o masura concreta impotriva acestor elevi nu exista. Exista, in schimb, profesori umiliti, care nu stiu ce sa faca in asemenea cazuri. Unii ar spune repede: sunt profesori incompetenti, fara studii de psihologie. Dar eu cred ca in aceste cazuri psihologia nu ajunge. Uneori se impun masuri foarte aspre, atat pentru copii, cat si pentru parinti, masuri care sa apere profesorul. Cadrul didactic are demnitate - pe care i-o striveste un copil prost educat acasa -, are un psihic uneori mai slab, are probleme personale. Daca un asemenea copil (sau mai multi) se comporta in modul descris mai sus si crede ca "n-au ce sa-mi faca", unde ajunge invatamantul romanesc?
As vrea ca in paginile revistei, sa vad ca se dezbate aceasta lege. Am incredere in dvs. Va citesc in fiecare saptamana. Stiu ca "Formula AS" duce campanii pentru cauze drepte si e formatoare de opinie publica.
CONSTANTA VLAD
22.02.2008, 12:27Cornelia Witschi
Articolul citit mi-a dat un sentiment ciudat, neplacut.
Nu as dori sa comentez de ce. In schimb as dori sa impartasesc cum inteleg eu sa fie un cadru didactic:
-SA IUBEASCA COPIII, TINERII - este conditia obligatorie;
-Sa aiba calitati native( iar daca nu. sa le insuseasca) in domeniul sociologiei, psihologiei;
-Sa fie bine pregatit profesional, el insusi sa fie intr-o continua perfectionare.
Cine nu poate face fata acestor cerinte este de preferat sa caute o alta meserie.
A fi : preot, medic, dascal, necesita calitati deosebite, un nivel spiritual, evolutiv adecvat, cu responsabilitati enorme, deoarece domeniul activitatii il constituie trupul si mai ales sufletul uman.
Deci, iubiti dascali, va adresez rugamintea mea cea mare:
IUBITI-VA elevii; si respectati-i ! - numai asa veti reusi sa fiti la randul vostru iubiti si respectati de catre ei.
24.02.2008, 21:07Elena-Liliana Maxim Fluture
Doamna CONSTANTA VLAD, daca ar fi mai multi ca Dumneavoastra in tara, cu siguranta am reusi sa facem CEVA bun si pentru invatamantul acesta care se duce si se tot duce ... "Maine" o sa ne fie rusine ca inca mai suntem romani... incet incet plecam peste hotare si ne uitam radacinile si neamul dar uitam si copiii rataciti undeva in lacrima dorului de mama si tata.
Doar profesorii fara sprijinul parintilor, al comunitati, nu pot face fata acestei situatii critice din invatamantul romanesc, iar ca ajutor de la cei de "sus" vin tot mai multe si mai multe ... pe capul profesorului.
Copilul din ziua de azi are atatea drepturi pe care stie sa le ceara, chiar cu nerusinare, dar, dar ce ne facem cu indatoririle lui pe care nu le stie! sau nu vrea sa le stie si nici parinti nu il ajuta sa le stie. Situatie e GRAVA si se impun masuri imediate. Sa pornim la treaba pan anu e prea tarziu.
cu respect din Galati
ing. Elena-Liliana (Fluture) Maxim
01.11.2008, 16:01T Catalin
Vad ca este un articol mai vechi ...(nu sunt de curand pe site)si probabil comentariul meu nu va fi citit de autorul sau.
as fi spus despre acest articol ca este interesant la prima vedere dar... mi-a adus aminte de faptul ca, cel ce critica de dragul criticii, fara a veni cu solutii ...e mai bine sa nu-si exprime in mod public ideea.
drama poporului asta e ca toti vedem greselile celorlalti dar cand vine vorba sa le corectam...dam din umeri si lasam asta in treaba celorlalti.
nu cunosc legea de care se mentioneaza in articol, asa ca nu voi vb desprea ea, ci despre faptul ca eu cred ca "Domnul Trandafir" nu mai exista de mult in scolile noastre. Si asta nu mai e vina ministerului ci a pragmatismului dascalilor. Toti sunt interesati doar de predarea materiei lor, dar uita ca ABSOLUT TOTI PROFESORII ar trebui sa predea zilnic , lectii despre conduita civica, despre umanitate, despre respect fata de natura si oamenii de langa ei, despre bunatate si dragoste.
Nu manelele sunt cele ce pervertesc mintea tinerei generatii ci lipsa modelelor reale in viata lor.
Cereti masuri punitive la adresa copiilor indisciplinati ... hmmm...
de ce nu ne dati Dvs. o idee: linii la palma, in genunchi pe coji de nuci, biciuiri in fata scolii? ...la ce va referiti mai exact stimata doamna??
Daca nu veti veni cu solutii spre a fi discutate, cei ce iau deciziile...vor face cum cred ei pana la urma, indiferent de criticile neconstructive ce ar putea apare.
Sunteti impotriva tezelor unice...dumneavoastra, ce solutii aveti pt admitere?
Imi pare rau ca polemizez pe asemenea subiect , dar consider ca singura metoda pt o ridicare a Romaniei la un nivel mai inalt de dezvoltare sociala si economica, sta in educarea corecta a tinerei generatii si investitiile in invatamant. Nu specialistii in diverse domenii ne vor face sa avem o societate armonioasa social si economic, ci bunul simt, respectul fata de munca si patriotismul ala desuet care ne-a fost macinat de catre SC. STAT SRL vandut occidentului si fara respect fata de propriul popor.
E an electoral...nu vad insa nici un personaj curat si demn de respect care sa ridice tara asta din mocirla in care a intrat. Aceleasi fosile candideaza la alegeri, direct sau in spatele unor pioni de are nu stie nimeni nimic.
22.10.2009, 22:03Ady Spataru
Eu citesc mult mai tarziu acest articol, fata de data la care a fost publicat...Cum am ajuns la el? Sunt profesoara la un Grup Scolar, mi-e groaza sa merg a doua zi la scoala din cauza unor elevi retardati, care-mi deranjeaza ora(e vorba de 3 clase din 6). Nimeni nu m-a ajutat la nivel de scoala(chiar m-au descurajat!)...Oricum, acestor elevi nu le pasa de nota scazuta la purtare, etc. Am ajuns la Internet, in disperare de cauza...
Cred ca singura solutie pentru astfel de elevi este un fel de sala de arest, cum povestea nu demult un domn profesor detasat prin Anglia...Imi dati voie sa visez, nu?
Cu respect, Ady Spataru