Nu umiliti profesorii!

Cititor Formula AS
Ma numesc Constanta Vlad, sunt institutor si predau limba franceza intr-o scoala din judetul Buzau (la 40 km de orasul Buzau, in mediul rural).

In prezentul mesaj doresc sa-mi exprim parerea fata de Proiectul de Lege a invatamantului, aflat in dezbatere publica in aceasta perioada. V-am ales pe dvs., pentru ca va citesc in fiecare saptamana si am incredere in ceea ce scrieti. Sper ca veti analiza cu atentie aceasta problema si o veti pune in discutie in paginile revistei.
Iata argumentele mele impotriva acestui proiect aflat in dezbatere publica: 1. sistemul de admitere pe baza tezelor unice si a mediei notelor din anii de studiu incurajeaza elevii slabi si ii determina pe toti, indiferent de nivel, sa "alerge" dupa note si nu sa invete; 2. la tezele unice (organizate la nivelul scolii), elevii sunt lasati sa copieze de catre profesorii supraveghetori; 3. salarizarea cadrelor didactice se va face in functie de notele obtinute de elevi la teze; nu este corect, deoarece cadrele didactice isi fac datoria, insa elevii au sufletul pervertit de manele si de televizor, nu citesc lecturile recomandate la ora de limba romana; la oras, tentatiile sunt mai mari; 4. toate scolile, si cele vechi, si cele noi, construite in cadrul Programului de Reabilitare a Invatamantului Rural, au cate 5 sali de clasa, avem clase paralele la gimnaziu si se invata in doua schimburi; unde vor invata clasa a IX-a si clasa pregatitoare, propuse de noua lege? 5. participarea la titularizare va fi conditionata de participarea la cursuri de perfectionare organizate la nivel judetean; anul acesta, in judetul Buzau, selectia cadrelor didactice s-a realizat preferential de catre inspectorii de specialitate; 6. directorul scolii va fi numit in urma concursului, cu avizul autoritatilor locale, iar titularizarea va fi la nivel de scoala; astfel, candidatii trebuie sa aiba relatii bune cu directorul si cu primarul si nu cred ca vor fi alesi pe criterii de competenta; 7. revin la tezele unice: sunt impotriva lor, pentru ca, apropiindu-se data tezei, nu se respecta programul; profesorul de matematica si cel de geografie au lipsit de la ore cate doua zile pentru ca au fost obligati sa participe la corectarea lucrarilor.
Si mai exista un aspect: in toate scolile cred ca exista elevi indisciplinati. Ei sunt si la scoala noastra. Portretul tip al unui asemenea elev este urmatorul: copil sau adolescent lasat prea liber de catre parinti, nu invata, nesupravegheat, necontrolat; asculta manele; cand nu este la scoala, pierde timpul pe strada sau in locuri nepotrivite pentru un copil; uneori, tatal il ia cu el la bar si ii da sa bea bere, ca, de, este "barbat"; in unele cazuri, mama este bolnava, nu se poate deplasa, iar tatal este plecat la munca in alta localitate; copilul creste, devine adolescent, nu iubeste invatatura, comite acte de indisciplina in timpul orelor sau in pauza, umilind profesorii care, la un moment dat, nu au ce sa-i mai faca. Scaderea notei la purtare este o masura prea blanda si nu are nici un efect. Discutiile cu acest copil, in fata clasei sau numai in fata directorului (care este autoritatea suprema in scoala), nu au nici un efect. Uneori, parintii sunt mandri ca "ii merge copilului mintea", dar nu-si dau seama ca el nu invata nimic. Proiectul de lege despre care discutam nu prevede masuri punitive pentru elevii indisciplinati sau pentru parintii acestora. Este prevazuta infiintarea mai multor posturi de psiholog, dar o masura concreta impotriva acestor elevi nu exista. Exista, in schimb, profesori umiliti, care nu stiu ce sa faca in asemenea cazuri. Unii ar spune repede: sunt profesori incompetenti, fara studii de psihologie. Dar eu cred ca in aceste cazuri psihologia nu ajunge. Uneori se impun masuri foarte aspre, atat pentru copii, cat si pentru parinti, masuri care sa apere profesorul. Cadrul didactic are demnitate - pe care i-o striveste un copil prost educat acasa -, are un psihic uneori mai slab, are probleme personale. Daca un asemenea copil (sau mai multi) se comporta in modul descris mai sus si crede ca "n-au ce sa-mi faca", unde ajunge invatamantul romanesc?
As vrea ca in paginile revistei, sa vad ca se dezbate aceasta lege. Am incredere in dvs. Va citesc in fiecare saptamana. Stiu ca "Formula AS" duce campanii pentru cauze drepte si e formatoare de opinie publica.
CONSTANTA VLAD