Intre doua statui de matroane romane, Rutilia, fiica lui Lucius, si Rutilia, fiica lui Publius, se afla un bust colosal, sapat in marmura frigiana: cel mai mare bust din intreaga galerie Chiaramonti a Vaticanului, care numara peste 800 de sculpturi greco-romane, reprezinta un dac. Cu palma dreapta asezata peste incheietura mainii stangi, cu mantia despicata la coate, fruntea usor incruntata si gura intredeschisa, priveste inainte, drept si linistit: dupa aproape doua mii de ani, el inca priveste spre Dacia.
Intalnire de taina:
Dacii din Vatican
Putini sunt acei ce stiu ca in muzeele lumii exista un numar mare de statui, busturi si capete reprezentand daci. O prima inventariere a acestor opere de arta a fost facuta in 1946 si numara 26 de piese. O a doua numaratoare, facuta in 1980, a crescut numarul acestora la 40. In sfarsit, o teza de doctorat, dedicata recent acestui subiect, de catre un specialist in istoria artei, Leonard Velcescu, strange laolalta peste o suta de astfel de reprezentari de daci, iar numarul lor este cu siguranta mai mare. Cele mai multe dintre aceste lucrari sunt de mari dimensiuni, statuile pot ajunge chiar pana la trei metri, capetele si busturile sunt colosale. Nici un alt popor subjugat de Roma nu a beneficiat de atat de multa atentie din partea artistilor plastici, iar Columna lui Traian, opera geniala, care a revolutionat arta romana, este un argument in plus in acest sens. Cele mai multe dintre statuile de daci au fost descoperite de-a lungul timpului in Forul lui Traian. Foarte probabil, au fost facute la comanda imparatului invingator, special pentru a-i impodobi forul. Toate sunt insotite de eticheta "prizonier dac". Sunt daci cu priviri semete, dar cu o atitudine linistita, fie tineri, fie mai batrani, fie nobili, fie daci de rand. In galeria Chiaramonti din Muzeul Vatican se afla un astfel de bust de nobil dac, ce depaseste trei metri, cu tot cu soclu, daltuit in marmura frigiana violacee cu vinisoare. Turistii de toate neamurile se opresc impresionati si se fotografiaza langa sculptura cu numarul de inventar 1697, fara sa stie al cui chip si suflet este inchis in marmura pretioasa.
Trei capete colosale de daci, deosebit de expresive, desi cu privirile sterse de trecerea timpului, se afla in acelasi muzeu, in sala Braccio Nuovo, galerie rareori accesibila publicului. Am gasit-o inchisa, dar la o simpla privire prin sticla dusmanoasa care ne despartea, am zarit chipurile inconfundabile ale dacilor, dominand intrarea in incapere. Cum nu puteam rata o intalnire atat de tulburatoare cu istoria, am obtinut permisiunea speciala de a vizita sala a doua zi, sub supravegherea unui jandarm. Am lasat repede in urma atatea minuni tentante ale artei adapostite la Braccio Nuovo, incepand cu mozaicurile pretioase, vechi de doua mii de ani, care imi furau ecoul pasilor, si pana la colosala statuie a fluviului Nil personificat, si am alergat, printre zei decadenti, amazoane ranite si imparati romani, spre intalnirea cu cei trei daci. Pe partea dreapta a salii, la numarul 9, se afla un comatus, dac de rand in floarea varstei, cu plete bogate, usor ondulate, si barba scurta. In comparatie cu el, capetele de romani din stanga si din dreapta sa sunt de doua ori mai mici. Tot pe partea dreapta,parca urmarindu-i din ochi pe daci, se afla un bust al imparatului Traian. Turul salii continua pe partea stanga unde, aproape de iesire si oarecum fata in fata cu cel dintai cap de dac, se afla si celelalte doua. Un tanar comatus poarta numarul de ordine 115 si inscriptia "Captivus Dacus" (Dac prizonier). Are barba foarte scurta, parul taiat pe frunte, buzele intredeschise si aceeasi atitudine mandra, dar calma. In sfarsit, la numarul 124, se afla un tarabostes (nobil), cu binecunoscuta caciula. Este mai in varsta decat ceilalti doi, barba stufoasa ii este elegant aranjata, are parul tuns scurt la spate si fruntea usor incruntata. Privirea ii este dreapta, pometii usor proeminenti, intreaga infatisare denota inteligenta si hotarare. Despre acest chip s-a spus, de multa vreme, ca ar fi al insusi marelui rege Decebal.
La usa salii, turistii protesteaza: vor si ei inauntru. Sunt singura, privilegiata, in imensitatea salii, fata in fata cu chipurile atat de vii, atat de adevarate, ale unor daci de seama. Pasii carabinierului se apropie, anuntandu-mi sfarsitul intalnirii. Ii mai privesc in ochi inca o data pe cei trei daci. In tacerea Vaticanului, aproape ca ii aud murmurand, cu buzele intredeschise, o rugaciune.
Calea Triumfului:
Dacii de pe Arcul lui Constantin
In luna februarie, la orele opt ale diminetii, Roma inca nu este inundata de turisti. Aproape de Colosseum, pe drumul pe care imparatii romani isi desfasurau procesiunile triumfale, se afla cel mai mare arc de triumf din Roma, ramas in picioare din antichitate. Este Arcul lui Constantin, ridicat de senat in cinstea acestuia dupa victoria sa de la podul Milvius, impotriva lui Maxentiu. Evenimentul se intampla la inceputul secolului al Iv-lea al erei crestine. Patru dintre basoreliefurile de pe acest arc infatiseaza scene de lupta dintre daci si romani. Trecusera deja doua secole de la aceste lupte, dar ele, se pare, mai dainuiau in memoria romanilor. Se considera ca aceste basoreliefuri faceau parte, initial, dintr-un monument al lui Traian, apoi au fost refolosite la monumentul lui Constantin. Capul lui Traian din aceste scene a fost inlocuit cu cel al lui Constantin, dar dacii nu au putut fi inlocuiti. Dar, fapt si mai tulburator, pe cele opt coloane corintice cu care este ornat arcul, patru pe o parte si patru pe cealalta parte, se afla opt statui colosale de daci. Aceste statui impresionante strajuiesc arcul la o inaltime de aproape 25 de metri. Patru dintre ele reprezinta nobili daci, iar celelalte patru, oameni de rand, fara caciuli. Cu totii au o atitudine demna, au capetele usor aplecate si mainile impreunate. Au barbi falnice, pletele le flutura liber sau se scurg de sub caciuli. Mantiile, ornate cu franjuri pe margini, sunt prinse pe un umar si le ajung pana la calcaie. Pantalonii sunt stransi la glezne, in picioare au opinci.Privind in sus, catre ei, ai impresia ca se uita la tine cu blandete si intelegere, dar in acelasi timp, scruteaza zarea, pana dincolo de mari si tari, in Dacia lor. Statuile provin, cu siguranta, tot din Forul lui Traian. Fie impodobeau arcul lui Traian, fie alte monumente din acest for. Dar ce cauta niste statui de daci, pe un monument ridicat la doua secole dupa epoca lui Traian? Reprezentau oare dacii modelul de dusman greu de infrant, devenit un simbol, un stereotip? Sau figurile pline de demnitate si intelepciune ale celor opt daci glorificau, din contra, maretia imparatului triumfator? Indiferent de raspuns, dacii din Roma par invingatori, nu invinsi.
Turistii incep sa umple Colosseum-ul, cei mai multi ignorand frumusetea statuilor de pe arcul de triumf. Ma alatur lor, fara sa pot fi impresionata prea tare de acest imens amfiteatru, in care a curs atat de mult sange, s-au ucis atatea animale si atatia oameni. Colosseum-ul este, pentru mine, cel mai bun loc pentru a admira, de la inaltime, chipurile scaldate de eternitate ale dacilor de pe Arcul lui Constantin.
Intoarcerea dacilor
Un bust enorm, probabil, candva, statuie intreaga, se afla la Muzeul Borghese: un tanar dac, cu ambele maini lipsa si cu fata zdrobita. Alte statui, capete si busturi de daci se gaseau odinioara in Roma, in muzeele Torlonia, Lateran, Capitolin, sau chiar in atelierele unor sculptori, precum Canova si Tadolini sau Monteverde, iar lista nu se opreste aici. Din pacate, colectiile au fost mutate de colo-colo, au fost vandute, descompuse, reintregite, iar urma dacilor a fost pierduta adesea. Dar Roma nu este singura care ascunde astfel de comori. La Florenta se afla cateva statui minunate de daci, din porfir, alte statui se gasesc la Napoli. In afara Italiei, ii gasim in multe muzee si colectii private: la Oxford, Berlin, la Paris (Luvru), Madrid, la Praga, la Toulouse, Bruxelles, la Sankt Petersburg (Ermitaj), la Copenhaga, Smyrna, Atena, la New York, in Israel etc. Cel mai recent cap de dac a fost descoperit in 1999, in Forul lui Traian, si a fost expus, de curand, pentru scurta vreme, la Muzeul National de Istorie a Romaniei din Bucuresti.
Leonard Velcescu s-a stabilit in Franta de mai multa vreme. Teza lui de doctorat in istoria artelor, sustinuta in anul 2000 la Sorbona, are ca subiect tocmai aceste reprezentari de daci. Un tanar modest si o lucrare de mare valoare, care nu doar inventariaza busturi, capete si statui, ci patrunde in adancul unor intelesuri care nu au mai fost accesibile nimanui inaintea sa. Raspunsurile pe care ni le-a dat la cele cateva intrebari pe care i le-am adresat ne-au convins de importanta cu totul exceptionala, nebanuita, a acestui subiect. Fie ca eforturile sale sa-i fie rasplatite, macar cu bucuria si mandria pe care le vor simti cei care, datorita lui, vor afla, poate pentru prima data, despre acesti daci vitregiti de soarta si despre insemnatatea lor imensa in istorie.
"Statuile au fost sculptate dupa modele reale.
Multi prizonieri daci au fost adusi la Roma"
- Lucrarile de specialitate ne indicau un numar mic de statui de daci. Dumneavoastra ati gasit peste o suta. Cum ati dat de urma lor si de unde provin?
- Am inceput cu ani in urma aceasta cercetare a imaginilor de daci in sculptura, cautand prin salile muzeelor si prin rezervele lor. Multe lucruri importante stau prin rezerve, uitate si abandonate. De altele am aflat datorita mentiunilor mai vechi, din literatura de specialitate. Aceste sculpturi de daci, pastrate acum in muzee si colectii particulare, au fost gasite in mare parte in Forul lui Traian si au fost facute de artistii antici romani (oficiali, de la "curte") in perioada lui Traian. Exista insa si statui de daci facute intr-o perioada mai tarzie, posterioara lui Traian (de exemplu, in timpul lui Hadrian), care au cu totul alta origine si o alta istorie. Este foarte important de retinut ca, din punct de vedere iconografic, in timpul lui Traian, arta romana se afla la apogeul ei, iar calitatea sculpturilor de daci, din punct de vedere portretistic, este remarcabila. Nicidecum nu au fost lucrate ca o imagine stereotipa, adica toate la fel, cum se reprezentau de pilda divinitatile, ci au fost sculptate dupa modele reale (prizonierii daci au fost dusi in numar mare la Roma), intr-un stil realist roman, caracteristic pentru aceasta perioada. Detaliile sunt minutios realizate si naturaliste, reprezentand fizionomia detaliata a fiecarui personaj: atitudine demna, privire agera, de neinvins, calma la exterior, relativ agitata la interior, gata sa treaca la actiune, la momentul potrivit. Cand ma refer la sculpturile de daci redate in teza mea, vorbesc, bineinteles, de statui, statui acefale (fara cap), busturi, capete, multe fragmente (brate, maini, picioare, incaltaminte - opinci de tipul celor ce se poarta astazi in Mehedinti - Izverna etc.). Mai am in studiu o serie de imagini de "barbari" (daci) care nu sunt inca incluse in catalogul cartii, inca nu le-am studiat complet: unele sunt antice, altele au fost facute intr-o perioada mai recenta, intr-un stil de amator, provincial, rustic etc.
- Toate statuile provin din Forul lui Traian? Care era rostul lor? Unde erau asezate in antichitate?
- Aceste statui de daci au fost facute de romani in perioada lui Traian, pentru Forul de la Roma. Conform reconstituirilor Forului lui Traian facute de italieni si, ceva mai recent, de americani, cred ca au fost la origine in jur de o suta de statui de daci. In curtea principala a forului, aceste statui se aflau la inaltime, deasupra porticurilor (galeriilor) care inconjurau piata principala a acestui for, cam in dreptul fiecarei coloane care sustinea porticul. Acestor statui din marmura trebuie sa li se adauge si statuile din porfir rosu-visiniu care au facut parte din faimosul portic din porfir al forului. Nu se poate sti exact cate statui de daci au facut parte din acest portic, mentionat de mai multe ori in antichitate. De altfel, asa s-a aflat de existenta lui, din scrieri, caci deocamdata arheologii nu au gasit nimic si nu au reusit sa-l localizeze in complexul forului. De ce nu s-a mai gasit nici o urma? Pentru ca toate complexurile monumentale din Roma au fost "jefuite", materialele au fost descompletate, luate si reutilizate la constructii, mai ales in timpul Renasterii. Si cum Forurile Imperiale erau garnisite cu diferite marmuri colorate de toate tipurile si nuantele, asa se poate explica de ce acest portic a disparut complet: era construit din porfir rosu, material de constructie deosebit de cautat in Renastere si Baroc. Si acest portic din porfir se pare ca a existat cu adevarat, caci au fost gasite 5 statui de daci din porfir rosu-visiniu. Doua se afla la Luvru, trei la Florenta, iar cateva fragmente in rezervele Forului lui Traian.
"Dacii au mainile impreunate,
nu legate, asa cum procedau romanii
cu prizonierii barbari"
- Se considera ca toate aceste reprezentari sunt ale unor daci prizonieri. Exista si statui de daci liberi, in alte posturi decat cea de prizonier?
- Toata literatura de specialitate considera ca este vorba de reprezentari de daci "prizonieri", insa eu nu sunt de acord cu aceasta interpretare. Este mult de spus, dar incerc sa rezum in cateva cuvinte. Daca observam cu atentie aceste statui, se poate remarca faptul ca personajele sunt intr-o pozitie demna, normala, linistita, de repaus, si nicidecum intr-o pozitie agitata, furioasa, umilitoare. Aceasta pozitie cu mainile impreunate (nu legate!) se poate vedea si azi la taranii nostri. Cand ceream voie sa fotografiez in Romania, la sate, tarani in costumul popular, mi se raspundea "asteptati, va rog", isi dregeau putin hainele de pe ei, le scuturau putin cu mana si - aici devine interesant - impreunau mainile in fata, la nivelul pantecului, deci luau exact aceeasi pozitie pe care o au statuile de daci. Un alt indiciu este acela ca romanii, pentru a face prizonier un "barbar", il legau cu mainile la spate,pentru a-i reduce mobilitatea mainilor, cu catuse (foarte asemanatoare cu cele din zilele noastre), cu lanturi. Insa in cazul dacilor, nici vorba de asa ceva. Prin urmare, pot sa spun ca nu am intalnit la nici una din sculpturile de daci din Forul lui Traian aceasta imagine (reala) de prizonier, descrisa mai sus.
- Daca nu este vorba de niste prizonieri de razboi, care era totusi rostul lor intr-un for care celebra tocmai infrangerea dacilor?
- Este foarte mult de discutat in jurul acestui subiect, care are numeroase ramificatii si paranteze. Pot sa va spun ca aceste sculpturi ocupau un loc foarte important din punct de vedere iconografic, fiind ca o imagine a "barbarilor" in inima lumii romane, adica la Roma. De ce romanii (mai precis Traian) au decis sa-i reprezinte pe daci, popor considerat "barbar", in centrul de elita al lumii romane? De ce nu au fost reprezentate personalitatile romane, cum ar fi fost mult mai logic? Este un Mare, Mare Mister. Nu trebuie sa uitam ca acest for a fost construit pentru a-l glorifica pe imparatul Traian. Dar, in urma constatarilor arheologice, putem adauga ca, in acelasi timp, acest loc de o mare importanta pentru romani a fost dedicat in mare parte si glorificarii dacilor. Invinsii au fost glorificati si omagiati de invingatori. Acest lucru consider ca este de o mare importanta si poate fi considerat total iesit din comun. Adica, romanii au adus, au implantat, de buna voie, imaginea dacilor, un popor invins, imaginea lumii "barbare", in locul cel mai de pret al lor, Forul.
- Exista, intre aceste chipuri, vreunul despre care sa se poata spune cu destula certitudine ca este al regelui Decebal?
- Sa nu uitam, domeniul artei nu este o stiinta exacta, aici putem vorbi de ipoteze plauzibile, de idei mai mult sau mai putin sustinute, dovedite, analizate etc. Da, este foarte posibil sa existe si un portet al lui Decebal. Am intalnit printre aceste sculpturi de daci mai multe (trei), care se aseamana foarte mult intre ele si care par a reprezenta acelasi personaj. In mod logic, ne punem intrebarea urmatoare: de ce oare romanii si-au dat silinta de a reprezenta acelasi chip de dac de mai multe ori ? Este foarte posibil ca acest dac sa fie un anume dac, o personalitate, regele dacilor, insusi Decebal. Iar aceste ipoteze devin si mai sustinute, daca comparam aceste capete (unul de la Vatican si doua de la Florenta - Gradina Boboli si Muzeul Domului) cu imaginile lui Decebal de pe Columna lui Traian: avem marea surpriza de a constata ca asemanarile sunt foarte mari. Un al patrulea cap de dac, pastrat in Rusia, la Ermitaj, prezinta mari asemanari cu celelalte trei. Dar ceea ce m-a intrigat putin - si din acest motiv am ezitat sa-l tratez laolalta cu celelalte trei - este faptul ca personajul, desi seamana mult cu celelalte, pare sa fie mai in varsta. Este posibil sa faca parte din familia lui Decebal? De ce nu? Textele antice chiar pomenesc de un frate al lui Decebal, pe nume Diegis. E drept, nu este decat o ipoteza. Mai mentionez ca in Forul lui Traian si in alte muzee (la New York, de exemplu) am gasit si copii "barbari". Am discutat cu conservatorii de la Forul lui Traian si de la Vatican, si acestia au fost de acord ca aceste reprezentari de copii, gasite in Forul lui Traian, sunt copii "barbari" (si nicidecum copii de romani), iar imbracamintea ce se identifica pe aceste fragmente si tipurile figurilor lor pledeaza pentru iconografia dacica. Deci, copii daci.
Mai rea decat moartea: uitarea
Au auzit istoricii nostri de Leonard Velcescu si de nepretuita sa lucrare? Au auzit ei de aceste minunate statui, martore ale identitatii noastre? A incercat Ministerul Culturii sa le inventarieze, sa imprumute macar o parte din ele si sa organizeze o expozitie in Romania? Sau cel putin sa finanteze efectuarea unor duplicate, pentru a-i aduce acasa pe acesti daci ramasi pe meleaguri straine, de doua mii de ani? Sau a incercat sa fotografieze toate aceste reprezentari risipite in intreaga lume si sa alcatuiasca un album?
Aceste chipuri de daci ne privesc, peste mari si tari si peste secole departare. Ei nu sunt prizonieri: nu exista nici macar o singura statuie de dac cu mainile in lanturi. Ochii lor ascund o enigma, expresia lor este aceea a unor intelepti. De ce au vrut romanii sa ii aiba, in mijlocul Romei si in mijlocul imperiului lor, pe acesti enigmatici initiati, cu privirea lor senina, dar de nedescifrat? De ce i-au adus in for si le-au inchinat o grandioasa columna, celebrandu-le moartea si sacrificiul? Nu Traian si neamul sau de cuceritori ai lumii sunt cei ce i-au scos pe daci din istorie. Dimpotriva! Lor trebuie sa le fim recunoscatori pentru ca i-au facut nemuritori, prin trupul marmurei. Noi suntem cei ce vrem sa-i dam afara pe daci din tara lor, prin nepasarea noastra. Noi suntem cei care continuam sa le risipim cetatile, fara sa le vedem sufletul in fiecare piatra, cum adevarat jelesc versurile poetului: "De teama sa nu inviem,/ Ne-au risipit cetatile, ne-au ucis altarele,/ Toate frumusetile, ca-ntr-un blestem,/ Ni le-au schilodit. Si-am ramas doar cu soarele./ Din el ne-am croit poteci in padure, in munte,/ Langa vetre marunte./ Daca te uiti bine, inapoi/ In pietre, nemuritori, suntem noi, numai noi".
11.03.2008, 00:44Akina Real
Sunt remarcabile. Si chiar fotografia lui Velcescu e in acelasi ton cu cele ale statuilor :)
23.03.2008, 07:47Grigore Rotaru
< Noi suntem cei ce vrem sa-i dam afara pe daci din tara lor, prin nepasarea noastra. > Eu o sa comunic probleme concrete – nu sunt specialist – deci evit speculatiile :
In judetul Buzau – localitatile ( sate ) Alunis , Camboru , Nucu , Scaieni detin vestigii ( dacice ! ) :
1) La Alunis exista biserica dintr-o piatra , insa in apropiere sunt celebrele chilii si tot in apropiere , sapat in piatra de acelasi fel – un fel de platou ( sanctuar au zis anumite persoane ) unde , se crede ca se practicau sacrificii .
Legendele spun ca biserica a fost taiata in piatra de doi ciobani – motivatie religioasa , chiliile au fost locuite de calugarii misionari , insa platoul … sacrificiile si crestinismul …
Chiliile sunt daltuite – nu sunt pesteri naturale . O expetriza de genul : cum arata la Sarmisegetuza taietura de dalta si cum arata la aceste chilii . Ca sfintii calugari au locuit in ele – este indubitabil , dar sunt atat de multe chilii si asa de mare volum de munca incat apare banuiala : nu vin din vechime . La Nucu , una dintre locuinte este datata sec IV i.e.n. si atat. O metoda prin care sa fie stabilit timpul cand a fost cioplita piatra …
2 ) La Camboru a fost gasit in pamant un brazdar de fier ( dacic , adus de romani , din evul mediu … ? )
3) L a nord de Scaieni exista varful Gotilor ( altii zic Getilor , altii Hotilor ) : este un munte cu varful retezat – trunchi de piuramida cu baza de sus platou ; la fel : In Muchie la Arie , dealul Ivoiu , langa varful Gosa.
Se stie sigur din ce motive modificau dacii muntii . Acestea nu sunt speculatii –despre tot ce am scris aici este verificabil si am facut-o pentru ca cine a vazut s-a minunat , fabulos , fantasti , o sa facem asfalt , dezvoltam turismul , suntem urmasii dacilor – bravo noua … si atat . ...
4) Enumerare : Pestera Tatarului, La Martire , Crucea Spatarului , uriasii de la Scaieni , despre chihlimbar nu mai zic nimic ( nu stiu daca dacii cunosteau chihlimbarul , ascunzatorile eru pentu aur la daci – in zona de care zic nu este aur , dar este chihlimbar .. ) mteoritul ce a cazut pe Marne , tuburile tip – olane pentru apa de la locul numit Pe Balta , Stancile lui Leonardo … etc
Este adevarat : neglijam urmele dacilor aici; nu am zis ca cele din Italia nu au valoare . Locuitorii acelei zone cand simt ca un fel de adiere spun : < dacii se zvarcolesc in vazduh ! > . Grigore Rotaru
13.05.2008, 23:22Florin Ordean
Unul din dacii de pe arc nu are mainile impreunate / este vorba de statuia din stanga, cum te uiti la arc, cu spatele la colloseum
15.07.2008, 16:28Irina Iorga
Multumim doamnei Aurora Petean pentru contributia sa la renasterea dragostei de neam si tara.
11.11.2008, 20:15Lucian Lucuta
Un articol minunat!
am ramas profund impresionat de articolul doamnei Aurora Petean!...
ma simt neputincios la gandul ca nu pot face nimic...
as vrea atat de mult sa pot merge in vizita la un muzeu la noi in tara, sa pot vedea asemena statui...
din pacate sunt atat de putine vestigii ramase in tara...
pe cine mai intereseaza in ziua de astazi istoria, cui ii mai pasa de trecutul si istoria noastra?... pacat...
12.11.2008, 12:57Maria Maria
Existenta la Roma a 187 de statui ale DACILOR , conducatori ,tarabostes dar si a dacilor simpli, capilati ,doar in oras, plus sute in muzee, arata importanta dar si respectul fata de viteazul si puternicul popor dac ,pe care totusi l-au avut romanii. Cucerirea de catre romani a doar 14% din imensele teritorii ale DACIEI, (OLTENIA-BANAT-si parte din TRANSILVANIA,zona aurifera ),a fost o mare realizare a imp. ROMAN, sarbatorita 123 de zile, pe cheltuieli din uriasa prada de razboi, din care romanii au construit si forumul.:1,650.000 kg AUR si 3.270000kg argint ,dupa cum afirma scriitorul ioannes lydos , pe baza marturiilor lui Criton, medicul lui Traian. Sunt statui inalte de 3 m. ,cele de pe arcul lui CONSTANTIN cel MARE , el insusi dac,ca si mama sa ELENA . Sa se stie ca , datorita faptului ca neamul geto-dacilor avea mare intindere in Europa ,cu granite cu Germania, sus pe Vistula ,lacul Constanta (Elvetia) ,iar spre est pana spre Caucaz ,imp. ROMAN< a fost unul de sorginte traco-geto-daca, acest neam, furnizand imperiului, 42 de imparati romani din cei 80. EMINESCU-,fin cunascator al istoriei noastre stravechi si indragostit de daci, stramosii sai autentici a spus : Patriotismul nu este iubirea de tarina ci iubirea de trecut. Fara cultul trecutului, nu exista iubire de tara . Amin.
12.11.2008, 13:30Maria Maria
Zona Buzaului are urme de vietuire din preistorie si apoi, continuu, pana azi. Sunt pesteri rupestre in zona muntoasa ,unde exista gravata pe pereti, o scriere straveche ,cu litere care seamana cu cele chirilice si apoi slavone, dar acestea ,stravechi, au constituit scrierea autohtona ,care s-a perpetuat , de-a lungul timpului. Tot in zona Buzaului, la Colti, -Colchis ,dupa interpretarea lui Densusianu, care a gasit similitudini cu descrierile din miturile grecesti, a existat lana de aur si a avut loc povestea argonautilor. Buzaul este tinut de legenda ,plin de istorie, dar n-are cine sa ne-o arate. Noi intre noi, doar.
12.11.2008, 16:48Maria Maria
Articolul despre DACII la ROMA este de referinta pentru romini ,aratand continuitatea lor peste veacuri. Arcul de triumph de la ROMA ,a fost ridicat de imparatul CONSTANTIN cel MARE (sfantul nostru ) ,dac la origine, intre anii 312-315 si reprezinta glorificarea capeteniilor dace biruitoare ,cu care imparatul CONSTANTIN l-a invins pe MAXENTIUS , luandu-si numele de Maximus Carpicum. Arcul, atesta faptul ca 8 dintre comandantii sai erau DACI, ca si majoritatea ostasilor sai. Mai demonstreaza faptul ca imperiul lui CONSTANTIN cel MARE ,continua de fapt si de drept IMPERIUL DACIC restaurat de cei doi imparati romani, DACI la origine din ROMULA (RESCA ) –GALERIUS .,( sec.2-4-) ,care, schimba numele imp. Roman in imp. DACIC, cu capitala la TESALONIC, unde, exista si azi, arcul de triumph al lui GALERIUS (304 ) ridicat dupa victoria impotriva persilor., cu armatele dace. Arcul de la TESALONIC< reprezinta triumful dacismului in sec 4 si arata clar continuitatea poporului dac. Pe arcul de triumph ,ca si pe columna, sunt sculptati DACII , in ipostaze de lupta. Poate REVISTA AS- va face un periplu si pe aceste stravechi pamanturi dace, la TESALONIC< si va prezenta rominilor, dovada continuitatii neamului lor .
12.11.2008, 17:12Maria Maria
Treaba cu subcultura ..... GALERIUS cel BATRAN ( 293-305 )-care a infiintat imperiul DAC ,schimband numele de roman : Fontes , ii .p. 6-7.: ut non Romanum imperium , sed DACICUM cognominaretur.
22.11.2008, 20:29Grigore Rotaru
Cu plecaciune pentru domnita Maria Maria: problema prezenta este cea a descifrarii acestor semne ( litere desene) Cititi in nr 845 un articol scris tot de autoarea prezentului articol: o frumusete !
Am - decupat - o mare parte din aceste semne: le gasti la adresa: http://picasaweb.google.ro/rot.grigore/STRASIHASTRII?
authkey=npNWNmxWvsY#
Foarte putini specialisti mai sunt in tara care se pricep la o asa treaba ! Despre cele stiute ( si multe nestiute ) cunosc aproape tot: m-am nascut in zona.
24.11.2008, 19:18Maria Maria
Multumesc pentru informatii. Detin si eu studii si descifrari ale textelor care apar in pesterile rupestre din nordul satului Fisici ,comuna Bozioru, Grota Fundu Pesterii, Schitul Agathonul Nou si altele studiate inca din 1982, dar descifrate de cercetatorul- cu adevarat erudit -lingvist, paleolingvist, etnolog, Paul Lazar Tonciulescu , care dateaza unele scrieri intre sec.VI-III i.e.n.,altele mai recente. Alfabetele autohtone, cu litere preluate mai tarziu de Chiril si Metodiu, gasite si in alte locuri, arata ca stramosii nostri stiau sa scrie, nu cum , cu manie proletara , unii istorici spun ca stramosii nostri erau niste analfabeti, ca dacii nu stiau sa scrie. Dovezi care au aparut in ultimul timp , arata alta istorie a neamului nostru . Si una glorioasa si de importanta capitala in formarea popoarelor europene.
02.12.2008, 06:15Grigore Rotaru
La Nucu,la Alunis,la Broscari, la Chilii, la Begu, la Ulmet, la Pestera Tartarului, Omul care priveste Steaua Polara , la Policiori, la Mlajet, unele cruci de piatra din curtile bisericilor, cruci risipite pe zapodii sau asezate la raspantii, la Zboiu, la Tainite, etc - gasim semne , desene , litere , inscriptii ale diferitelor persoane si ale diferitelor momente. Propun un procent: 1 la suta sunt descifrate. Fara reclama,dati pe Net: scrierea daca sau strasihastrii si gasiti completare la cele ce spun. Noi nu am fost nici buricul pamantului , nici neica nimeni si admir efervescenta ce o poate produce un capat de raza.
Sa fie bine !
02.12.2008, 16:50Maria Maria
Deja in istoriografia europeana (Cambridge) si americana si nu numai, s-a dovedit ca suntem "buricul pamantului " adica poporul cel mai vechi din Europa ,in rest acoperita de ghetari si ca de aici au roit in cele partu zari, cand conditiile climaterice au permis. Iar majoritatea popoarelor europene se revendica din stramosii nostri. Doar ca nu are cine sa se ocupe de aceste aspecte. Ne convine starea umila si de bastarzi .
04.12.2008, 00:23Grigore Rotaru
Stilul galagios este profitabil si tulbura adancimile cu puteri exponentiale ridicate prin escatologic - condens de abur albastru - pana cand duce propunatorul in nemasurat intunericul ridicolului: - bombanea un ilustru profesor in timp ce ne prezenta < un model de vibratie la hiperboloidul de rotatie in momentul in care energiile contingentului , prin suatinere si complementaritate de nuanta multiplicativa - se substituie principiului absolut> Sa fe bine !
11.03.2012, 08:26Vizitator Anonim
Cu nimic mai putin decat "buricul pamantului" :)
a zis la Cambridge!
Doamna Maria Maria - serios acum - in conditiile in care in Sumer avem documente incepand din 4000-5000 ien si tot mai multe descoperiri in zona dintre Marea Neagra si Urali coborand pana in sudul Turciei plaseaza primele comunitati urbane incepand acum 10000 de ani; in conditiile in care aproape toate limbile Europei - latina, greaca, germanice, slava (mai putin cateva language isolates si o mana derivate din proto uralice) anatolica sanscrita deriva din proto-indo-europeana, credeti ca exista un caz aparte in evolutia unui dialect anume? Daca da, care ar fi acela? Cat despre scrierile dacilor, simbolurile Vinca sunt datate 4000-6000 ien. Nimeni nu contesta ca in diferite timpuri locuitorii spatiului Danubian au fost capabili sa scrie. Dar ce ne-a ramas de la culturile sud-europene (nu putin) ne spune ca anumite culturi au fost mai avansate decat altele (elena, romana). Erau dacii inculti? Veti gasi putini istorici seriosi care sa sustina astfel de teorii.. Erau dacii mai avansati decat elenii sau romanii? Care sunt marturiile concrete care sa ateste acest lucru?
Iar despre continuitatea "poporului" dac, uitati-va la harta haplogrupurilor zonei Danubiene.. Au trecut toti pe aici, si toti si-au lasat "amprenta".
07.05.2012, 22:49Adrian Ungureanu
M-a facut sa imi aduc aminte de frumoasele statui de daci. Treziti-va si inaltati statui in cinstea lor. Nu cheltuiti putinul pe care il avem cu Traian. Au avut romanii grija de asta inaintea noastra.
Cititorule, ia aminte la vorbele mele si spunele mai departe. O natiune nu trebuie sa ridice statui in cinstea celor care au luptat impotriva ei si care au jefuit-o. Oare cei care au comandat statuia sunt prosti sau nebuni? Nu, sunt pur si simplu niste nemernici care vor sa ne orbeasca in continuare. Destul! O istorie falsa nu poate fi repetata la infinit.
Doamne, rar mi-a fost dat sa vad atata prostie...