Este al patrulea an in care o echipa de elevi din Constanta castiga premiul intai la un concurs pe proiecte, organizat de Nasa. Nu! Nu este nici o confuzie! Americanii selecteaza talente inca de pe bancile scolilor. Iar din cele peste 300 de proiecte pe care Agentia spatiala americana le primeste anual de pe cinci continente si de la cele mai selecte colegii din lume, proiectul romanilor a fost cel mai bun. De patru ani, cativa adolescenti constanteni, impreuna cu profesorul lor, arata ca Romania nu inseamna numai copiii strazii, orfelinate sau prostitutie. Avem si tineri talentati, inteligenti, muncitori. Se pune, totusi, o intrebare: cum au fost posibile asemenea performante, in conditii de invatamant romanesc sarac si cel putin mediocru? Raspunsul are un nume si un prenume: Ion Bararu. Profesorul care ii pregateste pe acesti elevi
Ion Bararu este profesor de fizica. Ii caut adresa notata stramb in carnetel. E undeva pe bulevardul Tomis, din Constanta. Ma gandesc ca nici nu trebuie sa fiu atent la numerele imobilelor, casa in care locuieste profesorul castigator la Nasa seamana, precis, cu un observator astronomic! Sau poate e o sfera de sticla si de otel, in care il voi descoperi pe el, dascalul genial, adancit in cifre si in formule, zapacit si neatent ca orice savant. Inca mi-l imaginam in halat alb, privind atent prin lunete uriase, indreptate spre soare, cand degetul meu apasa pe butonul soneriei si de dincolo de usa se auzi scurt si banal: "tar".
Profesorul locuieste la ultimul etaj al unui bloc din beton, intr-un apartament pe usa caruia e lipit, sub vizor, un mic abtibild: Nasa. Ma pofteste inauntru. E inalt, subtirel, cu par argintiu, o camasa corecta si blugi. Are o privire curioasa si o modestie desavarsita. Ai zice ca este singurul om din oras care nu a aflat inca de performanta echipei sale. Intram in birou. O camera ce seamana mai degraba cu laboratorul unui alchimist. Pe un perete, din podea si pana in tavan, sunt carti. Pe celalalt perete, asezate in mici rafturi, sunt inghesuite cele mai diverse maruntisuri. De la melci si scoici, la vechituri de fier, bucati de corn, cioburi de ceramica, rachete in miniatura.
Stam fata in fata, la masa lunga, din mijlocul camerei. Dintre sutele de obiecte, profesorul alege trei si le pune in fata mea. Primul este un titirez care sta pe un soi de litera "L". Il invarte. Apoi aseaza suportul la orizontala si titirezul continua sa se invarta, fixat intr-un singur punct. Al doilea obiect este un betisor albastru. Il invarte intr-un sens. Apoi in celalalt, dar a doua oara, betisorul nu vrea sa se invarta, se opreste si se roteste exact invers fata de miscarea dorita. Al treilea obiect este o placuta cu lichid in interior. Pus in pozitie verticala, lichidul se scurge in josul placutei sub forma a sute de bule de lichid. "Fizica e magie. Magie curata. De-asta vor copiii sa faca parte din echipa mea", imi spune profesorul. "Daca vrei sa explici fizic fenomenele astea simple, pentru fiecare obiect poti scrie cel putin 30 de pagini de formule. Din fericire, stiinta inseamna mai mult."
Campionii

In anii urmatori, au urmat alte succese pentru echipa profesorului Bararu. Au facut descoperiri cu aplicatii practice, in utilizarea ultrasunetelor. Au mai fost de trei ori la Nasa, au fost invitati si la Agentia Spatiala Europeana. Au infiintat si un "Centru Regional pentru Tineri Capabili de Performante". Dupa fiecare nou premiu, lista celor ce vor sa faca parte din echipa devine tot mai lunga. Tineri entuziasti, un profesor visator si multa determinare.
Selectia si metoda
Cel mai des se vorbeste in presa despre copiii supradotati sau despre cei din strada. Extremele. La restul elevilor pare a se fi gandit profesorul Bararu, cand a infiintat Centrul Regional. "Sunt multi copii interesati de carte in Romania, dar ce conditii, ce sanse le acordam? Ce facem cu cei carora chiar le place sa invete? Unii spun "lasa ca se descurca". Eu cred, in schimb, ca daca nu ii sprijinim si nu le dam atentia cuvenita, se pierd. Nu trebuie sa fii

Majoritatea elevilor pregatiti de Bararu au plecat in strainatate, in centre de cercetare celebre. In Romania, se stie, nu exista laboratoare, tehnologia e depasita, investitiile in tehnica sunt infime. "Din ce am vazut eu e clar ca in Occident invatamantul, ca sistem si ca nivel de masa, este peste Romania. Insa noi, ca sa zic asa, avem un material uman mult mai bun. Pur si simplu, tinerii nostri sunt mai dotati ca ai lor. Apoi, la noi este o motivatie pentru performanta mult mai mare, exista ideea de a evada de-aici, pentru ca nu ai alta sansa decat daca faci performanta." Totusi, profesorul isi pastreaza optimismul: "Planeta noastra se micsoreaza pe masura ce viteza creste. Granitele dispar. Asa ca nu cred ca va mai conta unde lucrezi. Suntem practic in aceeasi casa. Ce mi se pare mai grav este lipsa de interes a autoritatilor in a da o sansa acestor tineri. Noi, la Centrul de Cercetare, nu avem nici o finantare de la stat."

Dumnezeu si fizicienii
Profesorul ia din raft un alt obiect vechi, un cutit de corn. Il cantareste in mana. Asa, cu greutatea corpului lasata pe un picior, priveste colectia sa de vechituri. O pipaie cu privirea, apoi se intoarce la cornul din palma sa: "Cred ca intr-o zi o sa fim capabili, tinand in mana un obiect vechi, sa ne transpunem in lumea si timpul din care vine. Stiinta ar putea sa faca asta. Stiinta si credinta", spune el si imi dau seama ca am intrat in zona extra-scolara a profesorului. Brusc, vad ascunse, printre obiectele din rafturi, cateva icoane. Ce legatura ar putea fi intre stiinta si credinta? Ca si cum ar spune o poveste de demult, profesorul incepe sa vorbeasca, bland si cu oarecare nostalgie: "S-a demonstrat ca vechile practici taoiste au explicatii de fizica cuantica. Intre om si plante exista o legatura, o comunicare si nu doar asa, de aproape, ci si de la distanta. Energia e o proprietate a materiei". Profesorul se opreste. Isi coboara privirea pe masa, cautand un obiect. Masa e goala si curata. Cumva fastacit, isi trece mana prin par. "Astfel de lucruri nu le discut cu elevii la scoala. Sunt lucruri inca neclarificate stiintific pana la capat. Noi cunoastem extrem de putin despre noi. Exista lucruri de descoperit si peste cele cinci simturi recunoscute stiintific."

P.S.: Daca doriti sa ajutati Centrul Regional pentru Tineri Capabili de Performante Constanta luati legatura cu prof. Ion Bararu, tel. 0745/161818, e-mail: ionbararu@yahoo.com
07.02.2008, 20:43Akina Real
In primul rand felicitari pentru rezultatele pregatirii copiilor.
In al doilea, nu sunt de acord cu unele afirmatii.
"Din ce am vazut eu e clar ca in Occident invatamantul, ca sistem si ca nivel de masa, este peste Romania."
Am lucrat in invatamant in doua tari occidentale si am studiat in trei (in Europa si America de Nord), iar invatamantul romanesc mi s-a parut de departe cel mai bun calitativ. In Occident exista acum din pacate tendinta de a face lucrurile de mantuiala in invatamant, iar situatia cea mai proasta se gaseste in America de Nord. De performanta nu se poate vorbi decat la nivelul unor universitati de prestigiu.
"Insa noi, ca sa zic asa, avem un material uman mult mai bun. Pur si simplu, tinerii nostri sunt mai dotati ca ai lor."
Nu avem noi un material genetic mai bun care sa ne faca mai inteligenti, ci avem un sistem mult mai bun de invatamant, care tine copiii in frau si ii pune cu burta pe carte. Daca si copiii din Occident ar creste in acelasi sistem, ar avea rezultate similare.
"Apoi, la noi este o motivatie pentru performanta mult mai mare, exista ideea de a evada de-aici, pentru ca nu ai alta sansa decat daca faci performanta."
Asta da. Din pacate. Si mai merita amintit ca cei care reusesc "sa evadeze" ajung la un moment dat la concluzia ca satisfactia in viata nu vine doar din "a face performanta" in domeniul dorit.
"Occidentul stie foarte bine ca Romania este o pepiniera de oameni de stiinta."
Corect.
"La Microsoft, cred ca exista o aripa intreaga de cercetatori romani, cei mai buni in calculatoare. Aproape 20% din companie. Practic, in anumite sectoare, limba romana e a doua limba oficiala a firmei. De la noi se extrag valori, pentru ca aici nimeni nu pare interesat sa le pastreze."
Vechiul mit cu Microsoftul :) Inginerii soft romani sunt bine pregatiti si muncitori, dar asta nu inseamna ca sunt neaparat cei mai buni. Chinezii sunt la fel de bine pregatiti si din pacate workoholici. Romanii nu sunt nici cei mai numerosi informaticieni - in America de Nord predomina in bransa indienii si chinezii. Cat despre Microsoft, nu reprezinta taramul cu lapte si miere. Este o companie care si-a asigurat succesul pe baza unei strategii de marketing agresive, si care isi munceste la sange angajatii (aparuse la un moment dat in presa un articol interesant - "vaduvele de la Microsoft" - titlul se refera la sotiile angajatilor care nu prea apuca sa isi vada sotii din cauza programului de lucru ultra-incarcat al acestora). Plata este intr-adevar destul de buna, insa nu tuturor le place sau li se potriveste cultura companiei respective si stilul de viata impus de un loc de munca acolo (viata langa campusul american din Redmond, etc).
31.03.2008, 09:49Alumeu Ionel
Care sistem de invatamant ?In Romania este vorba de un sistem de pressing pentru a se obtine efectul contrar!De ce credeti ca in sate, chiar comune invatamantul exista dar lipseste cu desavarsire.De ce,pentru a se dovedi in final ca tiganii(rromii) sunt una si aceeasi cu romanii! Iar miniterul educatiei se bazeaza pe ideea ca romanii,in majoritate sunt destul de saraci pentru a da in judecata pe cei responsabili pentru sistemul de indobitocire a romanilor, in felul acesta ei stiu ca au in fata lor o tara care este paralizata,ce nu poate reactiona! Nu aveti nici o baza in comentariul dvs,se poate observa cat de mult sunteti in legatura directa cu Romania.De ce credeti ca Romania este atacata pe toate caile? De ce credeti ca la o universitate din SUA,nu retin in momentul acesta numele si locatia exacta, s-a efectuat un studiu in care se intrebau CUM de romanii mai rezista.E normal sa se mire din moment ce mass-media noastra este un instrument de formare a opiniei publice si mai mult,un instrument de comanda psihologica in masa prin introducerea de SUBLIMINAL.Daca mai pun la socoteala alimentele care sunt modificate genetic(pentru ce oare?,nimeni nu spune ce efecte produce aceasta modificare genetica) sarea iodata(iodul in cantitati mari provoaca cancer tiroidian, stari de nervozitate prelungita) ce a fost introdusa prin lege de catre Adrian Nastase obligand toata romania sa manance sare iodata.Nu a existat in magazinele din Romania sare fara iod timp de 5 ani!!! painea cu aditivi,conservanti care mai este imbogatita si cu fier, margarina-o bomba alimentara cu muulte E-uri majoritatea produc cancer!
De ce credeti ca se discuta problema autonomiei ungurilor in tara noastra iar Vladimir Putin discuta despre federalizarea Basarabiei,care pana la urma nu este Republica Moldova,tara separata de Romania ci este Pamantul Romaniei furat de rusi! ETC.ETC.ETC.muulte exemple pot continua.
Iar cat despre Microsoft, dvs lucrati acolo? Sau ati scris la fel de "documentat" precum in tot comentariul?
In geneneral este bine sa te documentezi din surse sigure,sa stii exact despre ce este vorba.Nu este prea bine sa fim precum babele de la blocuri ce isi plimba cainii,pisicile si nepotii dupa o telenovela si stau pe banci la comentarii si barfe.