Între zeghe şi crinolină
- Istoria este un personaj în sine în romanele dumneavoastră. Cât de mult v-a influenţat scrisul?
- Cred că nu există om pe lume care să nu fi fost influenţat de istorie. Fiecare generaţie are un specific al ei influenţat de istorie. Modul în care apărem în public e influenţat de istorie. Una e să porţi blugi, alta e să ai rochie cu crinolină. Sau zeghe ca în puşcărie.
- Dumneavoastră unde vă situaţi în istorie?
- Eu fac parte din generaţia care a fost minţită de părinţi. Părinţii mei au cunoscut frica în cele mai groaznice manifestări ale ei. Şi tot cu frică ne-au educat şi pe noi. Tocmai de aceea, de-abia de curând am aflat unele adevăruri din familia mea.
- La ce vă referiţi?
- La faptul că a trebuit să sap în Arhivele KGB, ca să aflu povestea bunicului meu, poveste care a devenit apoi romanul "Scara lui Iakov". Eu nu sunt un om prost informat. Dimpotrivă. Chiar am participat activ, în fosta URSS, la fenomenul numit "samizdat". Am scris şi am transmis texte în samizdat. Eu ştiam ce s-a întâmplat în comunism, dar nu ştiam cât de afectată a fost familia mea. Mi s-a ascuns lucrul ăsta. Pentru că părinţilor mei le-a fost teamă că poate, şi mie, la un moment dat, îmi va fi frică de "petele negre" din trecutul familiei.
"În Rusia e ca în anii '50"
- De ce le mai este azi frică oamenilor în Rusia?
- Ce pericol reprezintă copiii?
- Dacă aceşti copii încep să se intereseze de istorie, de istoria mică, de istoria fabricii de alături, de istoria unui crâng care a existat cândva aici şi acum nu mai e, ei chiar devin nişte cercetători ai istoriei mari. Şi asta autorităţile nu vor.
- În comparaţie cu generaţia dvs., copiii care scriu azi compunerile despre care vorbiţi s-au eliberat de frică?
- E o generaţie mult mai liberă decât a mea, desigur. Dar faptul că li se interzice participarea la un eveniment cum e cel cu compunerile generează un nou val de frică.
"În oraşul meu i-a fost ridicat un monument lui Stalin"
- Aţi făcut de mai multe ori afirmaţia că fiecare familie din Rusia a dat o jertfă în lagărele comuniste. Cum se face, atunci, că totuşi comunismul e încă atât de seducător în Rusia?
- Comunismul a apărut în mintea celor necredincioşi. Necredincioşi şi manipulatori. Creştinul se gândeşte la Împărăţia Domnului, în vreme ce omul necredincios îşi imaginează alte forme de fericire mărunte şi pământeşti. Cu cât mai needucat e omul, cu atât mai uşor îi întorci capul în direcţia în care vrei tu. Şi astăzi, din păcate, oamenii needucaţi îşi întorc capul, din nou, în direcţia stalinismului. În oraşul meu i-a fost ridicat un monument lui Stalin. Sunt siderată! Eu şi prietenii mei suntem şocaţi. Dar asta e voinţa poporului. De ce? Poate pentru că mulţi asimilează comunismul cu siguranţa materială. Mi-e greu să înţeleg.
- Personajele din cărţile dvs. sunt femei puternice. Bărbătoase aproape. De ce?
- Am o admiraţie sinceră faţă de femeile din Rusia. Ele şi-au întreţinut familia mai mult singure. Pentru că de la începutul secolului XX, Rusia este tot într-un război. Ba mai mare, ba mai mic, ba mai declarat, mai puţin declarat. Şi în război mor bărbaţii. După Marele Război a apărut Gulagul. 90% din populaţia închisorilor comuniste era formată din bărbaţi. Vorbim de milioane de oameni. Şi după ce, în sfârşit, au ieşit din închisoare sau din război, bărbaţii ruşi au căzut pradă celebrului alcoolism rusesc. Un beţiv, erou de război sau nu, nu poate fi nici soţ, nici tată, e pur şi simplu un om absent. Aşa că femeia avea o dublă încărcătură. Nu trebuia doar să nască pruncii, dar trebuia să le pună şi hrană pe masă. Era şi mamă, şi tată. Când eram la şcoala primară, cei mai mulţi dintre colegii mei erau orfani de război. Când copiii mei erau la şcoală, mulţi dintre colegi aveau tatăl în Afganistan. Azi, colegii nepoţilor mei au părinţii divorţaţi. Cine are grijă de familie? Femeia, evident.
- Cum vă raportaţi la autorităţile de azi din Rusia?
- Nu am avut niciodată şefi. Sunt din fire un om recunoscător. Aşa că e bine că nu am primit nimic de la stat, că ar fi trebuit să fiu recunoscătoare statului. Libertatea mea sunt cititorii mei.
LUDMILA ULIŢKAIA, una dintre cele mai importante şi apreciate voci ale literaturii contemporane, s-a născut într-un sat din Urali în 1943. După ce îşi ia licenţa în biologie la Universitatea din Moscova, lucrează în cadrul Institutului de Genetică. La sfârşitul anilor '70 se angajează consilier la Teatrul Evreiesc din Moscova şi scrie scenarii de film. Primul său roman, "Soniecika" (1995; Humanitas, 2004), îi aduce instantaneu notorietatea, fiind nominalizat pe lista scurtă la "Premiul Booker" pentru Literatura Rusă şi recompensat cu premiile "Médicis étranger" şi "Giuseppe Acerbi". Următorul roman, "Medeea şi copiii ei" (1996), îi sporeşte renumele cu o nouă nominalizare la Premiul Booker, pe care şi-l adjudecă în 2001 pentru "Cazul Kukoţki", roman încununat şi cu Premiul Penne (2006). "Înmormântare veselă" (1997; Humanitas, 2005; Humanitas Fiction, 2019), unul dintre cele mai apreciate romane ale autoarei, este tradus în peste douăzeci de limbi. De acelaşi succes se bucură volumul de povestiri "Fetiţele" (2002; Humanitas Fiction, 2013), precum şi romanele "Minciunile femeilor" (2003; Humanitas, 2005; Humanitas Fiction, 2019) şi "Al dumneavoastră sincer, Şurik" (2003; Humanitas Fiction, 2008, 2019), câştigător a mai multe premii: Romanul anului 2004 în Rusia, Premiul Naţional pentru Literatură în China (2005) şi Grinzane Cavour în Italia (2008). În 2010, Uliţkaia publică romanul Cortul verde, tradus în română cu titlul "Imago" (Humanitas Fiction, 2016), primit elogios de presa internaţională, iar în 2015, "Scara lui Iakov" (Humanitas Fiction, 2018), care a câştigat, în cadrul Premiilor Bolşaia Kniga, locul al treilea şi Premiul cititorilor. Cărţile Ludmilei Uliţkaia s-au vândut până în prezent în peste două milioane de exemplare. În 2013, i s-a acordat distincţia Officier de la Légion d'honneur, şi în 2014, Premiul de Stat al Austriei, pentru Literatură Europeană.