Înainte de a-şi închina viaţa exclusiv Domnului, Maica stavroforă Theodora Videscu a fost jurnalist de televiziune, regizor de film, realizator şi producător de emisiuni la TVR 1, Pro Tv şi Antena 1. În plus, în cei 15 ani de când a intrat în monahism, maica Theodora a avut funcţii care i-au pus la încercare priceperea în organizare, comunicare şi conducere, de la secretar al Reprezentanţei Patriarhiei Române la Ierusalim (un fel de ambasadă a Bisericii Ortodoxe Române în Israel) până la stăreţia unei mânăstiri româneşti în SUA. Astăzi, este stareţa unei mânăstiri din Buneşti-Vâlcea, care se află în construcţie. Cum îşi lasă un intelectual de linia întâi profesia şi succesul, pentru a depune voturile călugăriei, este o poveste pilduitoare, pe care am vrut s-o aflăm.
"Chiar televiziunea mi-a deschis drumul spre mânăstire"
- Preacuvioasă maică stareţă Theodora, ştim că la mânăstire nu se vine din dezamăgire, şi presupun că v-a plăcut să fiţi şi om de televiziune. Totuşi, ce anume a fost prea puţin sau a prisosit, de aţi abandonat această carieră în favoarea mânăstirii?
- Totul a fost exact cât şi cum trebuie şi chiar televiziunea mi-a deschis drumul spre mânăstire. Deşi aveam o viaţă duhovnicească, mergeam regulat la biserică, mă spovedeam, mă împărtăşeam etc., nu m-am gândit să mă călugăresc. Până la un moment dat, când am cunoscut mai bine frumuseţea monahismului. Am lucrat opt ani la TVR, la Departamentul Arte. M-am ocupat de teatru şi film. A fost o perioadă plină de efervescenţă, imediat după Revoluţie, în care se puteau face lucruri frumoase. Am lucrat apoi la Pro Tv, unde am înfiinţat "Departamentul de film documentar", ajutată de d-l Adrian Sârbu, care era atunci preşedintele televiziunii. Din păcate, acel proiect de a face filme documentare de mare anvergură, coproducţii internaţionale, nu s-a concretizat... Şi-atunci am plecat la Antena 1, unde am fondat un astfel de departament şi unde chiar am făcut filme. Lucrând acolo, mi s-a cerut într-o zi să scriu un scenariu pentru un documentar despre viaţa monahală din România. Am început să mă documentez şi, pe măsură ce strângeam informaţiile necesare, filmam. Am lucrat la acest subiect vreo jumătate de an, în ritm susţinut, aşa cum se face la televiziunile comerciale, unde bugetul e limitat şi timpul întotdeauna scurt. Am mers la toate mânăstirile din România, în ordine cronologică, pe provincii istorice. Cu această ocazie, am avut şansa să mă întâlnesc cu marii duhovnici ai ţării. Şi am făcut un serial de douăzeci de episoade despre istoria vieţii de mânăstire din România, sub titlul "Amintirile unui pelerin". A fost o perioadă foarte intensă, dormeam numai două, trei ore pe noapte, scriam, călătoream prin ţară, citeam şi făceam interviuri - uneori greu, pentru că mulţi călugări erau reticenţi... Dar toată emoţia aceea a peregrinării prin mânăstiri a început să mă urmărească şi ulterior, ca o boare, ca un halou, şi când puneam capul pe pernă, şi când mergeam pe stradă, şi în redacţie... Mă întrebam mereu de ce mi-a dat Dumnezeu un astfel de subiect şi mă gândeam la vieţile călugărilor pe care i-am cunoscut. Concluzia generală era că viaţa de călugăr e foarte frumoasă, dar şi foarte grea. Încă nu-mi puneam problema că aş putea trăi aşa.
- În acest periplu mânăstiresc, v-a impresionat ceva atât de mult încât v-a determinat să vă călugăriţi?
- Da, în primul rând îmi amintesc de întâlnirea cu părintele Ioanichie Bălan de la Sihăstria, scriitor bisericesc binecunoscut. Am avut mai multe convorbiri cu dânsul, toate cu miez şi care mi-au fost de folos. Dar nu aici e cheia. După ce am terminat filmul, m-am aflat într-o scurtă vacanţă în Moldova şi am mers cu două prietene la Sihăstria. Bătea toaca de vecernie şi, prin curte, grăbit să ajungă la slujbă, trecea părintele Ioanichie. S-a oprit o clipă în faţa noastră, ne-a privit adânc şi a spus: "Şi voi, haideţi, grăbiţi-vă, că nu mai este timp. Vine autobuzul şi trebuie să urcaţi în el. Când o să vreţi, n-o să mai aveţi loc". Şi a plecat. Am rămas mirată. Ce voise să spună? Mi s-a părut că în cuvintele lui era o profeţie, ceva... Am stat şi m-am gândit şi am realizat că simţeam în viaţa mea o dorinţă de a mă îndepărta de ceea ce făceam, că nu-mi mai este locul în lume şi că eram puternic marcată de tot ce cunoscusem despre monahism în lunile de documentare. Şi-atunci mi-a încolţit ideea: dacă aceşti monahi şi aceste monahii au putut, eu de ce n-aş putea?
"Nu-mi trebuia altceva decât Hristos"
- De la a simţi chemarea până la a-i răspunde este o distanţă care, deseori, e greu de parcurs. Cum aţi luat hotărârea de a vă călugări?
- Într-adevăr, după atâţia ani, pot să vă spun că îţi trebuie foarte mult curaj pentru a trece din lumea laică în lumea monahală. Pentru că nu ştii neapărat la ce să te aştepţi, dar părăseşti o viaţă care e zona ta de confort. În cazul meu, am lăsat deoparte o meserie pe care o iubeam, un statut bun, venituri pe măsură, o totală libertate personală şi profesională... Dar nu-mi mai trebuia nimic altceva decât Hristos!
- Care au fost primii paşi?
- Sunt născută, crescută, educată în Bucureşti, însă am lăsat oraşul, după ce mi-am împărţit averea la mânăstirile faţă de care am avut evlavie, şi m-am dus la o mânăstire din Moldova. Aveam doar două valize, una cu haine şi cealaltă cu cărţi, dar şi aşa mi s-a părut că am luat prea multe cu mine. Era vara anului 2004 şi nu m-am gândit nici măcar că-mi va trebui iarna un palton sau haine ceva mai groase. Dumnezeu mi-a trimis ce am avut nevoie la timpul cuvenit, nu mi-a lipsit nimic.
- Decizia de a vă călugări a avut şi rădăcini mai vechi, în anii copilăriei?
Din Israel, la New York
- În viaţa monahală, aţi avut deja două experienţe foarte importante, una în Ţara Sfântă şi o alta în SUA. Puteaţi să rămâneţi neştiută de nimeni într-un schit din vârf de munte, dar aţi ajuns ghid pentru pelerinii români în Israel şi stareţă de mânăstire în America. Ce căutări v-au împins pe aceste drumuri?
- N-au fost căutările mele, pentru că în mânăstire nu-ţi mai faci voia ta, ci dai ascultare duhovnicului şi mai-marilor tăi. A-ţi tăia voia este principala condiţie ca să rămâi la mânăstire. Am intrat ca soră la mânăstirea Dragomirna, în judeţul Suceava, pentru că îmi era dragă şi pentru că aveam duhovnicul în zona Bucovinei. La un moment dat însă, reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte a cerut o monahie cunoscătoare de limbi străine şi cu uşurinţa scrisului, pentru secretariatul Reprezentanţei. Şi-atunci, ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, cu bincuvântarea Patriarhului Teoctist, m-a trimis în Israel. Cu vreo doi ani înainte, vizitasem Ierusalimul ca pelerin şi mă bucurasem de el, dar atunci când am plecat din Dragomirna, m-am întristat. Am suferit pentru că iubeam locul meu de mânăstire şi aş fi vrut să stau acolo neştiută de nimeni, precum spuneţi. I-am şi zis duhovnicului meu de atunci: "Părinte, dar n-am intrat în mânăstire ca să fac ce făceam şi în lume, să mă ocup de traduceri, de hârtii, de documente...". La care, sfinţia sa mi-a spus: "Acum vei face nu din voia ta, ci din ascultare". Şi am mers la Ierusalim, iar în primele trei luni am plâns. Îmi era dor de ţară, de Bucovina, de Mânăstirea Dragomirna. N-am avut însă prea mult timp de jelit, pentru că a trebuit să muncesc foarte mult. A fost perioada cea mai grea, când s-a edificat Aşezământul Românesc de la Ierihon. Trebuia ca Reprezentanţa Patriarhiei Române să se ocupe şi de asta, şi de Aşezământul de la Ierusalim. Am fost, deci, şi secretara reprezentanţei, şi ghid pentru pelerinii români, că nu avea cine... Aşa au trecut cinci ani.
- Abia v-aţi obişnuit cu viaţa în Israel şi aţi schimbat meridianul... Cum aţi devenit stareţă în America?
- M-am întors în ţară sub un nou Patriarh, Prea Fericitul Daniel, care m-a oprit să lucrez la Agenţia de Pelerinaje a Bisericii, "Basilica Travel" din Bucureşti. Am continuat cu munca de birou şi să merg cu pelerinii în Ţara Sfântă... După care, a venit o propunere din partea Mitropolitului român al Americii, ÎPS Nicolae, care avea o mânăstire de maici lăsată în părăsire de vreo trei ani şi pe care o dorea reanimată. Cu ÎPS Nicolae m-am cunoscut la Ierusalim, când m-a şi întrebat dacă n-aş vrea să merg, împreună cu câteva maici din România, să refacem viaţa de obşte la acea mânăstire. M-a cerut la Părintele Patriarh şi am plecat în America. Am stat doi ani acolo. Nu era o mânăstire aşa cum vedem în România, ci o casă cu 44 de acri de pădure. Într-un mic depozit de unelte, am amenajat un paraclis şi am început cu slujbe zilnice şi de noapte. Pe lângă cele patru maici, aveam şi un preot slujitor. Am pus o rânduială foarte aspră de rugăciune. Însă, e foarte greu pentru un călugăr să-şi părăsească ţara şi, mai ales, să meargă într-un loc unde sunt cu totul alte condiţii din punct de vedere duhovnicesc. Aşa că unii n-au rezistat. Şi am început să ne risipim. Iar necunoaşterea limbii din ţara respectivă devine o sursă de frustrare şi chiar o piedică... Maicile nu ştiau limba engleză şi eram singura care puteam să comunic cu exteriorul, eram şofer, mergeam la cumpărături, vorbeam cu autorităţile... Maicile au clacat şi s-au întors în ţară, împreună cu părintele. Singură, n-am mai rămas nici eu. Oamenii care înfiinţaseră acea mânăstire căutau ceva ce nu semăna cu visul nostru monahal. Atunci au şi vândut proprietatea, aşa că mânăstirea nu mai există. Era în statul New York. Singura mânăstire românească de maici.
"Nu merg să cer pentru mine, ci pentru Dumnezeu"
- Faptul că aţi dovedit pricepere în anumite chestiuni care ţin de comunicare şi de administraţie v-a hărăzit poziţii pe care, în general, călugării nu şi le prea doresc. Astăzi, vă aflaţi într-o ascultare asemănătoare, căci sunteţi stareţa unei noi mânăstiri, "Sfânta Cruce" din Budeşti - Vâlcea.
- Mânăstirea de la Budeşti s-a născut în anul 2015, în urma binecuvântării PS Varsanufie, episcopul nostru. Dinspre Vâlcea pe drumul spre Piteşti, arhiepiscopia nu are nicio mânăstire pe o rază de vreo 50 de kilometri. Ele sunt mai degrabă în nord sau în sudul judeţului. Şi când a apărut dorinţa unui creştin de a dona pământ pentru mânăstire în această zonă, PS Varsanufie m-a trimis să văd terenul. Era chiar de ziua Sfintei Teodora de la Sihla, căreia îi port numele, când am ajuns într-o poiană plină de iarbă şi cu cerul de un albastru perfect deasupra ei. I-am spus Preasfinţitului că locul e potrivit pentru o mânăstire. Mi-a dat ascultare să o fac. Poartă hramurile Înălţarea Sfintei Cruci, al Sfintei Maria Egipteanca şi al Maicii Domnului Ierusalimitissa (de la Ierusalim). În momentul de faţă avem o biserică din lemn în stil maramureşean. De doi ani, facem slujbe în ea, dar numai vara, căci încă nu avem chilii. Ne străduim să le clădim.
- A fi pus într-o funcţie administrativă, ca monah, nu înseamnă o agăţare de grijile cele multe pe care călugării sunt chemaţi să le lepede? Cum reuşiţi să rămâneţi şi călugări, şi să fiţi totodată şi oameni în lume? Căci, a umbla după aprobări şi bani, după meşteri şi materiale pentru construcţia unei mânăstiri, sau pentru alte ascultări pe care le primiţi - toate acestea vă fac oameni în lume.
- Când intrăm în monahism, noi ştim cui am venit să-i slujim: lui Dumnezeu. Şi-atunci, când mergem să batem la porţile autorităţilor, sau după sponsorizări etc., nu mergem pentru noi, ci pentru Dumnezeu. Asta te predispune la o altfel de lucrare decât în lume. Nu merg pentru mine, ci pentru Dumnezeu. Iar cei care mă refuză, îl refuză, de fapt, pe Dumnezeu. Iar dacă e cu adevărat de la Dumnezeu ceva, se face, indiferent ce bariere ar putea apărea.
"Când am pus capul prima dată pe piatra Sfântului Mormânt, nu am mai putut să respir"
- Spuneaţi că v-a durut despărţirea de Dragomirna. După Ierusalim - Bucureşti - New York, de ce nu v-aţi întors în Moldova?
- Ca să vă fac o mărturisire, după ce ai vieţuit ca monah la Ierusalim sau la Athos, nu mai găseşti nicăieri starea aceea de bucurie permanentă, de lumină şi beatitudine, trăită în aceste două puncte de foc ale creştinismului. Chiar dacă am devenit soră la Dragomirna, eu am depus voturile monahale în Ţara Sfântă şi cu atât mai mult sunt legată de acele locuri, care sunt mânăstirea mea de metanie. Mă consider ca făcând parte din cinul monahal al Ţării Sfinte, nu al României, deşi sunt subordonată canonică Patriarhiei Române. Este o legătură invizibilă între noi şi locul în care primim călugăria. Sufletul meu nu va mai fremăta la fel nici la New York, nici la Paris, nici la Londra, nicăieri... De aceea, merg de multe ori la Ierusalim, ca să-mi trag sevele. Sigur că mi-am dorit anonimatul şi pustnicia, dar dacă mai-marii Bisericii mi-au dat alte ascultări, înseamnă că acolo a fost voia lui Dumnezeu. Când faci ascultare de mai-marele tău, ai foarte multă pace, indiferent ce trebuie să faci şi unde eşti trimis. Eşti în comuniune. Ascultarea este o taină. Dacă o nesocoteşti, se creează o dizarmonie în tine, o nelinişte...
- Ce anume aţi simţit diferit la Ierusalim faţă de alte locuri de referinţă ale creştinătăţii?
- Toată Ţara Sfântă este minunată, dar la Ierusalim e o trăire aparte, aerul vibrează altfel... Cel mai tare mă emoţionez la Sfântul mormânt şi la Grădina Ghetsimani. Acolo este toată Evanghelia. Trăind în acele locuri atâţia ani, altfel înţeleg Sfânta Scriptură. După primele zile petrecute acolo, mi s-au deschis ochii inimii şi am început să înţeleg. Când am pus capul prima dată pe piatra Sfântului Mormânt, nu am mai putut să respir. M-a copleşit Harul. Ajungând acolo chiar în perioada pascală, am participat şi la venirea Sfintei Lumini, care este o experienţă unică - nu poate fi spusă în cuvinte. Cu puţin timp înainte de a veni Lumina Sfântă, nimic nu se clinteşte, nicio frunză din copac, aerul parcă stă în loc, timpul pare încremenit. Iar după ce coboară lumina şi se strigă "Hristos a înviat!", simţi o bucurie uriaşă. Se şi spune: bucuria pascală, dar puţini o simt cu adevărat. Acolo o simţi prin toţi porii. E o bucurie nemărginită. Şi asta se întâmplă în fiecare an. Se întâmplă multe minuni, în tot timpul, la Sfântul Mormânt. Oamenii se transformă când ajung acolo şi o mărturisesc. Mă adaug şi eu lor.
- De ce harul lui Dumnezeu are o mai mare înrâurire asupra unora decât asupra altora? Ştiu cazuri de oameni foarte îmbisericiţi, care fac totul ca la carte, dar care n-au chipurile străluminate de credinţă, şi alţii care respiră în acelaşi ritm cu Dumnezeu...
- Este o diferenţă între cunoaşterea pe cale raţională a lui Dumnezeu şi cunoaşterea pe cale afectivă. Nu e de ajuns să ştii Sfânta Scriptură din scoarţă în scoarţă şi să faci tot ceea ce ţi se cere, pe pilot automat: posturi, rugăciuni, milostenie. Probabil că te vei mântui, asta numai Domnul ştie, dar nu-L vei cunoaşte cu adevărat pe Dumnezeu în această viaţă. Ca să lucreze Harul în tine, trebuie să-l laşi înăuntrul tău pe Dumnezeu. Să-I deschizi uşa. Căci El nu vine cu forţa. Cum faci asta? Iubindu-l! E nevoie să se nască o relaţie de iubire între tine şi Dumnezeu. El te iubeşte, dar tu îl iubeşti? Dacă da, El este în inima ta şi se arată pe chipul tău. Cei care îl au pe Hristos în inimă au chipuri luminoase, vesele, translucide, uneori, chipuri străluminate de har. Iar vorba şi fapta lor sunt în acest Duh. Îi recunoşti dintr-o privire. Eu însămi am rostit aceeaşi întrebare în interviurile pe care le-am luat unor monahi îmbunătăţiţi, preoţi, ierarhi şi chiar pariarhi. De la ei ştiu răspunsul.