Doi fraţi întru Hristos
Părintele Vasile Vasilache a venit pe lume pe 28 ianuarie 1909, în satul Idrici, din Ţinutul Fălciului (azi judeţul Vaslui), o regiune a Moldovei care i-a dat ţării pe Dimitrie Cantemir, Veniamin Costache, Alexandru Ioan Cuza şi Mihail Kogălniceanu. Tatăl său, Gheorghe Vasilache, a fost un preot cu totul dăruit lui Hristos. Vasile a fost al treilea copil al său. "Încă din anii de pruncie", avea să scrie părintele, "scumpa noastră Mamă, Presvitera Aglaia, m-a hărăzit în faţa Icoanei Domnului Iisus Hristos, să fiu numai în slujba Bisericii". Din şapte prunci, câţi au avut părintele Gheorghe şi preoteasa Aglaia, cinci s-au jertfit pentru neam. Doi au murit pe front, unul în Transnistria, celălalt în Crimeea, iar trei au înfundat temniţele comuniste - Vasile, Haralambie şi Mihai. Din gulagul roşu s-au întors doar doi - Vasile şi Mihai, ultimul murind după eliberarea din închisoarea Gherla. Părintele Haralambie (a cărui viaţă a apărut în numărul revistei noastre 1355, din luna februarie) a sfârşit la Gherla, ca un martir al credinţei în Hristos. El i-a fost părintelui Vasile frate mai mic, de care îl despărţea doar un an de viaţă. Împreună au urmat şcolile teologice, împreună au apucat pe calea slujirii lui Hristos, nevoindu-se în viaţa călugărească, iar apoi în temniţă. Au fost ca două suflete gemene, unite de aceeaşi dragoste pentru cer. Doi intelectuali profunzi, ambii cu doctorate în teologie şi cărţi scrise la scurt timp după terminarea facultăţii. Dacă peste ţară nu ar fi venit viforniţa roşie, poate că Haralambie şi Vasile ar fi sfârşit ca mari dascăli de teologie şi ierarhi de seamă ai bisericii. Dar vremile au fost potrivnice, iar ei au răspuns pe măsura vremilor, devenind martiri.
Ocrotitorul Rugului Aprins
În timpul celui de-al doilea război mondial, părintele Vasile Vasilache a slujit la Catedrala Patriarhală din Bucureşti. 400 de predici a rostit, multe dintre ele transmise în direct la radio, vorbind despre nenorocirile din Uniunea Sovietică. Au fost cuvinte de foc, cuvinte profetice, spuse într-o vreme în care mai nimeni nu se gândea că, după Rusia, va veni rândul României. Iar părintele le rostea într-o atmosferă de apocalipsă, în Bucureştiul măcinat de bombardamentele aliaţilor, când mii de oameni piereau sub dărâmături sau ucişi de bombe şi în incendiile care se ţineau lanţ. "Totul părea un mormânt deschis" - scria părintele Vasile Vasilache. În vălmăşagul acesta cumplit a primit o ascultare înaltă: stăreţia Mânăstirii Antim. Era primăvara lui 1944, iar turlele bisericii, din lemn, stăteau să cadă. Era o nebunie să încerci să le refaci, dar părintele Vasile a strâns în jurul său un grup de credincioşi cu care a pornit lucrarea. Dar cel mai mare miracol abia urma să se întâmple.
În anii aceia cumpliţi, ai sfârşitului războiului, pe sub bolta de intrare a Mânăstirii Antim trecea adesea un bărbat în puterea vârstei, cu frunte înaltă şi o barbă neagră, tunsă scurt: Sandu Tudor, ziarist şi polemist redutabil al epocii. După o călătorie la Muntele Athos, renunţase la larma gazetelor, pentru pacea inimii. În final i-a cerut părintelui stareţ Vasile Vasilache să intre în obştea Mânăstirii Antim. Pentru restaurarea bisericii şi-a vândut casele de pe Calea Victoriei şi toţi banii i-a dăruit obştii. Cu gândul la lumea din care venea, Sandu Tudor i-a propus părintelui stareţ ca intelectualii apropiaţi de biserică să se strângă împreună cu călugării, pentru sfat şi rugăciune. Aşa a luat naştere Rugul Aprins de la Mânăstirea Antim. Primele întâlniri s-au ţinut chiar în chilia părintelui stareţ Vasile Vasilache. Dar securitatea, sluga întunericului, nu putea răbda asta. În anul 1948, a desfiinţat mişcarea şi l-a trimis pe stareţul ei pribeag prin ţară. Mânăstirile aveau ordin să nu îl primească. Într-un târziu, bătrâna lavră a Neamţului, unde depusese voturile călugăreşti, i-a deschis, totuşi, porţile. În scurtă vreme, avea să ajungă egumen al Schitului Pocrov, o sihăstrie aruncată în vârful munţilor, din care, după spusa părintelui, nimeni nu pleca şi mai nimeni nu putea să vină.
Raiul din vârful muntelui
"Se află un schit în munte, deasupra chinoviei de la Neamţu. Când ajungi sus, găseşti o poiană, căreia noi i-am spus Poiana Raiului. Schit, căsuţe, arhondaric, trebuie să le cercetezi ca să ţi se umple sufletul de dulceaţă". Rândurile acestea sunt scrise de Mihail Sadoveanu, care, de dragul părintelui Vasilache, lua deseori calea muntelui, pentru a-l vedea la locul în care se sihăstrise împreună cu fratele său, Haralambie. Era un loc binecuvântat, cu un har aparte, locuit de sfinţi. Când părintele Vasile a ajuns aici, schitul din Poiana Raiului era locuit de câţiva bătrâni care nu se mişcaseră cu anii din vârful muntelui. De locuit locuiau mai mult în adâncul inimii, decât în chiliile lor. Aici cred eu că s-a împlinit părintele Vasile. Ziua lucra la traducerea Bibliei după originalul grecesc, sau se ocupa de administrarea schitului, iar nopţile se adâncea în rugăciune. Luni întregi, schitul era cu totul pogorât sub nămeţi. Nimeni nu venea, nimeni nu pleca. În liniştea aceea albă, deplină, inima i s-a putut apleca cu totul spre adâncul Sfintei Treimi. Aici a avut primele vederi ale luminii dumnezeieşti, iar iubirea aceea curată şi înaltă avea să îl pregătească pentru chinurile cumplite care îi vor fi aşternute înainte de regimul comunist. "În taina mare a singurătăţii exilului de la Pocrov, am primit, fără să cer, viziunea unei lumini, care se revărsa din paraclis în chilia noastră. Eram trezit de o inundaţie puternică de lumină care venea prin fereastra de la paraclis şi care era deasupra capului meu. Acea lumină nu avea nimic material, nimic din ce poate da pământul ca lumină. Avea o transparenţă suprafirească, avea ceva divin în gloria ei. Nu avea o strălucire orbitoare, ci era lină, o lumină pe care nu o pot avea nici soarele, nici stelele, nici electricitatea. Nu venea în scânteieri, ci ca o grabnică revărsare care umplea chilia. Erau în ea puritate şi sfinţenie. Aş putea spune că era o lumină a gloriei. Toate acestea le vedeam nu cu pleoapele ochilor ridicate, ci închise. Prin pleoapele închise vedeam în această lumină orişice. Ea îmi umplea sufletul de o cu totul neobişnuită desfătare, ca de rai. Mă simţeam ca într-un rai de lumină! Eram într-o supremă fericire suprafirească!". Încet, ţăranii din împrejurimi i-au aflat sfinţenia, pentru care neamul nostru are un simţ aparte. Găseau în cuvintele fraţilor Vasilache o apă vie, care le odihnea sufletul. Cu ei au început să urce şi intelectualii de la Bucureşti, care nu fuseseră încă întemniţaţi. Iar dragostea creştinilor a adus cu ea şi ura securităţii. În acele vremuri, nu se putea altfel. În luna aprilie a anului 1959, fraţilor Vasilache li s-a spus că trebuie să plece din mânăstire. Şi că nu mai aveau voie în nicio alta. Statul îi condamnase să nu mai fie călugări. Pentru ei, asta era imposibil, aşa că au plecat acasă şi au continuat să trăiască în satul natal, aşa cum o făceau şi la mânăstire - în rugăciune. Nu pentru mult timp...
În rând cu bandiţii
În temniţă cu Iisus
"Temniţa era o vale a morţii. Singura rază de speranţă venea la noi prin puterea rugăciunii. Din pricina suferinţelor de tot soiul, trupeşti sau lăuntrice, era uşor să cazi în disperare. În asemenea momente, m-am rugat Domnului cu aceleaşi cuvinte cu care Iisus I-a vorbit Tatălui Ceresc în Grădina Ghetsimani. M-am rugat în felul acesta, pentru că suferinţa mă zdrobea şi I-am simţit prezenţa chiar acolo, în celulă. Iisus era închis împreună cu noi". În temniţă, părintele Vasile a fost un martor al Învierii lui Iisus. Suferinţele prin care au trecut nu au fost zadarnice. Închişi în celulele strâmte şi îngheţate, înfometaţi până la moarte şi rupţi de cei iubiţi, deţinuţii politici aveau un singur loc în care puteau fi liberi - în cer. Iar spre cer, părintele Vasile ştia să călăuzească aşa cum nimeni altul nu putea, pentru că el iubise lumea lui Dumnezeu întreaga viaţă. Părintelui nu i-a fost uşor. Slujirea aproapelui prin rugăciune era pedepsită repede şi aspru în închisoare. "Datorită predicilor mele, am suferit mai mult ca alţi prizonieri", mărturisea părintele Vasile. "De multe ori eram aruncat în celula pedepsei, carcera. Dar aici nu eram niciodată singur. Niciodată! Mântuitorul şi Domnul erau tot timpul cu mine". În final, a ieşit din închisoare mai liber decât intrase. Nu-şi mai aparţinea defel sieşi. Era doar al lui Dumnezeu şi nu mai avea decât un singur dor - acela de a sluji lui Hristos şi fraţilor săi întru credinţă.
Revărsarea dragostei
În luna decembrie a anului 1964, un părinte slăbuţ lua în piept troienele satului Bobâlna, de lângă Dej. Peregrinase prin multe eparhii, încercând să primească un altar la care să slujească, însă porţile i se închideau iar, cei care ar fi trebuit să îl îmbrăţişeze îl priveau cu frică. Era un puşcăriaş, unul care înfruntase regimul, un proscris care nu ajunsese încă în cer, iar pe pământ nu mai avea niciun loc. În cele din urmă, l-a primit arhiepiscopul Teofil Herineanu de la Cluj şi i-a dat spre păstorire satul Bobâlna. A fost dragoste la prima vedere. Lucreţia Stuparu îşi amintea: "Părintele o fost un om foarte bun. Rareori mai gaseşti un om ca el. De smerenie, nu avem cuvinte să vă spunem cât de smerit era. Era şi un bun tămăduitor. Venea multă lume la dânsul, ca să-şi afle tămăduirea sufletească şi trupească. I-o ajutat pe foarte mulţi". Seara, când se întorceau de la truda câmpului, bobâlnenii vedeau întunericul bisericii străpuns de lumina firavă a câtorva lumânări. La început nu au ştiut ce se întâmplă. Cine va mai fi văzut slujbe noaptea în sat? Era părintele Vasile, care se ruga pentru ei. Încet, prinşi în plasa dragostei lui, au început să vină şi ei la slujbele sale, fie de noapte, fie de zi. Aşa s-au înfrăţit. Scandalizat, directorul şcolii din sat, un comunist înrăit, îl turna la Securitate: "Nu ştiu de ce nu se iau măsuri împotriva acestui preot Vasilache. De când a venit în această comună, biserica a devenit mai puternică decât oricare for politic, economic sau administrativ din cadrul comunei. A reuşit într-o perioadă de timp foarte scurtă să atragă în jurul lui 95% din populaţia comunei. Ba mai mult, a atras pe lângă această biserică credincioşi din toate regiunile ţării, a venit în comuna Bobâlna cu o faimă de nemaipomenit. Primeşte tot ce vrea de pomană şi dă de pomană la locuitorii satului. Nu există om care să intre în casa lui să nu i se dăruiască.Degeaba ne străduim în şcoală să facem copiilor educaţie ateistă!" Sătenii îl iubeau, într-adevăr, foarte mult. Augustin Faur, un om în anii aceia în plină putere, la parastasul de şapte ani al părintelui, îşi amintea de el de parcă ar fi slujit în urmă cu câteva zile. "Părintele avea o privire atât de dulce, un suflet cald, era de o blândeţe ieşită din comun. Când intrai la dânsul în biserică, nu ieşeai niciodată fără să-ţi dea ceva, orice găsea îţi dădea, ajuta oamenii foarte mult. Când a plecat Părintele, au rămas aici oameni cu datorii mari faţă de dânsul. Avea atâtă bunătate, era atât de plăcut, avea o privire ca de... sfânt! Ţi-era mai mare dragul să-l priveşti! Dacă intrai la dânsul în casă, vedeai numai rafturi de cărţi, în rest n-avea mai nimic". Părintele a slujit la Bobâlna doar cinci ani, dar sătenii îşi amintesc de el de parcă l-ar fi avut alături o viaţă de om. În 1969, a fost chemat de Arhiepiscopul Victorin Ursache, care îi păstorea pe românii din America. Dându-i voie să plece, regimul ceauşist a obţinut două lucruri - scăpa de un preot care îi deranja în ţară şi arăta occidentului că e deschis către el. La fel au plecat în anii aceia în America şi alţi membri ai Rugului Aprins, printre care părinţii Roman Braga şi Felix Dubneac. "Noi nu vom putea să-l uităm niciodată pe Părintele Vasilache. A fost o tragedie când a plecat de la noi! Efectiv n-a putut să iasă de-aici din cauza mulţimii. Toată lumea plângea!". "D-apoi nu vă spun, când o plecat de la noi în America, nu vă puteţi imagina, de la copil pân' la cel mai bătrân om, toţi or fost aici. Şi-apoi s-o suit Părintele acolea pe fântană şi ne-o vorbit. Plângeam cu toţii. Fiecare copil, fiecare om, toţi ne-am dus şi l-am sărutat, iar Părintele ne-o dat la fiecare câte un cadou, din ce-o avut, câte o cărticică, o iconiţă, ceva la fiecare... Lumea îl înconjurase şi plângea şi nu-l lăsa să se urce în maşina care-l aştepta. Nu-ţi poţi închipui ce-o fost aicea, ce s-o întâmplat cu Părintele aista! Şi s-o suit acolea, nu-l uit în veci, o făcut cu mâna şi-o zis: «Bobâlna şi bobâlnenii vor fi în inima mea şi în sufletul meu, în toată viaţa mea»".
Apostolul Americii
Pe Noul Continent, ispitele nu l-au părăsit. Dacă în ţară era acuzat mereu că e un reacţionar anticomunist, un popă-bandit, acolo a nimerit în viesparul emigraţiei noastre, care îl suspecta că e omul Securităţii! El, care îndurase torturile anchetelor şi aproape pierise ucis de boli în temniţele de la Jilava, Gherla sau în lagărele de muncă forţată de la Giurgeni şi Ostrov, s-a trezit cu secera şi ciocanul lipite pe portretul său, în biserica în care slujea! Dar nu a ripostat, nu s-a plâns, ci i-a iertat pe toţi.
În tot răstimpul petrecut în America, părintele nu a avut răgaz. La fel ca şi în ţară, la Antim, Pocrov sau Bobâlna, a ctitorit şi rectitorit biserici, a predicat şi a scris enorm. El, care îşi văzuse un volum de 2000 de pagini despre viaţa lui Hristos aruncat în foc de Securitate, a avut mereu răbdare să o ia de la capăt. Mereu, în fiecare zi, chiar dacă toată viaţa a avut de suferit. Şi-a urmat până la capăt crezul - "Şi în Ţară, şi în America, ochii mi-au fost aţintiţi mereu la Domnul nostru Iisus Hristos, să văd ce a făcut El când a venit pe pământ, ca să mântuie pe oameni, şi ce ar fi făcut El acuma în împrejurările în care ne aflam. În aceste trei iubiri - de Dumnezeu, de Biserică şi de Neam, se cuprinde tot idealul sublim de viaţă al omenirii întregi şi al fiecărui om în parte". Părintele Vasile Vasilache a murit aşa cum a trăit. În dimineaţa zilei de 6 ianuarie a anului 2003, a slujit Boboteaza şi, după slujbă, s-a dus la cer. Avea 94 de ani. Din ei, 67 i-a petrecut slujind altarului - 33 în România şi alţi 34 în America.
Mulţumirile mele doamnei Dorina Zdroba şi domnului Adrian Petcu, cercetător CNSAS, pentru sprijinul acordat pentru scrierea acestui reportaj.