Lăutarii, la fel. Mi-am petrecut copilăria în vremurile romantice ale vioriştilor, acordeoniştilor, ţambalagiilor şi soliştilor celebri: Nela şi Bebe Piţigoi, Dindiri, Gena, Tole, Gugin, Alită, Telu, Gogă, Roncea, Gângu, Morâncel şi mulţi alţii... În duminicile de Paşti, de Înălţare, de Sfânta Vineri, de Sfântul Ilie şi de câte alte sărbători ortodoxe, tineri şi bătrâni se strângeau la răscrucea dintre drumul spre gară şi şoseaua principală, lângă teiul din faţa matului (cândva, casa străbunicului meu, dascălul Ion Popescu, confiscată de comunişti), şi-i aşteptau pe lăutari. Teiul trăieşte şi azi, e un monument al comunei, dar casa a fost demolată de tovarăşi. Au adus asfaltul, traficul e mare, clădirea poştei, unde a lucrat nenea Telerez, nu mai este nici ea, iar hora a rămas doar o amintire a celor vârstnici. Parcă-i văd pe flăcăii ce se înghesuiau să ia "Hora Înainte", contra unei plăţi. Când unii, mai iuţi la mânie, îndrăgostiţi de câte o vecină, exagerau cu jocul în faţă, se ajungea la bătaie, fiindcă erau destui care aşteptau să le vină rândul. Una era să joci în lungul şir de jucăuşi, şi alta era să conduci hora şi să comanzi lăutarilor fiecare joc. Uite-l pe alde Ionică al lui Bălete, care ţinea de braţ cele mai frumoase fete. Purta la el o ploscă de rachiu şi te aşteptai să-i ia la bătaie pe supăraţii care nu prindeau rândul la joc. Din bunăvoinţă, îl calmau băieţii treji: Geni Catistu, Spirache al lui Gâşcă, Binel al lui Colici, Dorina lui Dubleu, Lili Şchiau sau Bubulică Pleşea. Îi plăcea să se bată cu Nilă din Petreşti, cu Petrache din Valea Morii, cu al lui Degeratu din Voicu. Câteodată era de faţă şi Niţa lui Babarezu, însoţită de al doilea bărbat, Fonfea, marele cântăreţ la fluier. O vorbă bună strigau şi mamele de pe margine, care veniseră să-şi păzească fetele şi să le ţină hainele. Cei mai în vârstă stăteau pe şanţ, pe preşuri aduse de acasă. Alţii, mai tineri, se bârâcau pe coastă şi se aşezau sub pruni. Dacă, până la urmă, petrecăreţii jucau voioşi, strigând şi chiuind, parcă lumea înflorea în jurul lor, hora se aprindea de bucurie, satul întreg sărbătorea. Cât a fost magazin general, matul a fost deservit de mama. Mai târziu, de barmaniţa Măriuţa. Câteodată, se isca un scandal sau vreo bătaie cu sticle, până intervenea miliţianul Lăudat, cu pistolul. Plin de curaj, omul statului îi ameninţa pe scandalagii. De câteva ori a intrat în horă, în faţa alor lui Bălete, şi, ridicând pistolul, potolea bătaia. La începuturi, lua parte şi viteazul Ion Goja de pe Valea Morii, plin de apucături. Nu l-a ţinut mult, a ajuns la puşcărie şi s-a mutat la Petroşani. În fine, ultimele hori s-au ţinut lângă casa tractoristului Şuiu, nu departe de magazinul lui Nea Ionică. Aici venea şi Florea, vestitul jinduitor de rachiu, care dormea în tinda casei. Nu uit că, de-a lungul copilăriei mele, am fost, ca privitor, la toate horele. Când m-am văzut la liceu, a luat sfârşit şi hora. "Jocul" a devenit "dans", "hora" a ajuns "bal", lăutarii au fost înlocuiţi de "formaţii", iar iubirile noastre s-au mutat la Târgu Jiu, la Craiova sau la Bucureşti. Aşa a fost hora, aşa ne-a fost copilăria, dispărută odată cu locomotivele cu aburi. Dacă cineva doreşte să le vadă, să meargă la muzeu. În sat nu mai ştie nimeni. Nu mai sunt ţărani. Cum ar spune profesorul Avram Fiţiu, în satul românesc s-a făcut "curăţenie generală". Depinde de România, dacă are vreun partid capabil să salveze ce a mai rămas din lumea ţărănească. Dumneavoastră ce spuneţi?
Horă în Gorj
De sărbători, hora era cândva nelipsită din satele Gorjului.
Lăutarii, la fel. Mi-am petrecut copilăria în vremurile romantice ale vioriştilor, acordeoniştilor, ţambalagiilor şi soliştilor celebri: Nela şi Bebe Piţigoi, Dindiri, Gena, Tole, Gugin, Alită, Telu, Gogă, Roncea, Gângu, Morâncel şi mulţi alţii... În duminicile de Paşti, de Înălţare, de Sfânta Vineri, de Sfântul Ilie şi de câte alte sărbători ortodoxe, tineri şi bătrâni se strângeau la răscrucea dintre drumul spre gară şi şoseaua principală, lângă teiul din faţa matului (cândva, casa străbunicului meu, dascălul Ion Popescu, confiscată de comunişti), şi-i aşteptau pe lăutari. Teiul trăieşte şi azi, e un monument al comunei, dar casa a fost demolată de tovarăşi. Au adus asfaltul, traficul e mare, clădirea poştei, unde a lucrat nenea Telerez, nu mai este nici ea, iar hora a rămas doar o amintire a celor vârstnici. Parcă-i văd pe flăcăii ce se înghesuiau să ia "Hora Înainte", contra unei plăţi. Când unii, mai iuţi la mânie, îndrăgostiţi de câte o vecină, exagerau cu jocul în faţă, se ajungea la bătaie, fiindcă erau destui care aşteptau să le vină rândul. Una era să joci în lungul şir de jucăuşi, şi alta era să conduci hora şi să comanzi lăutarilor fiecare joc. Uite-l pe alde Ionică al lui Bălete, care ţinea de braţ cele mai frumoase fete. Purta la el o ploscă de rachiu şi te aşteptai să-i ia la bătaie pe supăraţii care nu prindeau rândul la joc. Din bunăvoinţă, îl calmau băieţii treji: Geni Catistu, Spirache al lui Gâşcă, Binel al lui Colici, Dorina lui Dubleu, Lili Şchiau sau Bubulică Pleşea. Îi plăcea să se bată cu Nilă din Petreşti, cu Petrache din Valea Morii, cu al lui Degeratu din Voicu. Câteodată era de faţă şi Niţa lui Babarezu, însoţită de al doilea bărbat, Fonfea, marele cântăreţ la fluier. O vorbă bună strigau şi mamele de pe margine, care veniseră să-şi păzească fetele şi să le ţină hainele. Cei mai în vârstă stăteau pe şanţ, pe preşuri aduse de acasă. Alţii, mai tineri, se bârâcau pe coastă şi se aşezau sub pruni. Dacă, până la urmă, petrecăreţii jucau voioşi, strigând şi chiuind, parcă lumea înflorea în jurul lor, hora se aprindea de bucurie, satul întreg sărbătorea. Cât a fost magazin general, matul a fost deservit de mama. Mai târziu, de barmaniţa Măriuţa. Câteodată, se isca un scandal sau vreo bătaie cu sticle, până intervenea miliţianul Lăudat, cu pistolul. Plin de curaj, omul statului îi ameninţa pe scandalagii. De câteva ori a intrat în horă, în faţa alor lui Bălete, şi, ridicând pistolul, potolea bătaia. La începuturi, lua parte şi viteazul Ion Goja de pe Valea Morii, plin de apucături. Nu l-a ţinut mult, a ajuns la puşcărie şi s-a mutat la Petroşani. În fine, ultimele hori s-au ţinut lângă casa tractoristului Şuiu, nu departe de magazinul lui Nea Ionică. Aici venea şi Florea, vestitul jinduitor de rachiu, care dormea în tinda casei. Nu uit că, de-a lungul copilăriei mele, am fost, ca privitor, la toate horele. Când m-am văzut la liceu, a luat sfârşit şi hora. "Jocul" a devenit "dans", "hora" a ajuns "bal", lăutarii au fost înlocuiţi de "formaţii", iar iubirile noastre s-au mutat la Târgu Jiu, la Craiova sau la Bucureşti. Aşa a fost hora, aşa ne-a fost copilăria, dispărută odată cu locomotivele cu aburi. Dacă cineva doreşte să le vadă, să meargă la muzeu. În sat nu mai ştie nimeni. Nu mai sunt ţărani. Cum ar spune profesorul Avram Fiţiu, în satul românesc s-a făcut "curăţenie generală". Depinde de România, dacă are vreun partid capabil să salveze ce a mai rămas din lumea ţărănească. Dumneavoastră ce spuneţi?
Lăutarii, la fel. Mi-am petrecut copilăria în vremurile romantice ale vioriştilor, acordeoniştilor, ţambalagiilor şi soliştilor celebri: Nela şi Bebe Piţigoi, Dindiri, Gena, Tole, Gugin, Alită, Telu, Gogă, Roncea, Gângu, Morâncel şi mulţi alţii... În duminicile de Paşti, de Înălţare, de Sfânta Vineri, de Sfântul Ilie şi de câte alte sărbători ortodoxe, tineri şi bătrâni se strângeau la răscrucea dintre drumul spre gară şi şoseaua principală, lângă teiul din faţa matului (cândva, casa străbunicului meu, dascălul Ion Popescu, confiscată de comunişti), şi-i aşteptau pe lăutari. Teiul trăieşte şi azi, e un monument al comunei, dar casa a fost demolată de tovarăşi. Au adus asfaltul, traficul e mare, clădirea poştei, unde a lucrat nenea Telerez, nu mai este nici ea, iar hora a rămas doar o amintire a celor vârstnici. Parcă-i văd pe flăcăii ce se înghesuiau să ia "Hora Înainte", contra unei plăţi. Când unii, mai iuţi la mânie, îndrăgostiţi de câte o vecină, exagerau cu jocul în faţă, se ajungea la bătaie, fiindcă erau destui care aşteptau să le vină rândul. Una era să joci în lungul şir de jucăuşi, şi alta era să conduci hora şi să comanzi lăutarilor fiecare joc. Uite-l pe alde Ionică al lui Bălete, care ţinea de braţ cele mai frumoase fete. Purta la el o ploscă de rachiu şi te aşteptai să-i ia la bătaie pe supăraţii care nu prindeau rândul la joc. Din bunăvoinţă, îl calmau băieţii treji: Geni Catistu, Spirache al lui Gâşcă, Binel al lui Colici, Dorina lui Dubleu, Lili Şchiau sau Bubulică Pleşea. Îi plăcea să se bată cu Nilă din Petreşti, cu Petrache din Valea Morii, cu al lui Degeratu din Voicu. Câteodată era de faţă şi Niţa lui Babarezu, însoţită de al doilea bărbat, Fonfea, marele cântăreţ la fluier. O vorbă bună strigau şi mamele de pe margine, care veniseră să-şi păzească fetele şi să le ţină hainele. Cei mai în vârstă stăteau pe şanţ, pe preşuri aduse de acasă. Alţii, mai tineri, se bârâcau pe coastă şi se aşezau sub pruni. Dacă, până la urmă, petrecăreţii jucau voioşi, strigând şi chiuind, parcă lumea înflorea în jurul lor, hora se aprindea de bucurie, satul întreg sărbătorea. Cât a fost magazin general, matul a fost deservit de mama. Mai târziu, de barmaniţa Măriuţa. Câteodată, se isca un scandal sau vreo bătaie cu sticle, până intervenea miliţianul Lăudat, cu pistolul. Plin de curaj, omul statului îi ameninţa pe scandalagii. De câteva ori a intrat în horă, în faţa alor lui Bălete, şi, ridicând pistolul, potolea bătaia. La începuturi, lua parte şi viteazul Ion Goja de pe Valea Morii, plin de apucături. Nu l-a ţinut mult, a ajuns la puşcărie şi s-a mutat la Petroşani. În fine, ultimele hori s-au ţinut lângă casa tractoristului Şuiu, nu departe de magazinul lui Nea Ionică. Aici venea şi Florea, vestitul jinduitor de rachiu, care dormea în tinda casei. Nu uit că, de-a lungul copilăriei mele, am fost, ca privitor, la toate horele. Când m-am văzut la liceu, a luat sfârşit şi hora. "Jocul" a devenit "dans", "hora" a ajuns "bal", lăutarii au fost înlocuiţi de "formaţii", iar iubirile noastre s-au mutat la Târgu Jiu, la Craiova sau la Bucureşti. Aşa a fost hora, aşa ne-a fost copilăria, dispărută odată cu locomotivele cu aburi. Dacă cineva doreşte să le vadă, să meargă la muzeu. În sat nu mai ştie nimeni. Nu mai sunt ţărani. Cum ar spune profesorul Avram Fiţiu, în satul românesc s-a făcut "curăţenie generală". Depinde de România, dacă are vreun partid capabil să salveze ce a mai rămas din lumea ţărănească. Dumneavoastră ce spuneţi?
Alte articole din acest numar
- De ce pleacă românii din ţară? Prof. dr. RADU BALTASIU
- "Mama mea are colibaciloză. Ştie cineva un leac naturist?"
- "Caut tratament naturist pentru TBC pulmonar"