Vestea întoarcerii în satul Baniţa, din Câmpia Bărăganului, a lui Achim Ispas, după mai mulţi ani de prizonierat, a scurtcircuitat întreaga comunitate, cu atât mai mult cu cât o bună perioadă de timp s-a crezut despre el că dispăruse în una dintre luptele anterioare sfârşitului celei de-a doua conflagraţii mondiale. Amintirea războiului rămânea în urmă ca un vis urât, însă lui nu-i dispăreau din urechi şoaptele generalului: "Lângă o ridicătură de pământ, în preajma unei moviliţe". "Dacă sunt doar halucinaţiile unui muribund?", se îndoia uneori omul şesului. "Exclus, se autoîncuraja, fiindcă, deşi bolnav, bătrânul era lucid şi logic în ceea ce spunea". "Pe acele locuri, de unde am înţeles că-ţi tragi obârşia - adăugă generalul - am purtat lupte crâncene în drum spre Moldova. Acolo am lăsat ceva scump, care îţi poate folosi. Eu nu mai am puterea să recuperez. Decât să rămână în pământ ori să încapă pe mâna unui neisprăvit, mai bine să ajungă la tine". Vorbe spuse clar, neîndoielnice. Încă nu se înfăptuiseră cooperativizarea agriculturii, aşa încât, ajuns acasă, mai putu să cumpere două pogoane de pământ chiar pe moviliţă, stârnind zâmbete ironice. Era ceea ce i se spusese: "Movila lu'Berbec", un dâmb nisipos, nelucrat de nimeni.
...Sfârşit de iarnă. Zăpada se topea încet, dar erau semne că nu va mai veni alta. Soarele se înălţa tot mai semeţ pe bolta cerească. Ziua se mărea văzând cu ochii. Câte un tril de privighetoare spărgea instantaneu văzduhul. Pământul se zbicea de la o zi la alta. Dinspre Dunăre, Băltăreţul, pe lângă adierile sale calde, prelungea şi "simfonia" zgomotelor produse de săteni în pregătirea uneltelor, repararea lor pentru muncile agricole de primăvară.
Plugul se loveşte de un pietroi
În curând, sătenii au ieşit la arat. Printre ei, şi cei din neamul Ispas. Mânat de treburi şi constrâns de sănătatea precară, fostul prizonier îşi chemă într-o zi feciorul pentru a-i încredinţa marea taină legată de spusele generalului: "Vezi, acolo, la Movila lu' Berbec, unde avem două pogoane, că de-aia le-am cumpărat". "Bine, tată, nu-ţi fă griji", îl asigură Ispas jr. emoţionat. Lăsă, aşadar, arăturile în seama feciorului său, Uţă Ispas, mobilizat şi pus pe fapte mari mai abitir ca oricând. Înhămă caii la plug, orientându-i în prima brazdă. După el, Maria Craiu şi Petre Mihalache, cei doi proprietari a câte unui bou, ambii aflaţi acum împreună la jug, pentru a-l ajuta pe băiatul lui Ispas să termine aratul mai curând...Toţi păşeau agale, cu gândurile aiurea. Deodată, plugul din mâinile băiatului scoase un scrâşnet surd, caii poticnindu-se uşor. Acesta tresări brusc, încercă să mute pietroiul, dar nu reuşi. "Ce fel de pietroi o mai fi şi ăsta?", se întrebă, străfulgerat de o idee...
Uţă lăsă caii în brazdă, spuse celor doi însoţitori să se odihnească şi plecă iute spre casă să-şi anunţe părintele, care veni foarte repede. Consăteanul Vasile I. Gh., aflat ceva mai încolo, nu a dat de la început atenţia cuvenită evenimentelor. Abia mai târziu, când l-a văzut pe Uţă Ispas că a început să sape în brazdă, a devenit tot mai atent, trăgând cu ochiul, timp în care, în minte, îi încolţi o idee. "Măi, să fie, ce-o fi găsit ăla acolo?", se întrebă el intrigat, în timp ce continua să ţină cu mâinile de coarnele plugului. De dincolo, Uţă Ispas începu să priveacă în toate părţile. Deodată, a încetat săpatul, apoi a plecat către Vasile I. Gh. Ajuns lângă acesta, îi aruncă, aşa, într-o doară: "Merg la un loc al meu să sap un şanţ; aici rămâne tata". Pe Vasile I. Gh. "găselniţa" aceasta nu era de natură a-l linişti. Norocul lui a fost că s-a apropiat ora de masă şi odihnă. "Stam la chindie - îşi aminteşte el - şi nu puteam să-mi iau ochii de la locul acela, unde săpase mai înainte Uţă. Am vrut să merg până acolo, dar nu m-a lăsat frate-meu mai mare". Totuşi, Vasile I. Gh. mai rămâne prin apropiere, spunând fratelui că mai trebuie să dea cu grapa, ceea ce, până la urmă, s-a şi întâmplat.
Groapa nu a fost astupată
După ce s-a înnoptat de-a binelea, dar "era lună de se vedea ca la prânz", Vasile I. Gh. s-a hotărât să se apropie treptat de locul acela care îl atrăgea irezistibil. Deodată, însă, P. Mihalache se ridică de lângă moviliţă şi îl privi fix în ochi pe tânărul temerar. Jenat, acesta se opri, dar în câteva clipe a fost suficient să vadă pietroiul dat la o parte şi o groapă săpată unde trebăluise Uţă. Ciudat, bătrânul Ispas şi Maria Craiu nu erau de văzut. Vasile se întoarse la căruţă, înjugă boii şi plecă spre casă pe drumul poleit cu lună. "Las boii, le dau să mănânce, văd ce e pe-acasă, iau bicicleta şi mă întorc la moviliţă", îşi făcu el un plan. Numai că acasă şi-a găsit soţia văicărindu-se că viţeii şi cârlanii i-au făcut "praf o fuşchea (răsadniţă - n.n.) de tutun". Se culcă supărat, însă de pe la miezul nopţii "m-am trezit şi până la ziuă m-am perpelit, aşa că am înjugat boii şi, cu noaptea-n cap, m-am dus la locul nostru, la arat. Vorba vine la arat, fiindcă eu voiam de fapt să ştiu ce s-a mai întâmplat la movilă, unde văzusem ceva suspect. Am dejugat boii, i-am legat la căruţă şi am fugit la lotul lui Ispas. Acolo, câteva clipe am rămas uimit, observând că peste noapte s-a săpat o groapă adâncă de circa 1,30 m, cu o circumferinţă de aproximativ 70-80 cm. Un petic de hârtie ceruită a găsit ceva mai târziu V. Ioniţă. Eram atât de mirat încât, pe moment, nu am auzit vorbele urâte pe care mi le adresa de la distanţă Maria Craiu, venită între timp şi ea cu P. Mihalache. Dezmeticit, abia auzii spusele vecinului Vasile Benescu: «Ce au, bă, ăia cu tine?»". "Hai, să vezi şi tu ce au!", şi l-a direcţionat către săpătura rămasă deschisă.
Epilog în tranziţie
Trebuie spus că firul acestei povestiri, perpetuată prin viu grai în satul Baniţa, prezentată pe scurt mai sus, a fost limpezit abia în perioada postdecembristă, când unele situatii au putut fi comentate liber, fără contorsiuni emoţionale. A fost posibilă şi iniţierea unei discuţii cu eroii care au supravieţuit teribilei întâmplări, receptată şi statornicită în mentalul colectiv ca ceva fabulos. Ca martor la faţa locului, pot afirma că cel mai cooperant a fost Vasile I. Gh. care, ajuns la maturitate deplină, dar probabil la fel de neliniştit ca odinioară, a încercat să clarifice şi alte aspecte legate de fascinantul eveniment. La întrebarea de ce grupul presupus beneficiar, de fapt patru persoane (niciuna prezentă la discuţii), nu a astupat groapa, din care se presupune că a fost extrasă comoara, Vasile I. Gh. a spus: "Fiindcă în satul nostru există din bătrâni credinţa populară potrivit căreia cine astupă o groapă în care găseşte o comoară este aspru pedepsit de divinitate". "Şi chiar credeţi că s-a găsit ceva acolo?", a mai fost întrebat. "Sunt convins că da. Am în vedere şi felul cum au decurs unele lucruri ulterior...". Şi astfel, volubilul interlocutor ne spune că, la circa un an după întâmplarea propriu-zisă, s-au făcut cercetări conduse de chiar oameni ai Securităţii. Interlocutorul vorbeşte fără inhibiţii, ceea ce o face pe soţia sa să-l mai tempereze: "Am impresia că vrei din nou să dai de dracu'. Nu-ţi ajunge câte ai pătimit?". "Are şi ea dreptate - replică bărbatul - fiindcă un locotenent major a stat un an de zile pe capul meu. Venea aici, mânca, soţia îi cumpăra şi ţigări, după care pleca. Sigur, nu numai pe mine m-a frecat astfel...". "Şi a descoperit ceva locotenentul?". "Nu ştim, nouă nu ne zicea nimic. După locotenent, mă trezeam noaptea cu unul mare de la raion. Auzisem că-i comandant. Venea în toiul nopţii, mă scula şi mă punea să-i povestesc. Îl chema Cuţov sau cam aşa ceva. A venit săptămâni în şir, soţia mea se speriase rău de tot, de-aia tresare şi acum din somn. Mie nu-mi pasă, m-am obişnuit, câte declaraţii n-am dat eu atunci... "Mai aveţi şi alte argumente care să confirme găsirea comorii?". "Ar mai fi, după judecata mea. De exemplu, faptul că persoanele în cauză au realizat, în continuare, multe lucruri, peste puterile lor. Unul dintre ei, bunăoară, a construit multe fântâni şi a făcut şapte fini - reţineţi, şapte! Şi nu numai astea, dar mai multe nu vă pot spune...". Asemănător au vorbit Ioniţă Vasile şi Ştefan Dragu. Şi astfel, adevărul despre comoară, în totalitatea lui, a rămas suspendat într-un nor de fum, iar deznodământul întâmplărilor a fost transferat la discreţia imaginaţiei ascultătorilor!
IOAN STOICA