Televiziune, înot şi tenis, cu cancelarul Austriei
- Zeci de ani aţi fost impresar artistic şi manager muzical al Operei de Stat din Viena, apoi, încă 19 ani, directorul general al celebrei instituţii europene. Aţi făcut performanţă culturală şi managerială, fapt pentru care aţi fost menţinut în funcţie, până la o vârstă înaintată. Nici astăzi, la anii de pensie, nu păreţi să fi abandonat preocupările dvs., căci oferiţi, în continuare, consultanţă în domeniu. Cum arată o zi din viaţa dvs., acum, când v-aţi detaşat de multele obligaţii profesionale de altădată?
- Ştiţi cum se spune, "când nu mai faci nimic, dai consultanţă". (Râde) În calitatea asta, e simplu: eşti întrebat, răspunzi, se face ce spui, bine, nu se face, iarăşi bine, tu îţi încasezi onorariul şi nu ai altă răspundere. Simplific, desigur, dar e mult mai relaxant decât ca director, când eram în Operă de dimineaţa până seara, mereu chemat la telefon sau în situaţia de a rezolva vreo problemă.
Revenind, ofer consultanţă pentru Metropolitan Opera din New York, Opera din Tokyo sau Opera Naţională din Bucureşti şi fac emisiuni de televiziune. Un prieten are o televiziune în Elveţia, Germania şi Austria şi mi-a propus să fac 16 emisiuni culturale pe an. Eu am realizat, deja, peste 100, şi nu mă opresc. Televiziunea a devenit activitatea mea principală. Nu m-aş fi gândit la asta până acum câtva timp, dar mi-a deschis o perspectivă interesantă. Călătoresc mult, în locuri în care mi-am dorit să merg, deşi nu sunt aşa de ahtiat după călătorii. Dar în unele zone, trebuie să mergi, măcar o dată în viaţă. De pildă, am făcut o splendidă şi plină de învăţăminte incursiune în istoria României, prin palatele regale. De asemenea, am făcut o emisiune despre artiştii din Cluj. Am făcut trei emisiuni la Moscova. Acum sunt gata de plecare spre Crimeea. Voi merge şi la Yalta. Vreau să văd locul unde au stat "cei trei care au împărţit lumea". E o viaţă nouă, care m-a acaparat. Între timp, încerc să scriu şi o nouă carte. Nu ştiu dacă voi mai izbuti, cu atâta alergătură. Dar ca să vă răspund mai exact la întrebare, ziua mea începe cu o jumătate de oră de înot, după care îmi consult agenda şi plec la birou. Aici se întâmplă ca într-o zi să am de scris pentru una dintre publicaţiile austriece care mă găzduiesc periodic, sau să pregătesc o emisiune, să am întâlniri cu artişti, impresari şi manageri. Săptămânal, joc tenis. Am jucat şi cu cancelarul Austriei şi am avut delicateţea să mă las învins. (Râde) Cred că un stil de viaţă sportiv te menţine în formă pe termen lung. Trebuie să fii disciplinat şi sever cu tine, că altfel nu merge, pentru că una dintre plăcerile vieţii este mâncatul şi, dacă nu vrei să renunţi la ea, măcar să nu consumi surplusul de calorii.
- Deci, sunteţi şi acum, destul de "aglomerat"...
- Da, exact, dar nu mă vaiet, pentru că eu sunt vinovat pentru asta. Altminteri, aş putea sta liniştit, la 83 de ani, să trăiesc din pensie şi din ce-am mai agonisit.
"Mă simt mai mult român decât austriac"
- Anii de pensie vă fac să vă simţiţi în retragere, mai puţin important ca înainte?
- Nu consider că sunt mai puţin acum decât atunci când conduceam Opera, cum n-am fost nici înainte de a prelua direcţia Operei mai puţin decât după ce am devenit director. Cred că sunt egal cu mine însumi, că întotdeauna am lucrat la cel mai înalt nivel şi am obţinut rezultate excelente. Şi, când spun asta, nu mă laud, nici nu mă amăgesc, pur şi simplu sunt sincer cu mine. Sunt mulţumit cu destinul meu, ceea ce nu înseamnă că nu cred că pot mai mult, că nu năzuiesc mai sus, că nu fac mereu planuri să-mi depăşesc propriile performanţe. Altfel, ar însemna să mă adorm cu părerea bună de sine şi să scad în pretenţii şi în realizări.
- Nu vă lipseşte deloc faptul că nu mai conduceţi Opera? Era o zonă extrem de vizibilă şi de strălucitoare.
- Nu, pentru că m-am pregătit sufleteşte şi mental cu doi, trei ani înainte, pentru această postură în care sunt acum. Să nu uităm că am mai bătut un record: m-am pensionat la 75 de ani, vârstă până la care nici un director de dinaintea mea nu ajunsese să stea în funcţie. Şi mă uitam la câte un spectacol şi-mi spuneam: "Asta este ultima oară când vezi Aida pe care ai făcut-o tu. Şi ce-o să faci mai departe?". Şi-atunci am scris două cărţi în româneşte, de care m-am bucurat foarte mult: "De la Timişoara la Viena" (2002), "Spuse, trăite, dorite. Amintiri" (2011). Apoi, mi-am luat o proprietate cu ieşire la unul dintre cele mai frumoase lacuri din Austria, unde îmi place să merg vara, să meditez, să mă plimb, iar seara, să mă uit la televizor pe canalele româneşti, pe care se difuzează câte un film vechi, comunist. (Râde) Îmi plac aceste filme vechi, pentru jocul extraordinar al marilor noştri actori. Pe de altă parte, şi când sunt la Viena, mă uit aproape în fiecare seară la buletinele de ştiri româneşti, spre exasperarea soţiei mele. Mă miră mult ce se întâmplă în ţară. Nu mă mai enervează, pentru că e ţara mea. Ataşamentul pentru România este mai mare acum decât oricând în cursul vieţii mele. Poate pentru că, deşi arborele care sunt îşi întinde tot mai mult coroana către cer, rădăcinile, bine înfipte în pământul românesc, îmi sunt şi ele tot mai aproape. Mă simt mai mult român decât austriac şi mai în pielea mea în limba română decât în limba germană, deşi am trăit cea mai mare parte a vieţii aici.
"Austriecii nu sunt chiar aşa de simpatici"
- Ceea ce aţi făcut o viaţă întreagă în Austria, puteaţi face în multe alte locuri din lume. De ce aţi ales Viena?
- S-a întâmplat să rămân în Austria, nu mi-am dorit asta. Mi-ar fi plăcut mult mai mult în Italia, din toate punctele de vedere, începând cu limba şi cultura ei. Austriecii nu sunt aşa de simpatici, sunt destul de naţionalişti şi au o atitudine imperială, se uită superior la cei veniţi din Est. De altfel, eu am fost destul de atacat aici, pe seama faptului că sunt român. Dar aşa mi-a fost destinul. Am venit aici cu mama şi cu tata, am studiat la Conservatorul din Viena, am cântat aici, am devenit antreprenor cultural... Lucrurile au mers de la sine în acest oraş, care îţi oferă totuşi multe oportunităţi şi nu a fost nevoie să caut alt loc.
- În directoratul dvs. la Operă, aţi îmbinat două calităţi care, în general, nu se întrunesc în aceeaşi persoană: creativitatea (căutarea şi recunoaşterea de talente) şi ştiinţa managementului (promovarea şi administrarea talentului). Ce abilităţi speciale îi trebuie cuiva ca să facă ambele lucruri?
- În primul rând, trebuie să cunoşti foarte bine domeniul în care activezi. Pentru mine, baza a tot ce am ştiut despre operă a fost ce am învăţat la Opera din Timişoara. E vital să ştii cum funcţionează o operă, din punct de vedere tehnic, ce e posibil şi ce nu e posibil, care sunt notele muzicale, să poţi deosebi o interpretare bună de una mediocră sau de una foarte bună, să poţi aprecia ce poate cânta unul sau altul etc. Atunci poţi să te înţelegi cu artiştii, să ai argumente pentru deciziile tale şi să iei cele mai bune hotărâri. De asemenea, e important să cunoşti câteva limbi străine, pentru o mai facilă comunicare cu impresari şi artişti. Eu vorbesc şase limbi destul de bine şi asta m-a ajutat să mă apropii de oameni din diferite ţări şi culturi. Instinctul, flerul are şi el un rol important.
- Spuneaţi că aţi învăţat totul la Opera din Timişoara. Patima aceasta pentru operă a pornit încă din România?
- Da. Între 13 şi 25 de ani, până am plecat din România, dragostea mea au fost, în aceeaşi măsură, teatrul şi opera din Timişoara. Mergeam la fiecare spectacol, am jucat şi ca figurant. Am luat ore de canto şi mi-am dorit să devin cântăreţ. Iar când am venit în Austria, cinci sau şase ani am trăit din cântat. N-am fost un cântăreţ ieşit din comun şi n-am ajuns foarte departe, dar mi-am câştigat totuşi pâinea din cântat. Apropo, poate niciodată în viaţă n-am avut o fericire mai profundă, decât atunci când m-au angajat prim bariton la teatrul din Klagenfurt. O altă bucurie enormă am avut la şapte ani după plecarea din România, când am fost invitat la Opera din Timişoara, în oraşul meu, să cânt în două spectacole: "Traviata" şi "Carmen".
"Am fost acuzat că românizez opera vieneză"
- Aveţi multe realizări de care să fiţi mândru. Există unele care să vă fi bucurat în mod special?
- Mă bucură amintirea unor prietenii speciale, cu artişti de mare valoare, cum e cea cu Placido Domingo, cum a fost aceea cu Ludovic Spiess. Mă bucură că am putut lansa aici, la Viena, numeroşi artişti români, dintre care unii au făcut o carieră impresionantă. Mai sunt şi azi la Opera din Viena şapte români, pe care eu i-am angajat şi care îşi confirmă, în fiecare zi, calitatea. Am fost acuzat, la un moment dat, că românizez Opera vieneză. O frază destul de naţionalistă, de altminteri. Dar la mine a contat calitatea artistică, nu apartenenţa etnică. Şi mă mai bucură că printre aceşti artişti români pe care i-am adus aici, se numără poate cea mai importantă voce din istoria teatrului cântat din România, cea a Ilenei Cotrubaş. Succesul unor artişti în care am crezut a fost şi succesul şi împlinirea mea. Am avut şi dezamăgiri, dar acelea sunt date uitării. În amintirea tuturor au rămas cei care au fost câştigători. Să ştiţi că şcoala de muzică românească este foarte bună, încă superioară Vienei. De aceea, sunt mulţi cântăreţi români şi în Austria şi în multe alte ţări. Şi asta mă face să fiu mândru că aparţinem aceluiaşi pământ.
- D-le Holender, aveţi o existenţă plină de împliniri. Există bucurii şi acum, la anii mai târzii ai vieţii?
- Bucuriile mele actuale sunt legate de copii. Am trei, unul din prima căsătorie, şi doi mai tinerei - o fată de 20 de ani, care studiază violoncelul, şi un băiat de 25 de ani, care a terminat Dreptul şi Universitatea de Muzică şi este solist. O împlinire enormă am avut în primăvara acestui an, când fata mea a cântat un concert de violoncel, pe scena Ateneului Român, iar băiatul a cântat în două spectacole la Opera Naţională din Bucureşti. Este ceva să-ţi vezi copiii performând în ţara natală şi culegând aplauze. Apoi, mai am bucurii legate de artiştii pe care îi recomand şi care confirmă. De asemenea, poate că o să vi se pară ciudat, dar mă bucură eşecul unor artişti pentru care nu-mi dau avizul şi care totuşi sunt luaţi în spectacole. Sigur, nu e prea elegant să te bucuri când cineva ratează, dar pe mine mă mulţumeşte gândul că nu mi-am pierdut flerul. Astfel de satisfacţii, din păcate, am mereu, şi vizavi de instituţii culturale din România.
"De la Viena, România se vede foarte puţin"
- Cum se mai vede România azi de la Viena? Am depăşit stadiul de "mâncători de lebede"?
- Se vede puţin, foarte puţin. Mai degrabă, România e ignorată. Nu prea contează ce se întâmplă acolo, pentru Europa Centrală şi de Vest. Necunoaşterea asta e şi bună, şi rea. Ne scuteşte de critici şi oferă surprize plăcute celor care îşi înving temerile şi merg să cunoască România. Toţi austriecii pe care îi cunosc şi au fost măcar o dată în ţara noastră au rămas încântaţi. Natura este fabuloasă, iar ei apreciază asta, dar sunt fermecaţi şi de oraşele în care s-au păstrat părţile vechi, Sibiul, Braşovul, chiar şi Bucureştiul, de mânăstirile din Moldova... E foarte puţin ce văd ei, într-un sejur, dar e ceva care îi marchează. Din păcate, noi nu ştim să ne folosim de aceste frumuseţi, ca şi de nivelul de inteligenţă şi de talent, de celelalte daruri native ale poporului român. Ne manifestăm mult sub ele. Mă refer la cei care conduc treburile publice şi care nu sunt, totuşi, mult diferiţi de restul românilor. La noi există un stil al improvizaţiei permanente. Soţia mea, care este elveţiancă, nu poate înţelege nici acum acest fel de-a fi al românilor. E un miracol cum putem, totuşi, să rezolvăm unele lucruri, fără a respecta mai nici o regulă, de la cele minime, de convieţuire şi comunicare, până la cele de organizare administrativă şi politică. Totuşi, iată, izbutim. De aceea, când mai mergem în ţară sau avem de-a face cu români pe-aici, la sprânceana ei ridicată, o liniştesc: "Lasă, că o să fie bine". Şi s-a obişnuit ca realitatea să-mi dea dreptate în această privinţă.
- Vă mai e dor de România? Şi dacă da, ce anume vă mai leagă de ţară, după aproape şase decenii de când aţi părăsit-o?
- Nu mi-e dor de România, pentru că merg în ţară de câte ori am ocazia. Uite, peste câteva săptămâni, voi merge să vorbesc la un congres al medicilor cardiologi, desigur, nu despre cardiologie, ci despre muzică. Am fost măgulit de invitaţie şi bucuros că pot vizita Sinaia. De asemenea, merg frecvent la Timişoara, unde mi-am luat o casă. Şi eu chiar aşa spun: merg acasă.
Foto: 123 RF (2), AGERPRES (2)