Dimineaţa de octombrie se trezeşte din somn, îmbrăţişată de primele raze de soare şi de albastrul cerului. Drumul trece printre dealuri molcome, golaşe de-a dreapta, împădurite de-a stânga, terasate ciudat, într-un fel de trepte, perfect egale, numai bune pentru jocul vreunor prunci de uriaşi. Ajung în satul Curciu, din judeţul Sibiu. Pare pustiu, atât e de linişte pe cele trei uliţe drepte şi lungi, ce ţin firul văii care-l străbate de la un capăt la celălalt. În poarta bisericii mă aşteaptă, conform "convocării", părintele Cosmin Ioan Sîmboan. Mă bucur tare! Făcute "de meserie", la început, drumurile mele prin sate pierdute, unde singurul licăr de viaţă şi de speranţă este biserica, au devenit, de la o vreme, bucurie curată. Aşezări condamnate la moarte, cu obştea de altădată risipită prin ceea lume, în căutarea unei bucăţi de pâine mai albe, supravieţuiesc sufleteşte, datorită vreunui preot cu chemare adevărată, care se jertfeşte în sărăcie, ca să le ţină trează, măcar nădejdea în Dumnezeu. Simpli, modeşti, dar cu familii bogate, părinţi de prunci "câţi dă Dumnezeu", preoţii satelor noastre umplu duminicile cu glasuri de clopot, ţinându-şi slujba cu atâta adevăr şi ardoare, de parcă biserica n-ar încăpea de numărul credincioşilor. Lumină de la lumină.
Sofronie de la Cioara
Nu e foarte mare biserica, dar soarele ce-o inundă prin toate ferestrele îi dă, cumva, dimensiuni de catedrală, iar părintele stă chiar între raze, iluminat. Bucuria din glasul său este molipsitoare, ca şi când prin ea s-ar răscumpăra, peste timp, obida ortodocşilor trăitori pe aceste meleaguri, care abia târziu au avut o biserică a lor. Se rugau, când li se permitea, în biserica evanghelică, sau în şurile mai încăpătoare ale unor gospodari din sat. În secolul al XVIII-lea, frământările timpului au ajuns şi în locul acesta, uitat de lume, dar nu şi de Dumnezeu. Fiica preotului greco-catolic s-a căsătorit cu un tânăr din Sebeş, tot preot şi el, căruia, însă, socrul i-a refuzat cedarea prerogativelor bisericeşti. Tânărul preot a plecat în Ţara Românească, s-a hirotonit preot ortodox şi s-a întors în sat alături de călugărul Sofronie de la Cioara, eroul cruciadei ţăranilor ortodocşi din Ardeal. Împreună, i-au convins pe majoritatea creştinilor din comunitate să nu renunţe la credinţa ortodoxă, chiar dacă nu aveau o biserică a lor. Abia la începutul secolului XIX, sătenii din Curciu şi-au văzut dorinţa împlinită: o primă biserică de zid, ridicată în cimitirul ortodox al satului. Piatra de temelie a actualei biserici este pusă în anul 1872, atribuindu-i-se două hramuri: SfântaTreime şi Sfinţii Mărturisitori Ardeleni.
"Una vrea omul, alta dă Domnul"
Părintele Sîmboan îşi mărturiseşte emoţia. Consideră că tot ce a trăit până acum a fost rânduială dumnezeiască, chiar dacă nu a înţeles dintru început asta. Bunicii şi părinţii i-au deschis drumul spre biserică încă de mic, dar, la vârsta unor prime alegeri, nu a ales Seminarul Teologic, ci s-a înscris la un liceu veterinar, lângă Gherla, de unde e de loc. "Nu mi-am propus să fiu preot, dar impresionat de credinţa şi atmosfera magică a locului, mergeam foarte des la Mânăstirea Nicula, astfel încât, în clasa a XII-a, mi-am propus să dau la Teologie". A fost greu, a trebuit să muncească, să se întreţină, sprijinul pe care părinţii i-l puteau oferi fiind neînsemnat.
"Contează foarte mult familia din care provii. Pentru că asta este baza formării tale ca om, altfel nu poţi. Am avut bunici foarte credincioşi şi o străbunică ce a trăit 103 ani, fără să-şi piardă minţile. A fost foarte înţeleaptă, ştia de ea, nu avea nevoie de ajutor, alegea fasole, dădea la porci, făcea mâncare. În toată viaţa ei, o importanţă majoră a avut-o rugăciunea, o oră dimineaţa, o oră seara. Postea miercuri şi vineri, asta era rânduiala ei. Deşi se ruga foarte mult, nu citea din carte, ci spunea din minte. Mai târziu, am aflat, la facultate, despre rugăciunea inimii, rugăciunea minţii. Aşa mi-am dat seama că ţăranul român făcea de mii de ani, ceea ce ştiinţa certifică abia astăzi: îşi îngrijea sufletul, ca să trăiască frumos. Pe părinţi nu i-am văzut niciodată bând alcool sau înjurând. Contează foarte mult şi mediul în care trăieşti. Aveam un prieten foarte credincios care era apropiat de Mânăstirea Nicula, el m-a şi introdus în această lume a monahilor. La sfârşitul liceului, aveam starea sufletească pregătită, dragostea de Dumnezeu, şi m-am gândit că asta trebuie împărtăşit, talantul nu trebuie îngropat. Nu sunt perfect, dar am încercat mereu să fiu atât cât se poate de bun", spune părintele.
Nu regretă că a venit aici, la o distanţă atât de mare de locul natal. "Când devii preot, e ca în război, trebuie să te duci unde eşti chemat. Ştiţi cum se spune: «Una vrea omul, alta dă Domnul!». Oamenii ne-au primit foarte bine, sunt credincioşi, majoritatea vin la slujbă îmbrăcaţi în straie populare. După un an, când am devenit şi profesor de religie, am încercat să-i armonizez pe ortodocşi cu penticostalii, să le predau Evanghelia lui Hristos fără discriminare, să fiu ecumenic pe cât se poate. Le-am câştigat respectul, iar acum toţi îmi spun «Părintele», prea puţini îmi ştiu numele de familie. Mă bucură asta".
Un întreg: preotul şi jumătatea sa
Părintele Sîmboan formează un întreg cu soţia sa, Ioana, şi o familie frumoasă, cu Maria şi Marius, cei doi copii blonzi şi luminoşi, ale căror râsete se aud până aici, din curtea casei parohiale. Pe doamna preoteasă a întâlnit-o tot într-unul dintre pelerinajele la Mânăstirea Nicula, semn că evlavia pe care o are la Maica Domnului i-a mai dat părintelui Sîmboan un semn. "Dumnezeu a rânduit să-mi găsesc o soţie desăvârşită, jertfelnică, credincioasă, ceea ce e mare lucru. Ne-am unit şi la bine, şi la rău. E o mare provocare pentru un preot să-şi găsească o preoteasă vrednică, puternică, dispusă să îndure poate multe frustrări, să se jertfească pentru a ţine familia unită şi întreagă. Cred că, între soţi, important e să se accepte unul pe altul aşa cum sunt, să nu doreşti să-l schimbi pe celălalt, ci să-l iubeşti şi să-l înţelegi. Dragostea trebuie să biruiască totul."
"Să rămâi curat, într-o lume murdară"
- Dacă n-ar fi ispitele, mai multe ca frunza şi iarba...
- Ispitele vin din trei locuri: din neputinţa ta, de la oameni şi de la diavoli. Nu numai ca preot, ci pur şi simplu ca om, întâi trebuie să fii tu în regulă, să ştii ce cale ţi-ai ales, să-ţi asumi crucea lui Hristos, care, chiar dacă nu este uşoară, trebuie s-o duci cu drag, pentru că niciodată crucea nu este mai grea decât poţi să duci. Hristos alege o cruce potrivită fiecăruia. Se spune aşa: să ferească Dumnezeu să ai de dus cât poţi cu adevărat să duci! Că întotdeauna e mai uşor decât pare, dar noi trebuie să învăţăm să ne învingem neputinţele, să ne ducem ispitele. Este o ispită foarte grea, ce-i drept, să rămâi moral în zilele astea, să nu furi, când toată lumea fură, să nu minţi, când toată lumea minte, să rămâi curat într-o lume murdară. Să-ţi păstrezi drumul spre Hristos, cu nădejde.
- Ne ajută spovedania în lupta cu ispitele?
- Spovedania e foarte importantă pentru omul modern. Suntem îndrumaţi să mergem la psiholog, dar poporul român mergea la psiholog înainte ca această meserie să se inventeze, căci preotul ţinea loc şi de psiholog. Doar că acesta, pe lângă faptul că te dezmeticeşte de cap, îţi mai dă pe deasupra şi harul lui Dumnezeu. Împărtăşania este, la rândul ei, un medicament care te revigorează şi te repune pe linia de plutire. Sunt păcate foarte grele, care-l slăbesc pe om şi care fac ca, în astfel de momente, să nu poată primi împărtăşania. Unui om în pragul comei nu-i dai medicamente puternice, că-l ucizi. Întâi îl întăreşti, îl pregăteşti să primească hrana Împărăţiei lui Dumnezeu.
Albinuţa lui Dumnezeu
- Părinte Sîmboan, vă ascult de aproape o oră, şi nu pot să nu vă întreb dacă vorbiţi la fel şi în biserică. Ai zice că preoţia începe odată cu dumneavoastră. De unde vine entuziasmul? Dar bucuria?
- Mai ales când eşti preot, trebuie să fii bucuros şi optimist, pentru că-l vesteşti pe Hristos. Hristos este bucurie şi asta trebuie să vestim şi noi: "Bucuraţi-vă şi vă veseliţi!". Că ai fost flămând, batjocorit, sărac, bucură-te! La Înviere se ajunge doar trecând prin Golgota. Iar viaţa întru Hristos trebuie să ţi-o asumi cu bucurie. Mulţi oameni vin la Liturghie întristaţi şi tot aşa pleacă, ceea ce înseamnă că nu l-au găsit pe Hristos, au venit la biserică doar ca să aibă de unde pleca. Hristos vesteşte Evanghelia bucuriei, Evanghelia fericirii. Iar dacă te-ai împărtăşit, fii bucuros că Împăratul Împăraţilor e în tine!
- Mă gândesc că nu e chiar foarte uşor să fii preot de ţară... Cuvintele sfinţiei voastre sunt înţelese? Vin oamenii să vă asculte?
- S-a-ntâmplat la început să vină mai puţini la biserică, dar mi-am amintit ce-mi spunea duhovnicul meu: "Nu vin credincioşii la biserică? Nu-i nimic, fă slujba ca şi când ar fi biserica plină! Nu contează câţi credincioşi sunt în biserică, contează să fie Hristos pe masă". Asta înseamnă biserica vie, biserica luptătoare. Dacă am înţelege viaţa din biserică, ar fi extraordinar, pentru că Hristos este viaţa. Cu El, suntem în echipa cea bună, echipa care va ieşi biruitoare, oricât de puţini vom rămâne. Prin orice vom fi nevoiţi să trecem în viaţă, cu harul lui Dumnezeu vom birui toate. Cred că pe vremuri era o teologie mult mai simplă, dar şi mai profundă decât cea pe care mulţi o practică azi. Ea se găsea în inima fiecărui creştin, în inima bunicilor şi străbunicilor noştri, care erau oameni simpli. Ei se rugau după ce se spălau pe faţă, dimineaţa, în faţa icoanei sau a carului cu fân, nu se puneau niciodată la masă fără a spune o rugăciune sau fără a-şi face măcar sfânta cruce şi nici nu se culcau fără a spune o rugăciune seara. Dumnezeul lor era "integrat". Nu trebuia să-l caute în altă parte. Harul lui Dumnezeu este ca o albină care nu se aşază pe toate buruienile, ci caută doar polenul cel bun, floarea cea mai bună. Dacă tu nu eşti ca o floare curată, înmiresmată, nu coboară nici harul în sufletul tău.
Foto: arhiva personală pr. Sîmboan