Eliminarea celei ce părea stindardul luptei anticorupţie, coroborată cu adoptarea de către Parlamentul dominat de gruparea PSD-ALDE-UDMR a Codurilor Juridice, a apărut pentru cei mai mulţi cetăţeni drept o capitulare a ultimului bastion al statului de drept, în faţa mafiei politice. Penalii castei guvernamentale au răsuflat uşuraţi, frecându-şi mâinile de bucurie, că procuroarea inflexibilă, care le-a întocmit atâtea dosare şi i-a trimis pe atâţia dintre ei după gratii, a fost scoasă din joc. Pentru gruparea suprapartinică PSD-ALDE-UDMR, demiterea Laurei Codruţa Kovesi a reprezentat "cireaşa de pe tort". De acuma, şi-au spus membrii ei, nu mai există nicio oprelişte în impunerea unui stat "după chipul şi asemănarea lor", după poftele lor. Modificările codurilor juridice le permite legal asta, dacă ele vor fi promulgate. Pentru opoziţie şi pentru societatea civilă, acceptul preşedintelui Iohannis a reprezentat însă o cruntă dezamăgire, concretizată într-o pierdere masivă a simpatiilor electorale pe care se baza în drumul său spre obţinerea unui al doilea mandat. Dintr-odată, toate ezitările, tăcerile detaşate sau "renunţările" prezidenţiale au fost actualizate, iar speranţele că România nu va deraia spre iliberalism şi antioccidentalism au părut spulberate. D-lui Iohannis i s-au reamintit "ocaziile" de a bloca "marşul" PSD împotriva Justiţiei (şi, implicit, împotriva demolării structurilor economiei româneşti, prin "revoluţiile" promovate de guvernanţi), ultima fiind nominalizarea "celebrei", deja, Viorica Dăncilă în postul de prim-ministru. Oricât de "argumentate" ar fi acuzele la adresa neimplicării prezidenţiale, a "moliciunii" în faţa ofensivei PSD-iste continue, trebuie însă remarcat că "oficialul" Klaus Iohannis nu avea legal niciun temei să se sustragă deciziei CCR. Că instituţia care ar trebui să asigure riguros constituţionalitatea acţiunilor instituţionale ale statului român, CCR, este tot mai politizată, este o altă problemă. Demiterea, obligatorie după Legea Supremă (în interpretarea CCR) a d-nei Kovesi va supune "probei focului" instituţiile funcţionale din România, echilibrul real al puterilor în stat. În mod normal, lupta anticorupţie nu ar trebui să fie dependentă de un singur om, oricât de corect, cinstit şi inflexibil ar fi el. Dacă respectă Constituţia, aşa cum a făcut-o preşedintele Iohannis, instituţiile juridice ar trebui să funcţioneze în aceiaşi parametri ca până acum. Justiţia nu poate fi decapitată. Nu se poate să renunţe la independenţa ei, atât de greu dobândită, redevenind - ca în vremurile de tristă amintire ale comunismului - sluga Politicului. Iar proba pentru situaţia ei o va da chiar CCR-ul, în judecarea contestaţiilor depuse de preşedinte şi opoziţie, faţă de modificările politice ale codurilor juridice. Speranţele în funcţionarea reală a statului de drept în România se vor prăbuşi numai dacă CCR le va respinge.
Dezamăgire amară
Decizia preşedintelui Iohannis de a accepta hotărârea CCR de demitere a Laurei Codruţa Kovesi, procurorul-şef al DNA, a provocat un val uriaş de nemulţumire în cercurile progresiste ale societăţii civile din România.
Eliminarea celei ce părea stindardul luptei anticorupţie, coroborată cu adoptarea de către Parlamentul dominat de gruparea PSD-ALDE-UDMR a Codurilor Juridice, a apărut pentru cei mai mulţi cetăţeni drept o capitulare a ultimului bastion al statului de drept, în faţa mafiei politice. Penalii castei guvernamentale au răsuflat uşuraţi, frecându-şi mâinile de bucurie, că procuroarea inflexibilă, care le-a întocmit atâtea dosare şi i-a trimis pe atâţia dintre ei după gratii, a fost scoasă din joc. Pentru gruparea suprapartinică PSD-ALDE-UDMR, demiterea Laurei Codruţa Kovesi a reprezentat "cireaşa de pe tort". De acuma, şi-au spus membrii ei, nu mai există nicio oprelişte în impunerea unui stat "după chipul şi asemănarea lor", după poftele lor. Modificările codurilor juridice le permite legal asta, dacă ele vor fi promulgate. Pentru opoziţie şi pentru societatea civilă, acceptul preşedintelui Iohannis a reprezentat însă o cruntă dezamăgire, concretizată într-o pierdere masivă a simpatiilor electorale pe care se baza în drumul său spre obţinerea unui al doilea mandat. Dintr-odată, toate ezitările, tăcerile detaşate sau "renunţările" prezidenţiale au fost actualizate, iar speranţele că România nu va deraia spre iliberalism şi antioccidentalism au părut spulberate. D-lui Iohannis i s-au reamintit "ocaziile" de a bloca "marşul" PSD împotriva Justiţiei (şi, implicit, împotriva demolării structurilor economiei româneşti, prin "revoluţiile" promovate de guvernanţi), ultima fiind nominalizarea "celebrei", deja, Viorica Dăncilă în postul de prim-ministru. Oricât de "argumentate" ar fi acuzele la adresa neimplicării prezidenţiale, a "moliciunii" în faţa ofensivei PSD-iste continue, trebuie însă remarcat că "oficialul" Klaus Iohannis nu avea legal niciun temei să se sustragă deciziei CCR. Că instituţia care ar trebui să asigure riguros constituţionalitatea acţiunilor instituţionale ale statului român, CCR, este tot mai politizată, este o altă problemă. Demiterea, obligatorie după Legea Supremă (în interpretarea CCR) a d-nei Kovesi va supune "probei focului" instituţiile funcţionale din România, echilibrul real al puterilor în stat. În mod normal, lupta anticorupţie nu ar trebui să fie dependentă de un singur om, oricât de corect, cinstit şi inflexibil ar fi el. Dacă respectă Constituţia, aşa cum a făcut-o preşedintele Iohannis, instituţiile juridice ar trebui să funcţioneze în aceiaşi parametri ca până acum. Justiţia nu poate fi decapitată. Nu se poate să renunţe la independenţa ei, atât de greu dobândită, redevenind - ca în vremurile de tristă amintire ale comunismului - sluga Politicului. Iar proba pentru situaţia ei o va da chiar CCR-ul, în judecarea contestaţiilor depuse de preşedinte şi opoziţie, faţă de modificările politice ale codurilor juridice. Speranţele în funcţionarea reală a statului de drept în România se vor prăbuşi numai dacă CCR le va respinge.
Eliminarea celei ce părea stindardul luptei anticorupţie, coroborată cu adoptarea de către Parlamentul dominat de gruparea PSD-ALDE-UDMR a Codurilor Juridice, a apărut pentru cei mai mulţi cetăţeni drept o capitulare a ultimului bastion al statului de drept, în faţa mafiei politice. Penalii castei guvernamentale au răsuflat uşuraţi, frecându-şi mâinile de bucurie, că procuroarea inflexibilă, care le-a întocmit atâtea dosare şi i-a trimis pe atâţia dintre ei după gratii, a fost scoasă din joc. Pentru gruparea suprapartinică PSD-ALDE-UDMR, demiterea Laurei Codruţa Kovesi a reprezentat "cireaşa de pe tort". De acuma, şi-au spus membrii ei, nu mai există nicio oprelişte în impunerea unui stat "după chipul şi asemănarea lor", după poftele lor. Modificările codurilor juridice le permite legal asta, dacă ele vor fi promulgate. Pentru opoziţie şi pentru societatea civilă, acceptul preşedintelui Iohannis a reprezentat însă o cruntă dezamăgire, concretizată într-o pierdere masivă a simpatiilor electorale pe care se baza în drumul său spre obţinerea unui al doilea mandat. Dintr-odată, toate ezitările, tăcerile detaşate sau "renunţările" prezidenţiale au fost actualizate, iar speranţele că România nu va deraia spre iliberalism şi antioccidentalism au părut spulberate. D-lui Iohannis i s-au reamintit "ocaziile" de a bloca "marşul" PSD împotriva Justiţiei (şi, implicit, împotriva demolării structurilor economiei româneşti, prin "revoluţiile" promovate de guvernanţi), ultima fiind nominalizarea "celebrei", deja, Viorica Dăncilă în postul de prim-ministru. Oricât de "argumentate" ar fi acuzele la adresa neimplicării prezidenţiale, a "moliciunii" în faţa ofensivei PSD-iste continue, trebuie însă remarcat că "oficialul" Klaus Iohannis nu avea legal niciun temei să se sustragă deciziei CCR. Că instituţia care ar trebui să asigure riguros constituţionalitatea acţiunilor instituţionale ale statului român, CCR, este tot mai politizată, este o altă problemă. Demiterea, obligatorie după Legea Supremă (în interpretarea CCR) a d-nei Kovesi va supune "probei focului" instituţiile funcţionale din România, echilibrul real al puterilor în stat. În mod normal, lupta anticorupţie nu ar trebui să fie dependentă de un singur om, oricât de corect, cinstit şi inflexibil ar fi el. Dacă respectă Constituţia, aşa cum a făcut-o preşedintele Iohannis, instituţiile juridice ar trebui să funcţioneze în aceiaşi parametri ca până acum. Justiţia nu poate fi decapitată. Nu se poate să renunţe la independenţa ei, atât de greu dobândită, redevenind - ca în vremurile de tristă amintire ale comunismului - sluga Politicului. Iar proba pentru situaţia ei o va da chiar CCR-ul, în judecarea contestaţiilor depuse de preşedinte şi opoziţie, faţă de modificările politice ale codurilor juridice. Speranţele în funcţionarea reală a statului de drept în România se vor prăbuşi numai dacă CCR le va respinge.
Alte articole din acest numar
- Măcar un "Mulţumesc!"
- NICUŞOR DAN - Deputat independent: "Aşa ceva nu se întâmplă nici într-o republică bananieră"
- Balada unei maimuţici