Rugăciune de seară
Cinci veacuri şi jumătate de istorie sunt prinse într-o bisericuţă de lemn, ca-ntr-o coajă de nucă, pe vârful unui deal. Pereţii ei vorbesc din Evanghelii, în zugrăveala stinsă de vreme, dar sunt muţi, asupra jertfelor şi martirajelor, a luptelor şi prigoanelor, a silniciilor şi miracolelor cărora le-au fost martori. Par să fi fost ridicaţi, grindă cu grindă, cu un singur rost: s-o adăpostească pe Maica Domnului cu Pruncul în braţe. Căci Sfânta Fecioară şi-a făcut sălaş aici, la o margine de lume, şi n-o să mai plece.
Într-o dimineaţă de Iunie, am văzut-o! Aievea, la numai doi paşi! Chipul îi era străluminat de iubire. Pruncul îşi lipise obrazul de al Maicii Sale şi o înconjurase, tandru, cu o mână pe după gât, privindu-i chipul cu adoraţie. Deşi topită de dragoste, Maica nu-i întorcea privirea, mă urmărea pe mine, cum îmi tot schimbam locul, stingher. În orice colţ m-aş fi retras, Maica era cu ochii aţintiţi la mine. Mă temeam că o stânjenesc cu prezenţa mea. Şi totuşi, eram cuprins de o bucurie neţărmurită, care nu-mi dădea voie să ies. Într-un târziu, tremurând şi cu urechile ţiuind de încordarea de-a prinde măcar o şoaptă în liniştea profundă a lăcaşului, am îndrăznit să îngenunchez. Asta a fost tot. Când m-am ridicat, se făcea seară şi, în clar-obscurul acestui bătrân ghioc de lemn, Maica Domnului zâmbea aproape imperceptibil. Eram şi eu un fiu al Ei.
Comoara mânăstirii
Privită dinspre drumul care caută satul undeva în depărtare, biserica veche de la Strâmba se distinge cu greu dintre copacii bătrâni şi dintre florile înalte. Se află pe-un clin de culme, care continuă cu o grădină la fel de frumoasă ca raiul, cu alei care duc spre biserica nouă, bibliotecă, stăreţie, paraclis, arhondaric, chilii, trapeză şi cantina socială. Un întreg ansamblu, într-o mare de vegetaţie, îngrijit cu o rigoare nemţească şi o dragoste care face totul strălucitor şi vesel. Dar până să dai de el, te întâmpină bisericuţa de lemn, cu turnul ei ascuţit, ca un deget îndreptat spre cer.
Cele două uşi prin care pătrunzi în naos sunt foarte joase, ca să te smerească. O candelă aprinsă şi două raze de soare, filtrate de geamurile mici, abia te lasă să vezi rămăşiţele unei picturi murale, şi preasfânta icoană a Maicii Domnului, de-o frumuseţe stranie, comoara mânăstirii, moştenirea ei cea mai de preţ. E împodobită cu un engolpion din aur şi drapată în catifea vişinie, grea, cu fireturi de aur.
La această icoană vin şiruri nesfârşite de credincioşi, să capete leac pentru boli incurabile, ajutor în necazuri mari, tămadă pentru suflete chinuite, nădejde în darul naşterii de prunci... Se prind cu toţii de poalele Maicii, cu lacrimi, cu frică şi cu speranţă. Şi Maica nu lasă pe nici unul nemângâiat. Luni sau ani mai târziu, cu toţii se întorc să-i mulţumească şi să-i povestească părintelui stareţ Grighentie Oţelea, ce minuni li s-au întâmplat. Arhimandritul zâmbeşte, îi binecuvântează şi îi omeneşte cu ce are mai bun în cămară, ca o gazdă mereu bucuroasă de oaspeţi şi ca un părinte ce minuni şi mai mari ca acestea a văzut. Pe toate le ştie, dar nu vrea să se mândrească, de aceea vorbeşte cu zgârcenie despre miracolele de la icoana Maicii Domnului.
"Icoana e doar o reprezentare. Rugându-ne la ea, ne rugăm Maicii Domnului care e vie şi pururea prezentă între noi, dar pe care, cu orbirea păcatelor noastre, nu suntem vrednici să o vedem. Însă să nu ne îndoim, Maica e aici şi peste tot unde e chemat numele ei, gata să ne ia de mână prin hăţişurile vieţii, spre a ne feri de primejdii şi de nevoi. Minunile le face Maica Însăşi. Chiar mânăstirea aceasta este un miracol înfăptuit de Măicuţa Domnului".
Legenda "Strâmbei"
În leatul 1461, cât făceai ochii roată, de pe acest deal din satul Păduriş, comuna Hida, judeţul Sălaj, îi aparţinea unei femei de neam bun, al cărui nume nu s-a păstrat. În amintire a rămas numai porecla care o însoţea de când se ştia: "Strâmba". Se născuse gârbovă şi şchioapă. Un blestem sau vreo molimă a timpului a făcut ca femeia să sufere de aceste beteşuguri şi, mai apoi, să rămână văduvă de tânără, iar unicul ei copil, o fetiţă, să se îmbolnăvească grav. După ce s-a convins că nu poate primi ajutor de la oameni, "Strâmba" şi-a încercat ultima şansă la Dumnezeu. Auzind că în codrii seculari vieţuiesc doi călugări cu mare har, care îmblânzesc fiarele şi învie oameni cu rugăciunile lor, i-a căutat şi le-a promis că le va face o mânăstire mândră, dacă-i vor putea vindeca fiica. Mari iubitori de singurătate, rugăciune şi nevoinţă, monahii nu ar fi ascultat-o pentru promisiunea ei, dar li s-a făcut milă de suferinţa de mamă pe care o îndura. Şi-atunci s-au rugat fierbinte, iar Dumnezeu a înzdrăvenit-o pe copila "Strâmbei". Boieroaica a donat pământuri multe şi le-a clădit monahilor o biserică de lemn, chilii şi acareturi, înzestrându-i cu toate cele trebuincioase. Praznicul "Adormirii Maicii Domnului" a fost ales ca hram al mânăstirii, în chip de mulţumire către Sfânta Fecioară, căreia i se rugaseră cei doi pustnici.
"Dulcele sărut"
Ceaţă peste miracol
În ciuda faptului că era străjuită de "Dulcele sărut", Mânăstirea Strâmba n-a scăpat prigoanei austro-ungare asupra ortodoxiei transilvane, de la mijlocul anilor 1700. Ameninţaţi de tunurile lui Bukov, călugării au fugit, lăsând în urmă icoana Maicii Domnului. Mai târziu, mânăstirea a fost luată de greco-catolici, dar şi călugării aceia s-au risipit, biserica fiind folosită doar de enoriaşii din sat, ca biserică de parohie. În perioada dintre cele două războaie, când lumea era în căutare disperată de miracole, s-a dus vestea că "Dulcele sărut" vindecă şi e degrabă ajutătoare. Veneau valuri neostoite de pelerini să i se închine. Şi-apoi, ca la un nevăzut semn, evlavia a încetat şi icoana a fost uitată, acoperită de praf şi de pânză de păianjeni, ca de o ceaţă densă. Greco-catolicismul a fost interzis de comunişti, în 1948, iar biserica a fost retrocedată ortodocşilor. Dar nu s-a mai legat viaţa monahală aici. Abia în 1993, episcopul Ioan Mihălţan a trimis câţiva călugări să refacă mânăstirea. Vreo două rânduri de monahi s-au dat bătuţi în faţa condiţiilor inumane. Biserica era izolată de sat şi de lume, nu ajungeau până la ea nici drumul, nici curentul, nici apa şi, bineînţeles, nici credincioşii. Călugării n-aveau pe ce pune capul, nu existau nici chilii, iar sfântul lăcaş era într-o delăsare totală. Au improvizat o locuinţă dintr-un container din tablă, dar n-au rezistat vremii vitrege şi sărăciei lucii.
Ce te învaţă singurătatea
Trei ani mai târziu, a fost numit un nou stareţ: părintele Grighentie Oţelea. Era tânăr şi, după cum mărturiseşte, lipsit de orice experienţă. Fusese călugărit de câţiva ani, şi avansarea sa pe post de stareţ l-a luat prin surprindere. Ce-i drept, făcuse ucenicie pe lângă monahii îmbunătăţiţi din Moldova, la Cetăţuia, lângă Iaşi, şi-apoi la Mânăstirea Izbuc, din Bihor, ceea ce l-a întremat sufleteşte, dar nu l-a pregătit pentru ispitele unei răspunderi administrative atât de mari. Ajuns la Strâmba, a înţeles repede că lucrarea la care fusese chemat era peste puterile omeneşti:
"Mi-a plăcut mult pustia pe care am găsit-o aici. Era de o frumuseţe şi o pace ca la facerea lumii. Dar m-a şi înspăimântat, că m-am trezit fără niciun ajutor, fără bani, fără hrană, fără un colţ în care să mă pot odihni, dinaintea unei biserici în ruină. Nămeţii de zăpadă mă ţineau prizonier iarna, vara, livada îmi devenea biserică, având cerul drept catapeteasmă, păsările - cântăreţi şi pomii plini de roade, în chip de credincioşi slujitori. A fost şi frumos, nu numai greu. M-am frământat mult să găsesc o soluţie, pentru a începe să reconstruiesc mânăstirea. Au fost doi ani de apostolat şi de rugăciune aproape neîncetată către Maica Domnului. M-am dat cu totul în mâinile Sale. Am îngenuncheat, seară de seară, în faţa icoanei, şi i-am zis: «Maică Preacurată, eu nu pot fi stareţ, nu ştiu ce să mai fac. Dacă vrei ca să rămân şi să fie mânăstire aici, fă ce ştii mai bine! Fii tu stareţă!». De atunci, eu sunt un biet administrator, iar Maica Domnului e stareţa. Ea a făcut tot ce vedeţi. Eu doar m-am rugat, de câte ori am avut o nevoie, iar Maica a mişcat lucrurile. Aşa a renăscut mânăstirea din propria cenuşă" - ne-a mărturisit părintele Grighentie.
Smerenia îl împiedică să-şi asume vreun merit, dar numai sfinţia sa ştie câte nopţi nedormite au fost, câte griji, câtă alergătură, câtă muncă brută, câtă osteneală la şevalet, să picteze icoane spre a le vinde şi a face rost de un ban pentru cele necesare, câte ore de rugăciune şi ce lipsuri a îndurat. Prin osârdia sfinţiei sale au fost ridicate chiliile şi un mic paraclis - în care s-a slujit până de curând, când a devenit neîncăpător -, a fost restaurată biserica veche şi construită cea nouă - mare şi luminoasă - şi au fost clădite şi rânduite toate celelalte, cu forţe puţine (doar cinci vieţuitori), dar cu o credinţă nestrămutată şi multă rugăciune. Părintele Grighentie ne spune, totuşi, că din toată această experienţă, cel mai mare câştig al său este că a învăţat ce folos are singurătatea.
"Singurătatea mi-a dezvăluit ce putere poate avea rugăciunea, când n-ai un om în preajmă, căruia să-i ceri sprijinul. Şi tot în singurătate am deprins dragostea pentru oameni. Când îmi intra cineva pe poartă, parcă era Hristos în persoană. Şi-acum, deşi sunt ani de când pragul ne este trecut tot timpul de multă lume, tot aşa simt", mărturiseşte părintele.
Răsplata pentru o biserică nouă: apă din piatră seacă
- Părinte arhimandrit, sunteţi brăilean, crescut în călugărie, în atmosfera mânăstirilor moldoveneşti şi, devenit, iată, de peste douăzeci de ani, un stâlp al monahismului ardelenesc. Cum v-aţi acomodat în acest frumos şi pe nedrept ocolit judeţ Sălaj, aflat în colţul vestic al hărţii?
- În credinţă nu prea mai contează obârşia, ci să vorbim aceeaşi limbă a lui Dumnezeu. Deci, tradiţiile specifice şi graiul sălăjean, uneori mai greu de înţeles pentru un regăţean, au fost cel mai uşor de deprins. Mai dificil mi s-a părut să desţelenesc ogorul credinţei. Când am venit aici, lumea nu era cu mersul la mânăstire, ca în Moldova, de pildă. Nici nu se înghesuia la spovedit şi împărtăşit. Acum, însă, duminica şi în sărbători, biserica mare e plină, iar cei mai mulţi sunt tineri, în parte cu copii în braţe. Este o mare bucurie pentru mine. O altă bucurie este că vin la ortodoxie şi mulţi maghiari. Aici sunt acum acasă, şi asta nu doar pentru zbuciumul şi toate bucuriile care mă leagă de mânăstire, ci mai ales pentru dragostea oamenilor. Să ştiţi că nu doar moldovenii ard de credinţă, ci şi ardelenii. Iar la Maica Domnului au o evlavie foarte mare.
- Aţi venit într-un loc care vă părea potrivnic, şi aţi reuşit să-l îmblânziţi şi să-l redaţi lumii. Ce şi-ar mai putea dori un stareţ care a realizat tot ce a visat?
- O, lucrarea e încă departe de a fi săvârşită. Uitaţi, de vreo şapte ani, am început construirea bisericii noi, pentru că în cea veche nu slujim, fiind mică şi monument istoric, iar paraclisul nu poate cuprinde toată lumea care vine la Sfânta Liturghie. Am adus biserica în starea de a fi sfinţită şi, atunci când va considera potrivit, vlădica o va sfinţi. Până atunci, Preasfinţitul Părinte Episcop Petroniu ne-a dat binecuvântare să putem sluji într-însa. De acum înainte, vor trece alţi ani până va fi terminată pictura. Căutăm încă un pictor care să o zugrăvească în stil bizantin curat şi, desigur, resursele financiare pentru asta. De asemenea, mai dorim să facem din mânăstire un focar de cultură şi educaţie, aşa cum a fost cu veacuri în urmă. Am pus la punct o bibliotecă destul de bine dotată, inclusiv cu cărţi de beletristică; organizăm conferinţe şi dezbateri, cu intelectuali invitaţi din toată Transilvania; facem în fiecare an tabere de catehizare pentru 300-400 de copii, şi este loc de mai mult şi de mai bine. Nu în cele din urmă, am vrut să deschidem aici un azil pentru nevoiaşi sau măcar o cantină pentru săraci. Din pricina birocraţiei, am abandonat proiectul. În schimb, îmi doresc mult să putem face măcar o casă de retragere pentru preoţii pensionari care sunt singuri şi bolnavi şi pentru preotesele văduve.
- Alte planuri, alte minuni...
- Minunile sunt prezente permanent în viaţa noastră. Fără intervenţia divină, n-am putea nici respira. Dar nu suntem conştienţi de asta. Şi iată că mă faceţi să vă mai destăinuiesc una, pe care am trăit-o fără s-o cer. Ştiam că toată zona asta e seacă de apă. În toate satele dimprejur e o problemă mare cu apa, pânza freatică fiind la mare adâncime. Nu vă mai spun cum ne-am chinuit ani de zile, din această pricină. Asta, până când am început să săpăm fundaţia noii biserici! La nici doi metri, am dat de un firicel de apă. Este acolo un izvoraş care curge lin şi constant. L-am captat, ducem apa într-un rezervor, de unde vine prin cădere în reţeaua noastră internă. Şi avem apă! Am primit acest miracol ca pe un semn că Maica Domnului a vrut o biserică nouă, care să întărească şi mai mult această mânăstire.