Cu Dan Oltean am stat de vorbă pe acoperişul lumii. Aşa am simţit, când eram pe dealul dacic al Măgurii Uroiului, nu departe de Simeria, iar sub noi, peste panglica lată a Mureşului, Ţara Haţegului se desfăşura blând, cât vedeam cu ochii. Aşa poftise d-l Dan Oltean, să stăm în acel loc energizant şi îmbătător, loc în care pulsase odată inima Daciei. Căci Dan Oltean este îndrăgostit de daci, despre care a scris cărţi curajoase şi competente.
Unde merge sufletul?
- O ultimă apariţie surprinzătoare în cărţile dvs. este Zamolxis. Până acum se credea că marele Profet a trăit în Carpaţi. Dvs. afirmaţi că Zamolxis a trăit în Dobrogea şi i-aţi stabilit şi perioada vieţii. Cum aţi reuşit?
- Eu mă bazez totdeauna pe surse istorice, mai ales pe mărturiile lui Herodot. Totul a început cu invazia persană din Dobrogea a regelui Darius. Atunci este pomenit şi Zamolxis, în anul 514 î.e.n., când Darius vine să se bată cu sciţii, spun izvoarele. Zeci de triburi se numeau aşa, iar între ei erau şi geţii. Regele făcuse 1.400 de kilometri venind de la Babilon într-o jumătate de an, cu o armată uriaşă, cea mai mare din Antichitate (numai corăbiile persane ce au făcut pod peste Dunăre au fost 600). Sciţii s-au tot retras din faţa monstrului persan. Doar geţii au opus rezistenţă acestei armate înspăimântătoare. Atunci au arătat ei de ce erau numiţi cu dreptate "cei mai neînfricaţi dintre traci". Chiar. De ce? De ce dintre toate popoarele antice, numai lor nu le era frică de moarte? Răspunsul este ştiut, neînfricarea lor se datora credinţei ce le-o sădise Zamolxis în nemurire. Geţii considerau moartea ca o simplă schimbare de patrie. "Se credeau nemuritori", spune Herodot, părintele istoriei. În acea perioadă, se întâmplă două lucruri fabuloase: în primul rând, începe marea colonizare greacă. Grecii colonizează toată Marea Neagră, care devine un lac grecesc, şi apoi Mediterana. Colonizarea greacă a însemnat democraţie şi cultură. Atunci apare filozofia şi tot atunci apare şi Zamolxis. Şi se petrece ceva deosebit pentru geţi. Zamolxis le schimbă, în câteva decenii, riturile de înmormântare. Dacă înainte geţii se îngropau, după secolul VII î.e.n, apar masiv la ei primele necropole de incinerare. Dintre cele mai mari, şase sunt la Enisala, lângă Babadag. Care, de fapt, era pe atunci golf la Marea Neagră, nu era uscat, ca acum. Şi de acolo s-a născut o nouă civilizaţie. Exact atunci a venit Zamolxis şi le-a spus că există două unităţi: trupul muritor, cel care vine din pământ, şi sufletul nemuritor, care trebuie să meargă în altă lume, în lumea cerească. Sufletul se duce în Soare, în Lună, în Venus. Aşa s-au născut zeii planetari. În două-trei generaţii, Zamolxis a făcut o revoluţie spirituală uriaşă. El i-a învăţat pe geţi că sunt nemuritori.
Strămoşul Luminos
- Cum aţi ajuns să-l localizaţi pe Zamolxis în Dobrogea?
- Mai întâi, am avut descrierea concretă a lui Herodot, care spune că pe aici, prin Dobrogea, au trecut perşii, şi tot pe aici a întâlnit el poveştile despre Zamolxis. Unii spun că Zamolxis era un zeu, alţii că era un mare preot, dar Herodot spune că era un mare profet, care i-a învăţat pe geţi legile vieţii şi ale nemuririi. Herodot vorbeşte despre geţii de aici, din Dobrogea, geţii de la gurile Dunării.
- Ce alte dovezi vă mai susţin teoria originii dobrogene a lui Zamolxis?
- Primele mari necropole în care se trece de la înhumare la incineraţie. De pildă, culturile Basarabi şi Babadag, cum au fost numite. Acolo s-a trecut masiv la incineraţie, după învăţăturile lui Zamolxis. Ele au revoluţionat tot. Iar învăţătorul lor a trăit şi el în acea zonă. Nu putea fi în altă parte. De acolo au plecat şi au iradiat învăţăturile şi civilizaţia lui Zamolxis: de la gurile Dunării. Este încă o dovadă că civilizaţiile s-au născut la vărsarea marilor fluvii în mare.
- Aveţi vreun argument şi mai special că Zamolxis a trăit în Dobrogea?
- Da. Sunt chiar toponimele astea, vreo douăzeci în zonă, care încep cu literele "Sal". Singurele toponime care sunt cu Sal, sunt în Dobrogea. Inclusiv Sulina. Şi sunt şi în Bulgaria: Salpada, Salmorus. Pentru că Zamolxis se numea, în realitate Salmoxis. Era nume mitic. "Sal" înseamnă luminos. Vine de la "Sol"- soare, sarea care-i albă, şi tot ce este luminos şi alb. "Moxis" înseamnă moş sau strămoş. Aşadar, Zamolxis era "Strămoşul Luminos". Sau Tatăl Ceresc.
Braţul sfânt al Dunării
- Ce comori din vremea Strămoşului Luminos aţi mai descoperit?
- Eu am cercetat atent un braţ al Dunării, Sfântu Gheorghe. În apropierea acestui braţ au fost clădite toate cetăţile lui Zamolxis: de la Beştepe, Salsovia-Mahmudia şi până la celelate. Pentru că Zamolxis nu-i doar un mit, el a existat cu adevărat - ca dovadă sunt şi cele 100 de cetăţi geto-dace rămase de la el. Cetăţi pe care eu le-am cartografiat pe toate.
- De ce şi-a ridicat Zamolxis cetăţile tocmai pe braţul Sf. Gheorghe?
- Citind documentele vechi, am aflat că braţul Sfântu Gheorghe este, aşa cum îl arată şi numele, un braţ sfânt. Şi poate tocmai de aceea, toate cetăţile lui Zamolxis sunt puse pe el. Despre asta vorbesc şi Herodot şi Strabon, celălalt mare istoric şi geograf al Greciei antice. Şi ştiţi ce înseamnă că era braţ sfânt? Că se putea bea apă din el, ba mai mult, apa aceea era o apă binecuvântată. Cred că nici nu se naviga pe el, pe atunci. Şi să ne gândim bine: niciun fluviu din lume nu are un braţ sfânt. Sigur, numele de acum al braţului se trage de la bizantini, din Evul Mediu. Dar Sfântul Gheorghe omora balaurii, la fel cum omora Zamolxis balaurii persani. Aşa că, probabil, cu multă vreme înainte de Sfântul Apostol Andrei, a existat în Dobrogea un alt apostol mitic, să-i zic aşa, care era vindecător. Din el îşi trage seva şi Sf. Gheorghe creştin, care de 2000 de ani patronează, şi el, Dobrogea.
- Să aibă braţul Sfântu Gheorghe proprietăţi şi energii aparte?
- Aşa e. Să vă dau un exemplu. Am măsurat odată cu un ampermetru foarte fin energia a trei copaci. Pe lângă ei trecea un râu. Şi am constatat că râul prelua energiile de la toţi copacii. Vă imaginaţi câtă energie are Dunărea pe braţul Sfântu Gheorghe, care cumulează energiile din munţi şi din jumătate din Europa? Iar noi o ignorăm. Căci dacă stai într-un loc, îi capeţi energia. După două ore, vei avea aceeaşi energie ca locul în care te afli. Şi Zamolxis ştia toate acestea. După cum şi dacii ştiau, din instinct şi tradiţie, unde să-şi pună casele şi unde să sape fântâni ca să bea apă bună.
Noul profet, Deceneu
- După Zamolxis, următoarea figură spirituală legendară a dacilor a fost Deceneu, Marele Preot care în vremea lui Burebista deţinea o putere aşa de mare, încât i-a convins pe daci să-şi ardă viile şi să trăiască puri.
- După moartea lui Burebista, puterea lui Deceneu a crescut şi mai mult. El a rămas la cârma spirituală a întregii Dacii, căci după Burebista, nu a mai fost o putere militară unică, în schimb, a rămas puterea spirituală peste toată Dacia. Şi chiar dacă regatul dac se împărţise în patru sau în cinci regate, Sarmisegetuza din Munţii Orăştiei a rămas capitala spirituală a tuturor dacilor. Toţi veneau aici, ca să fie unşi regii locali, şi Deceneu era cel care le dădea binecuvântarea. Şi rolul acesta al Sarmisegetuzei s-a menţinut mult timp, până în epoca dacilor liberi de după Traian. Căci după ce romanii cuceresc Sarmisegetuza Regia şi o distrug, primele invazii ale dacilor liberi au fost tocmai aici. De ce? Pentru că voiau să-şi recupereze centrul lor spiritual. Şi ei erau nepoţii şi strănepoţii dacilor învinşi de Traian. Între ei, chiar strănepotul lui Decebal, care fugise spre Maramureş. În anul 170, el a venit în fruntea dacilor liberi, a incendiat Apullum şi l-a jefuit. Apullum fusese capitala unei provincii romane, şi dacii i-au dat foc! Iar după asta, s-au dus drept la Sarmisegetuza şi au distrus tot ce clădiseră romanii acolo. (Romanii făcuseră chiar şi un mausoleu uriaş, ca în Dobrogea, la Tropaeum Traiani, că doar muriseră mii de soldaţi la asediul Sarmisegetuzei lui Decebal). Şi din mausoleul acela n-a mai rămas piatră pe piatră. Dacii au trecut ca tăvălugul, ca să-şi recupereze centrul sfânt al lumii lor.
- Ce urme spirituale a lăsat Deceneu la Sarmisegetuza?
- Foarte profunde. Eu le-am aflat şi prin măsurătorile mele prin davele dacilor. Mai întâi, să vă spun că Deceneu a studiat la Alexandria. Iar în vremea lui Burebista şi a lui Decebal, Alexandria era centrul ştiinţei lumii. Acolo, regii Ptolemei au investit în oamenii înţelepţi din Antichitate. Toţi se duceau acolo şi erau finanţaţi de egipteni, care aveau şi ei mult aur. Alexandria a fost un oraş al înţelepţilor, ridicat de Alexandru cel Mare, la sfatul lui Aristotel. Iar Deceneu, odată întors de la Alexandria, nu şi-a păstrat doar pentru el înţelepciunea, ci i-a ridicat mult pe daci. Povesteşte Iordanes despre Deceneu: "I-a iniţiat în aproape toată filozofia. I-a învăţat etica, dezvăţându-i de obiceiurile lor barbare, i-a instruit în fizică, făcându-i să trăiască potrivit cu legile naturii; i-a învăţat logica, făcându-i superiori celorlalte popoare, în ce priveşte mintea; arătându-le practica, i-a îndemnat să-şi trăiască viaţa în fapte bune; i-a învăţat să contemple cele 12 semne ale zodiacului, iar prin ele, mersul planetelor şi toată astronomia. Şi ce plăcere mai mare există ca nişte oameni prea viteji să se îndeletnicească cu doctrinele filosofice, când mai aveau puţin răgaz de războaie. Puteai să-l vezi pe unul cercetând poziţia cerului, pe altul proprietăţile ierburilor şi ale arbuştilor, pe acesta studiind creşterea şi scăderea Lunii, pe celălalt observând eclipsele soarelui... Getul se linişteşte de îndată ce primeşte explicaţia acestor lucruri. Aceasta şi multe altele, învăţând Deceneu pe geţi, prin ştiinţa sa, a strălucit în mijlocul lor, ca o adevărată minune".
- Cum aţi găsit urmele măsurilor alexandrine la Sarmisegetuza?
- Totul a pornit de la o axă. În veacurile de dinaintea lui Deceneu, nu se ştia cum e înclinat Pământul. Anticii ştiau că anotimpurile se produc pentru că Pământul e înclinat, dar nu ştiau care este înclinaţia lui. A descoperit-o, în anul 80 î.Hr., Hiparcus, cel mai mare astronom din Alexandria. Axa de rotaţie a Pământului are o înclinaţie de 23,1 grade, a calculat el. Iar dacă o proiectezi din plan vertical în plan orizontal, îţi dă 23 de grade N-E. Platon vorbeşte şi el despre această axă şi o numeşte Axa Lumii, Axis Mundi. Şi spune că pe ea urcă la cer sufletele celor care mor. Şi tot pe această axă coboară zeii. Ea e şi axa energetică a Pământului - pe această axă intră energia cosmică în Pământ, pe la poli. Ei, bine, în niciun oraş din Antichitate nu găsim reprezentată în vreun fel axa asta. Dar ce găsim la Costeşti, de exemplu? La Costeşti găseşti că axa de simetrie a cetăţii este de 23 de grade N-E (axa pe care sunt puse turnurile). Primul turn este în capătul axei, de acolo răsare soarele, turnul al doilea este la mijloc, turnul al treilea în capătul axei. Întreaga cetate - şi turnurile şi scările şi porţile - sunt orientate astfel. La fel este şi la Cetatea dacică de la Căpâlna. Eu am cartografiat până acum 300 de dave, de cetăţi ale dacilor. Şi am observat că numai după venirea lui Deceneu apare Axa Lumii în planul lor. Asta înseamnă că Deceneu a adus în Dacia aceste înţelepciuni şi măsuri alexandrine. Dar eu mai cred că prezenţa acestei faimoase Axe în cetăţile dacice mai înseamnă şi că dacii şi preoţii lor primeau mesajele direct de la Divinitate, pe Axa Lumii.
Întoarcerea la Zamolxis
- Dacă am ajuns la divinitate, spuneţi-mi cum şi-l reprezentau dacii pe Dumnezeu?
- Divinitatea, la daci, nu are chip. Ei nu au lăsat nicio statuie de zeu. Dacii nu le-au făcut statui zeilor, şi nici celţii, la început, nici germanii, pentru că zeii erau infiniţi. Şi nu poţi să-l arăţi şi nici să-i spui pe nume cuiva care este nesfârşit. Numele cel adevărat al lui Dumnezeu era ştiut numai de Marele Preot al Templului. Restul sunt porecle. Şi la fel erau şi pentru daci. Niciun zeu dac nu avea chip şi nume. Erau o energie pe care o simţeau preoţii. Tocmai de aceea, sanctuarele de la Sarmisegetuza sunt puse în capătul estic, în capătul superior al axei lumii. Adică în capătul axei Godeanu. Şi după sanctuare este cetatea şi apoi regele, apoi militarii şi populaţia civilă. La toate cetăţile era la fel. La toate davele.
- Aţi mai descoperit şi alte stranietăţi din vremea lui Deceneu?
- Tot în cetăţile dacice se pot vedea şi azi litere care apar pe ziduri! La Sarmisegetuza, apare L-ul, de exemplu, care nu există ca literă la greci. Toate literele care s-au găsit până acuma pe zidurile de la Sarmisegetuza Regia sunt litere greceşti, cu excepţia lui L. Ştiţi ce însemna L? În Alexandria erau şiruri de ani, acolo se scria: L20, deci anii 20. "L", în Alexandria, însemna aşadar, "ani". Explicaţia aceasta e în concordanţă cu ceea ce am spus înainte despre axa aceea de 23 de grade, descoperită tot în Alexandria. Şi mai e ceva. Pe vremea lui Zamolxis, dacii îşi păstrau cenuşa morţilor în vase de lut. Nu-i aruncau pe ape. Dar vine epoca lui Deceneu şi dacii nu-şi mai păstrează morţii. Deceneu le-a impus dacilor să nu-şi mai păstreze morţii. Sunt 150 de ani în care nu găseşti nicio urnă funerară în Dacia. Iar asta a mai avut un efect. Medierea cu divinul sau alte zeităţi nu se mai făcea prin morţi. Medierea o făceau preoţii, în templu. Abia după ce vine Traian şi cucereşte Dacia şi dispar mulţi dintre preoţi, medierea s-a făcut iar prin morţi. Erau sărbători ale morţilor, cum sunt şi acum acestea ale Moşilor de iarnă, de vară, şi mergeau în cimitir şi se rugau. Nu mai aveau preoţi de calibrul celor de dinainte. Nu mai aveau şcoală, pentru că Sarmisegetuza avea un număr de şcoli, spune Iordanes. El vorbeşte de şcoala de filozofie, astronomie, de etică de la Sarmisegetuza. Înseamnă că toţi erau şcoliţi de Deceneu şi de ceilalţi mari preoţi. Dar după ce dispare şcoala asta, dispar şi marii preoţi. Şi atunci, funcţia asta de mediere cu Dumnezeu, mai ales că erau urmăriţi şi prigoniţi de romani prin munţi, s-a făcut prin Moşi. Dacii revin la cultul Moşilor. De fapt, la Zamolxis.
- Domnule Oltean, a venit timpul să vă pun o întrebare de încheiere: cum aţi ajuns să scrieţi atâtea cărţi despre daci?
- Mi-am dat seama că despre daci încă se pot scrie multe. Paradoxal, istoria lor este încă un teren aproape virgin. Dacă te ocupi de romani, trebuie să mergi să studiezi vreo mie de cărţi. Despre daci poţi scrie chiar tu cărţile astea. Sigur că au mai scris şi alţii, dar eu cred că scriu pentru generaţia din mileniul trei. Aşa cum n-au mai făcut alţii: lucrez cu drone, cu imagini de satelit, cu programe 3D şi combin istoria cu matematica şi astronomia. Istoria este o ştiinţă integrată.
Foto: Colecţia istoricului Leonard Velcescu