Cu Dan Oltean am stat de vorbă pe acoperișul lumii. Așa am simțit, când eram pe dealul dacic al Măgurii Uroiului, nu departe de Simeria, iar sub noi, peste panglica lată a Mureșului, Țara Hațegului se desfășura blând, cât vedeam cu ochii. Așa poftise d-l Dan Oltean, să stăm în acel loc energizant și îmbătător, loc în care pulsase odată inima Daciei. Căci Dan Oltean este îndrăgostit de daci, despre care a scris cărți curajoase și competente.
Unde merge sufletul?
- O ultimă apariție surprinzătoare în cărțile dvs. este Zamolxis. Până acum se credea că marele Profet a trăit în Carpați. Dvs. afirmați că Zamolxis a trăit în Dobrogea și i-ați stabilit și perioada vieții. Cum ați reușit?
- Eu mă bazez totdeauna pe surse istorice, mai ales pe mărturiile lui Herodot. Totul a început cu invazia persană din Dobrogea a regelui Darius. Atunci este pomenit și Zamolxis, în anul 514 î.e.n., când Darius vine să se bată cu sciții, spun izvoarele. Zeci de triburi se numeau așa, iar între ei erau și geții. Regele făcuse 1.400 de kilometri venind de la Babilon într-o jumătate de an, cu o armată uriașă, cea mai mare din Antichitate (numai corăbiile persane ce au făcut pod peste Dunăre au fost 600). Sciții s-au tot retras din fața monstrului persan. Doar geții au opus rezistență acestei armate înspăimântătoare. Atunci au arătat ei de ce erau numiți cu dreptate "cei mai neînfricați dintre traci". Chiar. De ce? De ce dintre toate popoarele antice, numai lor nu le era frică de moarte? Răspunsul este știut, neînfricarea lor se datora credinței ce le-o sădise Zamolxis în nemurire. Geții considerau moartea ca o simplă schimbare de patrie. "Se credeau nemuritori", spune Herodot, părintele istoriei. În acea perioadă, se întâmplă două lucruri fabuloase: în primul rând, începe marea colonizare greacă. Grecii colonizează toată Marea Neagră, care devine un lac grecesc, și apoi Mediterana. Colonizarea greacă a însemnat democrație și cultură. Atunci apare filozofia și tot atunci apare și Zamolxis. Și se petrece ceva deosebit pentru geți. Zamolxis le schimbă, în câteva decenii, riturile de înmormântare. Dacă înainte geții se îngropau, după secolul VII î.e.n, apar masiv la ei primele necropole de incinerare. Dintre cele mai mari, șase sunt la Enisala, lângă Babadag. Care, de fapt, era pe atunci golf la Marea Neagră, nu era uscat, ca acum. Și de acolo s-a născut o nouă civilizație. Exact atunci a venit Zamolxis și le-a spus că există două unități: trupul muritor, cel care vine din pământ, și sufletul nemuritor, care trebuie să meargă în altă lume, în lumea cerească. Sufletul se duce în Soare, în Lună, în Venus. Așa s-au născut zeii planetari. În două-trei generații, Zamolxis a făcut o revoluție spirituală uriașă. El i-a învățat pe geți că sunt nemuritori.
Strămoșul Luminos
- Cum ați ajuns să-l localizați pe Zamolxis în Dobrogea?
- Mai întâi, am avut descrierea concretă a lui Herodot, care spune că pe aici, prin Dobrogea, au trecut perșii, și tot pe aici a întâlnit el poveștile despre Zamolxis. Unii spun că Zamolxis era un zeu, alții că era un mare preot, dar Herodot spune că era un mare profet, care i-a învățat pe geți legile vieții și ale nemuririi. Herodot vorbește despre geții de aici, din Dobrogea, geții de la gurile Dunării.
- Ce alte dovezi vă mai susțin teoria originii dobrogene a lui Zamolxis?
- Primele mari necropole în care se trece de la înhumare la incinerație. De pildă, culturile Basarabi și Babadag, cum au fost numite. Acolo s-a trecut masiv la incinerație, după învățăturile lui Zamolxis. Ele au revoluționat tot. Iar învățătorul lor a trăit și el în acea zonă. Nu putea fi în altă parte. De acolo au plecat și au iradiat învățăturile și civilizația lui Zamolxis: de la gurile Dunării. Este încă o dovadă că civilizațiile s-au născut la vărsarea marilor fluvii în mare.
- Aveți vreun argument și mai special că Zamolxis a trăit în Dobrogea?
- Da. Sunt chiar toponimele astea, vreo douăzeci în zonă, care încep cu literele "Sal". Singurele toponime care sunt cu Sal, sunt în Dobrogea. Inclusiv Sulina. Și sunt și în Bulgaria: Salpada, Salmorus. Pentru că Zamolxis se numea, în realitate Salmoxis. Era nume mitic. "Sal" înseamnă luminos. Vine de la "Sol"- soare, sarea care-i albă, și tot ce este luminos și alb. "Moxis" înseamnă moș sau strămoș. Așadar, Zamolxis era "Strămoșul Luminos". Sau Tatăl Ceresc.
Brațul sfânt al Dunării
- Ce comori din vremea Strămoșului Luminos ați mai descoperit?
- Eu am cercetat atent un braț al Dunării, Sfântu Gheorghe. În apropierea acestui braț au fost clădite toate cetățile lui Zamolxis: de la Beștepe, Salsovia-Mahmudia și până la celelate. Pentru că Zamolxis nu-i doar un mit, el a existat cu adevărat - ca dovadă sunt și cele 100 de cetăți geto-dace rămase de la el. Cetăți pe care eu le-am cartografiat pe toate.
- De ce și-a ridicat Zamolxis cetățile tocmai pe brațul Sf. Gheorghe?
- Citind documentele vechi, am aflat că brațul Sfântu Gheorghe este, așa cum îl arată și numele, un braț sfânt. Și poate tocmai de aceea, toate cetățile lui Zamolxis sunt puse pe el. Despre asta vorbesc și Herodot și Strabon, celălalt mare istoric și geograf al Greciei antice. Și știți ce înseamnă că era braț sfânt? Că se putea bea apă din el, ba mai mult, apa aceea era o apă binecuvântată. Cred că nici nu se naviga pe el, pe atunci. Și să ne gândim bine: niciun fluviu din lume nu are un braț sfânt. Sigur, numele de acum al brațului se trage de la bizantini, din Evul Mediu. Dar Sfântul Gheorghe omora balaurii, la fel cum omora Zamolxis balaurii persani. Așa că, probabil, cu multă vreme înainte de Sfântul Apostol Andrei, a existat în Dobrogea un alt apostol mitic, să-i zic așa, care era vindecător. Din el își trage seva și Sf. Gheorghe creștin, care de 2000 de ani patronează, și el, Dobrogea.
- Să aibă brațul Sfântu Gheorghe proprietăți și energii aparte?
- Așa e. Să vă dau un exemplu. Am măsurat odată cu un ampermetru foarte fin energia a trei copaci. Pe lângă ei trecea un râu. Și am constatat că râul prelua energiile de la toți copacii. Vă imaginați câtă energie are Dunărea pe brațul Sfântu Gheorghe, care cumulează energiile din munți și din jumătate din Europa? Iar noi o ignorăm. Căci dacă stai într-un loc, îi capeți energia. După două ore, vei avea aceeași energie ca locul în care te afli. Și Zamolxis știa toate acestea. După cum și dacii știau, din instinct și tradiție, unde să-și pună casele și unde să sape fântâni ca să bea apă bună.
Noul profet, Deceneu
- După Zamolxis, următoarea figură spirituală legendară a dacilor a fost Deceneu, Marele Preot care în vremea lui Burebista deținea o putere așa de mare, încât i-a convins pe daci să-și ardă viile și să trăiască puri.
- După moartea lui Burebista, puterea lui Deceneu a crescut și mai mult. El a rămas la cârma spirituală a întregii Dacii, căci după Burebista, nu a mai fost o putere militară unică, în schimb, a rămas puterea spirituală peste toată Dacia. Și chiar dacă regatul dac se împărțise în patru sau în cinci regate, Sarmisegetuza din Munții Orăștiei a rămas capitala spirituală a tuturor dacilor. Toți veneau aici, ca să fie unși regii locali, și Deceneu era cel care le dădea binecuvântarea. Și rolul acesta al Sarmisegetuzei s-a menținut mult timp, până în epoca dacilor liberi de după Traian. Căci după ce romanii cuceresc Sarmisegetuza Regia și o distrug, primele invazii ale dacilor liberi au fost tocmai aici. De ce? Pentru că voiau să-și recupereze centrul lor spiritual. Și ei erau nepoții și strănepoții dacilor învinși de Traian. Între ei, chiar strănepotul lui Decebal, care fugise spre Maramureș. În anul 170, el a venit în fruntea dacilor liberi, a incendiat Apullum și l-a jefuit. Apullum fusese capitala unei provincii romane, și dacii i-au dat foc! Iar după asta, s-au dus drept la Sarmisegetuza și au distrus tot ce clădiseră romanii acolo. (Romanii făcuseră chiar și un mausoleu uriaș, ca în Dobrogea, la Tropaeum Traiani, că doar muriseră mii de soldați la asediul Sarmisegetuzei lui Decebal). Și din mausoleul acela n-a mai rămas piatră pe piatră. Dacii au trecut ca tăvălugul, ca să-și recupereze centrul sfânt al lumii lor.
- Ce urme spirituale a lăsat Deceneu la Sarmisegetuza?
- Foarte profunde. Eu le-am aflat și prin măsurătorile mele prin davele dacilor. Mai întâi, să vă spun că Deceneu a studiat la Alexandria. Iar în vremea lui Burebista și a lui Decebal, Alexandria era centrul științei lumii. Acolo, regii Ptolemei au investit în oamenii înțelepți din Antichitate. Toți se duceau acolo și erau finanțați de egipteni, care aveau și ei mult aur. Alexandria a fost un oraș al înțelepților, ridicat de Alexandru cel Mare, la sfatul lui Aristotel. Iar Deceneu, odată întors de la Alexandria, nu și-a păstrat doar pentru el înțelepciunea, ci i-a ridicat mult pe daci. Povestește Iordanes despre Deceneu: "I-a inițiat în aproape toată filozofia. I-a învățat etica, dezvățându-i de obiceiurile lor barbare, i-a instruit în fizică, făcându-i să trăiască potrivit cu legile naturii; i-a învățat logica, făcându-i superiori celorlalte popoare, în ce privește mintea; arătându-le practica, i-a îndemnat să-și trăiască viața în fapte bune; i-a învățat să contemple cele 12 semne ale zodiacului, iar prin ele, mersul planetelor și toată astronomia. Și ce plăcere mai mare există ca niște oameni prea viteji să se îndeletnicească cu doctrinele filosofice, când mai aveau puțin răgaz de războaie. Puteai să-l vezi pe unul cercetând poziția cerului, pe altul proprietățile ierburilor și ale arbuștilor, pe acesta studiind creșterea și scăderea Lunii, pe celălalt observând eclipsele soarelui... Getul se liniștește de îndată ce primește explicația acestor lucruri. Aceasta și multe altele, învățând Deceneu pe geți, prin știința sa, a strălucit în mijlocul lor, ca o adevărată minune".
- Cum ați găsit urmele măsurilor alexandrine la Sarmisegetuza?
- Totul a pornit de la o axă. În veacurile de dinaintea lui Deceneu, nu se știa cum e înclinat Pământul. Anticii știau că anotimpurile se produc pentru că Pământul e înclinat, dar nu știau care este înclinația lui. A descoperit-o, în anul 80 î.Hr., Hiparcus, cel mai mare astronom din Alexandria. Axa de rotație a Pământului are o înclinație de 23,1 grade, a calculat el. Iar dacă o proiectezi din plan vertical în plan orizontal, îți dă 23 de grade N-E. Platon vorbește și el despre această axă și o numește Axa Lumii, Axis Mundi. Și spune că pe ea urcă la cer sufletele celor care mor. Și tot pe această axă coboară zeii. Ea e și axa energetică a Pământului - pe această axă intră energia cosmică în Pământ, pe la poli. Ei, bine, în niciun oraș din Antichitate nu găsim reprezentată în vreun fel axa asta. Dar ce găsim la Costești, de exemplu? La Costești găsești că axa de simetrie a cetății este de 23 de grade N-E (axa pe care sunt puse turnurile). Primul turn este în capătul axei, de acolo răsare soarele, turnul al doilea este la mijloc, turnul al treilea în capătul axei. Întreaga cetate - și turnurile și scările și porțile - sunt orientate astfel. La fel este și la Cetatea dacică de la Căpâlna. Eu am cartografiat până acum 300 de dave, de cetăți ale dacilor. Și am observat că numai după venirea lui Deceneu apare Axa Lumii în planul lor. Asta înseamnă că Deceneu a adus în Dacia aceste înțelepciuni și măsuri alexandrine. Dar eu mai cred că prezența acestei faimoase Axe în cetățile dacice mai înseamnă și că dacii și preoții lor primeau mesajele direct de la Divinitate, pe Axa Lumii.
Întoarcerea la Zamolxis
- Dacă am ajuns la divinitate, spuneți-mi cum și-l reprezentau dacii pe Dumnezeu?
- Divinitatea, la daci, nu are chip. Ei nu au lăsat nicio statuie de zeu. Dacii nu le-au făcut statui zeilor, și nici celții, la început, nici germanii, pentru că zeii erau infiniți. Și nu poți să-l arăți și nici să-i spui pe nume cuiva care este nesfârșit. Numele cel adevărat al lui Dumnezeu era știut numai de Marele Preot al Templului. Restul sunt porecle. Și la fel erau și pentru daci. Niciun zeu dac nu avea chip și nume. Erau o energie pe care o simțeau preoții. Tocmai de aceea, sanctuarele de la Sarmisegetuza sunt puse în capătul estic, în capătul superior al axei lumii. Adică în capătul axei Godeanu. Și după sanctuare este cetatea și apoi regele, apoi militarii și populația civilă. La toate cetățile era la fel. La toate davele.
- Ați mai descoperit și alte stranietăți din vremea lui Deceneu?
- Tot în cetățile dacice se pot vedea și azi litere care apar pe ziduri! La Sarmisegetuza, apare L-ul, de exemplu, care nu există ca literă la greci. Toate literele care s-au găsit până acuma pe zidurile de la Sarmisegetuza Regia sunt litere grecești, cu excepția lui L. Știți ce însemna L? În Alexandria erau șiruri de ani, acolo se scria: L20, deci anii 20. "L", în Alexandria, însemna așadar, "ani". Explicația aceasta e în concordanță cu ceea ce am spus înainte despre axa aceea de 23 de grade, descoperită tot în Alexandria. Și mai e ceva. Pe vremea lui Zamolxis, dacii își păstrau cenușa morților în vase de lut. Nu-i aruncau pe ape. Dar vine epoca lui Deceneu și dacii nu-și mai păstrează morții. Deceneu le-a impus dacilor să nu-și mai păstreze morții. Sunt 150 de ani în care nu găsești nicio urnă funerară în Dacia. Iar asta a mai avut un efect. Medierea cu divinul sau alte zeități nu se mai făcea prin morți. Medierea o făceau preoții, în templu. Abia după ce vine Traian și cucerește Dacia și dispar mulți dintre preoți, medierea s-a făcut iar prin morți. Erau sărbători ale morților, cum sunt și acum acestea ale Moșilor de iarnă, de vară, și mergeau în cimitir și se rugau. Nu mai aveau preoți de calibrul celor de dinainte. Nu mai aveau școală, pentru că Sarmisegetuza avea un număr de școli, spune Iordanes. El vorbește de școala de filozofie, astronomie, de etică de la Sarmisegetuza. Înseamnă că toți erau școliți de Deceneu și de ceilalți mari preoți. Dar după ce dispare școala asta, dispar și marii preoți. Și atunci, funcția asta de mediere cu Dumnezeu, mai ales că erau urmăriți și prigoniți de romani prin munți, s-a făcut prin Moși. Dacii revin la cultul Moșilor. De fapt, la Zamolxis.
- Domnule Oltean, a venit timpul să vă pun o întrebare de încheiere: cum ați ajuns să scrieți atâtea cărți despre daci?
- Mi-am dat seama că despre daci încă se pot scrie multe. Paradoxal, istoria lor este încă un teren aproape virgin. Dacă te ocupi de romani, trebuie să mergi să studiezi vreo mie de cărți. Despre daci poți scrie chiar tu cărțile astea. Sigur că au mai scris și alții, dar eu cred că scriu pentru generația din mileniul trei. Așa cum n-au mai făcut alții: lucrez cu drone, cu imagini de satelit, cu programe 3D și combin istoria cu matematica și astronomia. Istoria este o știință integrată.
Foto: Colecția istoricului Leonard Velcescu