- Părinte Arhidiacon, în România, bisericile sunt pline în fiecare duminică. Suntem ţara în care credinţa e neclintită şi în care există cele mai multe mănăstiri şi cei mai mulţi monahi (după Rusia). O efervescenţă religioasă de necrezut, în condiţiile în care societatea de azi pare tot mai departe de Dumnezeu. Care sunt explicaţiile acestei aplecări spre credinţă a românilor?
- Renumiţi sociologi ai religiei afirmă că este eronat postulatul după care o societate va fi cu atât mai puţin religioasă, cu cât va fi mai modernă. Sigur că faptul religios suferă şi azi, ca mereu în istorie, anumite schimbări, în modul său de manifestare. De exemplu, în satele noastre nu mai găsim viaţa spirituală de altădată, pentru că sunt tot mai depopulate. În schimb, la oraş este o trăire a credinţei mult mai intensă. Pe de altă parte, la oraş parohiile nu mai sunt neapărat alcătuite din credincioşii dintr-o anume zonă urbană, strict delimitată, ca la sat, ci din aceia care se simt atraşi de ceva anume la o biserică sau la un preot: cântările corului, talentul de predicator, proiectele sociale care se fac pe lângă parohie şi aşa mai departe. Şi nu e rău, pentru că în acest fel Biserica răspunde adecvat nevoilor credinciosului simplu. Poate că asta face şi ca bisericile să fie arhipline. Statele Unite sunt exemplul cel mai flagrant că secularizarea nu dizolvă religiosul. Deşi este cea mai secularizată ţară din lume, acolo credinţa se menţine la un nivel la fel de ridicat şi intens, ca în islamism, în Iran. Şi-atunci, unii gânditori au spus că pluralismul religios, garantat de Constituţia americană, face ca religia să fie îmbrăţişată de atâţia oameni. Dar pentru Europa de Est, această explicaţie nu stă în picioare, ea nu justifică revirimentul extraordinar al religiilor majoritare din ţările fostului Bloc comunist. După zeci de ani de persecuţii religioase, Biserica Ortodoxă a înflorit. Cum se explică? Sigur că există diferenţe majore între Bisericile Ortodoxe locale, dar, în general, Ortodoxia a renăscut în acest spaţiu. Sunt Biserici care au fost marcate mai drastic de experienţa comunistă, unde oamenii nu s-au mai botezat, unde monahismul a dispărut - ca în Bulgaria, de exemplu, unde mai sunt doar câteva zeci de călugări... Acolo, Ortodoxia nu are forţa din România, dar este într-o tendinţă de creştere. Aşadar, o explicaţie sociologică încă e aşteptată. Avem însă explicaţia teologică: Dumnezeu a rânduit aşa, văzând că ne dorim asta.
- Se ştie că atunci când încerci să impui ceva cu forţa, rişti să determini un efect advers. Eşecul secularismului a fost pricinuit, cumva, chiar de agresivitatea fenomenului?
- Posibil, dar nici teoria cetăţii asediate nu poate fi benefică pastoral pe termen lung. Dacă singura ta ancorare în practica religioasă este o temere difuză că eşti atacat, că identitatea ţi-e pusă în pericol, nu vei rezista prea mult. Din punct de vedere pastoral, înţeleg că e facil să invoci un pericol, pentru a ţine credincioşii uniţi şi fideli. Însă nu-ţi poţi creiona o identitate şi nici evolua spiritual doar sub imperiul fricii. Trebuie să ajungem să înţelegem care este natura misiunii noastre, pentru o lume aşa cum este ea, nu aşa cum ne-am dori să fie.
"Foamea de sens îi aduce pe mulţi la Dumnezeu"
- Tinerii de azi s-au născut în libertate şi, drept urmare, nu caută în viaţa religioasă o cale de evadare dintr-o realitate insuportabilă. Pot avea acces la bunuri, servicii şi relaţii la un click distanţă pe internet. În aceste condiţii, ce anume îi face să-l caute pe Dumnezeu şi să-şi dorească să trăiască într-un mod virtuos?
- Acelaşi lucru care a determinat Imperiul Roman să se convertească la creştinism. Un imperiu uriaş, în care exista bunăstare, o ofertă culturală şi religioasă foarte bogată, care avea o forţă politică şi militară de neînvins, a fost sedus de o religie provenind dintr-o margine a sa şi care aducea o învăţătură nu doar nouă, ci şi în răspărul celorlalte. Cum? Ţine, desigur, de miracol. Însă putem explica şi altfel. Ceva le lipsea, totuşi, cetăţenilor acestui imperiu: sensul vieţii! Asta se întâmplă şi acum. Lumea de azi se prezintă ca fiind suficientă sieşi. Există teoria unui progres tehnologic infinit, care ne creează iluzia nemuririi în lumea aceasta: vom supravieţui, fie clonaţi, fie criogenaţi, fie făcând transplant de organe, periodic... Această promisiune încearcă să înlocuiască aspiraţia omului spre viaţa veşnică, sufletească. De asemenea, trăim cu ideea binelui nelimitat, ca şi cum am putea consuma fără raţiune, ignorând faptul că supraabundenţa de la noi ţine într-o sărăcie lucie o altă parte din lume, o idee care vorbeşte despre raiul de pe pământ, pentru a uita de Raiul ceresc. Aceste idei fac parte dintr-o naraţiune care, încercând să marginalizeze sau să elimine religia din cetate, văduvesc lumea de sens. O lume care îţi pune totul la dispoziţie, dar nu-ţi oferă sensul, motivul adânc pentru care să fii fericit (căci toate plăcerile şi izbânzile la care ai acces în această lume sunt finite, şi ca timp, şi ca posibilităţi), o astfel de lume îşi pierde puterea de seducţie. În concluzie, cred că tinerii, care sunt mai căutători decât oamenii maturi sau cei mai în vârstă, au şansa să-l descopere pe Dumnezeu tocmai din această nevoie insaţiabilă de sens.
"Sunt foarte optimist cu privire la viitor. Dumnezeu iese mereu biruitor"
- Ce declic interior se produce, bunăoară, într-un tânăr intelectual cu o formaţie de cercetător, ca sfinţia voastră, ca să se hotărască să urmeze Teologia, să ia calea preoţiei asumându-şi responsabilităţi pe care, în general, bărbaţii tineri le resping sau le amână?
- Cred că în viaţa oricărui om, inclusiv a unuia pasionat de cercetare ştiinţifică, se produce, mai devreme sau mai târziu, un salt al credinţei. Şi se întâmplă lucrul acesta atunci când capeţi conştiinţa faptului că împlinirea nu vine din acumularea de bunuri sau de experienţe la limită, ci din înţelegerea rostului vieţii... Or, această înţelegere este imposibilă în absenţa lui Dumnezeu. Omul trebuie să treacă prin anumite etape de maturizare. Undeva, în el, scânteia divină aşteaptă să fie redescoperită. În fiecare există dorul după Dumnezeu, chiar dacă nu şi-l manifestă. Tinerii de azi pot apărea mai superficiali, dar asta numai pentru că ei se confruntă cu ispite mult mai mari decât generaţiile precedente. Noi nu am avut pornografie la un click distanţă atunci când am crescut. Noi nu am avut atâta bunăstare, câtă te poate ameţi. Şi, deci, nu-i putem judeca. Cei care suntem părinţi vedem cât de greu este să formăm caracterul unui copil, atunci când sfatul nostru bun este concurat de atât de multe ispite şi atât de multe distracţii - în sensul etimologic al cuvântului. Sunt însă foarte optimist cu privire la viitor. Dumnezeu iese mereu biruitor!
"Criticile la adresa Bisericii arată că ea contează. Rău ar fi să fie ignorată"
- Trăim o epocă în care există cel mai mare număr de credincioşi cu preocupări reale nu doar pentru viaţa duhovnicească, ci şi pentru dogmă; avem cel mai educat cler din istoria noastră de ortodocşi şi asistăm la cea mai mare densitate de evenimente cu încărcătură religioasă. Pe de altă parte, Biserica noastră este somată, din ce în ce mai des, să părăsească Evul Mediu, să se adapteze modernităţii în privinţa normelor ei, să-şi revizuiască discursul. Cum vă explicaţi reproşurile ce i se aduc Bisericii?
- Într-adevăr, nu a existat în istoria BOR şi a Ortodoxiei, în general, o perioadă în care să fi fost o alfabetizare religioasă în rândurile poporului la cote atât de înalte. Mai mult, România se află într-o mare excepţie, fiind ţara ortodoxă în care s-a tradus cel mai mult şi care are acces la toate cărţile de teologie academică şi duhovnicească din toate timpurile şi din toate marile limbi. De asemenea, la noi, de 28 de ani încoace, se organizează mii de conferinţe pe teme teologice şi duhovniceşti, cu personalităţi ale Bisericii din ţară şi din străinătate şi cu participare masivă. În privinţa clerului, situaţia este la fel de îmbucurătoare, căci avem preoţi foarte educaţi, deşi întotdeauna e loc de mai bine. În acelaşi timp, aşa cum spuneţi, Biserica este somată să părăsească Evul Mediu, în ceea ce priveşte discursul şi etica. Iată, însă, că dacă ne uităm la creştinismul occidental, vedem că le-a scăzut numărul de credincioşi tuturor Bisericilor care au relaxat mesajul etic şi au edulcorat discursul. În acelaşi timp, toate comunităţile religioase care au un cod etic strict - şi aici nu mă refer numaidecât la cele creştine - cunosc un mare succes. Numeric şi ca dăruire pentru credinţă, aceste comunităţi sunt în creştere. Ceea ce demonstrează că omul are nevoie de o constantă. Chiar dacă, în diferite împrejurări, el mai cade sau nu se ridică la nivelul codului etic al religiei sale, are nevoie de o înălţime spirituală către care să aspire. Cât despre reproşurile făcute Bisericii, ele au fost anticipate de Mântuitorul Hristos: "Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni...". Apoi, există o vocaţie a creştinismului de a fi în răspăr cu lumea, pentru că, la rigoare, noi nu suntem din lumea aceasta. Dacă este să privim din punct de vedere sociologic, atunci când apare charisma, apare şi contestarea. Nu există lider charismatic care să nu fie contestat. Iar Biserica este prin excelenţă charismatică. Biserica a fost, este şi va fi criticată. Dar aceasta trebuie să ne determine pe noi, creştinii, să ne îngrijim clipă de clipă ca aceste critici să fie nefondate. Cât nu sunt bazate pe realitate, nu ne afectează. Dacă sunt întemeiate, suntem invitaţi de către societate să ne îndreptăm. În plus, atunci când societatea ne critică, înseamnă că are aşteptări de la noi. Biserica este o instituţie care contează şi de care se ţine cont. Rău ar fi să fim ignoraţi.
"Biserica este cel mai mare şi puternic sprijin trupesc şi sufletesc al românilor"
- Societatea românească beneficiază, astăzi, de cea mai mare implicare socială a Bisericii. Ţine acest lucru mai mult de iniţiativa particulară a unor preoţi şi parohii sau de un program al instituţiei Bisericii?
- Evanghelia ne arată care sunt criteriile după care câştigăm Împărăţia Cerurilor. Şi aceste criterii ţin întotdeauna de celălalt. La Judecată, nu vom fi întrebaţi despre cât de intensă ne-a fost viaţa spirituală, ci dacă am hrănit pe cel flămând, dacă l-am îmbrăcat pe cel gol, dacă l-am vizitat pe cel întemniţat... Prin urmare, celălalt este măsura vieţii noastre duhovniceşti. O spune Mântuitorul! De aceea, misiunea socială a Bisericii nu este conjuncturală şi nu poate fi realizată doar la presiunea societăţii. Biserica a fost preocupată încă de la începuturi de a-i ajuta pe membrii ei aflaţi în nevoie.
Acum, desigur, în parte, iniţiativele sociale aparţin preoţilor, care reuşesc să coaguleze energii locale şi să le canalizeze într-un proiect social. Dar există şi o gândire socială la nivel instituţional. În România, după Stat, Biserica este azi cea mai importantă organizaţie care prestează servicii sociale. Biserica este actorul nonguvernamental numărul unu în ajutorarea românilor aflaţi în nevoie: copii şi bătrâni, săraci ori bolnavi, femei sau bărbaţi... De asemenea, este cea mai importantă structură asociativă de pe teritoriul ţării noastre, cu "birouri" şi reprezentanţi în fiecare sat, şi cel mai mare angajator din sfera neguvernamentală.
- Totuşi, e bine ca între Marta şi Maria să fie un echilibru, să nu cădem în social, uitând de spiritual, nu?
- Desigur, iar acest echilibru este păstrat. Duhovnicii bătrâni ne-au cam părăsit, e adevărat, şi îi plângem. Dar avem şi duhovnici tineri, care, sunt convins, pot da răspunsurile cele mai bune la problemele credincioşilor. De altfel, chiar revista dvs. publică, periodic, interviuri foarte ziditoare sufleteşte cu tineri preoţi. Pentru că ei sunt rânduiţi de către Hristos, iar răspunsurile cele mai bune vin de la El, prin ei. Niciun părinte duhovnic nu îşi stabileşte ca program de carieră să ajungă un mare duhovnic, ci devine un duhovnic preţuit şi iubit în virtutea vieţii sale duhovniceşti şi a puterii lui Hristos, care îi dă acest dar pentru a le fi de folos celor cărora le slujeşte. Aşa încât, virtuţile unui preot nu sunt motiv de mândrie pentru el, ci prilej de smerenie. Căci el este numai vasul prin care lucrează Mântuitorul Însuşi.