Ceea ce m-a încântat în primul rând în acest roman al scriitorului israelian din noua generaţie e deschiderea spre aerul timpului nostru nu la nivel local ci universal. Apoi am admirat perspicacitatea cu care sesizează derivele psihice din mediul clasei de mijloc dar şi structura originală, pe trei voci distincte, trei confesiuni adresate unor martori tăcuţi, cu care cititorul se identifică. Ceea ce au în comun personajele care-şi dezvăluie secretele în momente de criză este clădirea dintr-un cartier elegant în care locuiesc pe paliere diferite şi în care existenţele lor se intersectează doar sporadic. Tema cu variaţiuni a acestor monologuri eliberatoare o constituie relaţiile de familie - între soţi, între părinţi şi copii, între fraţi - cu adevărurile lor ascunse adânc fiindcă sunt repudiate de exigenţele moralei comune. De fapt, romanul e despre maladiile ce atacă societatea modernă în chiar "celula ei de bază" şi care nasc situaţii conflictuale în cuplu şi între generaţii; despre imposibilitatea (şi indisponibilitatea) de a înţelege adevărul "concurent" al celuilalt, dreptatea lui în dezacord cu a ta, ceea ce duce la însingurare, frustrare, alegeri problematice, complezenţe laşe. Cele trei povestiri-solilocvii surprind textura concretă a întâmplărilor, purgatoriul îndoielilor, impulsurilor, regretelor şi au un final deschis. Prima destăinuire, făcută faţă-n faţă unui interlocutor tăcut, e a unui tată ce îşi bănuieşte vecinul bătrân că i-ar fi abuzat fetiţa şi a cărui obsesie-calvar devine, chiar şi după moartea presupusului pedofil, aflarea adevărului prin orice mijloace, ceea ce îi ruinează relaţia cu soţia. Etajul II e lunga scrisoare către o prietenă de departe, în care mama a doi copii mici şi soţia unui bărbat mai mult absent din cauza deselor călătorii de serviciu povesteşte întâmplările teribile de care a avut parte din pricina cumnatului seducător şi escroc financiar urmărit de poliţie, pe care îl ajută să fugă din ţară, cu preţul unor tensiuni ce-i afectează sănătatea mentală, ereditar vulnerabilă. În sfârşit, la etajul III stă o judecătoare sexagenară care înregistrează pe banda unui robot telefonic mesaje către soţul defunct, judecător şi el. Îi relatează existenţa ei cotidiană de văduvă pensionară care-şi descoperă utilitatea solidară participând la manifestaţiile de stradă ale tinerilor împotriva corupţiei şi minciunilor guvernanţilor, dându-le sfaturi juridice celor care cred că doar ei pot aduce o schimbare politică în bine, dar o fac haotic (ca şi în scandalurile de pedofilie, paralelismul cu situaţia de la noi e izbitor). Dincolo de asta, judecătoarea îi vorbeşte soţului mort şi despre rana dureroasă a căsniciei lor: fiul scăpat în adolescenţă de sub control, ajuns infractor, repudiat de tată şi care rupsese orice legătură cu părinţii. Spre deosebire de alte romane în care locuitorii unui bloc alcătuiesc o comunitate, o lume în miniatură prin interacţiunile lor, în "Trei etaje" fiecare personaj e izolat în propria dramă, pe palierul lui, corespunzător straturilor freudiene ale psihicului. Care, spune romancierul prin vocea judecătoarei, "nu se află în interiorul nostru. Ele plutesc în aerul dintre noi şi celălalt, în spaţiul dintre gurile noastre şi urechile celui căruia îi spunem povestea noastră. Iar dacă nu ai cui să i-o spui, povestea nu există". Cu tensiuni bine gradate, poveştile interogative ale lui Eshkol Nevo îşi găsesc în mintea cititorului răspunsuri personale.
Selecţia "Formula AS"
* Eshkol Nevo, "Trei etaje", traducere din ebraică şi note de Ioana Petridean, Editura Humanitas (tel. 021/311.23.30), 292 p.
Ceea ce m-a încântat în primul rând în acest roman al scriitorului israelian din noua generaţie e deschiderea spre aerul timpului nostru nu la nivel local ci universal. Apoi am admirat perspicacitatea cu care sesizează derivele psihice din mediul clasei de mijloc dar şi structura originală, pe trei voci distincte, trei confesiuni adresate unor martori tăcuţi, cu care cititorul se identifică. Ceea ce au în comun personajele care-şi dezvăluie secretele în momente de criză este clădirea dintr-un cartier elegant în care locuiesc pe paliere diferite şi în care existenţele lor se intersectează doar sporadic. Tema cu variaţiuni a acestor monologuri eliberatoare o constituie relaţiile de familie - între soţi, între părinţi şi copii, între fraţi - cu adevărurile lor ascunse adânc fiindcă sunt repudiate de exigenţele moralei comune. De fapt, romanul e despre maladiile ce atacă societatea modernă în chiar "celula ei de bază" şi care nasc situaţii conflictuale în cuplu şi între generaţii; despre imposibilitatea (şi indisponibilitatea) de a înţelege adevărul "concurent" al celuilalt, dreptatea lui în dezacord cu a ta, ceea ce duce la însingurare, frustrare, alegeri problematice, complezenţe laşe. Cele trei povestiri-solilocvii surprind textura concretă a întâmplărilor, purgatoriul îndoielilor, impulsurilor, regretelor şi au un final deschis. Prima destăinuire, făcută faţă-n faţă unui interlocutor tăcut, e a unui tată ce îşi bănuieşte vecinul bătrân că i-ar fi abuzat fetiţa şi a cărui obsesie-calvar devine, chiar şi după moartea presupusului pedofil, aflarea adevărului prin orice mijloace, ceea ce îi ruinează relaţia cu soţia. Etajul II e lunga scrisoare către o prietenă de departe, în care mama a doi copii mici şi soţia unui bărbat mai mult absent din cauza deselor călătorii de serviciu povesteşte întâmplările teribile de care a avut parte din pricina cumnatului seducător şi escroc financiar urmărit de poliţie, pe care îl ajută să fugă din ţară, cu preţul unor tensiuni ce-i afectează sănătatea mentală, ereditar vulnerabilă. În sfârşit, la etajul III stă o judecătoare sexagenară care înregistrează pe banda unui robot telefonic mesaje către soţul defunct, judecător şi el. Îi relatează existenţa ei cotidiană de văduvă pensionară care-şi descoperă utilitatea solidară participând la manifestaţiile de stradă ale tinerilor împotriva corupţiei şi minciunilor guvernanţilor, dându-le sfaturi juridice celor care cred că doar ei pot aduce o schimbare politică în bine, dar o fac haotic (ca şi în scandalurile de pedofilie, paralelismul cu situaţia de la noi e izbitor). Dincolo de asta, judecătoarea îi vorbeşte soţului mort şi despre rana dureroasă a căsniciei lor: fiul scăpat în adolescenţă de sub control, ajuns infractor, repudiat de tată şi care rupsese orice legătură cu părinţii. Spre deosebire de alte romane în care locuitorii unui bloc alcătuiesc o comunitate, o lume în miniatură prin interacţiunile lor, în "Trei etaje" fiecare personaj e izolat în propria dramă, pe palierul lui, corespunzător straturilor freudiene ale psihicului. Care, spune romancierul prin vocea judecătoarei, "nu se află în interiorul nostru. Ele plutesc în aerul dintre noi şi celălalt, în spaţiul dintre gurile noastre şi urechile celui căruia îi spunem povestea noastră. Iar dacă nu ai cui să i-o spui, povestea nu există". Cu tensiuni bine gradate, poveştile interogative ale lui Eshkol Nevo îşi găsesc în mintea cititorului răspunsuri personale.
Ceea ce m-a încântat în primul rând în acest roman al scriitorului israelian din noua generaţie e deschiderea spre aerul timpului nostru nu la nivel local ci universal. Apoi am admirat perspicacitatea cu care sesizează derivele psihice din mediul clasei de mijloc dar şi structura originală, pe trei voci distincte, trei confesiuni adresate unor martori tăcuţi, cu care cititorul se identifică. Ceea ce au în comun personajele care-şi dezvăluie secretele în momente de criză este clădirea dintr-un cartier elegant în care locuiesc pe paliere diferite şi în care existenţele lor se intersectează doar sporadic. Tema cu variaţiuni a acestor monologuri eliberatoare o constituie relaţiile de familie - între soţi, între părinţi şi copii, între fraţi - cu adevărurile lor ascunse adânc fiindcă sunt repudiate de exigenţele moralei comune. De fapt, romanul e despre maladiile ce atacă societatea modernă în chiar "celula ei de bază" şi care nasc situaţii conflictuale în cuplu şi între generaţii; despre imposibilitatea (şi indisponibilitatea) de a înţelege adevărul "concurent" al celuilalt, dreptatea lui în dezacord cu a ta, ceea ce duce la însingurare, frustrare, alegeri problematice, complezenţe laşe. Cele trei povestiri-solilocvii surprind textura concretă a întâmplărilor, purgatoriul îndoielilor, impulsurilor, regretelor şi au un final deschis. Prima destăinuire, făcută faţă-n faţă unui interlocutor tăcut, e a unui tată ce îşi bănuieşte vecinul bătrân că i-ar fi abuzat fetiţa şi a cărui obsesie-calvar devine, chiar şi după moartea presupusului pedofil, aflarea adevărului prin orice mijloace, ceea ce îi ruinează relaţia cu soţia. Etajul II e lunga scrisoare către o prietenă de departe, în care mama a doi copii mici şi soţia unui bărbat mai mult absent din cauza deselor călătorii de serviciu povesteşte întâmplările teribile de care a avut parte din pricina cumnatului seducător şi escroc financiar urmărit de poliţie, pe care îl ajută să fugă din ţară, cu preţul unor tensiuni ce-i afectează sănătatea mentală, ereditar vulnerabilă. În sfârşit, la etajul III stă o judecătoare sexagenară care înregistrează pe banda unui robot telefonic mesaje către soţul defunct, judecător şi el. Îi relatează existenţa ei cotidiană de văduvă pensionară care-şi descoperă utilitatea solidară participând la manifestaţiile de stradă ale tinerilor împotriva corupţiei şi minciunilor guvernanţilor, dându-le sfaturi juridice celor care cred că doar ei pot aduce o schimbare politică în bine, dar o fac haotic (ca şi în scandalurile de pedofilie, paralelismul cu situaţia de la noi e izbitor). Dincolo de asta, judecătoarea îi vorbeşte soţului mort şi despre rana dureroasă a căsniciei lor: fiul scăpat în adolescenţă de sub control, ajuns infractor, repudiat de tată şi care rupsese orice legătură cu părinţii. Spre deosebire de alte romane în care locuitorii unui bloc alcătuiesc o comunitate, o lume în miniatură prin interacţiunile lor, în "Trei etaje" fiecare personaj e izolat în propria dramă, pe palierul lui, corespunzător straturilor freudiene ale psihicului. Care, spune romancierul prin vocea judecătoarei, "nu se află în interiorul nostru. Ele plutesc în aerul dintre noi şi celălalt, în spaţiul dintre gurile noastre şi urechile celui căruia îi spunem povestea noastră. Iar dacă nu ai cui să i-o spui, povestea nu există". Cu tensiuni bine gradate, poveştile interogative ale lui Eshkol Nevo îşi găsesc în mintea cititorului răspunsuri personale.
Alte articole din acest numar
- Poveştile Marii Uniri - RODICA şi FLAVIA COPOSU: "Cu oamenii de azi, Unirea nu s-ar mai putea face"
- Copiii din alte lumi
- Răspuns pentru CLAUDIA - Vaslui, F. AS 1242 - "Fiica mea are dermatită herpetiformă"