Copilul "postum"
Poetul s-a născut într-o casă îndoliată. Cu numai câteva zile în urmă, la sfârşit de an 1880, tatăl său, Teodor Minulescu, cavaf de meserie, adică negustor de piele cu toptanul, murise într-o cameră de hotel din Alexandria, judeţul Teleorman, unde se afla, pare-se, pentru încheierea unor afaceri comerciale. Soţia lui rămăsese acasă, aşteptând să-i vină sorocul să nască. Ca să fie de faţă la eveniment, sosise în Bucureşti şi tatăl ei, un vestit negustor din timpul acela, Ştefan Ciucă din Slatina. Socrul îl cunoscuse pe Teodor Minulescu, datorită preocupărilor comerciale comune. Îl invitase acasă, la Slatina, unde tânărul a întâlnit-o pe Alexandrina, fiica bătrânului negustor, şi s-a îndrăgostit pe loc de ea. Dragoste la prima vedere, ca într-o romanţă minulesciană de mai târziu. "Tudor s-a îndrăgostit de mine, cum m-a văzut. Purtam o rochie albă de tulpan topit, brodată cu bobiţe roz. Cordonul strâns pe talie - aveam o talie de o cuprindeai într-o mână - era o lentă de moar roz, care cădea până la poalele rochiei. Condurii erau din peau dorée. Tudor era un bărbat arătos, plin de voinţă, dar blând. Ce-mi plăcuse mai mult la el era privirea catifelată şi nişte dinţi cum e sideful", va povesti Alexandrina la senectute. Cei doi s-au căsătorit şi s-au mutat la Bucureşti, în casa din strada Covaci, unde Teodor avea şi un mic depozit pentru mărfurile sale. Lunile au trecut repede, şi acum Alexandrina se pregătea să devină mamă. La sfârşitul lunii decembrie, Teodor, soţul ei, plecase la Turnu Măgurele. Gazetele au scris că de acolo, negustorul s-a întors la Alexandria, a închiriat o cameră la hotel şi a cumpărat bilet la teatru. N-a mai ajuns la spectacol, fiindcă a fost secerat de apoplexie, între pereţii hotelului. A fost înmormântat în cimitirul mănăstirii Pasărea. O săptămână mai târziu, în plină dramă, a venit pe lume fiul său, botezat Ion. Au asistat la naştere moaşa şi bunicul Ştefan. Mai târziu, într-unul din romanele sale, Minulescu va pune în gura personajului principal expresia "copil postum". Trimitea în mod transparent la propria lui venire pe lume. Din păcate, casa naşterii sale a dispărut. Acum, la nr. 17, se află un imobil nou, construit în secolul XX.
Prietenul plopilor frânţi
Înainte să părăsesc strada Covaci, aş vrea să amintesc faptul că în clădirea situată pe colţ, la intersecţia cu strada Soarelui, se aflau în acea perioadă redacţia ziarului România Liberă şi redacţia ziarului Timpul. Potrivit unei inscripţii de pe peretele exterior, imobilul actual a fost construit în 1891. E posibil ca în anul acela să fi fost renovat vechiul imobil unde au funcţionat cele două redacţii. Nu este exclus ca vechiul sediu să fi fost demolat şi construită în 1891 o casă nouă, care a supravieţuit până în zilele noastre. Mihai Eminescu lucra aici, la Timpul, avându-l coleg pe I.L. Caragiale. Cei doi scriitori discutau în biroul ziarului conservator, iar câteva case mai jos, spre capătul dinspre Piaţa Sf. Anton, într-o încăpere încălzită cu lemne, se născuse viitorul poet Ion Minulescu. Destinul a făcut ca peste ani, Caragiale, stabilit deja la Berlin, să citească o poezie publicată de tânărul Minulescu în revista Convorbiri literare, cu titlul "În oraşul cu trei sute de biserici". Dramaturgul a fost entuziasmat de poezie: "... este ceva nepreţuit. Asta nu mai e domnişoară! Asta e bărbat! Bravo lui! De mult n-am avut aşa impresie. Îl salut călduros şi-i mulţumesc pentru înalta plăcere ce mi-a făcut cu ciudatele-i versuri. Extraordinar!...".
Străbat labirintul de străduţe ale centrului vechi şi ies în Piaţa Universităţii, unde se află statuia lui Mihai Viteazu, operă a sculptorului francez Albert-Ernest Carrier-Belleuse. Statuia a fost adusă în ţară în 1873 şi dezvelită la 8 noiembrie 1874. Locul amenajat în prezent este complet pavat, fără spaţii verzi sau măcar câţiva copăcei care să ofere vara o cât de firavă umbră. Într-o fotografie realizată în 1877, de Franz Duschek, observăm că statuia era înconjurată de un gard din lemn, iar de-a lungul gardului, pe toate cele patru laturi, creşteau plopi tineri, plantaţi cu siguranţă în anul inaugurării statuii. Într-o altă fotografie, datată 1890, plopii sunt deja înalţi, cu siluetă zveltă, dar mai puţini decât în urmă cu zece ani. Cert este că dintre plopii plantaţi în 1874, au mai supravieţuit câţiva, până în 1920. În luna iulie a acelui an, patru dintre ei au fost însă tăiaţi, din ordinul municipalităţii. Minulescu, la vremea aceea colaborator al ziarului România nouă, a reacţionat prompt: "e un adevărat act de vandalism, dacă nu chiar o profanare". Poetul nu mai spera decât într-o judecată aspră a însuşi voievodului de pe cal: "...rămâne ca năzdrăvănia... să fie judecată de însăşi bronzul voievodului, lipsit de vecinătatea dulce şi pitorească a celor patru plopi, trimişi să alimenteze bucătăria membrilor din comisia de înfrumuseţare a Capitalei". Nici pe timpuri nu era altfel decât acum.
Iubirea vieţii
Traversez bulevardul şi intru pe strada Academiei, una dintre cele mai cunoscute străzi bucureştene. Din fericire, clădirea de la nr. 15, odinioară nr. 17, a supravieţuit vremurilor. Aici a funcţionat înaintea Primului Război Mondial redacţia ziarului Viitorul, de orientare liberală. Poetul a semnat în el, timp de câţiva ani, o serie de articole şi reportaje. Două au fost rubricile ţinute în paginile ziarului: "Săptămâna bucureşteană" şi "Impresii". A scris, printre altele, despre plecarea în vilegiatură a bucureştenilor, despre comemorarea lui Eminescu şi despre Cimitirul Bellu, despre Bleriot şi Calea Victoriei, dar şi despre "Digestia după masa de seară". Într-unul dintre articole, ziaristul Minulescu a încercat o profeţie, scriind că "... peste o sută sau două de ani, când tramvaiele cu cai nu vor mai exista, când cele electrice vor circula pe sub pământ...". S-a înşelat un pic în ce priveşte termenul realizării. În domeniul transportului public în Bucureşti, metroul va fi construit peste mai puţin de o sută de ani, mai exact peste 70 de ani. Ziarul Viitorul a fost pentru Minulescu nu numai un loc profesional, dar şi unul sentimental. Aici s-a întâlnit cu studenta la Belle Arte, Claudia Millian, care îi va deveni soţie şi vor trăi împreună o frumoasă şi trainică poveste conjugală, sfârşită tragic, în 1944, când poetul va muri în urma bombardamentelor anglo-americane asupra Bucureştiului. Dar în 1910, moartea era departe. Poetul tocmai se întorsese de la Paris şi se străduia să-şi facă un drum propriu în viaţa literară de la noi. Scotea reviste care nu trăiau mai mult de două-trei numere, trimitea poezii revistelor patronate de figuri impozante, ca Nicolae Iorga, participa din plin la boema literară şi nu ezita să joace diverse roluri în piese de teatru organizate de amatori. Aşa a ajuns Claudia să-l vadă "pe viu", după ce poetul devenise de mult în mintea ei, un idol absolut! Minulescu juca la Teatrul Naţional rolul unui cavaler
medieval. Claudia se afla în sală. Câteva zile mai târziu, s-a dus să-l viziteze în redacţia Viitorului, care-i publicase o ştire de la un eveniment cultural. Poetul se afla în birou, în clădirea situată peste drum de Facultatea de Arhitectură. Într-un interviu oferit mai târziu revistei Rampa, Claudia Millian va rememora momentul vieţii ei: "Adusesem o informaţie de la Conservatorul de belle-arte, şi Minulescu mi-a publicat-o. Am fost după aceea să-i mulţumesc şi m-a întrebat: "De ce ai ţinut atât de mult să se publice informaţia asta?". "Ca să fiu şi eu cunoscută ca dumneata" , i-am răspuns. "Bine, dar eu sunt cunoscut pentru că scriu poezii." "Şi eu scriu poezii", i-am replicat. Mi-a cerut să le vadă şi i-am arătat primele poezii din "Garoafele roşii". S-a îndrăgostit mai întâi de versurile mele, apoi de mine şi aşa s-a întâmplat "nenorocirea". Într-un fel, chiar a fost! Claudia era măritată cu Christea N. Dimitrescu, şi el poet şi publicist care a semnat cu mai multe pseudonime, cel mai folosit fiind Cridim. Cei doi locuiau într-o casă din strada Pompiliu Numa şi nu obişnuiau să iasă în lume, petrecându-şi serile acasă, din cauza soţului, căruia nu-i plăceau întrunirile boeme sau mondene. Tânăra lui soţie s-a adaptat de nevoie acestui ritm de viaţă conjugală, dar în profunzime, tânjea după o existenţă artistică dinamică. Regăsise acest tip de viaţă în poeziile pe care le publica Minulescu prin gazete, dar şi în volumul de debut, "Romanţe pentru mai târziu", apărut în 1908. Cridim o fi presimţit ceva, fiindcă într-una din seri i-a spus Claudiei să-i arate poeziile sale lui Minulescu, fiindcă "aşa cum scrie el, trăznit, o să-ţi găsească multe calităţi". Îndemn fatal! Claudia a divorţat de Cridim şi, în 1914, va deveni soţia lui Ion Minulescu.
Poarta celebrităţii
Merg mai departe, în lungul străzii Academiei. Ajung în piaţa Palatului Regal. Locul s-a schimbat mult. Un bucureştean de la începutul secolului XX, dacă ar învia acum, ar recunoaşte cu greu împrejurimile. Ateneul Român şi Hotelul Athènée Palace ar fi cam singurele repere neschimbate. În locul unde se află în prezent aripa dreaptă a Palatului Regal, se înălţa odinioară hotelul Imperial. La parterul hotelului, se afla celebra cafenea Kübler, după numele antreprenorului, un neamţ, fost student la Heidelberg, sosit la Bucureşti după Unirea din 1859 să îşi încerce norocul. La Kübler se adunau scriitorii şi artiştii vremii. Aici a intrat, într-o bună zi, un tinerel înalt, masiv, dornic să-şi facă prieteni. Era Minulescu, proaspăt întors de la Paris, unde pornise să facă studii de Drept, dar se iniţiase în tainele poeziei. Plecase să ajungă avocat şi revenise la Bucureşti poet boem, purtător de fulare mari şi viu colorate. A ajuns repede cunoscut literaţilor bucureşteni. Era volubil, guraliv, dar mai ales, cunoscuse marea poezie simbolistă franceză, în chiar locul naşterii ei. În romanul "Corigent la limba română", a evocat elocvent atmosfera cafenelei Kübler: "...intelectualii sunt împărţiţi în două tabere: tradiţionalişti şi modernişti. Tradiţionaliştii sunt siniştri. Moderniştii sunt caraghioşi. Fiecare tabără îşi are mesele ei, unde se discută tot aşa de zgomotos şi se consumă tot aşa de timid". Cafeneaua aceea, dispărută din spaţiul fizic al oraşului, dar prezentă pentru totdeauna în memoria culturală (se spune că I.L.Caragiale ar fi scris, la una dintre mese, între două halbe de bere, schiţa "Căldură mare") a fost poarta prin care poetul Ion Minulescu a intrat în lumea literară.
Periplu imobiliar
Ion Minulescu s-a născut în Bucureşti, în casa din strada Covaci, dar copilăria şi adolescenţa şi le-a petrecut la Slatina şi la Piteşti. Va reveni în 1899, pentru a-şi completa studiile liceale, la un pension privat, Brânză & Arghirescu, după ce la liceul din Piteşti rămăsese repetent. Pensionul bucureştean se afla pe Calea Moşilor, aproape de sanatoriul doctorului Suţu, unde murise, în 1889, Mihai Eminescu. În romanul "Corigent la limba română", poetul va descrie sumar amplasarea şi atmosfera pensionului particular: "...este o hardughie lungă, de nu se mai sfârşeşte. Ţine dintr-o stradă până-n alta. Una este Calea Moşilor, alta este strada Vântului. ( ... ) Peste drum de pension este ospiciul de nebuni al doctorului Suţu. Vecinătatea asta ne convine de minune şi nouă elevilor, şi celor doi directori - unul de studii şi altul administrativ. Vecinii nu ştiu niciodată cine face gălăgie. Nebunii de la pension, sau nebunii de la doctorul Şutzu". După trecerea examenului, Minulescu va pleca la Paris, de unde se va întoarce în 1904. A locuit o vreme chiar în Hotel Imperial, apoi a fost plecat la Constanţa, unde un amic influent i-a găsit un post de funcţionar. Când s-a întors în Bucureşti, a cunoscut-o pe Claudia Millian, s-au căsătorit şi au locuit într-o casă din Calea Dorobanţilor, unde au trăit coşmarul bombardamentelor germane din timpul Primului Război Mondial, bombele fiind aruncate din celebrele aparate de zbor Zeppelin. Soţii Minulescu s-au refugiat la Iaşi, împreună cu fiica lor, Mioara, iar după revenirea în Bucureşti, s-au reinstalat în casa din Calea Dorobanţilor. În 1934, şi-au cumpărat, cu un credit de la Casa Corpului Didactic, un apartament spaţios, într-un bloc nou, construit vis-a-vis de Palatul Cotroceni. Au fost vecini cu familia scriitorului Liviu Rebreanu, între cele două familii existând relaţii nu numai de bună vecinătate, dar şi de prietenie, situaţie mai rar întâlnită în lumea literară. După război, Minulescu a primit funcţia de director în Ministerul Artelor şi Cultelor, funcţie deţinută ani buni, între 1922 şi 1940. În epoca interbelică, spre deosebire de zilele noastre, scriitorii primeau funcţii publice, unii dintre ei ajungând chiar miniştri, cum a fost cazul poetului Octavian Goga, ca să nu mai vorbim de posturi în diplomaţie, cum a primit Lucian Blaga.
Casa din Cotroceni
Familia Minulescu se aşezase bine în casa din Cotroceni. Ducea viaţa proprie unor intelectuali interbelici. Poetul se pensionase de la minister şi obişnuia să ia trenul şi să meargă la diferite şezători din ţară, unde găsea mereu un public primitor. Era aplaudat de fiecare dată când recita: "Ştiu c-ai să mă-nşeli chiar mâine/Dar fiindcă azi mi te dai toată/ Te iert, e vechi păcatul/Şi nu eşti prima vinovată". Poezia lui vorbea despre iubire, despre trădare, dar şi despre dragostea de viaţă, iar ascultătorii şi cititorii îşi regăseau în cuvintele poetului propriile experienţe şi sentimente. Minulescu a fost un colecţionar neobosit, iar toate obiectele de valoare s-au strâns în casa din Cotroceni, ajunsă, cu vremea, o casă-muzeu. În 4 aprilie 1944, familia se afla la masă. Dintr-o dată au auzit alarma aeriană, dar nu s-au speriat. Mai fuseseră astfel de exerciţii menite să pregătească populaţia pentru un eventual atac aerian. Comesenii nu s-au sinchisit de alarma declanşată în plină zi. Au continuat să deguste bunătăţile puse pe masă. Din nefericire, alarma anunţase un atac adevărat. Claudia Millian va evoca astfel înfricoşătorul moment: "...o bubuitură îngrozitoare a cutremurat casa şi în apartament s-a lăsat o perdea de întuneric. Prin uşile mari, de geamuri, ale holului, trombe de nori vineţi se vedeau, ca un cer posomorât, de furtună. Am privit atunci spre parcul palatului Cotroceni, de unde se înălţau în aer trâmbe de flăcări şi fum încolăcit cu scântei. Cerul nu se mai vedea". Au coborât cu toţii în adăpostul subteran. Poetul nu a rezistat şocului provocat de bombardament. Inima i-a fost afectată şi va înceta să bată câteva zile mai târziu, în 11 aprilie. A fost înmormântat la Cimitirul Bellu. Soţia i-a supravieţuit până în 1961, fiind autoarea unor interesante scrieri memorialistice. Fiica lor, Mioara Minulescu, ajunsă artist plastic, a lăsat prin testament Muzeului Naţional al Literaturii Române, casa din Cotroceni.