"Săru' mâna, domnu' Mielu!"
N-au fost niciodată mulţi chitarişti în muzica lăutărească. Cel care l-a făcut pe Gicu să-şi dorească să devină lăutar a fost Mielu Chitaristu, chiar de la el, din Rahova, cartier plin cu lăutari. Mergea după Mielu - pe numele lui real Petrache Mihalache - pe la nunţi şi, chiar dacă acesta mai cânta cu vocea şi cu vioara, chitara era de bază, şi ea îl fascina pe Gicu. Până când, pe la 10 ani, şi-a făcut curaj şi i-a spus "Săru' mâna, domnu' Mielu! Uitaţi, aş vrea şi eu să învăţ cu chitara." "Bine, mă tată, ia să te vedem ce ştii." "Eu nu ştiam mai nimic, da' el m-a luat şi mi-a arătat, mi-a dat lecţii, Dumnezeu să-l odihnească, nu mi-a luat niciun ban. Zicea, lasă mă tată, că mai vii tu pe aici, mă mai ajuţi cu una, alta, pe la treburile casei. Mai mergeam cu el pe la nunţi, îi căram instrumentul, staţia. La 11 ani, a venit Mielu cu mine acasă, la tata, i-a spus să-mi ia instrument, să studiez că o să mănânc o pâine din asta. Atunci tata a prins curaj, mi-a luat o chitară d-asta, de 4-500 de lei din magazin, şi ce se mai mândrea cu mine după vreo 2 ani!".
- Pe cine aţi moştenit, cine cânta în familie?
- N-am avut niciun lăutar în familie, da' tata avea talent, cânta foarte frumos cu vocea. Cânta ocazional, la petreceri, între prieteni, era solicitat, "Hai, bă, Ionică, că tu cânţi frumos!". Tata venea de la Roata, din Teleorman, era ţigan vătăşan, ăştia se ocupau de încălţăminte, îmbrăcau pielea. Mama era ţigan de vatră, din Letca Veche. Au venit aici în Rahova, au găsit o căsuţă mică, amărâtă, s-au mutat, şi aici ne-am născut şi eu, şi fratele meu, cu doi ani mai mic. Nici fratele nu cântă, el s-a făcut cofetar, patiser. Tata era un ţigan negru, brunet, cu părul dat pe spate, a murit la 67 de ani şi n-avea un fir de păr alb în cap. Ce se-ntâmplă, fiecare naţiune d-asta de ţigani are ghimpii ei. D-ăştia care se uită urât, se iau cu tine la ceartă din orice. Nu zic nimic, da' dacă apucă să bea două pahare de vin, se umflă păduchii pe ei, cum se spune. Şi tata i-a cam evitat pe cei din familia lui de vătăşeni, n-avea anturaj cu ei, mi-e şi ruşine să spun, că n-am mai spus-o până acum. Îi evita pe cei mai dificili. El avea şi o meserie mai disciplinată, era şef de pază la Spitalul Filantropia, îşi vedea de ale lui.
- Pe dumneavoastră ce v-a făcut să alegeţi lăutăria ca meserie?
- Mi-a plăcut să cânt de mic, da' cum n-aveam pe nimeni în familie cu meseria asta, nu m-am gândit la început. Lucram pe un şantier, aveam 18 ani, mă-nsurasem, apăruseră copiii, şi-mi era greu cu banii, nu mă ajungeam. Zic "să fac ceva să mai fac rost de nişte bani". Şi, cum îmi plăcea să cânt, am început să merg mai des la nunţi. Am făcut-o şi împins de greutăţile financiare, da' meseria asta nu poţi s-o faci dacă nu-ţi place, că nu ajungi nicăieri cu ea. Pentru noi, este o artă, şi dacă n-o faci din suflet, nu merge. Am pornit cu băieţii ăştia din cartier, de vârsta mea, cu Florică Şandor, cu Mircea Vijelie, cu George Udilă, cu Nelu Batalu, după aia am ajuns să cânt cu cei mai mari, cu Toni Iordache, cu Mihai Nămol, cu Gheorghe Lambru, asta, când am intrat eu bine în lumea lăutarilor. Să ştiţi că nu trebuia neapărat să fii un mare virtuoz ca să cânţi cu ei, dar trebuia neapărat să fii disciplinat, om cuminte. Dacă erai vreun obraznic, vreo jigodie, nu rezistai printre ei, dacă nu ştiai să respecţi, să te comporţi. Sigur, studiam acasă, să fim în ton, să învăţăm tot ce se cântă şi se cere, nu numai muzică lăutărească, dar şi uşoară, populară, că mai mergeam undeva şi ni se zicea "Mă, băieţi, aici a venit şi altă lume, vor să asculte un program folcloric, ceva". Studiam, dar foarte importantă era calitatea de om.
Alături de regii lăutăriei
- Cum erau ca oameni marii lăutari cu care aţi cântat?
- Toni Iordache, vă daţi seama, era regele nostru. Umblat prin toată lumea, era pregătit la toate capitolele, şi la muzică, şi la poveştile de la şpriţuri, la orice. Gheorghe Lambru şi Costel Trompetistu, nişte oameni serioşi, de cuvânt, mergeai cu ei până la capătul lumii, nu te făceai nicăieri de râs. Ştiau să se comporte, să se impună în faţa oamenilor, îi pomenim toată viaţa. Nea Costel a mai rămas, să-l ţină Dumnezeu sănătos! În rest, a luat Dumnezeu tot ce-a fost mai bun din muzica lăutărească şi nu văd cine s-o ducă mai departe, cine vine din urmă. Se cântă tot mai puţină lăutărească, tineretu' nu mai are răbdare să asculte, vrea imediat la joc, la manele. Toni s-a dus la patruzeci şi ceva de ani, Costel Hanţu, mai tânăr decât mine, Gheorghe Lambru, ce bărbat pedant, frumos, nici nu ziceai că-i ţigan. Mihai Nămol, compunea aşa frumos, avea talentu' ăsta să facă versuri pe loc. La noi, la ţigani, ştiţi că se cântă şi mai agramat, dar el avea ambiţia asta să compună corect, să facă cuvinte frumoase. Cât de bolnav a fost săracu' în ultima vreme şi tot compunea, a avut două accidente cerebrale, a stat prin spitale mult, câteva luni n-a putut deloc să vorbească. Şi după aia, a început iar să cânte, să compună cântece, noi ziceam "Ia uite, bă, nebunu' ăsta, ce bine-i merge capu!". Era şi un bun acordeonist, un om haios, glumeţ şi familist, ce să vă mai spun?...
- Cum să nu, ţineau şi câte trei zile. Ne adunam la un salon, la un restaurant, cântam până pe la unu, două noaptea, pentru toată lumea care era acolo, apoi rămâneam noi între noi şi cântam tot ce-i mai frumos în muzica lăutărească. Aia originală. Ce se-ntâmplă, e o diferenţă între lăutărească folclorică şi lăutărească ţigănească. Asta a noastră-i mai văitată şi nu le place la toată lumea. Asta poate din cauza textului, da sunt melodii foarte frumoase. Mai zic unii, "Băi, nu ne cântaţi atâtea văitături d-astea cu spitale, puşcării", şi noi atunci cântam muzică internaţională, folclor, muzică uşoară. Dar acolo, între noi, cântam de ale noastre, aveam virtuozii, Mieluţă, Toni, Lambru, oameni de la care am învăţat meseria şi pe care-i respectam. Cântam până dimineaţa, ziua următoare şi toată noaptea.
"Mie mi-a plăcut să cânt, dar şi să întreţin familia"
- La nunţi cum era, cântaţi prin toată ţara, sau numai în Bucureşti?
- Mai umblam şi prin ţară, dar mai mult aici, că ne sufocau nunţile din Bucureşti. La nunţi, depinde la cine cântai, la ce neam. La florari era cel mai frumos, se distrau până dimineaţă, ştiau să aprecieze muzica bună. Dacă mergeai la cocalari, nu puneai bine instrumentele pe scenă, că şi auzeai: poc, trosc, auăleu! După câteva cântece, îi vedeai cum apar prin cortul de nuntă, unu' cu faţa tăiată, altu' cu mâna înfăşurată, unu' bandajat la cap. La opt-nouă seara, patru erau deja la miliţie, trei la spital, alţii umblau bandajaţi. Se omorau ca câinii, da' cu noi n-aveau nimic. Ei se băteau într-o parte, femeile în alta, între ele. Se duceau în curte la căruţe, dădeau paiele, zdrenţele la o parte, şi ce aveau acolo? Numai iatagane, săbii. I-a mai potolit miliţia, i-a mai dus pe la puşcării prin '82-'83. Nu oricine cânta la ei la nuntă. La 12 noaptea erai acasă, n-aveai cum să stai până dimineaţa, vai de capu meu! Era obositor la nunţi, domnu' Iulian, în perioada de patru-cinci luni cât era sezonu' nu aveai o zi liberă. Veneai acasă dimineaţa, dormeai până pe la unu, două, la patru cel târziu plecai la altă nuntă şi tot aşa. Se câştigau bani frumoşi şi nu te văitai de oboseală, asta-i meseria, ai intrat în horă, joci! Eram musafir acasă.
- Cum se împăca ritmul ăsta cu viaţa de familie?
- M-am adaptat. Am patru copii, sunt mulţumit de ei, copii cuminţi, mă ajută, să le dea Dumnezeu sănătate! La cât de puţin am stat eu pe acasă, puteau să se apuce de prostii, dar nu, ei m-au ascultat şi şi-au văzut de treabă. Am trei fete şi un băiat care cântă şi el manele, e deja introdus. Mi-e mi-a plăcut să cânt, dar să şi întreţin familia. Dacă nu ieşeau bani din meserie, a doua zi m-aş fi apucat de altceva, de mătură, de orice, să aduc pâine pe masă la copii. Trebuie să-i creşti, de ce i-ai făcut, să-i părăseşti? Cu soţia am avut eu probleme, da' am zis că nu am nevastă de lăsat şi că nu mă voi despărţi niciodată de copii. A venit doamna de la comisia tutelară, i-am zis: "Doamnă, eu sunt muzicant, ca fiecare om, mai face o nebunie, o tâmpenie, mai o gagică, o prietenă, o amantă, dar nu exagerat. Mai am şi eu o aventură. Dar nu-mi las familia". Şi ea i-a zis soţiei "Haideţi, doamna Petrache, soţul meu are 60 de ani şi tot face tâmpenii". Atunci nu ne-am despărţit, dar mai târziu, da, de 15 ani nu mai suntem împreună, dar acu' copiii sunt mari.
În lumea largă
- Prin lume, pe unde aţi cântat?
- Am fost cu maestru' Johnny Răducanu când s-a unificat Germania, am cântat acolo, la zid. Am scos şi-un disc împreună, am repetat o lună pentru el, s-a muncit serios. Un om dulce, haios, slobod la gură, ne înjura tot timpu', ce mai râdeam cu el... "Gicane, iar ai venit, mă, de la nuntă, nu eşti, obosit, răguşit?". "Nu, maestre, mai fac eu nebunii, da' nu aşa". Înainte să moară, ne mai chema la Lăptăria lu Enache, cântam acolo cu el cântece de ale noastre, vechi, lăutăreşti. Mare muzicant, nu se mai naşte altu' ca el. După aia, prin '94, am fost la Seul. Până am ajuns acolo, ne-am îmbătat de două ori în avion. Ne-am dus în coada avionului, Gigel a scos naiu', eu chitara, mai erau acolo nişte italieni, nişte sârbi, când ne-au auzit, au venit toţi după noi. Nu ştiau ce să ne mai facă, ne-au adus şampanie, am golit avionu' de băutură. Când am plecat de aici, nu m-am pasionat eu să văd ce-i cu Coreea de Sud, ziceam că au regim d-ăsta comunist ca la noi. Am ajuns acolo, am rămas tâmpit, ce civilizaţi, ce tehnică, ce avansaţi sunt, noi suntem ultima găină faţă de ei. Am cântat într-un parc pentru copii, cum ar fi la noi Orăşelul Copiilor şi-ntr-o zi ne întreabă "Cât cântaţi azi?". "20-30 de minute". "Vă rugăm frumos, puteţi să cântaţi 25?". "Bine, da' de ce?". "Păi la 4.25 începe să plouă". Am cântat noi, ne-am strâns instrumentele şi, vă rog să mă credeţi, după 5 minute a picat picătura. Am stat două luni acolo, începusem să vorbesc limba aia a lor încâlcită, nu mai puteam de râs.
"Eu, până acum 15-20 de ani, nu ştiam ce-i aia naţionalist, da' uite că aşa sunt"
- De la o vreme cântaţi alături de trupa lui Damian Drăghici. Cum a fost să descoperiţi alt public, cel de săli de concert?
- Suntem împreună de zece ani, Damian e, cum s-ar spune, sponsorul meu. Vă daţi seama că mi-a făcut mare plăcere să ajung pe scenele astea, la care alţii doar visează. Acum, în noiembrie, am cântat la Teatrul Naţional, am mai fost la Sala Palatului, la Polivalentă. Nu mai stau o noapte şi-o zi la nuntă, cânt o oră şi jumătate, îmi fac treaba, e mult mai bine aşa. Cântăm nişte piese pe care le ştie toată lumea, cunoscute, lume multă, mondenă, e plăcut. Am umblat prin Italia, Anglia, Franţa, o lună la Hamburg, pe unde n-am fost cu el. Când am ajuns în Irlanda şi ne-am dat jos, m-am speriat, ne aşteptau cu covoru' pus, cu ambasadoru', nu lăsa pe nimeni să se apropie de noi. Eu, până acum 15-20 de ani nu ştiam ce-i aia naţionalist, da' uite că aşa sunt. Am avut ocazia să rămân prin străinătate, îmi ofereau loc de stat, de muncă, da' n-am vrut. Nu mi-a plăcut niciodată să trăiesc pe spinarea altora, să stau la colţ de stradă, să fiu departe de casă mult timp. Tata era aşa. Nu mi-a rămas un capăt de aţă de la el. Atâta, creşterea şi educaţia. Că dacă mă luam cu alte anturaje, uite atâta aveam dosaru' la poliţie acum, înalt de-un metru.
- Aţi fost şi în Cuba, pentru un proiect extrem de interesant, de îmbinare a muzicii lăutăreşti şi cubaneze...
- Şi până acolo tot de două ori ne-am îmbătat, ce să faci, domnu' Iulian, 14 ore-n avion? Acolo era sufocant, făceai doi paşi pe stradă, ziceai că ai intrat în saună, că aruncă cineva flăcări. La şase dimineaţa eram în piscină, să mai ieşi la 9-10 afară nu se putea. Ziceau: "Azi sunt 44 de grade, nu-i aşa de cald!". Şi ce nu mi-a plăcut, că erau cu confortul, cu curăţenia la pământ. La noi, nici în anii '50 nu era aşa. Praf înăuntru peste tot, mirosea urât pe străzi, te urcai în taxi, puneai cotu' pe geam, plecai cu cămaşa murdară, ca să te dai jos, mai întâi cobora taximetristu' să-ţi deschidă, că pe dinăuntru nu se putea. Aveau maşinile alea vechi, zici că le cădea uşile din mers. Îţi venea să zici "Cât costă, bă, nene? Uite 200, numai să ţi-o arunc la gunoi, să nu mai te târâi cu ea pe stradă". Da' ei erau mândri că sunt cubanezi, se simţeau bine aşa. Ca muzică, ne-am înţeles perfect. Ne-au ascultat o dată, apoi au cântat cu noi, după aia, i-am ascultat noi o dată şi am cântat cu ei. Au nişte măsuri mai compuse, nişte ritmuri, trebuie percuţionişti, toboşari buni să ţii ritmu' cu ei. Da' în rest, schimbam două-trei vorbe cu ei înainte şi, când treceam pe meserie, parcă cântam cu ei de când lumea. Şi am cântat cu cei mai buni dintre ei, cei mai talentaţi. Ce le mai plăcea muzica noastră lăutărească! Cum porneam să cântăm împreună, ziceam cu nu suntem în Cuba, suntem p-aicea, pe la Piteşti, pe la noi.