"Săru' mâna, domnu' Mielu!"
N-au fost niciodată mulți chitariști în muzica lăutărească. Cel care l-a făcut pe Gicu să-și dorească să devină lăutar a fost Mielu Chitaristu, chiar de la el, din Rahova, cartier plin cu lăutari. Mergea după Mielu - pe numele lui real Petrache Mihalache - pe la nunți și, chiar dacă acesta mai cânta cu vocea și cu vioara, chitara era de bază, și ea îl fascina pe Gicu. Până când, pe la 10 ani, și-a făcut curaj și i-a spus "Săru' mâna, domnu' Mielu! Uitați, aș vrea și eu să învăț cu chitara." "Bine, mă tată, ia să te vedem ce știi." "Eu nu știam mai nimic, da' el m-a luat și mi-a arătat, mi-a dat lecții, Dumnezeu să-l odihnească, nu mi-a luat niciun ban. Zicea, lasă mă tată, că mai vii tu pe aici, mă mai ajuți cu una, alta, pe la treburile casei. Mai mergeam cu el pe la nunți, îi căram instrumentul, stația. La 11 ani, a venit Mielu cu mine acasă, la tata, i-a spus să-mi ia instrument, să studiez că o să mănânc o pâine din asta. Atunci tata a prins curaj, mi-a luat o chitară d-asta, de 4-500 de lei din magazin, și ce se mai mândrea cu mine după vreo 2 ani!".
- Pe cine ați moștenit, cine cânta în familie?
- N-am avut niciun lăutar în familie, da' tata avea talent, cânta foarte frumos cu vocea. Cânta ocazional, la petreceri, între prieteni, era solicitat, "Hai, bă, Ionică, că tu cânți frumos!". Tata venea de la Roata, din Teleorman, era țigan vătășan, ăștia se ocupau de încălțăminte, îmbrăcau pielea. Mama era țigan de vatră, din Letca Veche. Au venit aici în Rahova, au găsit o căsuță mică, amărâtă, s-au mutat, și aici ne-am născut și eu, și fratele meu, cu doi ani mai mic. Nici fratele nu cântă, el s-a făcut cofetar, patiser. Tata era un țigan negru, brunet, cu părul dat pe spate, a murit la 67 de ani și n-avea un fir de păr alb în cap. Ce se-ntâmplă, fiecare națiune d-asta de țigani are ghimpii ei. D-ăștia care se uită urât, se iau cu tine la ceartă din orice. Nu zic nimic, da' dacă apucă să bea două pahare de vin, se umflă păduchii pe ei, cum se spune. Și tata i-a cam evitat pe cei din familia lui de vătășeni, n-avea anturaj cu ei, mi-e și rușine să spun, că n-am mai spus-o până acum. Îi evita pe cei mai dificili. El avea și o meserie mai disciplinată, era șef de pază la Spitalul Filantropia, își vedea de ale lui.
- Pe dumneavoastră ce v-a făcut să alegeți lăutăria ca meserie?
- Mi-a plăcut să cânt de mic, da' cum n-aveam pe nimeni în familie cu meseria asta, nu m-am gândit la început. Lucram pe un șantier, aveam 18 ani, mă-nsurasem, apăruseră copiii, și-mi era greu cu banii, nu mă ajungeam. Zic "să fac ceva să mai fac rost de niște bani". Și, cum îmi plăcea să cânt, am început să merg mai des la nunți. Am făcut-o și împins de greutățile financiare, da' meseria asta nu poți s-o faci dacă nu-ți place, că nu ajungi nicăieri cu ea. Pentru noi, este o artă, și dacă n-o faci din suflet, nu merge. Am pornit cu băieții ăștia din cartier, de vârsta mea, cu Florică Șandor, cu Mircea Vijelie, cu George Udilă, cu Nelu Batalu, după aia am ajuns să cânt cu cei mai mari, cu Toni Iordache, cu Mihai Nămol, cu Gheorghe Lambru, asta, când am intrat eu bine în lumea lăutarilor. Să știți că nu trebuia neapărat să fii un mare virtuoz ca să cânți cu ei, dar trebuia neapărat să fii disciplinat, om cuminte. Dacă erai vreun obraznic, vreo jigodie, nu rezistai printre ei, dacă nu știai să respecți, să te comporți. Sigur, studiam acasă, să fim în ton, să învățăm tot ce se cântă și se cere, nu numai muzică lăutărească, dar și ușoară, populară, că mai mergeam undeva și ni se zicea "Mă, băieți, aici a venit și altă lume, vor să asculte un program folcloric, ceva". Studiam, dar foarte importantă era calitatea de om.
Alături de regii lăutăriei
- Cum erau ca oameni marii lăutari cu care ați cântat?
- Toni Iordache, vă dați seama, era regele nostru. Umblat prin toată lumea, era pregătit la toate capitolele, și la muzică, și la poveștile de la șprițuri, la orice. Gheorghe Lambru și Costel Trompetistu, niște oameni serioși, de cuvânt, mergeai cu ei până la capătul lumii, nu te făceai nicăieri de râs. Știau să se comporte, să se impună în fața oamenilor, îi pomenim toată viața. Nea Costel a mai rămas, să-l țină Dumnezeu sănătos! În rest, a luat Dumnezeu tot ce-a fost mai bun din muzica lăutărească și nu văd cine s-o ducă mai departe, cine vine din urmă. Se cântă tot mai puțină lăutărească, tineretu' nu mai are răbdare să asculte, vrea imediat la joc, la manele. Toni s-a dus la patruzeci și ceva de ani, Costel Hanțu, mai tânăr decât mine, Gheorghe Lambru, ce bărbat pedant, frumos, nici nu ziceai că-i țigan. Mihai Nămol, compunea așa frumos, avea talentu' ăsta să facă versuri pe loc. La noi, la țigani, știți că se cântă și mai agramat, dar el avea ambiția asta să compună corect, să facă cuvinte frumoase. Cât de bolnav a fost săracu' în ultima vreme și tot compunea, a avut două accidente cerebrale, a stat prin spitale mult, câteva luni n-a putut deloc să vorbească. Și după aia, a început iar să cânte, să compună cântece, noi ziceam "Ia uite, bă, nebunu' ăsta, ce bine-i merge capu!". Era și un bun acordeonist, un om haios, glumeț și familist, ce să vă mai spun?...
- Se țineau și chefuri ale lăutarilor, mai cântați doar pentru voi, sau numai la nunți și la treabă?
- Cum să nu, țineau și câte trei zile. Ne adunam la un salon, la un restaurant, cântam până pe la unu, două noaptea, pentru toată lumea care era acolo, apoi rămâneam noi între noi și cântam tot ce-i mai frumos în muzica lăutărească. Aia originală. Ce se-ntâmplă, e o diferență între lăutărească folclorică și lăutărească țigănească. Asta a noastră-i mai văitată și nu le place la toată lumea. Asta poate din cauza textului, da sunt melodii foarte frumoase. Mai zic unii, "Băi, nu ne cântați atâtea văitături d-astea cu spitale, pușcării", și noi atunci cântam muzică internațională, folclor, muzică ușoară. Dar acolo, între noi, cântam de ale noastre, aveam virtuozii, Mieluță, Toni, Lambru, oameni de la care am învățat meseria și pe care-i respectam. Cântam până dimineața, ziua următoare și toată noaptea.
"Mie mi-a plăcut să cânt, dar și să întrețin familia"
- La nunți cum era, cântați prin toată țara, sau numai în București?
- Mai umblam și prin țară, dar mai mult aici, că ne sufocau nunțile din București. La nunți, depinde la cine cântai, la ce neam. La florari era cel mai frumos, se distrau până dimineață, știau să aprecieze muzica bună. Dacă mergeai la cocalari, nu puneai bine instrumentele pe scenă, că și auzeai: poc, trosc, auăleu! După câteva cântece, îi vedeai cum apar prin cortul de nuntă, unu' cu fața tăiată, altu' cu mâna înfășurată, unu' bandajat la cap. La opt-nouă seara, patru erau deja la miliție, trei la spital, alții umblau bandajați. Se omorau ca câinii, da' cu noi n-aveau nimic. Ei se băteau într-o parte, femeile în alta, între ele. Se duceau în curte la căruțe, dădeau paiele, zdrențele la o parte, și ce aveau acolo? Numai iatagane, săbii. I-a mai potolit miliția, i-a mai dus pe la pușcării prin '82-'83. Nu oricine cânta la ei la nuntă. La 12 noaptea erai acasă, n-aveai cum să stai până dimineața, vai de capu meu! Era obositor la nunți, domnu' Iulian, în perioada de patru-cinci luni cât era sezonu' nu aveai o zi liberă. Veneai acasă dimineața, dormeai până pe la unu, două, la patru cel târziu plecai la altă nuntă și tot așa. Se câștigau bani frumoși și nu te văitai de oboseală, asta-i meseria, ai intrat în horă, joci! Eram musafir acasă.
- Cum se împăca ritmul ăsta cu viața de familie?
- M-am adaptat. Am patru copii, sunt mulțumit de ei, copii cuminți, mă ajută, să le dea Dumnezeu sănătate! La cât de puțin am stat eu pe acasă, puteau să se apuce de prostii, dar nu, ei m-au ascultat și și-au văzut de treabă. Am trei fete și un băiat care cântă și el manele, e deja introdus. Mi-e mi-a plăcut să cânt, dar să și întrețin familia. Dacă nu ieșeau bani din meserie, a doua zi m-aș fi apucat de altceva, de mătură, de orice, să aduc pâine pe masă la copii. Trebuie să-i crești, de ce i-ai făcut, să-i părăsești? Cu soția am avut eu probleme, da' am zis că nu am nevastă de lăsat și că nu mă voi despărți niciodată de copii. A venit doamna de la comisia tutelară, i-am zis: "Doamnă, eu sunt muzicant, ca fiecare om, mai face o nebunie, o tâmpenie, mai o gagică, o prietenă, o amantă, dar nu exagerat. Mai am și eu o aventură. Dar nu-mi las familia". Și ea i-a zis soției "Haideți, doamna Petrache, soțul meu are 60 de ani și tot face tâmpenii". Atunci nu ne-am despărțit, dar mai târziu, da, de 15 ani nu mai suntem împreună, dar acu' copiii sunt mari.
În lumea largă
- Prin lume, pe unde ați cântat?
- Am fost cu maestru' Johnny Răducanu când s-a unificat Germania, am cântat acolo, la zid. Am scos și-un disc împreună, am repetat o lună pentru el, s-a muncit serios. Un om dulce, haios, slobod la gură, ne înjura tot timpu', ce mai râdeam cu el... "Gicane, iar ai venit, mă, de la nuntă, nu ești, obosit, răgușit?". "Nu, maestre, mai fac eu nebunii, da' nu așa". Înainte să moară, ne mai chema la Lăptăria lu Enache, cântam acolo cu el cântece de ale noastre, vechi, lăutărești. Mare muzicant, nu se mai naște altu' ca el. După aia, prin '94, am fost la Seul. Până am ajuns acolo, ne-am îmbătat de două ori în avion. Ne-am dus în coada avionului, Gigel a scos naiu', eu chitara, mai erau acolo niște italieni, niște sârbi, când ne-au auzit, au venit toți după noi. Nu știau ce să ne mai facă, ne-au adus șampanie, am golit avionu' de băutură. Când am plecat de aici, nu m-am pasionat eu să văd ce-i cu Coreea de Sud, ziceam că au regim d-ăsta comunist ca la noi. Am ajuns acolo, am rămas tâmpit, ce civilizați, ce tehnică, ce avansați sunt, noi suntem ultima găină față de ei. Am cântat într-un parc pentru copii, cum ar fi la noi Orășelul Copiilor și-ntr-o zi ne întreabă "Cât cântați azi?". "20-30 de minute". "Vă rugăm frumos, puteți să cântați 25?". "Bine, da' de ce?". "Păi la 4.25 începe să plouă". Am cântat noi, ne-am strâns instrumentele și, vă rog să mă credeți, după 5 minute a picat picătura. Am stat două luni acolo, începusem să vorbesc limba aia a lor încâlcită, nu mai puteam de râs.
"Eu, până acum 15-20 de ani, nu știam ce-i aia naționalist, da' uite că așa sunt"
- De la o vreme cântați alături de trupa lui Damian Drăghici. Cum a fost să descoperiți alt public, cel de săli de concert?
- Suntem împreună de zece ani, Damian e, cum s-ar spune, sponsorul meu. Vă dați seama că mi-a făcut mare plăcere să ajung pe scenele astea, la care alții doar visează. Acum, în noiembrie, am cântat la Teatrul Național, am mai fost la Sala Palatului, la Polivalentă. Nu mai stau o noapte și-o zi la nuntă, cânt o oră și jumătate, îmi fac treaba, e mult mai bine așa. Cântăm niște piese pe care le știe toată lumea, cunoscute, lume multă, mondenă, e plăcut. Am umblat prin Italia, Anglia, Franța, o lună la Hamburg, pe unde n-am fost cu el. Când am ajuns în Irlanda și ne-am dat jos, m-am speriat, ne așteptau cu covoru' pus, cu ambasadoru', nu lăsa pe nimeni să se apropie de noi. Eu, până acum 15-20 de ani nu știam ce-i aia naționalist, da' uite că așa sunt. Am avut ocazia să rămân prin străinătate, îmi ofereau loc de stat, de muncă, da' n-am vrut. Nu mi-a plăcut niciodată să trăiesc pe spinarea altora, să stau la colț de stradă, să fiu departe de casă mult timp. Tata era așa. Nu mi-a rămas un capăt de ață de la el. Atâta, creșterea și educația. Că dacă mă luam cu alte anturaje, uite atâta aveam dosaru' la poliție acum, înalt de-un metru.
- Ați fost și în Cuba, pentru un proiect extrem de interesant, de îmbinare a muzicii lăutărești și cubaneze...
- Și până acolo tot de două ori ne-am îmbătat, ce să faci, domnu' Iulian, 14 ore-n avion? Acolo era sufocant, făceai doi pași pe stradă, ziceai că ai intrat în saună, că aruncă cineva flăcări. La șase dimineața eram în piscină, să mai ieși la 9-10 afară nu se putea. Ziceau: "Azi sunt 44 de grade, nu-i așa de cald!". Și ce nu mi-a plăcut, că erau cu confortul, cu curățenia la pământ. La noi, nici în anii '50 nu era așa. Praf înăuntru peste tot, mirosea urât pe străzi, te urcai în taxi, puneai cotu' pe geam, plecai cu cămașa murdară, ca să te dai jos, mai întâi cobora taximetristu' să-ți deschidă, că pe dinăuntru nu se putea. Aveau mașinile alea vechi, zici că le cădea ușile din mers. Îți venea să zici "Cât costă, bă, nene? Uite 200, numai să ți-o arunc la gunoi, să nu mai te târâi cu ea pe stradă". Da' ei erau mândri că sunt cubanezi, se simțeau bine așa. Ca muzică, ne-am înțeles perfect. Ne-au ascultat o dată, apoi au cântat cu noi, după aia, i-am ascultat noi o dată și am cântat cu ei. Au niște măsuri mai compuse, niște ritmuri, trebuie percuționiști, toboșari buni să ții ritmu' cu ei. Da' în rest, schimbam două-trei vorbe cu ei înainte și, când treceam pe meserie, parcă cântam cu ei de când lumea. Și am cântat cu cei mai buni dintre ei, cei mai talentați. Ce le mai plăcea muzica noastră lăutărească! Cum porneam să cântăm împreună, ziceam cu nu suntem în Cuba, suntem p-aicea, pe la Pitești, pe la noi.