Cântecul dintre anotimpuri
"Era o vecină la părinţii mei şi acolo era un teren, îi zice Feţe. Şi spunea tata către mama: Roza me, hai să stăm jos, să auzim pe Veta cum cântă! Trăgănat (doinit) de-ăla de-ţi venea lacrimi în ochi! Te durea sufletul, aşa frumos cânta! Şi stăteam aşe, pe-un lemn, şi o ascultam pe Veta cum cântă pe vârful Feţelor. Ea cânta când era gata tăt lucrul la pământ. Era semnul că până şi toamna îi gata şi de-amu poa să vie iarna păstă noi. Azi, după cum videţi, căldurile îs ieşite afară din răvaş şi iarna vine greu...".
Lucreţia Flutur trăieşte în Chişcani, un sat aflat la marginea Apusenilor. Stă în bucătărioara ei mică şi, din când în când, se ridică cu greu. Merge nesigur pe picioarele slăbite de ani şi de muncă şi mai pune un lemn în focul care trosneşte încetişor. Apoi se aşează din nou. În satul acesta necunoscut de la poalele Apusenilor, pare că tot ce mai face nana Lucreţia este să aştepte să vină din nou iarna aceea, pe care o ştie din copilărie. Câteodată dă perdeaua la o parte şi priveşte cerul. Nori cenuşii se-adună, se îngrămădesc şi se rostogolesc dinspre munţi. Lumina e şi ea gri. Frigul îşi amestecă mirosul de iarnă cu cel al fumului de lemne din coşurile caselor. E linişte în cămăruţa Lucreţiei, şi doar focul sobei se aude, din când în când, ca un descântec ciudat, ce cheamă şi el iarna şi zăpada.
Curtea Lucreţiei Flutur e plină de obiecte vechi, adunate împreună cu soţul ei, un adevărat muzeu al Apusenilor dinspre Beiuş: de la oale de lut, căruţe, cruci de lemn cu însemne vechi, cămeşoaie de cânepă, unelte ale moţilor, războaie de ţesut şi meliţe, până la pietre de moară şi lăzi de zestre, încrustate cu simboluri primitive. Toate sunt atât de vechi, încât astăzi nimeni nu mai ştie cum se foloseau unele dintre ele. Rostul lor s-a pierdut. Într-o şură enormă şi sub cerul liber, exponatele stau nemişcate în aerul rece al iernii, ce se lasă aşteptată. Poate e doar praful aşternut în strat gros peste ele, poate este doar amestecul acesta de obiecte, ca nişte frânturi de poveşti rătăcite, ce dau aerul de resemnare şi de nostalgie. Iarna e timpul poveştilor la gura sobei, e timpul acestor obiecte adunate de pe munţi şi din ogrăzile moţilor, pentru că tot ce a mai rămas din ele este povestea lor: nimeni nu mai are nevoie, în lumea internetului, nici de ulciorul făcut de mâinile vreunui olar şi nici de fusul sau bâta ciobănească, cu sori încrustaţi pe ea. Pare că toate aceste obiecte stau şi aşteaptă ca satul să fie acoperit de zăpezi şi să vină timpul poveştilor, singurul timp în care ele mai înseamnă ceva.
Iarna, când se încuie pământul
Lucreţia a păstrat aceste obiecte în curtea sa, ca pe nişte martori ai lumii vechi, frânturi întrupate ale memoriei şi ale amintirilor, din timpuri ce dispar odată cu ultimii bătrâni din satele Apusenilor.
"La ora asta, erau toate culese. Fânul pentru animale, lemnele de foc şi bucatele, câte erau. Noi umblam cu opinci şi şosete de lână. Luam două-trei rânduri de rochiţe, că să nu intre vântul să ieie picioarele frig. Şi sfeter de lână, şi cojoc de lână, şi în cap cârpe de lână. Mergeam la şcoală şi aveam în straiţă o felie de pâine cu untură şi una de pâine cu dulceaţă. Pâinea o făcea mama, cu dospeală de se cheamă crumău, aluat dospit de seara până dimineaţa, făcut din făină cu resturi de pâine de pe albie, că numa în albie de lemn se făcea. Beam ceai făcut cu zahăr ars sau cu coji arse de pâine, sau cu lemn de zmeur, că punea tulpină de zmeur la fiert, şi era bun. Ne bucuram că ăi bătrâni nu mai plecau de-acasă, stăteau mai mult cu noi. Că odată ce veneau iarna şi frigu şi pământu se încuia, ei erau tăt pe lângă casă. Bărbaţii se apucau şi reparau şi ascuţeau tăt, de la cuţite la foarfece, meştereau în lemn, pregăteau firezul (fierăstrăul) şi joagărul. Femeile lucrau de mână în casă, făceau lucruri din cânepă sau din lână, şi noi ne bucuram să stăm pe lângă muieri, la căldură. Era o minune să vezi cum ieşeau din mâinile lor cămeşi, şosete, sfetere, toate lucruri noi-nouţe de îmbrăcat pentru noi. Da nu le primeam decât în Ajun de Crăciun. Până atunci, trebuia să fie toate gata".
Muma pădurii de lângă sat
Într-un alt timp şi într-o altă lume, la vremea aceasta, la care Lucreţia se uită pe fereastră, aşteptând iarna ca pe cineva drag, ce se întoarce de la mari depărtări, copiii satului erau deja pe dealul dinspre biserică, numit La Fântână, şi de acolo îşi dădeau drumul cu săniile de lemn, pe valurile de zăpadă, plutind pe oceanul alb. Cei mai fricoşi se aruncau pe la jumătatea drumului "butuc" şi ceilalţi copii râdeau şi chiuiau spunând că "a căzut cloşca". Şi seara, când intrau în casă, îmbujoraţi, se adunau în jurul câte unei bunici, la lumina slabă a lămpii cu gaz, cu umbrele ciudate ale focului mişcându-se pe tavan. Iarna nu venea doar cu zăpezi nesfârşite şi strălucitoare, ci şi cu poveşti vechi, trăite de cei ce le povesteau. "Şi zicea bunica încetuc, că niciunul nu mai mişcam, ca să auzim: «Muma pădurii l-o prins pe feciorul plecat după lemne». Şi el a zis Hai să facem foc, să ne uscăm hainele şi să ne încălzim! Dunciu îl chema. Şi tăt povestind Dunciu, Muma pădurii a adormit. Şi el numa în fugă a pornit. Când ajunse pe vârful muntelui ce se vede colo, mai în sus de biserica noastră, numa ce auzi glas puternic: «Dunciu meu, mândru fusăşi şi cum te dusăşi! Da cum mi-ai pus păcăleală în cap, aşe te-am iertat!». Şi zicea Muma pădurii cu glas maaaaare, că aşe mereau lemnele în pădure şi se mişcau".
Soţul Lucreţiei a murit de câţiva ani. Băiatul lor şi-a luat serviciu la oraş. Din când în când, turişti veniţi să vadă Apusenii se opresc şi intră în curtea-muzeu. Se plimbă printre frânturile acelea de trecut. Unii stau şi încearcă să desluşească viaţa de altădată din ele, acea viaţă simplă, ce nu trecea mai departe de ograda omului sau de hotarul satului. Alţii trec repede şi se întorc la maşinile lăsate în drum, cu motorul pornit, pregătite să îi ducă în centrul vreunui mare oraş, unde strălucesc instalaţii de lumini. Din cauza picioarelor slăbite, Lucreţia nu mai poate să îi conducă printre exponate şi să le spună povestea lor. Îi salută numai din pragul casei. Se întoarce apoi cu paşi mărunţi până la sobă şi mai pune un lemn în foc. Se aşează. Ar mai povesti ceva. Măcar dacă ar şuiera vântul afară! Măcar dacă ar fi un ger năprasnic, să înflorească ferestrele! Măcar dacă s-ar mai auzi pe drum o sanie cu clopoţei, trasă de un cal, încât să îi ghiceşti alunecarea lină prin zăpada proaspătă!
Astăzi, în satul Chişcani, poveştile sunt tot mai puţine. Poate de-asta şi iarna se lasă mai greu chemată. Pruncii sunt plecaţi la muncă prin alte ţări, fetele la fel. Clăci nu se mai fac, şezători nu mai există. Doar câte o bunicuţă, precum Lucreţia, stă şi ademeneşte iarna pe lângă focul din sobă, cu poveşti dintr-o altă lume, când oamenii se încălţau cu opinci şi o auzeau pe Muma Pădurii hohotind prin pădure.
Măicuţa
De la Chişcani, am luat-o în sus, către Beiuş, şi de acolo am cotit din nou către munte, către Apuseni. La poalele lor, căţărat pe coaste de deal, am găsit un sat de poveste, în care pare că timpul înaintează mai greu decât în restul lumii. Roşia. Nici aici nu a venit încă iarna, dar de pe coborâşurile cu clăi de fân cât casa, se văd vârfurile albe ale munţilor. Aerul e mai rece şi noaptea simţi cum vine gerul, pe nevăzute, adormind iarba şi pomii, scufundându-le în liniştea peste care ar trebui să se aştearnă, încet, zăpezile.
La drum este o casă mare. Doar o fereastră este luminată. În cea mai mică încăpere a acestei case, locuieşte Varvara Tudurean. Pentru că are 90 de ani, toată lumea îi spune Măicuţa. Toate lucrurile din cameră sunt făcute de mâinile ei. Cele mai multe iarna, la lumina lămpii. Acum, Măicuţa stă pe marginea patului, cu mâinile în poală şi mă priveşte fix. Este înconjurată de toată munca tinereţii ei: covoare, pături, ştergare, perne şi o ladă plină cu zestrea pentru nepoţi. Mă lasă un timp să o privesc aşa, în mijlocul frumuseţilor de altădată, ca pe un tablou straniu al unei lumi dispărute. Apoi începe să îmi vorbească în limba veche a acestui sat pierdut. "Să vină iarna, că mie îmi plăcu. Nu-i vorba doar că făceam habără (clacă) cu tăche muierile laolaltă, şi când mergeam sâmbătă, cu ghemu de cânepă, erau ficiori de ziceau la hedede (orchestre) cu tolcer (vioară cu goarnă) şi la fluieră. Da îmi plăcu, pentru că eu iarna m-am măritat. Când am ieşit din beserică cu omu mieu, era tătu alb şi ninjea liniştitu. Atuncia grăitoriu (vornicul) şi oamenii tăţi din sat, adunaţi, or început să zâcă o trăgănată (doină) de-aceea faină, cum se zice la nuntă, la noi. Zicea aşe: «Noi mire te-am slobozit în grădina cea cu flori, Şi tu mire ţi-ai ales floarea ceia mai roşie, că aceia ţi-o fo dragă ţie. Şi ai rupt pângă pământ, să o pui lângă suflet. Şi ai rupt pângă (pe lângă) tulpină să o pui şi la inimă».Cântau de ţi se rupea sufletu şi tăt într-un cântec am mers până la casa mirelui, prin neauă, unde ne aştepta mama lui, în faţa unei mese pe care era pus un colăcel. De trei ori m-a întrebat mama lui: «Ce-mi aduci, puiul meu?». Şi eu am răspuns prima oară: «Pită şi unt şi câte-s pe pământ». A două oară m-a întrebat şi i-am zis: «Pită şi sare şi câte-s sub soare». Şi numa a treia oară a fost mulţumită, când i-am zis: «Pită şi miere de roi, să trăiesc şi eu cu voi». Atunci a rupt colăcuţul, l-a aruncat către nuntaşi, iară eu am putut intra în casă. Eram mândră! Aveam un suman cum nu se mai face azi nicări! Şi-aveam cojocel, de-l păstrez şi-amu, or venit din Franţa să îl cumpere, da nu l-am dat...".
Aveam să înţeleg mai târziu de la nepoata Măicuţei că, într-adevăr, francezii de la casa de modă Dior au aflat, nu se ştie cum, de cojocel, şi au venit să îl cumpere. Câteva mii de euro au încercat să îi dea bătrânei pentru el, dar ea nu s-a lăsat înduplecată. Au mai adăugat alte mii de euro la preţ, dar degeaba. Pentru ei ar fi fost o haină rară doar. Pentru ea, era cojocelul de nuntă şi cel în care în fiecare an se gătea ca să primească corinda. Era haina de sărbătoare, lucrată cu ciucuri coloraţi şi fâşii de piele fină împletită, pe care o îmbrăca anume când pruncii veneau să o anunţe naşterea Domnului. "Colo-n sus pe răsăritu/ Este-un pom mândru înfloritu/ Corinde-mi Doamne/ Cu frunzele de argintu/ Cu florile de aur sfântu/ Dar în vârful ce avându?/ Lumina din trei făclii!/ Acele nu-s trei făclii/ Acelea-s trei zile sfinte!/ Una-i sfânta Duminică,/ Una-i ziua Paştilor,/Una-i ziua lui Crăciun./ Noi umblăm şi corindăm/ După Fiul Sfânt cercăm/ Cine ni l-a pomeni/ Cu bun dar l-am dărui/ Cu lumina Raiului/ Cu Împărăţia Ceriului". Şi-atunci le dădea colăcuţul şi ei încă mulţumeau şi ziceau alduitu colacului: "Brobda! Brobda! Dumnezeu primească pe gazdă, la mulţi ani trăiască! Cu bucurie, cu veselie! Şi v-ajungă multe prasnice ca astăzi, sănătoşi şi vigani!".
"Cam cum ar fi pe vremea asta, pruncii începeau să se adune să înveţe corinda. Unii de pe-acu începeau să îşi facă costume de turci, tăt din zdrenţe, că cine era mai urât era hăl mai frumos! Şi umblau după anul nou să sparie lumea pin sat. Şi-amu se întâlnesc şi se pregătesc, că la noi încă se ţin obiceiurile, numai că ceva s-o schimbat... nici prunci nu mai sunt câţi erau şi nici iarna nu mai vine ca altădată. Iacătă, o tot aşteptăm...".
Corinda pomilor
Da, ceva din schimbarea lumii a ajuns până în Roşia, dar aici multe din tradiţii şi din traiul curat de altădată s-au păstrat. Iarna încă nu a venit, dar este undeva după munţi, undeva în cerurile coborâte peste sat, în norii tot mai grei şi întunecaţi, adunându-şi puterile. Astăzi, oamenii nu mai merg cu carul cu boi după lemne, la metări, cum se spunea. Nu se mai merge în "dric de iarnă" în pădure, să tăgăseşti, adică să cureţi neaua şi să faci başagu - coliba din beţe cu pământ, pe care să o acoperi cu frunze şi să faci focul dinaintea ei. Dar încă mai poţi auzi păcurarii (păstorii) hăulind unii la alţii: "Urlaţi-vă (coborâţi) pe vale, până la izvoare!". Azi nu se mai face habăr pentru desfăcare, adică clacă pentru depănuşatul porumbului, dar câte o femeie înstărită încă se mai duce la o familie mai săracă şi varsă în mijlocul casei o straiţă plină cu tăche poamele - de la mere şi gutui până la prune şi piersici, că să aibă pomii roadă şi la cel ce dă, şi la cel ce primeşte.
Mai e un pic şi pruncii vor porni cu corinda prin Roşia. Îşi vor lua tingălăul (clopotul) şi botuţa pe care să îşi pună colăcuţii şi vor porni din casă în casă. Acum e timpul repetiţiilor, al vizitelor şi al prăjiturilor de post, cu grâu fiert, cu nucă şi cu miere. La Aurelia, nepoata Măicuţei, câţiva tineri s-au adunat şi repetă corinda pomilor, Turaleiţa, ce se urează fiecărui copac, în timp ce se face o horă în jurul lui: "Turaleiţă-leiţă după pom, roadă-n pom! Turaleiţă-leiţă pomu să-nflorească, omu să-nveselească!".
Măicuţa îşi pune cu grijă cojocelul în lada de zestre, peste cămăşile ei ca de regină, ţesute în fir subţire de cânepă. Apoi se aşează din nou pe marginea patului, cu mâinile în poală. Mă priveşte fix, cu acea privire care este din altă lume, din lumea în care oamenii şi pomii se corindau deopotrivă, pentru că deopotrivă erau lăsate de Dumnezeu pe pământ.
*
Trebuie să pornesc înapoi, spre lumea oraşelor împodobite cu beculeţe de Crăciun. E noapte şi aerul e îngheţat şi nemişcat. Luna are lumină argintie de iarnă. Privesc cerul şi mi se pare că stelele încep să se apropie de pământ... Sunt primii fulgi de zăpadă, strălucind în lumina lunii! Prima ninsoare în Apuseni! Casele, clăile de fân, dealurile şi munţii capătă contururi argintii, strălucesc în noapte, ca aprinse de o putere miraculoasă! O ninsoare ca o promisiune tăcută şi luminoasă, o ninsoare venită de undeva, din trecut.