În dimineţile de noiembrie, viile Ocniţei miros a frunze ruginii şi umede, iar după ce negurile se risipesc, lumina soarelui poleieşte blând creştetele dealurilor dimprejur. În pivniţele gospodarilor, vinul a stat din fiert, pe uliţe se-aud ceteraşi chemând la nunţi şi la petrecerile dinainte de postul Crăciunului şi parcă îţi vine să spui: "Doamne, mândră-i viaţa!". De pe cerdacul casei părinteşti, Cornelia Ardelean-Archiudean se bucură de zvonurile de bucurie care ajung la ea şi o rugăciune de mulţumire îi urcă în inimă: în satul său natal, Ocniţa Bistriţei, cântecul şi jocul bătrânesc n-au fost uitate, ba chiar au reînviat cu o vitalitate uimitoare. La o ulcică de vin pelin, pregătit anume de bărbatul ei, cu nume atât de falnic - Florentin Archiudean, şi dres cu felurite ierburi aromitoare spre a spori puterea poveştii, Cornelia istoriseşte calendarul zilelor şi muncilor sale, spre reînvierea rosturilor de odinioară ale satului românesc.
Păunaşii codrului
- Dincolo de aplauzele cu care publicul m-a răsplătit totdeauna regeşte, atunci când am urcat cu cântecul pe scenă în faţa lui, eu am avut întotdeauna sădită în suflet dorinţa de a-i apropia şi pe copii de cântecul şi jocul românesc, de poveştile de viaţă ale satului de odinioară. Mă doare să mă gândesc că felul vieţii noastre, rostul nostru de-a fi români, nu doar în vorbe, ci şi în fapte ar putea să se piardă. Cu acest gând, în urmă cu şase ani am înfiinţat ansamblul "Cununa grâului" din Ocniţa, împreună cu soţul meu, Florentin (Dinu) Archiudean. Ne-am bucurat de ajutor, orideunde a venit. Şi soarta a vrut ca suportul financiar să ne vină tocmai din partea satului elveţian cu care suntem înfrăţiţi, nişte oameni la fel de iubitori de tradiţie, mai ales că a lor s-a pierdut: Les Bois Vaudois. Ne-au susţinut şi părinţii copiilor, cu câte 15 lei pe lună, pentru mici cheltuieli de organizare. Noi, Archiudenii, soţul meu şi cu mine, facem voluntariat: eu îi învăţ pe copii să cânte, Dinu organizează repetiţiile, face promovare pentru spectacole, aduce coregrafi şi ceteraşi pentru a-i învăţa pe copii să joace. Jocul nostru din Ocniţa, din zona de câmpie a Bistriţei, e diferit de cel de pe Someş, mai complicat, aşa că întotdeauna cerem îndrumarea bătrânilor, celor care mai ştiu jocurile de demult.
- Am fi bucuroşi să ne spuneţi cum arată locul activităţilor dvs., astfel ca povestea să aibă şi-un peisaj.
- Ocniţa e un sat vechi şi curat românesc, aşezat între dealuri, odinioară toate pline cu vii. Avem 87 de copii la şcoala din sat şi, dintre ei, mai mult de jumătate sunt înscrişi în ansamblul nostru. Vin şi din Teaca vreo 20, un sat alăturat, vin vreo 10 şi din Archiud, mai vine o fetiţă din Galaţii-Bistriţei, ceva mai depărtişor, şi din Herina (satul cu faimoasa biserică restaurată cu ajutorul pictorului Ştefan Câlţia), vin de pe toată valea asta: vorbesc între ei şi se aduc unii pe ceilalţi, aşa că sunt vreo 90 de copii în total.Măcar jumătate din ei să rămână cu tradiţia în suflet şi tot e ceva! Noi facem totul din pasiune, aşa cum spuneam, şi atunci asta se vede: atmosfera e foarte veselă şi destinsă, iar copiii îşi dau toată silinţa. Unii dintre ei sunt din familii de jucăuşi pătimaşi ai dansului popular, ştiute de tot satul, din bătrâni, iar nepoţii au, la rândul lor, jocul în sânge. A venit de curând la noi un băieţel din Teaca (mama româncă, iar tatăl maghiar), are şase ani şi nici nu ştie care-i stângul şi care-i dreptul! Dar îi merg picioarele singure, nu trebuie să îi explici cum, el doar se uită, "fură" şi apoi reproduce întocmai. Are un talent incredibil la joc, aşa cum găsim şi copii cu nişte voci uimitoare. Dar bucuria cea mare e că le place ce fac, toţi sunt mândri nevoie mare când învaţă jocul şi cântecul, i-am dus în spectacole şi prin alte locuri, au fost filmaţi şi daţi pe posturile de televiziune, de i-a văzut tot satul, au plâns bătrânii în mânecile cămeşii, de dragul lor. Nu-i puţin să vezi cum nişte prunci duc mai departe obiceiurile în care ai trăit. Jocul copiilor a devenit un eveniment. Ţine viu satul nostru. Să-i vezi cât de mândri îs când se îmbracă în port, aşa-s de ocoşi, de parcă nime nu îi ca ei. S-a creat aşa o vâlvă în sat, că părinţii scot costumele vechi din lăzi, care mai au, iar care nu, caută meşteri să le facă. Avem chiar o femeie în sat care a reînceput să coasă cămeşi în stilul specific satului nostru, am urmărit anume asta, să nu fie modelele ca la Salva, ori ca în alte locuri din judeţ, că oamenii le mai încurcă. Cei mici sunt atât de nerăbdători, că îşi întreabă mereu părinţii: "Când îi vineri, ca să mă duc la repetiţie?". Avem patru grupe de vârstă: două mici, o grupă mijlocie, iar cei din grupa mare, 14-16 ani, sunt atât de buni, că pot concura cu cel mai bun ansamblu de profesionişti din judeţ, "Cununa de pe Someş".
La joc cu prunul
- Dvs. aţi învăţat să jucaţi tot în anii copilăriei?
- Pe mine m-a băgat în joc vecinul meu, care era cu patru ani mai mare, dar era deja un foarte bun jucăuş. Că aşa trebuia să fie, ori o rudă apropiată, ori un vecin de încredere, care să aibă grijă de tânăra copilă care intra prima dată la horă. Aveam aproape 14 ani, era după Paşti şi, eu îmi cususem cămeşă nouă în iarna dinainte, anume pentru a intra în joc. Fetele, pe vremea aceea, trebuiau să înveţe toate lucrurile de trebuinţă a se face într-o casă: să coasă, să ţeasă, să împletească, să brodeze, să facă dantelă (colţişori) pentru poale, iar eu le-am învăţat pe toate. Eram deja înăltuţă, şi mama m-a învăţat când am plecat de-acasă prima dată la joc, că dacă vreun fecior zice "Hai o ţâră-ncoace, să-ţi spun ceva", adică mă cheamă mai încolo ca să vorbesc cu el, să nu mă duc! "Faină-i Nela a lu Şpori şi bine joacă!", mi-a zis mama că au spus despre mine femeile satului care m-au privit jucând! (Aşa mi se zice mie în sat, Nela, iar porecla familiei mele este "de-a lui Şpori", adică un neam de oameni foarte harnici, cu spor în tot ce fac.) De mititică mergeam şi priveam jocul de duminică, cum făceam toţi copiii pe vremea aceea. Era aşteptat de tot satul. Iar când ajungeam acasă, prindeam cu braţul trunchiul câte unui prun şi mă-n-vârteam în jurul lui, ca şi cum ar fi un fecior. De multe ori, mama mă urmărea şi dacă nu făceam bine, mă lua dumneaei şi mă învârtea. Jocul de duminică era o parte importantă a vieţii. Se întâlnea la el tot satul. Acolo îţi arătai frumuseţea, costumul, ştiinţa jocului, acolo îţi găseai adeseori şi perechea, te lăsai preţăluită de sat. La zile de sărbătoare, după ce lumea ieşea din biserică, bătrânii se uitau cu atenţie la cei tineri: dacă dădeau bineţe cum se cuvine, dacă portul stătea bine pe ei, dacă era "în stil" - orice tentativă de modernizare fiind aspru amendată. Nu mai sunt multe din cele de odinioară! Ceteraşul nostru cel vestit, Teodor Bugnar (Tica Vârtosului îi zicea), a murit în primăvara asta. Cu cetera lui cu goarnă la multe jocuri din sat a zis! Atâta i-a fost de dragă, că atunci când a plecat pe ceea lume, i-au pus vioara cu el în copârşeu. Fântânar de meserie, a învăţat să cânte pe o vioară pe care şi-o construise singur, şi avea aşa o dulceaţă în cântec, atingea strunele cu arcuşul de parcă le mângâia.
Cântecul şi dragostea
- În Ardeal, jocul nu se desparte de cântec, iar dvs. sunteţi una dintre marile interprete ale muzicii tradiţionale. Cum v-aţi descoperit glasul?
- La noi, la Ocniţa, se spune că "toată lumea ştii cânta / numa' nu ştii trăgăna!" Îmi plăcea să cânt, să doinesc, dar niciodată nu m-am gândit, în copilărie, că voi ajunge cântăreaţă, că voi putea pleca cu cântecul din satul meu spre a-l duce mai departe, în lume. Dar Dumnezeu a hotărât aşa, pesemne că a văzut dragul meu de a cânta, şi-a zis că-i păcat a se risipi. Cântecul nostru frumos de pe valea Ocniţei eu l-am deprins de la ceteraşii de pe sate, dar mai ales de la mama mea, Violina Ardelean. Avea o voce dumnezeiască, aşa cum îi era şi numele, fusese chiar îndemnată să devină cântăreaţă profesionistă, însă părinţii n-au lăsat-o, fiind singura fată între cinci băieţi. Şi atunci, mama mi-a dat mie această dulce povară. Am cântat la toate serbările şcolare şi în cor, ştiam cânta pe toate cele patru voci. Când am crescut, am înţeles că doar plecând din sat voi împlini această dorinţă şi, în plus, voiam să cunosc mai bine lumea şi, mai ales, să fac şcoală! Îmi plăcea să citesc, noaptea trăgeam "loampa" mică şi citeam cărţi luate de la biblioteca din sat. În satul nostru, electricitatea a ajuns abia în 1968, şi singurul radio, de fapt, difuzor, era la badea Bugnar Aurel, şi în casă la el ascultam emisiunile de muzică populară. Îi iubeam foarte mult pe Lucreţia Ciobanu, Maria Peter, Achim Nica. Poate că aş fi rămas acasă, în sat, dacă în 1963 pământurile n-ar fi fost colectivizate şi la noi. Am înţeles atunci că pot face mai multe plecând, decât rămânând acolo şi căpălind la vie şi cucuruz ori grijind de vitele ceapeului. Aşa am ajuns mai întâi la Cluj, unde am cântat într-un ansamblu de amatori, apoi la Bucureşti, unde mi-a fost greu să mă adaptez. Ţin minte că nu aveam haine de oraş, numai haine ţărăneşti, cămeşi, cătrânţe (şoarţele care se poartă în faţă şi în spate) şi poale, iar o mătuşă de-a mea de pe mamă, care mă luase la ea, m-a dus la o croitoreasă şi mi-a făcut haine de domnişoară. La Bucureşti am început să colaborez cu marele ansamblu "Ciocârlia", cu care am mers în multe turnee importante (în 1978 am fost invitaţi pe scena Teatrului "Balşoi" din Moscova). Primul cântec pe care l-am înregistrat la Radio Bucureşti, în 1971, era "Zi-mi, ceteraş, zi-mi cu foc!", cu orchestra condusă de maestrul George Vancu: "Când aud ceteruica/ Mi se-aprinde inima!". Dar mie mi se rupea inima de dorul satului meu şi, până la urmă, tot dragostea m-a înturnat acasă. Într-o zi, am văzut la televizor un cor format din studenţii de la Institutul Militar de la Sibiu şi am zis: "Ia uite-l pe fostul meu coleg de clasă, Dinu Archiudean, cu care împărţeam premiul întâi!". Şi s-a nimerit ca odată să vină şi el acasă şi astfel să ne revedem. Ne-am prins dragi şi ne-am aşteptat să terminăm şcolile, apoi ne-am luat. Mi-a fost sprijin în toţi anii aceştia, şi la bine, şi la greu! După ce s-a pensionat din activitatea militară, mi s-a alăturat în activitatea aceasta culturală, el fiind talentat de mic, şi la cântat, şi la jucat, şi plăcându-i să lucreze cu copiii. Chiar dacă pe noi nu ne-a învrednicit Dumnezeu să-i avem, bucuria de a fi în preajma copiilor, de a-i învăţa ceva din cele ce ştim noi legat de lumea satului, ne face peste măsură de fericiţi.
"Satul meu cu multe flori"
- Aţi lăsat Bucureştiul pentru Ocniţa. Ce v-a îndemnat să vă întoarceţi acasă? Credeţi că locul de unde te tragi îţi defineşte personalitatea?
- Când am venit eu pe lume, şi încă mai apoi, când am crescut, cântecul era la el acasă în vatra satului meu, Ocniţa, sat vechi, atestat încă de la 1315. De atunci şi până acum 50 de ani, toate rânduielile au fost la locul lor, pe toată valea, satele erau pline de jocuri şi de cântec, la fiecare sărbătoare. Multe dintre acestea s-au uitat şi s-au şters, ca dintr-o fotografie veche, iar în ultimii 25 de ani, au pierit într-un ritm năucitor. Cum să nu-mi pese de asta, cum să stau liniştită în apartamentul meu din oraş, când crezul meu de-o viaţă se stinge? Inima mea e aici! Cred, fără nicio îndoială, că locul de unde te tragi îţi dă puteri şi te îmbogăţeşte sufleteşte. Dacă nu aş fi purtat cu mine în inimă acea imagine minunată a satului meu, a dealurilor pline de vii, a bătrânilor sfătoşi, a jocurilor, nunţilor, clăcilor - obiceiurile noastre minunate care ne ţineau împreună, celebrând aceleaşi valori şi acelaşi rost, şi dacă nu le-aş fi trăit toate acestea în plenitudinea lor, nu aş fi putut să lupt pentru ele, să le transmit mai departe, întregi şi în înţelesul lor profund. "Ţi-am cântat, lume, o viaţă!" se intitulează ultimul album pe care l-am realizat în urmă cu doi ani de zile, şi prin cântecele mele povestesc, de fapt, cum erau oamenii şi cum era rânduiala vieţii de odinioară. Uneori e dureros să constat că imaginea aceea idilică din sufletul şi amintirile mele nu mai există aievea, că modernizarea a venit galopant şi peste satul meu şi a făcut ca multe să se schimbe în rău, nu în bine. Dar îmi spun că aşa este viaţa şi că tot ce pot să fac - şi iau asta ca pe o datorie de onoare! -, e să mărturisesc despre frumuseţea unei civilizaţii ţărăneşti pe cale de dispariţie. Zice cântecul: "Satul meu cu multe flori/ Cu fete şi cu feciori/ Am pân' tine o cărare şi-o măicuţă iubitoare!/ Din tine dac-aş pleca/ Mi s-ar şterge cărarea/ Şi m-ar durea inima/ După tin' şi măicuţa!".
- N-aţi plecat, şi Dumnezeu v-a răsplătit pentru asta, împlinindu-vă rostul. Descrieţi-ne una dintre clipele dvs. de bucurie...
- Când stau, ca acum, în faţă cu un ceai din plantele culese de pe dealurile noastre, aroma lui, de mentă sălbatică, de cimbrişor şi de roiniţă îmi aminteşte de parfumul grădinuţei de flori pe care, ca fată la mama acasă, o îngrijeam cu mare dragoste. În grădinile din satul meu sunt flori modeste, dar pline de vitalitate şi de parfum, flori vii, care te însoţesc până la moarte. Sunt mălinul, rujile roşii, roscuţele, e bănatul, pe care-l puneau femeile între haine, ca să miroasă frumos. Oamenii se schimbă, dar dealurile cu vii sunt la locul lor, şi biserica din sat, şi mirosul de sărbători, când se coc în cuptor pâine şi colaci. Eram cu toţii mai săraci pe vremea aceea, ne mulţumeam cu puţin şi eram mult mai îngăduitori unii cu alţii. Cât am avut pământ, deşi cotele date la stat erau foarte mari, aveam ce mânca: dimineţile, mama ne făcea mămăligă cu papă (păpară, ratotă, ouă învârtite) ori cu brânză, la cină, scotea carne ori cârnaţ puse în untură de la Crăciun. Peste vară, nu ne lipseau supele din tot felul de legume, iar un pahar de vin ori de ţuică, spre a cinsti cu neamurile ori cu prietenii la sărbători, se găsea în orice casă. De multe ori mergea mama în târg, la Teaca, iar noi, copiii, o aşteptam cu mare nerăbdare să ne aducă "bobonţ de-un leu"! Ce bucurie era să scoţi din cornetul de hârtie groasă, maronie, bomboanele lipicioase, cu gust dulce, de lapte!
"Nu mă da la-mbătrânit/ Că mai am mult de horit!"
- De acolo, de sus, din pridvorul casei vechi, bătrâneşti, cu toate amintirile vieţii în faţă, vă mai e frică de apropierea bătrâneţii?
- E un cântec, pe care l-am cules demult din satul meu şi pe care-l cânt şi acum cu mare drag, pentru că-mi aduce înţelepciunea de a privi cu mai puţină tristeţe trecerea timpului şi a anilor tinereţii şi pentru că mă învaţă să mă îngădui cu bătrâneţea. Zice aşa: "Codrule, când te-am trecut/ Eram tinerel şi crud/ Dară când m-am înturnat/ Eu, bătrân, şi tu, uscat!". Nimeni nu vrea să fie bătrân, dar fiecare aşteaptă să apuce bătrâneţea, cu demnitate şi înţelepciune, ca pe o încununare a vieţii. Să îmbătrânească în valorile în care a trăit. Să ştie că lumea lui nu se pierde. Doamne fereşte de moartea satului românesc!