Istoria, şi mai ales istoria recentă, a produs două mentalităţi opuse, în raport cu instituţia fundamentală. Una dintre ele ar putea fi numită "mentalitatea de asistat", detaşată, nepăsătoare faţă de acţiunile statului, condiţia minimă fiind "să pice ceva", adică să asigure, pe moment, un oarecare confort, şi speranţa că în viitor "va fi mai bine". Cealaltă ar putea fi socotită o mentalitate a implicării, o angajare în problemele funcţionării instituţiei statului, cu dorinţa de a o face mai eficientă, şi mai echilibrată. Cei înscrişi în această mentalitate au constatat (şi printr-o comparaţie cu instituţii similare de afară) că statul român are multe deficienţe, că modul în care este construit actualmente generează stagnare, blocaj al dezvoltării ansamblului, desincronizare faţă de lumea civilizată. Prima formulă (mentalitatea de asistat) este rezultatul impunerii statului totalitar (dus, la noi, la ultima expresie de comunişti), cea de-a doua (mentalitatea implicării) aparţine statului democratic, cu o separaţie clară între puteri, supuse unui control reciproc responsabil. Răsturnarea comunismului, în 1989, a dat posibilitatea revenirii la statul democratic şi, implicit, la o reconstrucţie socială dinamică, în vederea sincronizării cu lumea europeană civilizată. Prăbuşirea ordinii totalitare a provocat însă şi un proces restaurativ, adepţii (şi beneficiarii) trecutului regim încercând, pe toate căile, revenirea la ierarhiile anterioare, la structurile sociale îngheţate ale epocii totalitare. Soluţia lor a fost capturarea statului şi, în ciuda costurilor uriaşe, care au golit ţara de resursele ei umane cele mai valoroase, concentrarea puterii sub tutela acestuia, în scopul dominării complete a societăţii. Grupaţi în PSD, moştenitorii defunctului PCR au încercat, de fiecare dată când s-au aflat la guvernare, să elimine separaţia puterilor în stat, pentru ca bunul lor plac şi stăpânirea arbitrară a resurselor să nu fie tulburate.
Actuala guvernare PSD-istă (sprijinită interesat de grupări politice satelitare) se află în plină bătălie pentru supunerea Justiţiei. Asaltul asupra independenţei recent obţinute de ea s-a realizat pe două căi, aparent opuse, dar cu acelaşi ţel. Ţinând cont de conjuncturile interne şi externe pe care ţara le traversează, actanţii PSD-işti au căutat fie demolarea dintr-o lovitură a independenţei puterii juridice ("lovitura de stat parlamentară" din guvernarea Ponta, sau cazul "noaptea ca hoţii", al celebrei Ordonanţe 13), fie anihilarea treptată a libertăţii acesteia, prin subtile "ajustări legale", în contextul unei docile şi totale dominaţii în Parlament. Conducătorii alianţei toxice, PSD-ALDE au exacerbat rolul forului legislativ, acordând Parlamentului şi alte puteri decât cele clasice, conferite de votul politic ce îl desemnează ca reprezentant al opţiunii populare majoritare. Din interesul "vârfurilor" Dragnea şi Tăriceanu, Parlamentul a devenit şi "organ executiv", şi "instituţie juridică", prin asumarea elementelor definitorii pentru celelalte puteri ale statului. Comisii de anchetă parlamentare au devenit "comisii executive", făcând presiuni pentru controlul instituţional al Justiţiei, serviciilor ori administraţiei, cu încălcarea evidentă a normelor clasice de separare a puterilor în statul de drept. Interesaţi de blocarea Justiţiei, Dragnea şi Tăriceanu le-au acordat, în compensaţie, parlamentarilor, dreptul de a-şi oferi salarii şi pensii neruşinate, facilităţi şi avantaje care să le dea impresia că sunt cu totul deasupra "oamenilor de rând", adică deasupra celor care i-au votat ca reprezentanţi ai aspiraţiilor lor de mai bine. Votanţilor li s-au dat, în alt fel de formulă compensatorie, promisiuni imposibil de onorat fără riscul destabilizării economiei, fără un previzibil colaps al stabilităţii sociale a ţării. Efectele promovării promisiunilor electorale (în contextul nefinalizării "la timp" a supunerii Justiţiei) încep deja să se vadă. Alte taxe apar în locul celor "suprimate", alte majorări (precum cele la energie şi carburanţi) şterg beneficiile măririlor de venituri anunţate, un alt val inflaţionist ameninţă stabilitatea monedei.
Cele două căi de blocare a Justiţiei definesc două grupări interne ale PSD-ului, una brutală, de sorginte comunistoidă, nepăsătoare la riscul izolării ţării faţă de organizaţiile internaţionale din care ea face parte, şi cealaltă, mai vicleană, mai ideologizată, dornică să păstreze aparenţe legaliste, conştientă că o autarhie totală în raport cu restul lumii este practic imposibilă. Prima, reprezentată de fostul ministru al Justiţiei, Florin Iordache, ar fi mers cu schimbările "fulgerătoare" până la capăt, dacă acţiunile sale, dezvăluite de Preşedinţia ţării şi de mediile independente, nu ar fi provocat uriaşele manifestaţii ale societăţii civile de la începutul anului în curs şi energicele proteste internaţionale. A doua, simbolizată de "micul Talleyrand juridic", Tudorel Toader, aflată în desfăşurare, apelează la subtilităţi de interpretare şi la sentimente naţionaliste, pentru a-şi justifica evoluţia treptată spre subordonarea politică a Justiţiei. Tudorel Toader vrea să omoare Justiţia independentă cu "mijloace democratice", cum ar fi consultările cu societatea civilă, cu instituţiile specializate ori cu structurile de profil din UE şi din afara ei. Scopul său rămâne oricum acelaşi, cel de a-şi sluji stăpânii politici, pentru că nu ţine cont decât formal de avizele consultative obţinute. Avizul negativ dat de magistraţii din CSM la modificările propuse de el ale legilor Justiţiei, de exemplu, a fost ocolit, prin apelul la "puterea suverană" a Parlamentului, unde ele vor fi trimise de guvern. Or, Parlamentul, cum ştim cu toţii, este o maşinărie docilă, în mâna şefilor d-lui Toader.
După aproape un an de la victoria în alegeri a coaliţiei PSD-ALDE, România se regăseşte, aşadar, tot în situaţia redefinirii propriei construcţii statale. Dorinţa liderilor acestei coaliţii de a subordona sistemul judiciar relativ independent, care i-a condamnat, de altfel, şi pe ei, prevalează în continuare asupra intereselor majore ale ţării. Investiţiile în infrastructură au fost oprite cu totul, stimularea întreprinzătorilor particulari a fost jugulată brutal, nepotismul şi clientelismul au devenit legi ale administraţiei, iar haosul şi arbitrariul s-au generalizat în toate domeniile vieţii sociale. S-a ajuns, practic, la fundul sacului, şi chiar şi cei "asistaţi" vor fi obligaţi să se întrebe - nu dacă "se mai dă ceva", ci cât timp se va mai putea da şi acel "ceva".